LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Alfa, ik denk niet dat je zo zwart-wit de schuld op de rijschool kan schuiven.
Het gaat niet om schuld. Waar het om gaat is dat er een overeenkomst is tussen de rijschool en TS. Hierdoor zijn er twee verbintenissen ontstaan. TS moet x euro betalen en TS daarvoor in de plaats recht krijgt op y rijlessen. De verjaringstermijn daarop is vijf jaar. Dus TS heeft vijf jaar de tijd om aanspraak te maken op zijn rechten of om de verjaringstermijn te stuiten.

De rijschool is opgehouden met bestaan. En schiet dus blijvend tekort in de uitvoering van de overeenkomst. Daar staat een schadevergoeding tegenover.
Julie4444 schreef:Het is hier de TS die zelf stopte en jaren niets van zich liet horen. Het is van de zotten om dan een 1:1 percentage terug te eisen of verwijten naar de rijschool te richten.
"Omdat ik vind" is geen houdbaar argument.
Julie4444 schreef:De klant heeft zich in die zin niet aan de overeenkomst gehouden omdat hij de lessen niet afnam.
Dit een zelf verzonnen regel. De verbintenis van TS bestond uit het betalen van een geldsom. Die heeft TS tijdig betaald en dus heeft TS zich aan de overeenkomst gehouden.
Farmer112 schreef:Waarom word er zo op gehamerd dat ik mijn geld terug wil?
Omdat ik dat heb ingebracht. Je geld terug is het enigste haalbare hier.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hangt maar net van de gemaakte afspraken af, alfa. Ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat er afgesproken was contact te hebben en dit is volgens TS "er niet meer van gekomen".

Overigens even de voorwaarden van een willekeurige rijschool gepakt en bekeken:
Indien de cursist een overeenkomst in de vorm van een pakket is aangegaan en het totaalbedrag is voldaan, is de rijschool gerechtigd, als de cursist eerder stopt met lessen dan het aantal lessen uit het pakket, de pakketprijs om te zetten naar de prijs van losse lessen. De cursist zal dan bij verrekening van het saldo de losse lesprijs berekend krijgen. Bij slagen binnen het aantal lessen blijft de pakketprijs behouden. De cursist zal dan bij verrekening van het saldo de pakketprijs berekend krijgen.
Dit was toen ik ging lessen (bij een andere school dan geciteerde) ook het geval en ook uitermate logisch, want je betaalt minder omdat je X aantal afneemt. Deze korting vervalt als je zonder te slagen ineens minder afneemt. Exact het zelfde wordt ook gedaan bij bijv. sportschoolabonnementen.

Dus waarom zou dit niet kunnen gelden in deze situatie?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef: Heb ik dat goed begrepen, of zit ik er nu helemaal naast? :lol:
Het enige wat ik begrijp is dat er teveel wordt gerotzooid met regelgeving. De ene keer op de ene manier, de andere keer op de andere manier, hier komt geen mens nog wijs uit. Terwijl 'links' en 'rechts', toch twee basisbegrippen, al die jaren hetzelfde zijn gebleven. Tenzij ik het niet goed begrepen, of iets gemist heb.

Om al te beginnen met rijlessen heb je een universitaire studie nodig tegenwoordig, lijkt het wel.

Maar goed, het gaat nu een beetje off-topic, het ging om de vraag wat de topicstarter nog kan doen. Als er inderdaad een verjaringstermijn geldt van 5 jaar, dan is geld terug inderdaad de enige optie. Maar of die termijn in dit soort situaties geldt weet ik niet. Hangt er van af wat de algemene voorwaarden zeggen. Oftewel: wat is er afgesproken binnen welke termijn de lessen gevolgd moeten zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door moederslink »

Beste Farmer, Bart,
je verhaal is niet compleet;
*er zijn bijna 3 jr verstreken sinds het begin vd overeenkomst
* wat is er exact gecommuniceerd in die ruim 2 1/2 jaar? Is er überhaupt voldoende gecommuniceerd?
*wat heb je betaald , welk pakket?
* wat heb je daarvan afgenomen?
* waar had je vlg hen en jezelf , nog recht op gehad?

Hoe pro-actief ben je zelf geweest richting de rijschool , wb het weer opstarten?
Ben je nu alleen boos dat er niet gecommuniceerd is dat ze stoppen?

