LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR: een fijne organisatie

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Zojuist de rijschool gesproken.
Het blijkt dat die in het geheel geen inzicht hebben in die gegevens. Zij kunnen dus ook niet zien of een theorie al dan niet geldig is.
Dat vind ik vreemd.
Geen kattebelletje, maar ook geen inzicht. Er valt dus zeker wat te verbeteren bij het CBR.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

sylvesterb schreef: Het CBR heeft geen rode vlag systeem, ze vertrouwen erop dat iemand simpel weet dat als je op 3 mei 2016 je theorie haalt dat je begrijpt dat hij 1 jaar na dato op 4 mei 2017 is verlopen.
Zo simpel is het ook weer niet, aangezien het theorie certificaat 1.5 jaar geldig is. dus mei tot mei is niet van toepassing.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:Zojuist de rijschool gesproken.
Het blijkt dat die in het geheel geen inzicht hebben in die gegevens. Zij kunnen dus ook niet zien of een theorie al dan niet geldig is.
Dat vind ik vreemd.
Geen kattebelletje, maar ook geen inzicht. Er valt dus zeker wat te verbeteren bij het CBR.
Ik zou gelijk solliciteren als developer, iemand met zo ontzettend veel kennis van IT en heldere inzichten kunnen ze natuurlijk nooit laten lopen.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Snoodaard schreef:Ik zou gelijk solliciteren als developer, iemand met zo ontzettend veel kennis van IT en heldere inzichten kunnen ze natuurlijk nooit laten lopen.
Heeft niets met IT inzicht te maken!
Als nu zelfs de rijschool niet eens kan controleren of de gegevens juist zijn en of het wel kan, dan is er dus iets goed mis! (Kattebelletje of niet)

ik ga verder maar niet op jou in:
snoodaard
snoodaard zelfst.naamw. formeel iemand met slechte bedoelingen Voorbeeld: `Pas op voor hem, hij is een echte snoodaard! ` Bron: WikiWoordenboek.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:
Snoodaard schreef:Ik zou gelijk solliciteren als developer, iemand met zo ontzettend veel kennis van IT en heldere inzichten kunnen ze natuurlijk nooit laten lopen.
Heeft niets met IT inzicht te maken!
Als nu zelfs de rijschool niet eens kan controleren of de gegevens juist zijn en of het wel kan, dan is er dus iets goed mis! (Kattebelletje of niet)

ik ga verder maar niet op jou in:
snoodaard
snoodaard zelfst.naamw. formeel iemand met slechte bedoelingen Voorbeeld: `Pas op voor hem, hij is een echte snoodaard! ` Bron: WikiWoordenboek.
Je weet wel hoe je een woordenboek moet gebruiken, maar de geldigheid van een certificaat is teveel gevraagd voor je, opmerkelijk...

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Student90 »

JanTinusPlukvet schreef:
Snoodaard schreef:Ik zou gelijk solliciteren als developer, iemand met zo ontzettend veel kennis van IT en heldere inzichten kunnen ze natuurlijk nooit laten lopen.
Heeft niets met IT inzicht te maken!
Als nu zelfs de rijschool niet eens kan controleren of de gegevens juist zijn en of het wel kan, dan is er dus iets goed mis! (Kattebelletje of niet)
Deze gegevens kunt (en moet) u zelf controleren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door BreejKC »

Een waardeoordeel of u goed of niet goed gehandeld heeft spreek ik niet uit. Maar het volgende heb ik wel gevonden.

Uit de "Behoorlijkheidswijzer 2016" voor overheidsorganisaties van de Nationale Ombudsman:
2. Goede informatieverstrekking
De overheid zorgt ervoor dat de burger de juiste informatie krijgt en dat deze informatie klopt en volledig en duidelijk is. Zij verstrekt niet alleen informatie als de burger erom vraagt, maar ook uit zichzelf.
De overheid is verplicht de burger gevraagd en ongevraagd alle informatie te geven over handelingen en besluiten die de belangen van de burger kunnen raken. Zij is daarbij servicegericht en stelt zich actief op om de informatie die van belang is tijdig op eigen initiatief te geven.

