LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door StevegeK »

Beste forumleden.

Ruim een jaar geleden begon ik aan mijn rijbewijs. 1150 euro betaald voor 25 lessen. Na een lesje of 13-14 kon ik een keer niet, de 2 weken er op kon de instructeur niet en daarna begon er een project op werk wat een maand duurde. Daarna ben ik 2 weken op vakantie geweest en werd het druk op werk. Het heeft dus stilgelegen. Eindelijk een aantal zaken op de rit, en de verkeerschool weer gemaild dat ik verder wil, en wellicht er na aan mijn motor wil.

Krijg ik een mail terug dat hij inmiddels met pensioen is en dat ik geen geld terug krijg. Dure lessen dus... :(

Er stond nergens in de voorwaarden dat ik ze binnen een bepaalde tijd moest claimen. Hij claimt dat ik genoeg tijd heb gehad om te lessen. Bijzonder dat hij in mijn agenda kan kijken... afijn. :) Los daarvan heeft hij mij niet laten weten dat hij er mee stopt. Geen brief, geen e-mail, geen telefoontje en hij woont bij mij om de hoek: geen belletje.

Mijn plan nu is een aangetekende brief te sturen dat ik om die redenen gewoon mijn geld terug wil, dat is fair.
Maar stel dat hij hier niet op reageert, of negatief reageert, wat dan? Wat zijn mijn rechten hier in?

De overige lessen wil ik zelfs nog wel krijgen als hij de lesauto nog heeft (geen idee hoe dat juridisch zit, of hij nog bevoegd is trouwens). Maar ik doe daar niet moeilijk over.

Bij voorbaat dank voor het lezen van mijn verhaal! :)

Vr groet,
Steven.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door crazyme »

Hij moet het bedrag in verhouding terugbetalen. Dat is een vordering die je bij een deurwaarder/incassobureau kan neerleggen.

Misschien is zijn bevoegdheid om les te geven verlopen en mag hij je geen lessen meer geven.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door StevegeK »

Hoi Crazyyou, bedankt voor je reactie. Is er een bepaalde wettelijke bepaling waar ik naar kan refereren? Kan zo snel niets vinden zelf, ben hier totaal niet in thuis omdat ik gelukkig niet vaak te maken heb met dit soort situaties.

Los van common sense en een stukje menselijkheid...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door crazyme »

Zoek maar op wanprestatie.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door StevegeK »

Wat 1 woordje kan helpen, veel informatie gevonden, bedankt!

Als er meer mensen zijn met tips, wat ik het beste kan doen, let me know. Vooralsnog ga ik nog steeds een aangetekende brief sturen, welke ik nu een stuk beter kan bewoorden. O.a. wikipedia hielpen me.

Thanks Crazyyou!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door sjohie »

StevegeK schreef:Wat 1 woordje kan helpen, veel informatie gevonden, bedankt!

Als er meer mensen zijn met tips, wat ik het beste kan doen, let me know. Vooralsnog ga ik nog steeds een aangetekende brief sturen, welke ik nu een stuk beter kan bewoorden. O.a. wikipedia hielpen me.

Thanks Crazyyou!
Ik zou alvast even een steekhoudend antwoord formuleren als hij vraagt waarom je 8 weken stopt na de eerste 14 keer. Dat is een periode waarin je die resterende lessen normaliter had kunnen nemen. Het is redelijk gemeengoed dat men, eenmaal begonnen met lessen, dit doortrekt tot aan een examen, en er niet 2 maanden mee stopt. Tenminste, ik kan me in mijn omgeving niemand bedenken die zoiets gedaan heeft, zonder nadrukkelijk overleg met de instructeur. En voor dat laatste zijn 2 partijen natuurlijk verantwoordelijk, zoals je al zegt hierboven, hij kan niet in je agenda kijken.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door StevegeK »

Hoi Sjohie,
Dat heb ik inderdaad bij de hand. Daarna is het er niet meer van gekomen. Hoe relevant is dit, juridisch gezien? Stel dat ik er een jaar geen zin meer in heb, en daarna wel, kan het zijn dat mijn aangekochte product om die reden niet meer geldig is?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door sjohie »

StevegeK schreef:Hoi Sjohie,
Dat heb ik inderdaad bij de hand. Daarna is het er niet meer van gekomen. Hoe relevant is dit, juridisch gezien? Stel dat ik er een jaar geen zin meer in heb, en daarna wel, kan het zijn dat mijn aangekochte product om die reden niet meer geldig is?
Hangt er wat van af lijkt me, als je losse lessen afneemt op afroep, en die elke keer betaald, is het product inherent flexibeler van opzet als een pakket lessen in 1x afnemen.

Maar als dit een BOVAG rijschool was, zijn automatisch de daarbij geldende voorwaarden van toepassing, en ben jij conform artikel 2.4 verplicht om je aan het van te voren vastgestelde les-schema te houden. Maar goed, artikel 6.3 zegt dan weer dat de rijschool enkel bij dringende redenen, waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze lessen onmogelijk maken, tot restitutie verplicht is van het lesgeld, na rato van de nog niet genoten lessen.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door StevegeK »

Hi,
Op de site kan ik niet zien of hij aangesloten is. Daar bied hij trouwens nog steeds zijn diensten aan... raar dat je dan je site niet even snel update.

We hebben geen vast schema afgesproken. Na elke les maakten we een nieuwe afspraak en die ging uiteraard van het "te goed" af.

Rechtssocioloog
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2014 13:43

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door Rechtssocioloog »

Dag StevegeK,

Ben wel benieuwd of je na 7 maanden nog iets van je geld hebt terug gezien. De praktijk is vaak dat je als particulier aan het kortste eind trekt als de rijinstructeur niet wil meewerken. Rechtszaken en advocaten zijn te duur en een rechter neemt niet altijd even gemakkelijk wanprestatie aan. Zie ook rubriek 'les pakket incl. examen'.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door StevegeK »

Hoi,

Nog geen cent. Hij reageerd met dat ik eerder had moeten reageren en afspraken had moeten maken. Ik ga als ik binnenkort wat tijd heb nog eens iets proberen... heb er in de tussentijd geen tijd meer voor gehad. Klinkt lousy ik weet het, maar draai overuren op werk en een eigen onderneming. :)

Rechtssocioloog
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2014 13:43

Re: Rijschool met pensioen, lessen weg..?

Ongelezen bericht door Rechtssocioloog »

Was ik al bang voor. Hoe dan ook succes.

Gesloten