Vergelijk het met een abonnement op de sportschool:
ik neem een abonnement, betaal een x bedrag , volg slechts 10 lessen , bij wijze van spreken, en besluit , door omstandigheden , 2 jaar niet te sporten.....en laat niets van me horen.....
Na 2 1/2 jr ontdek ik, bij toeval, dat de sportschool failliet is.
Dan kun je toch niks meer willen?
Dan houdt het toch op?
Bovendien , voor zover ik weet , had je sowieso opnieuw examen moeten doen voor die praktijkonderdelen, dat blijft niet tot in lengte van dagen " geldig ".

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:
Julie4444 schreef: Heb ik dat goed begrepen, of zit ik er nu helemaal naast? :lol:
Maar goed, het gaat nu een beetje off-topic, het ging om de vraag wat de topicstarter nog kan doen. Als er inderdaad een verjaringstermijn geldt van 5 jaar, dan is geld terug inderdaad de enige optie. Maar of die termijn in dit soort situaties geldt weet ik niet. Hangt er van af wat de algemene voorwaarden zeggen. Oftewel: wat is er afgesproken binnen welke termijn de lessen gevolgd moeten zijn.
Idd. Zoals gezegd ben ik het hier natuurlijk me eens.
Moederslink heeft trouwens ook valid punten.

Aan TS wat hij ermee wil doen.

Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

moederslink schreef:Beste Farmer, Bart,
je verhaal is niet compleet;
*er zijn bijna 3 jr verstreken sinds het begin vd overeenkomst
* wat is er exact gecommuniceerd in die ruim 2 1/2 jaar? Is er überhaupt voldoende gecommuniceerd?
*wat heb je betaald , welk pakket?
* wat heb je daarvan afgenomen?
* waar had je vlg hen en jezelf , nog recht op gehad?

Hoe pro-actief ben je zelf geweest richting de rijschool , wb het weer opstarten?
Ben je nu alleen boos dat er niet gecommuniceerd is dat ze stoppen?

Vergelijk het met een abonnement op de sportschool:
ik neem een abonnement, betaal een x bedrag , volg slechts 10 lessen , bij wijze van spreken, en besluit , door omstandigheden , 2 jaar niet te sporten.....en laat niets van me horen.....
Na 2 1/2 jr ontdek ik, bij toeval, dat de sportschool failliet is.
Dan kun je toch niks meer willen?
Dan houdt het toch op?
Bovendien , voor zover ik weet , had je sowieso opnieuw examen moeten doen voor die praktijkonderdelen, dat blijft niet tot in lengte van dagen " geldig ".

Er zal ongetwijfeld te weinig gecommuniceerd zijn laat ik dat voorop stellen.
Na het meerdere keren zakken is het contact verwaterd( totaal 3 keer theorie examen gedaan).
Ik heb de rijschool meerdere keren benaderd over het weer op willen pakken van het motor examen, daar is toen ook ter sprake gekomen dat ik eerst mijn theorie examen ging halen, en dan de rest weer. verder nooit wat op initiatief van de rijschool iets gehoord.
Ik kon dan ook zonder enig probleem verder gebruik maken van mijn les-pakket die ik gekocht had.

Ik heb een pakket gekocht van 10 lessen voor een kleine 1000 euro. 1 les geld voor 2 uur dus dat resulteerd in 100 euro per les.
Toen heb ik in totaal nog 4 uur rijles gehad( dus 200 euro), dan blijft er nog 800 euro over waar ik opzich nog gebruik van zou kunnen maken.

Daarom heb ik juist mijn probleem hier aangekaart, ik weet niet waar ik recht op heb.
Tuurlijk zou het fijn zijn als ik mijn geld terug kan krijgen, want het is een hoop geld, en ik snap dat verhaal over een sport abonnement prima, maar dan gaat het om max. 50 euro? hier gaat het om best een hoop geld, daarom dat ik dus hier mijn verhaal doe.

Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

P.S

Even korte info hoe het motor examen/ behalen eruit ziet.

Je dient in het bezit te zijn van een geldig theorie en bijzondere verrichtingen examen, om praktijk examen te mogen doen.
Pas nadat je het praktijk examen behaald hebt kun je een rijbewijs met motor aanvragen. eerder niet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Farmer112 schreef:Ik heb een pakket gekocht van 10 lessen voor een kleine 1000 euro. 1 les geld voor 2 uur dus dat resulteerd in 100 euro per les.
Toen heb ik in totaal nog 4 uur rijles gehad( dus 200 euro), dan blijft er nog 800 euro over waar ik opzich nog gebruik van zou kunnen maken.

Daarom heb ik juist mijn probleem hier aangekaart, ik weet niet waar ik recht op heb.
Tuurlijk zou het fijn zijn als ik mijn geld terug kan krijgen, want het is een hoop geld, en ik snap dat verhaal over een sport abonnement prima, maar dan gaat het om max. 50 euro? hier gaat het om best een hoop geld, daarom dat ik dus hier mijn verhaal doe.
De vergelijking met sportabonnementen gaat om het principe.