De juiste procedure is nu: met bovenstaand argument een officiële klacht in te dienen bij het CBR. Afwachten wat de uitkomst daarvan is en of deze redelijk is. Bent u het niet met de klachtafhandeling eens, dan pas kunt u zich tot de Nationale Ombudsman te Den Haag wenden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JanTinusPlukvet schreef:
sylvesterb schreef: Het CBR heeft geen rode vlag systeem, ze vertrouwen erop dat iemand simpel weet dat als je op 3 mei 2016 je theorie haalt dat je begrijpt dat hij 1 jaar na dato op 4 mei 2017 is verlopen.
Zo simpel is het ook weer niet, aangezien het theorie certificaat 1.5 jaar geldig is. dus mei tot mei is niet van toepassing.
Dat is nadat ik mijn rijbewijs haalde, waarbij ik de praktijk examen direct aanvroeg samen met mijn theorie examen (spoed cursus) :D

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BreejKC schreef:Een waardeoordeel of u goed of niet goed gehandeld heeft spreek ik niet uit. Maar het volgende heb ik wel gevonden.

Uit de "Behoorlijkheidswijzer 2016" voor overheidsorganisaties van de Nationale Ombudsman:
2. Goede informatieverstrekking
De overheid zorgt ervoor dat de burger de juiste informatie krijgt en dat deze informatie klopt en volledig en duidelijk is. Zij verstrekt niet alleen informatie als de burger erom vraagt, maar ook uit zichzelf.


Het CBR meldt netjes op hun site maar ook bij aanmelden voor het praktijk examen dat je een geldig theorie moet hebben. Ze vertrekken deze informatie dus volledig en duidelijk en niet enkel als de burger er om vraagt. Aan deze eis is dus voldaan.

BreejKC schreef: De overheid is verplicht de burger gevraagd en ongevraagd alle informatie te geven over handelingen en besluiten die de belangen van de burger kunnen raken. Zij is daarbij servicegericht en stelt zich actief op om de informatie die van belang is tijdig op eigen initiatief te geven.
De gegevens en geldigheid van het theorie examen zijn te vinden op mijn.cbr.nl.
BreejKC schreef: De juiste procedure is nu: met bovenstaand argument een officiële klacht in te dienen bij het CBR. Afwachten wat de uitkomst daarvan is en of deze redelijk is. Bent u het niet met de klachtafhandeling eens, dan pas kunt u zich tot de Nationale Ombudsman te Den Haag wenden.
Klagen kan altijd, maar met deze argumenten ga je het niet winnen. De vraag is of het CBR coulant wilt zijn met de examenkosten, maar vermoed dat ze dit niet zullen doen, immers zijn de kosten aan hun zijde gewoon gemaakt. De examinator heeft niet een andere kandidaat direct beschikbaar.

nientje1980
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:50

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door nientje1980 »

Toch wel raar dat de rijschool niet weet tot wanneer de theorie van uw vrouw geldig is.
Dan zijn zij dus ook niet helemaal lekker bezig lijkt mij.

U heeft zelf ook de taak om de benodigde formulieren/certificaten te controleren op juistheid/geldigheid.

Ook gebeurt het regelmatig dat iemand nog even met spoed een nieuw theorie examen aflegt omdat deze op het punt staat te verlopen.

Het zou het cbr inderdaad sieren als zij een berichtje geven dat het certificaat verloop voor de examendatum, maar zover ik weet zijn ze dit vooralsnog niet verplicht. (Helemaal omdat het in deze tijd voor iedereen vrij makkelijk te controleren is o.a. Via de digid.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Snoodaard schreef:
JanTinusPlukvet schreef:Wij hebben de aanvraag niet ingediend, maar de rijschool.
Die heeft ook niet zitten opletten, dat is waar. Echter een 'sein op rood' had dit wel duidelijk gemaakt.
Zo moeilijk moet het niet zijn om dat in te bouwen in hun computersystemen.
Zo moeilijk moet het niet zijn om je eigen administratie op orde te houden.

