LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rijschool

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
richierey
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2013 20:40

rijschool

Ongelezen bericht door richierey »

Ik heb mij een paar maanden geleden aangemeld bij en rijschool in amstedam z/o om het moterrijbewijs A te halen. Ik heb al ongeveer 1500 euro besteed aan lesgeld. Nu ik eindelijk klaar ben voor het examen en heel wat lessen achter de rug heb moet ik omdat ik ouder ben dan 60 jaar een medische verklaaring invullen. Ik heb suikerziekte en gebruik onderandere medicijnen. Het geval is dat ik hierdoor word afgewezen en dat ik dus geen moterrijbewijs kan halen. Ik heb zoiets:! Is het niet zo dat voor je les gaat nemen men je door de rijschool aangeraden moet worden eerst een medische verklaaring in televeren aan het CBR voordat je les gaat nemen. Men weet dat ik ouder ben dan 60 en men weet van deze voorwaardes maar niemand heeft mij hiervan op de hoogte gesteld. Nu word ik "misschien" afgewezen maar heb ondertussen wel veel geld hier aan uitgegeven. Zou ik niet als ik afgekeurd word mijn geld moeten terug krijgen van de rijscool. Er zijn toch voorwaardes waar een rijschool zich aan moet houden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: rijschool

Ongelezen bericht door ciske »

Waarom niet gevraagd , voordat je lessen ging nemen??

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: rijschool

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Lijkt me inderdaad niet dat de rijschool daarvoor verantwoordelijk is. Een instructeur vraagt tijdens je eerste (auto)rijles ook niet of je ADHD hebt en daarvoor medicstie gebruikt. Of weet ik wat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Hebt u trouwens uw autorijbewijs wel zonder beperking/medische keuring?

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: rijschool

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Hoeveel ouder bent u, dan 60 ? Voor suikerziekte hoeft u niet afgekeurd te worden, van de andere medicijnen weet ik natuurlijk niet.
Een ieder die 70 is, moet een keuring ondergaan.
Waarom laat u zich eerst niet keuren, u bent toch nog niet afgewezen.

Kijku ook even hier.
http://www.cbr.nl/4396.pp?cookieprefs=allow

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: rijschool

Ongelezen bericht door witte angora »

Wist de rijschool dan dat je suikerziekte hebt? En ben je al afgewezen? Nee toch? Wacht eerst dat maar eens af voor je informatie zoekt hoe je de rijschool aansprakelijk kunt stellen.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: rijschool

Ongelezen bericht door F.van Holten »

witte angora schreef:Wist de rijschool dan dat je suikerziekte hebt? En ben je al afgewezen? Nee toch? Wacht eerst dat maar eens af voor je informatie zoekt hoe je de rijschool aansprakelijk kunt stellen.
Rijschool is niet aansprakelijk, een klein beetje zelf info plegen kan nooit geen kwaad, zeker als je de 60 gepasseerd bent.
Als ik toevallen heb, maar neem rijles, is het mijn eigen verantwoording, ik heb nog geen rijschool meegemaakt waar je eerst de medische dossier moet overleggen.
Zou wel verstandig zijn, maar wettelijk mag het keuringsloos.(tot 70 jaar)

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: rijschool

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

richierey schreef:Nu ik eindelijk klaar ben voor het examen en heel wat lessen achter de rug heb moet ik omdat ik ouder ben dan 60 jaar een medische verklaaring invullen..
Even voor de goede orde. Niet alleen mensen boven de 60 jaar maar alle mensen die rij examen willen doen zijn verplicht een Eigen Verklaring (dus de medische verklaring) in te vullen. Dit geldt voor zowel rijbewijs A als B. Voor de rijbewijzen C en D is zelfs een medische keuring nodig.
richierey schreef: Ik heb zoiets:! Is het niet zo dat voor je les gaat nemen men je door de rijschool aangeraden moet worden eerst een medische verklaaring in televeren aan het CBR voordat je les gaat nemen. .
Neen. De EV dient door de rijschool digitaal te worden ingevuld op het moment dat de rijschool het examen aanvraagt.
richierey schreef: Men weet dat ik ouder ben dan 60 en men weet van deze voorwaardes maar niemand heeft mij hiervan op de hoogte gesteld. Nu word ik "misschien" afgewezen maar heb ondertussen wel veel geld hier aan uitgegeven. Zou ik niet als ik afgekeurd word mijn geld moeten terug krijgen van de rijscool. Er zijn toch voorwaardes waar een rijschool zich aan moet houden.
Nogmaals, uw leeftijd heeft niets met die EV te maken. De rijschool heeft geen enkele reden om aan te nemen dat u aan een ziekte lijdt toch. Sterker nog, wanneer u 1 van de vragen op het EV met "JA" moet beantwoorden moet de rijschool er "tussenuit" U dient dan op het gemeentehuis een EV te kopen en daarmee zelf naar een arts te gaan. Hat is n.l. medisch geheim. Ik weet zeker dat op de website van uw rijschool in de prijslijst het EV genoemd staat. Heeft u zichzelf nooit afgevraagd wat dat was? Ook op de site van het CBR staat alles uitgelegd. Het rijbewijs is vanaf uw 60 ste jaar wel korter geldig. N.l. tot uw 70 ste jaar. Althans nu nog. Vanaf 1 januari 2014 wordt deze leeftijd opgeschroefd naar 75 jaar.

