LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Subjectiviteit CBR?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
gerechtigheid2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2013 15:12

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door gerechtigheid2 »

Laat 1 ding duidelijk zijn, er is wel degelijk willekeur onder de examinatoren van het CBR.
En ook daar kloppen zaken totaal niet.
Als instructeur of leerling heb je daar geen invloed op. Geen enkele controle kun je laten of een examen wel juist is beoordeeld.
Gezien ik als wel heel ervaren rijinstructeur deze misstanden ook zie gebeuren rondom mij heen denk ik dat het tijd word dat ook in het examen rijden, net als nu besproken word aangaande het voetbalspelletje, er video opnamen gemaakt moeten mogen worden, zonder dat een examinator in beeld hoeft te verschijnen, van de examenritten. Bij twijfel, achteraf gezien en beoordeeld door een instructeur, zou dit voorgelegd moeten kunnen worden aan een onafhankelijke partij.
Ikzelf heb inmiddels al een heel aantal opnames gemaakt met 4 verborgen camera's die gelijktijdig opnemen zowel binnen als buiten de auto. Ik weet dat gezegd word dat dit niet mag, maar laten we straks met elkaar maar beoordelen of de uitkomsten die hieruit naar voren komen niet bij gaat dragen aan het legaal toestaan van deze methode en dat misstanden, als aangetoond, anders nooit naar buiten hadden kunnen komen. Want het gaat echt veel aan het licht brengen. Maar ik ben nog niet klaar met mijn onderzoek naar de misstanden binnen het CBR systeem.
Wat deze jongen is overkomen is niet goed te noemen. Wanneer een examinator vind dat hij te onzeker is dan zal hij dit in voorgevallen situaties moeten kunnen verduidelijken. Het is de taak van de examinator te zorgen dat de leerling begrijpt waarom hij vind dat het onvoldoende is. Aangeven dat het een gevoel is, is duidelijk ontoereikend. Daarin zie je dezelfde onzekerheid in het werk van examineren als de leerling met rijden. Wanneer een examinator niet met voorbeelden, gezien vanuit de gereden rit, kan aangeven, dan is hij naar mijn mening nog niet echt klaar voor dit werk als examinator.
Gezien wat ik denk te lezen tussen de regels door van deze leerling, dan had hij maar een doel voor ogen en dat is te kunnen begrijpen waar hij kan terugvinden in zijn rit wat deze examinator als reden aandroeg. Ik heb ook het gevoel dat deze leerling niet eigenwijs zijn gelijk wilde halen. Want die zijn er overduidelijk ook.
Ik zou zeggen in deze situatie, zoals deze hier is weergegeven: Prima instelling van de leerling en een antwoord van een onzekere examinator.
Nogmaals heb nog geduld maar er komt binnen afzienbare tijd voor nieuwsprogramma's de mogelijkheid in te kunnen springen op de verzamelde informatie aangaande het CBR apparaat. En mijn hoop is dan dat ook de politiek gaat inzien dat dit inderdaad echt zo niet verder kan. Ook het CBR moet zicht houden op het werk van de examinatoren en zonodig een verkeerde beoordeling terug kunnen draaien. Daarvoor is het nodig dat het werk van de examinatoren beoordeeld kan worden. En dat kan heel simpel worden geregeld , zeker gezien de huidige middelen die dit ook mogelijk kunnen maken.
Maar ook gezien de reserveringstermijnen zijn echt duidelijk misstanden gaande die nooit onderzocht zijn, laat staan openbaar worden gemaakt. Ook dat kan ik al met dagelijkse voorbeelden van enkele maanden aantonen.
Waarom ik dit alles doe met het risico dat ik uitgesloten ga worden voor examens te rijden is omdat ik door de jaren heen teveel heb zien gebeuren en altijd werd geroepen maar nooit iets hard werd gemaakt. Mijn tijd als instructeur zit er nu ook bijna op gezien mijn leeftijd. Hoog tijd om toch nog een positieve bijdrage te kunnen leveren aan een transparantere examenbeoordeling van het CBR in het voordeel van uiteindelijk alle partijen. Inclusief de verkeersveiligheid.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

gerechtigheid2 schreef:Ikzelf heb inmiddels al een heel aantal opnames gemaakt met 4 verborgen camera's die gelijktijdig opnemen zowel binnen als buiten de auto. Ik weet dat gezegd word dat dit niet mag, maar laten we straks met elkaar maar beoordelen of de uitkomsten die hieruit naar voren komen niet bij gaat dragen aan het legaal toestaan van deze methode en dat misstanden, als aangetoond, anders nooit naar buiten hadden kunnen komen. Want het gaat echt veel aan het licht brengen. Maar ik ben nog niet klaar met mijn onderzoek naar de misstanden binnen het CBR systeem.
Er zijn van die verhalen die ik gelijk naar het rijk der fabelen verwijs. Verborgen camera's, laat me niet lachen. En nu ga jij weer zeggen dat het wel waar is en dat ik er niets van weet enz. Maar zet maar eens een filmpje op Youtube. Kunnen we met z'n allen zien of het waar is :shock:

mh73

Re: Subjectiviteit CBR?

Ongelezen bericht door mh73 »

Elk examen is spannend, zeker het rijexamen.
Ik hou niet van rijden, het geeft me stress en ik vind er niets aan. Kan je nagaan hoe ik mijn examen in ging.Tijdens mijn examen, ik was nog zes maanden zwanger ook, kwam ik allemaal vreemde situaties tegen, afgesloten wegen, een hoogwerker midden op straat, ja je kan het net treffen. Ik heb harder gereden dan toegestaan en een idiote slalom gereden om die vreemde situaties op te lossen. Ik dacht ik ben gezakt. Maar niet dus, ik kreeg een compliment van de examinator dat ik zo goed op alle situaties had geanticipeerd.
Zou dat niet zijn wat bedoeld wordt? Je kan die situaties ook oplossen door gas terug te nemen en af te wachten, dat is niet fout. Maar de andere keuze geeft iemand die bij jou in de auto zit meer het gevoel dat je weet hoe je met onverwachte situaties om moet gaan.

Gesloten