Lekker makkelijk hè, je eigen onkunde op de grote boze instanties afschrijven.
Inderdaad. CBR is natuurlijk ook weer onderdeel van die elite die het leven van "de gewone man" onmogelijk maakt....

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

nientje1980 schreef:Toch wel raar dat de rijschool niet weet tot wanneer de theorie van uw vrouw geldig is.
Dan zijn zij dus ook niet helemaal lekker bezig lijkt mij.
Kan je dat ook onderbouwen?
Volgens mij hoort een rijschool rijlessen te geven, en niet mensen achter hun broek zitten die niet bij machte zijn hun administratie op orde te houden.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:Het CBR meldt netjes op hun site maar ook bij aanmelden voor het praktijk examen dat je een geldig theorie moet hebben. Ze vertrekken deze informatie dus volledig en duidelijk en niet enkel als de burger er om vraagt. Aan deze eis is dus voldaan.
Dat is niet mijn idee van volledig. Het CBR is op de hoogte van geldigheidstermijn van theorie certificaat, met die informatie wordt niets gedaan.
Zij is daarbij servicegericht en stelt zich actief op om de informatie die van belang is tijdig op eigen initiatief te geven.
Actief=initiatief tot controle op geldig certificaat ligt bij CBR
Tijdig=Bij aanvraag dient al gecontroleerd te worden.


Dit was/is overigens het CBR ICT nivo:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_ ... dsbewijzen
Het CBR is in opspraak geweest door falende ICT-voorzieningen die de dienstverlening van deze organisatie ernstig hinderden. Op 1 juni 2009 is de hiervoor verantwoordelijke directeur opgestapt. In 2010 is nieuwe directie gestart met opstellen nieuwe strategie en een Verbeterprogramma 2011-2014. Daarin is volop aandacht voor het verbeteren van de prestaties, inclusief het op termijn vervangen van de ICT-systemen bij het CBR. [5]

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
sylvesterb schreef:Het CBR meldt netjes op hun site maar ook bij aanmelden voor het praktijk examen dat je een geldig theorie moet hebben. Ze vertrekken deze informatie dus volledig en duidelijk en niet enkel als de burger er om vraagt. Aan deze eis is dus voldaan.
Dat is niet mijn idee van volledig. Het CBR is op de hoogte van geldigheidstermijn van theorie certificaat, met die informatie wordt niets gedaan.
Zij is daarbij servicegericht en stelt zich actief op om de informatie die van belang is tijdig op eigen initiatief te geven.
Actief=initiatief tot controle op geldig certificaat ligt bij CBR
Tijdig=Bij aanvraag dient al gecontroleerd te worden.

Dit was/is overigens het CBR ICT nivo:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_ ... dsbewijzen
Het CBR is in opspraak geweest door falende ICT-voorzieningen die de dienstverlening van deze organisatie ernstig hinderden. Op 1 juni 2009 is de hiervoor verantwoordelijke directeur opgestapt. In 2010 is nieuwe directie gestart met opstellen nieuwe strategie en een Verbeterprogramma 2011-2014. Daarin is volop aandacht voor het verbeteren van de prestaties, inclusief het op termijn vervangen van de ICT-systemen bij het CBR. [5]
Via mijn.cbr.nl kun je de geldigheidtermijn van het thoerie certificaat inzien, met die informatie wordt wel wat gedaan. Niet wat TS verlangt maar daar toe zijn ze ook niet verplicht.

Als je wilt dat ze dit bij de aanvraag controleren dan beperk je de vrijheid van de consument, immers leg je dan een beperking op dat je geen praktijk examen kan aanvragen zonder theorie.

Beetje onzinnige toevoeging van de wiki, nergens staat in je stuk dat dit de situatie "Nu" is en het zegt niets over het huidige ICT niveau van het CBR.

Concreet. Het CBR heeft geen rode vlag systeem je bent zelf verantwoordelijk om tijdens het praktijk examen een geldig theorie certificaat te kunnen tonen en op dit certificaat staat een eind datum.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:Als je wilt dat ze dit bij de aanvraag controleren dan beperk je de vrijheid van de consument, immers leg je dan een beperking op dat je geen praktijk examen kan aanvragen zonder theorie.
De controle kan ook alleen waarschuwen ipv aanvraag geheel te blokkeren.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

BreejKC schreef:Een waardeoordeel of u goed of niet goed gehandeld heeft spreek ik niet uit. Maar het volgende heb ik wel gevonden.