Je hebt nu een kortingsbedrag van €100 per les. Wat was het normale tarief? Als dat bijvoorbeeld het dubbele was, zou het redelijk zijn dat er €400 verrekend wordt in plaats van €200, voor enige teruggave. Maar: het was wel jouw verantwoordelijkheid initiatief te nemen voor een afspraak. Waren er verder nog additionele voorwaarden?

Wat betreft de afspraak waar je van spreekt: je zou dus blijkbaar eerst zelf je theorie regelen en dan contact opnemen, maar dit heb je toen niet gedaan?

Nu heb je lijkt me ook geen geldige theorie en verrichtingen examen, dus dat zou dan alsnog opnieuw moeten?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door moederslink »

Beste Farmer, Bart,
ga in 1e instantie nu in gesprek met hen , probeer dan nu wel alsnog daar, bij hen , je theorie te halen en als je dan wel slaagt + je bijzondere verrichtingen examen meeneemt ne collega, in overleg met je huidige rijschool , moet er toch wel iets mogelijk zijn, lijkt mij.
Het is de moeite waard om nu spijkers met koppen te slaan , het gaat idd om veel geld.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je enig idee waar de toenmalige rij-instructeurs nu werken? Als ze bij een andere motor-rijschool zitten, zou de huidige misschien wel iets voor je kunnen regelen, desnoods met een kleine bijbetaling van jouw kant? Immers, ze hebben indertijd wel een compleet klantenbestand overgenomen, vermoed ik zo. En daar hoor jij ook bij.

Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

Julie4444 schreef:
Farmer112 schreef:Ik heb een pakket gekocht van 10 lessen voor een kleine 1000 euro. 1 les geld voor 2 uur dus dat resulteerd in 100 euro per les.
Toen heb ik in totaal nog 4 uur rijles gehad( dus 200 euro), dan blijft er nog 800 euro over waar ik opzich nog gebruik van zou kunnen maken.

Daarom heb ik juist mijn probleem hier aangekaart, ik weet niet waar ik recht op heb.
Tuurlijk zou het fijn zijn als ik mijn geld terug kan krijgen, want het is een hoop geld, en ik snap dat verhaal over een sport abonnement prima, maar dan gaat het om max. 50 euro? hier gaat het om best een hoop geld, daarom dat ik dus hier mijn verhaal doe.
De vergelijking met sportabonnementen gaat om het principe.

Je hebt nu een kortingsbedrag van €100 per les. Wat was het normale tarief? Als dat bijvoorbeeld het dubbele was, zou het redelijk zijn dat er €400 verrekend wordt in plaats van €200, voor enige teruggave. Maar: het was wel jouw verantwoordelijkheid initiatief te nemen voor een afspraak. Waren er verder nog additionele voorwaarden?

Wat betreft de afspraak waar je van spreekt: je zou dus blijkbaar eerst zelf je theorie regelen en dan contact opnemen, maar dit heb je toen niet gedaan?

Nu heb je lijkt me ook geen geldige theorie en verrichtingen examen, dus dat zou dan alsnog opnieuw moeten?
De korting zou ik niet meer weten, een losse les kostte 50 euro dus daar zal het niet veel vanaf zijn.
Ik heb het met de rijschool nooit over enige voorwaarden oid gehad.
Klopt, dit heb ik toen ook gedaan, ik heb de rijschool laten weten dat ik gezakt was en daarna was het contact eigenlijk over.
Ja, ook m'n bijzondere verrichtingen zal ik weer opnieuw moeten halen.

Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

moederslink schreef:Beste Farmer, Bart,
ga in 1e instantie nu in gesprek met hen , probeer dan nu wel alsnog daar, bij hen , je theorie te halen en als je dan wel slaagt + je bijzondere verrichtingen examen meeneemt ne collega, in overleg met je huidige rijschool , moet er toch wel iets mogelijk zijn, lijkt mij.
Het is de moeite waard om nu spijkers met koppen te slaan , het gaat idd om veel geld.