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: rijschool

Ongelezen bericht door oom Wout »

Oom Wout leest alles mee, maar reageert slechts zelden. Deze keer toch maar wel: een professionele rijschool(houder) legt bij de eerste les de EV voor aan de leerling en geeft daarbij een uitleg op het niveau “hel en verdoemenis”. De leerling ondertekent die EV, die vervolgens in het archief gaat bij de rijschool. Op die manier kan er tussen leerling en school nooit een verschil van mening ontstaan over het gegeven of de EV ooit ter sprake is gebracht. Moet de leerling een “ja” geven op een vraag op de EV, dan is er nu nog alle tijd om de medische procedure bij het CBR te gaan doorlopen. Zo wordt voorkomen dat de leerling al klaar is voor een examen, maar nog op groen licht vanuit het CBR zit te wachten. In bijna alle gevallen is daarmee de kous af en kunnen de lessen dus gewoon gevolgd worden. Bij een ernstige aandoening (en dus twijfel of het CBR wel akkoord zal gaan) kan er nu nog in onderling overleg voor worden gekozen om de rijlessen op te schorten tot het CBR dat groene licht heeft gegeven. Niks doen en wachten tot er eventueel ellende ontstaat (=CBR pikt het niet) is bepaald geen staaltje klantgericht gedrag van de rijschool. Is dat verwijtbaar? Strikt juridisch gezien natuurlijk niet, maar van een professionele school mag je iets meer verwachten dan het minimum, dus moreel gezien valt er wel wat te verwijten. Helaas betaal je daar de boodschappen niet mee.

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: rijschool

Ongelezen bericht door oom Wout »

Annikaatje schreef:Lijkt me inderdaad niet dat de rijschool daarvoor verantwoordelijk is. Een instructeur vraagt tijdens je eerste (auto)rijles ook niet of je ADHD hebt en daarvoor medicstie gebruikt. Of weet ik wat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Hebt u trouwens uw autorijbewijs wel zonder beperking/medische keuring?
Die vraagt stelt een gedegen instructeur dus wel, door het vanzelfsprekend voorleggen van de EV.
Op hetzelfde vlak: diezelfde gedegen instructeur stuurt je misschien ook wel naar een opticien voor een oogmeting, als hem/haar e.e.a opvalt. Dat is, Ciske (...) een instructeur die ca. EUR 48 per uur berekent. Die zwartrijder met een tarief van drie tientjes zal het een worst zijn. Maar dit uiteraard volledig terzijde :)

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: rijschool

Ongelezen bericht door Annikaatje »

oom Wout schreef:
Annikaatje schreef:Lijkt me inderdaad niet dat de rijschool daarvoor verantwoordelijk is. Een instructeur vraagt tijdens je eerste (auto)rijles ook niet of je ADHD hebt en daarvoor medicstie gebruikt. Of weet ik wat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Hebt u trouwens uw autorijbewijs wel zonder beperking/medische keuring?
Die vraagt stelt een gedegen instructeur dus wel, door het vanzelfsprekend voorleggen van de EV.
Op hetzelfde vlak: diezelfde gedegen instructeur stuurt je misschien ook wel naar een opticien voor een oogmeting, als hem/haar e.e.a opvalt. Dat is, Ciske (...) een instructeur die ca. EUR 48 per uur berekent. Die zwartrijder met een tarief van drie tientjes zal het een worst zijn. Maar dit uiteraard volledig terzijde :)
Bijzonder! Ik ken heel veel mensen die op moment net hun rijbewijs hebben, of met lessen bezig zijn. Die zijn allemaal niet geinformeerd over een EV. En die lessen kosten ook geen drie tientjes ;-) Dus dan ziin er niet zoveel gedegen instructeurs in mijn stad denk ik zo...

stofzuigertje

Re: rijschool

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een rijschool in deze tijd probeerde ook te overleven.
Het examen, ja daar is EV voor nodig en je wist dat je ziek was.
Door niet vooraf te informeren en ze gaan er vanuit dat 99% gezonde en vooral jongeren zijn vind ik deze rijschool toch vrijuit gaan.

Verder is vaak de instructeur die alles moet doen en niet de rijschool want er zijn zoveel nieuwe regels...
Een motor is gevaarlijker dan auto dus kan ook de keuring strenger beoordeeld worden want vele raken wegens de keuringen hun C + D kwijt maar ook vaak A behalve AM voor de brommobielen...
Voor elk rijbewijs gelden andere normen dus dat je B of BE hebt is geen garantie dat je ook A mag halen.

