LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autorijschool iQ Drive reageert niet

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
S.vL
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2018 15:35

Autorijschool iQ Drive reageert niet

Ongelezen bericht door S.vL »

Geachte lezer,
Op 19 december 2016, besluiten wij, mijn dochter en ik dat zij rijles gaat nemen bij de firma IQ Drive.
Mijn dochter zoekt het pakket uit en betaald
CBR Eigen Verklaring € 25,00
CBR Praktijk Examen € 235,00
Inschrijvingsgeld € 17,50
IQ Rijopleiding B €1.322,50
Totaal €1.600,00
Zij start met haar rijlessen in Amsterdam. Na de eerste paar lessen is er een wisselingen van rij-instructeur, zij ervaart dit als niet prettig verteld dat thuis aan ons en durft daar zelf niet zoveel over te zeggen tegen de 'nieuwe' instructeur. De nieuwe instructeur is slecht bereikbaar en maakt dat het lastig is afspraken te maken. Vanaf dit moment, zijn wij later achter gekomen, weten wij niet precies hoeveel lessen mijn dochter nu gehad heeft. Het feit dat er zoveel wisselingen zijn, de instructeur nieuw of niet slecht afspraken maken, maakt dat mijn dochter geen afspraak meer maakt voor auto rijles.

In juni 2017 verhuisd mijn dochter naar Den Bosch. In september ziet zij op de site staan dat IQ Drive ook in Den Bosch rijlessen geeft.
Wederom is er ook in Den Bosch een enorme wisseling van rij-instructeurs wat maakt dat ik mijn dochter op een moment de vraag gesteld heb, hoeveel lessen heb je nu gehad en hoeveel heb je er nog? Het spoor was al zoek blijkbaar toen zij van Amsterdam naar Den Bosch verhuisde. Zelf heeft mijn dochter geen kaart waarop staat hoeveel lessen zij gehad heeft. De rij-instructeur kan zij (wederom) niet bereiken en hoort later via een sms dat hij niet meer voor IQ werkt. Na vele pogingen van haar kant is het haar niet gelukt om bij de rij-instructeur dan wel IQ-Drive bedrijf zelf door te dringen. De vraag die zij stelde is kunt u mij laten weten hoeveel lessen ik nog heb. Dit heeft lang geduurd dat mijn dochter haar hoofd liet hangen, de energie was op én überhaupt de zin in auto rijles laat staan het leren van theorie.

Nadat ik zelf een aantal keer gebeld heb met een IQ medewerkster en werkelijk keer op keer van het kastje naar de muur gestuurd ben, ik zou worden terug gebeld, wij gaan het voor u en uw dochter uitzoeken, dat moet ik gaan bespreken met de manager nee die is er nu niet etc. etc. etc. En wederom een verhaal dat ik nu écht zou worden terug gebeld.

in september 2018 heb ik ene mevrouw Veyza gesproken. zij liet mij weten dat het enige wat zij kon doen was een nieuwe rij-instructeur aan mijn dochter toewijzen, gelijk haar examen in te plannen, haar examen te reserveren, mijn dochter moet dan ' even' zelf eerst een gezondheidsverklaring €31,50 en het examen aanvragen (? dat zou zij dacht ik toch doen, zei zij?) en als dat allemaal geregeld was dan kreeg mijn dochter natuurlijk die €31,50 weer terug (? hoe dat nu zit kon deze mevrouw mij niet uitleggen). Vervolgens laat Veyza weten dat zij de leskaart bij de laatste (?) rij-instructeur gaat opvragen - zij zegt nog ' vreemd dat dat niet eerder is gebeurd' en laat zij mij weten, ik bel u daarover terug.
Het feit dat ik vertel dat mijn dochter al zo vaak geprobeerd heeft e.e.a. te regelen, de zin om auto rijles te nemen eigenlijk heeft opgegeven, daar is deze mevrouw niet gevoelig voor.
Wanneer ik de vraag stel of het mogelijk is het overige lessen geld retour te krijgen zegt Veyza dat zij eerst de kaart moet hebben om te weten te komen hoeveel lessen er zijn geweest. Later in het gesprek zegt zij geld terug mevrouw...nee dat kan en doet IQ Drive alleen binnen 14 dagen.
Omdat ik niets meer van iemand van IQ Drive hoor neem ik in oktober 2018 opnieuw telefonisch contact op. Nu krijg ik ene Judy aan de telefoon. Zij zegt dat zij in het systeem ziet staan dat de regiomanager Natasja gebeld is. Die zou de leskaart van mijn dochter opsturen. Judy geeft aan dat zij even gaat zoeken, zij komt terug aan de telefoon en laat weten dat zij geen kaart gevonden heeft. Zij zegt ' als u nog even aan de lijn blijft zal ik de regio manager even bellen' na geduldig wachten van mijn kant komt Judy terug aan de telefoon met het verhaal dat zij helaas de voicemail van haar collega krijgt.
Judy zegt mij toe de regio manager én mij in de c.c. een mail te sturen met daarin alle informatie, de kaart op vraagt en mij laat weten wat het aantal lessen is wat nog over is.