De instructeur(tevens eigenaar) is op dit moment niet in het land, dus daar zal ik dan even op moeten wachten, mocht ik in contact komen met hem dan laat ik het weten.

witte angora schreef:Heb je enig idee waar de toenmalige rij-instructeurs nu werken? Als ze bij een andere motor-rijschool zitten, zou de huidige misschien wel iets voor je kunnen regelen, desnoods met een kleine bijbetaling van jouw kant? Immers, ze hebben indertijd wel een compleet klantenbestand overgenomen, vermoed ik zo. En daar hoor jij ook bij.
Mijn instructeur is tevens ook de eigenaar, ik ben bij hem begonnen met lessen dus sta alleen bij hem in het bestand.
Het lijkt me verstandig om nu te wachten tot mijn instructeur terug is, en dan verder te kijken van hoe en wat.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Overigens even de voorwaarden van een willekeurige rijschool gepakt en bekeken:
Indien de cursist een overeenkomst in de vorm van een pakket is aangegaan en het totaalbedrag is voldaan, is de rijschool gerechtigd, als de cursist eerder stopt met lessen dan het aantal lessen uit het pakket, de pakketprijs om te zetten naar de prijs van losse lessen. De cursist zal dan bij verrekening van het saldo de losse lesprijs berekend krijgen. Bij slagen binnen het aantal lessen blijft de pakketprijs behouden. De cursist zal dan bij verrekening van het saldo de pakketprijs berekend krijgen.
Dit was toen ik ging lessen (bij een andere school dan geciteerde) ook het geval en ook uitermate logisch, want je betaalt minder omdat je X aantal afneemt. Deze korting vervalt als je zonder te slagen ineens minder afneemt. Exact het zelfde wordt ook gedaan bij bijv. sportschoolabonnementen.

Dus waarom zou dit niet kunnen gelden in deze situatie?
1. Tussen de rijschool en TS zijn geen algemene voorwaarden van toepassing, want deze zijn niet verstrekt;

2. Dit artikel geeft de klant een contractuele mogelijkheid tot wederzijdse ontbinding. Hier gaat het om een eenzijdige ontbinding op grond van een wanprestatie. Twee verschillende situaties die vragen om een verschillende benadering.

3. Dit beding komt voor op de grijze lijst en is daarmee vermoedelijk onredelijk bezwarend. Maar zie vooral 1 en 2.
Artikel 6:237 aanhef en onder i BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

Farmer112 schreef: Het lijkt me verstandig om nu te wachten tot mijn instructeur terug is, en dan verder te kijken van hoe en wat.
Ik denk dat dit het beste is inderdaad. Al die juridische blablabla kun je gevoeglijk vergeten. Waar het om gaat is dat er een oplossing komt waar jullie beiden tevreden over kunnen zijn. En dat bereik je sneller in een goed gesprek van mens tot mens, dan met een verbale oorlog tussen twee mensen die beiden met allerlei juridische dingetjes komen terwijl ze beiden eigenlijk niet goed weten hoe het werkelijk in elkaar steekt.

Wie weet kan de eigenaar een paar keer een motor lenen van een concullega, dan ben je er ook, of niet dan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, er zijn 4 mogelijkheden:

1) verlies nemen
2) instructeur leent/huurt een motor van een concullega en geeft je nog een aantal lessen
3) instructeur regelt bij een concullega een vergelijkbaar pakket, waarbij hij het aantal lessen betaalt die je nog tegoed hebt, en jij zelf de rest
4) geld terug, alleen is dat wat lastig in verband met de gegeven korting.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik sluit me aan bij wat Witte Angora hierboven zegt. Laat je ons weten hoe het afloopt? :)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:Volledig onterecht, want de rijschool levert een wanprestatie. Stel er is een overeenkomst gesloten waarbij de rijschool 10 lessen voor x euro zou leveren. Als er 4 zijn geleverd dan heeft TS recht op 60% van x.
En wat als de rijschool op basis van de overeenkomst een docent heeft aangenomen om die 10 lessen te geven? (als een rijschool groot genoeg is vul je dat wel weer met andere leerlingen, maar als het om een kleine rijschool gaat is het niet vanzelfsprekend dat iedere gecancelde les zomaar wordt gevuld).

Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

Dank voor alle reacties tot zo ver.
Mocht ik de eigenaar gesproken hebben dan laat ik dit weten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door moederslink »

Ga samen om de tafel zitten en probeer er goed uit te komen. Wel zo verstandig om de gemaakte afspraken op papier te zetten.
Ik hoop dat het tot jullie beider tevredenheid kan worden opgelost. We lezen het wel, ok? :wink:

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:En wat als de rijschool op basis van de overeenkomst een docent heeft aangenomen om die 10 lessen te geven? (als een rijschool groot genoeg is vul je dat wel weer met andere leerlingen, maar als het om een kleine rijschool gaat is het niet vanzelfsprekend dat iedere gecancelde les zomaar wordt gevuld).
Maar dan moet je de data afspreken waarop de lessen gegeven worden.

Gesloten