Verder is nieuwe EV + keuring mogelijk want wie keurde waar is ook bepalend want ook deze Artsen kunnen het anders beoordelen.
Hoe zwaar ben je ziek en is het dossier overlegd?
Soms ben je niet ziek genoeg en krijg je het alsnog als je het elders probeerde maar garantie dat ze niet naar de reeds eerder ingediende kijken is er helaas niet.

Ik weet dat de regels veranderde maar ik begreep dat je met je oude B rijbewijs wel een Trike mag rijden, nieuwe niet meer....

Joep74
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2013 14:13

Re: rijschool

Ongelezen bericht door Joep74 »

Als instructeur laat ik de leerling altijd bij een 1e les een EV invullen. Dit voorkomt later een teleurstelling als er eventuele JA wordt ingevuld. Verder is de EV ook zekerheid/bescherming voor mij als instructeur/rijschoolhouder bij een eventuele ongeval. Mij is op de opleiding gewezen op de jurridische aansprakelijkheid van de rijschool als deze GEEN EIGEN VERKLARING heeft laten invullen bij de 1e les.

Als leerling maak je dus in dit geval een zeer goede kans als je de rijschool aansprakelijk stelt voor de geleden schade. De opleider dient van te voren een check te doen of je uberhaupt MEDISCH geschikt bent voor een opleiding.

Ik zou hem zeer zeker hier op aanspreken en een verzoek doen om een deel van je opleidingskosten vergoed te krijgen. Mocht de rijschool niet meewerken, klop dan aan bij de branche organisatie waar deze bij is aangesloten voor een bemiddeling. Mocht dat op niets uitlopen of hij/zij is nergens bij aangesloten dan zou je een beroep kunnen doen op rechtsbijstand of een rechtswinkel.

Verder laat ik de leerling ook altijd direct een machtiging uitgeven om eventuele blokkades (coderingen,ontzeggingen, of medisch meldingen) te kunnen zien.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: rijschool

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Joep74 schreef:Als instructeur laat ik de leerling altijd bij een 1e les een EV invullen. Dit voorkomt later een teleurstelling als er eventuele JA wordt ingevuld. Verder is de EV ook zekerheid/bescherming voor mij als instructeur/rijschoolhouder bij een eventuele ongeval. Mij is op de opleiding gewezen op de jurridische aansprakelijkheid van de rijschool als deze GEEN EIGEN VERKLARING heeft laten invullen bij de 1e les.
Klopt niet. Ik geef veel les aan mensen met ADHD/ADD/Autisme. Die hebben 1 of meerdere keren een "JA" op het EV staan. Er volgt dan vrijwel altijd een medische rit. Hoe wilde je dat voor elkaar krijgen? Zonder dat de leerling ooit heeft gelest? Of ben ik nu in overtreding?? Nee natuurlijk niet. Even een andere vraag: Geef je jouw leerling ook altijd de voorwaarden van het CBR? Ze tekenen n.l. in de examenzaal ook voor het feit dat ze het eens zijn met die voorwaarden. Lees daarvan punt 1.7 eens.
Joep74 schreef:Als leerling maak je dus in dit geval een zeer goede kans als je de rijschool aansprakelijk stelt voor de geleden schade. De opleider dient van te voren een check te doen of je uberhaupt MEDISCH geschikt bent voor een opleiding.

Ik zou hem zeer zeker hier op aanspreken en een verzoek doen om een deel van je opleidingskosten vergoed te krijgen. Mocht de rijschool niet meewerken, klop dan aan bij de branche organisatie waar deze bij is aangesloten voor een bemiddeling. Mocht dat op niets uitlopen of hij/zij is nergens bij aangesloten dan zou je een beroep kunnen doen op rechtsbijstand of een rechtswinkel.
De kans dat je dat wint is NUL!! Vergis je niet. Als je als leerling de rijschool beschuldigt dan ligt de bewijslast daarvan bij jou als leerling! Jij moet dus bewijzen dat de rijschool je dat niet verteld heeft. Dat is onmogelijk. Daarnaast kun je dat je een EV moet invullen ook lezen op de website van het CBR. Daar staan zelfs alle vragen op. De BOVAG sluit de aansprakelijkheid overigens uit. Zie daarvoor de voorwaarden van de Bovag les overeenkomst Artikel 2 punt 6.
Joep74 schreef:Verder laat ik de leerling ook altijd direct een machtiging uitgeven om eventuele blokkades (coderingen,ontzeggingen, of medisch meldingen) te kunnen zien.
En waar zie jij die dan? Op Top? Vreemd want medische meldingen zijn medisch geheim. Maar er is nog iets wat ik vreemd vind. TS zegt ouder dan 60 jaar te zijn. Ik neem aan dat TS in het bezit is van een B rijbewijs. Als TS geweigerd zou worden op grond van zijn EV dan zou het B rijbewijs toch ook ongeldig moeten worden verklaard.

Gesloten