Ik besluit op de site van IQ een klacht in te dienen inde hoop dat daar iets mee gedaan wordt.
Het lijkt te lukken, twee dagen na mijn klacht staat er een bericht in de tel met de vraag of ik terug wil bellen.
Natuurlijk wil ik dat doen alleen naar wie?
In november 2018 heb ik wederom een klacht ingediend via de site van IQ-Drive waarin ik aangeef het hoger op te gaan zoeken.
Tot op heden januari 2019, we zijn een goede 2 jaar verder, heb ik geen enkele reactie ontvangen en is er RADIO STILTE.

Bovenstaand is waarom ik een account heb aangemaakt bij jullie in de hoop dat u/jullie hier iets aan kan/kunnen doen!
Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
S. van Loen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Autorijschool iQ Drive reageert niet

Ongelezen bericht door berndv »

Het is voor mij alweer een jaartje of 15 geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald, maar de leskaart had ik in bezit, de instructeur schreef aan het einde van de les de nieuwe afspraak er in, daarop was te zien hoeveel lessen ik gehad heb en ik wist gelijk wanneer de volgende afspraak was. Ik vind het maar een vreemde gang van zaken.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Autorijschool iQ Drive reageert niet

Ongelezen bericht door huzky »

Gezondheidsverklaring mag de rijschool tegenwoordig niet meer aanvragen (i.v.m. de wet op de privacy), maar moet de leerling zelf doen. Kosten zouden gelijk moeten zijn (rechtstreeks zelf regelen of via de rijschool, hoewel sommige rijscholen er misschien ook wel van profiteerden en er geld bij hebben gezet, maar dat kan volgens mij dus niet meer).Als IQ Drive niet kan aantonen hoeveel lessen uw dochter heeft gehad, eens even vragen of u dit soms aan de Belastingdienst moet doorgeven, zodat er eens een grondig onderzoek kan worden verricht? Een goede rijschool moet (net als elk ander bedrijf) zijn zaken op orde hebben, maar het schijnt dat er wel veel mis gaat daar... Succes met deze zaak!

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Autorijschool iQ Drive reageert niet

Ongelezen bericht door oom Wout »

IQ drive is foutere boel dan fout maar kan zijn. Er zijn helaas "verkeerde" rijscholen actief, maar deze club spant echt de kroon. Niet te vinden bij het register dat het CBR aanbiedt, namelijk https://www.cbr.nl/nl/rijschoolzoeker.htm , dan stinkt het. Het is triest, maar deze branche is niet schoon van tuig. Langzamerhand moeten we gaan constateren dat de "plicht" van de consument om zich te informeren over aanbieders verder gaat dan men had bedacht. Jammer.

San123
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2017 14:28

Re: Autorijschool iQ Drive reageert niet

Ongelezen bericht door San123 »

Zoals ik het hoor simpel een klacht indienen op klacht.nl. Ff Googlen op klacht.nl + IQdrive en je komt er wel. Heb goede ervaring met klacht.n, wellicht helpt dat. Daarnaast lijkt mij dit een ontwijk gedrag. Indien je kan aantonen dat de betaling is voldaan, is het de eer aan het bedrijf, lees in deze de rijschool, om te bewijzen dat deze lessen ook daadwerkelijk hebben plaats gevonden middels een rijles kaart. Zoniet, staan ze niet erg sterk in een rechtzaak en kan je je volledige bedrag terug eisen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Autorijschool iQ Drive reageert niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, oom Wout, jij bent wat meer thuis in deze materie dan de gemiddelde poster hier. Wat kan de topicstarter nu het beste doen? Of moet de conclusie zijn dat ze haar geld kwijt is?

Sowieso zal er een andere rijschool moeten komen, als ik van jouw informatie uit ga. Hoe kunnen mevrouw en haar dochter dit het beste doen, zodat ze deze keer bij een goede rijschool terecht komen?

En hoe kan mevrouw haar dochter motiveren om de boel toch weer op te pakken?

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Autorijschool iQ Drive reageert niet

Ongelezen bericht door oom Wout »

Hallo witte angora, antwoord op jouw vraag aan mij en die van TS aan een Ieder: aangetekend een ingebrekestelling (voorbeelden op internet te vinden) zenden. Mogelijk dat dit helpt. Zo niet, dan de gang naar een advocaat. Dat is altijd een lastige weg, waarbij de kosten mogelijk niet tegen de (verwachte) baten opwegen. Tja, ik heb oog op rijscholen en CBR en al hetgeen daarmee verband houdt, maar ben niet geschoold in verhaalsrecht. Dan vraag 2: dus er moet een andere rijschool komen. Selecteer op basis van de mogelijkheden die het CBR biedt ( zie hierboven) een aantal mogelijkheden, vraag in de eigen omgeving om ervaringen met de geselecteerde rijscholen, neem contact op met geslaagden die de boel bejubelen op Facebook, maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek met die rijschool, leg de zaak uit en check ("gevoel") of de beoogde instructeur in staat zal zijn om het vertrouwen bij het meiske te herstellen. Rotzooi opruimen is lastiger dan voorkomen....

Gesloten