Uit de "Behoorlijkheidswijzer 2016" voor overheidsorganisaties van de Nationale Ombudsman:
2. Goede informatieverstrekking
De overheid zorgt ervoor dat de burger de juiste informatie krijgt en dat deze informatie klopt en volledig en duidelijk is. Zij verstrekt niet alleen informatie als de burger erom vraagt, maar ook uit zichzelf.
De overheid is verplicht de burger gevraagd en ongevraagd alle informatie te geven over handelingen en besluiten die de belangen van de burger kunnen raken. Zij is daarbij servicegericht en stelt zich actief op om de informatie die van belang is tijdig op eigen initiatief te geven.

De juiste procedure is nu: met bovenstaand argument een officiële klacht in te dienen bij het CBR. Afwachten wat de uitkomst daarvan is en of deze redelijk is. Bent u het niet met de klachtafhandeling eens, dan pas kunt u zich tot de Nationale Ombudsman te Den Haag wenden.
Dank! Dit zocht ik!
Het was mij namelijk in het geheel niet bekend dat het CBR een 'Mijn CBR' portaal heeft waar je met je Digi-D kan inloggen.
Ook in alle bevestigings- en resultaatmails van vorige examens is daar nergens een verwijzing naar gemaakt.
Had dit wel zo geweest, had ik zeker gekeken.

Probleem is ook nog eens dat mijn vrouw dacht dat het certificaat tot 7 mei geldig was, dan had ze wel examen mogen doen. Doordat de rijschool daarvan uit ging was ze nu dus een dag te laat. Had het zichtbaar geweest, was het probleem waarschijnlijk niet aan de orde geweest.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het staat uiteraard ook op het theoriecertificaat zelf. Ik denk nog steeds dat je weinig kans van slagen hebt.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

sylvesterb schreef:Het CBR meldt netjes op hun site maar ook bij aanmelden voor het praktijk examen dat je een geldig theorie moet hebben. Ze vertrekken deze informatie dus volledig en duidelijk en niet enkel als de burger er om vraagt. Aan deze eis is dus voldaan.

De gegevens en geldigheid van het theorie examen zijn te vinden op mijn.cbr.nl.
Vooral in die laatste zin zit 'm de kneep: Er moet wel duidelijk zijn dat er een 'Mijn CBR' bestaat. Dat was het niet, totdat ik er door iemand op gewezen werd vanavond. Je gaat er ook niet naar op zoek aangzien de rijschool je aanvragen moet doen, dat mag je niet zelf. je krijgt alleen een bevestiging dat het is aangevraagd voor xx datum en xx tijd.
Ook in alle mails die er zijn geweest met afspraken voor examen en resultaten van de examens, werd er niet naar verwezen.
Ze zijn dus zeker niet volledig,

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

sylvesterb schreef: Concreet. Het CBR heeft geen rode vlag systeem je bent zelf verantwoordelijk om tijdens het praktijk examen een geldig theorie certificaat te kunnen tonen en op dit certificaat staat een eind datum.
Dat is nu juist het vervelende. Je hoeft het certificaat niet te tonen! De praktijk examinator bekijkt dit in hun systeem enkele minuten voorafgaand aan je praktijk examen. Dáár kwam het pas aan het licht.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:
sylvesterb schreef: Concreet. Het CBR heeft geen rode vlag systeem je bent zelf verantwoordelijk om tijdens het praktijk examen een geldig theorie certificaat te kunnen tonen en op dit certificaat staat een eind datum.
Dat is nu juist het vervelende. Je hoeft het certificaat niet te tonen! De praktijk examinator bekijkt dit in hun systeem enkele minuten voorafgaand aan je praktijk examen. Dáár kwam het pas aan het licht.
Tjah, want zelf even op het certificaat kijken was natuurlijk te veel gevraagd...

Gesloten