LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR: een fijne organisatie

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:....Nou, een examen doen op feiten of een examen doen op persoonlijke beoordeling is toch wat anders.....
In mijn werk is het ook een persoonlijke beoordeling als excamen. Dat zijn de linkste excamens, want het kan alle kanten op gaan. Alleen de belangen zijn weat groter dan bij een riijexcamen, immers je fuctie (werk) hangt er gewoon vanaf. Twee keren gezakt, je kan vertrekken (hopelijk nog naar een andere functie).......

Maar blijf van mening dat als je voor de vierde keer moet gaat afrijden voor rijbewijs, je bij jezelf eens moet afvragen of autorijden wel je ding is.....

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat ik veel erger vind is dat men bij het theorieexamen een onderdeel heeft dat gevaarherkenning heet en men daar de helft fout mag hebben, terwijl men bij het onderdeel uit de leerstof amper fouten mag maken. Uiteraard, leerstof kun je voor leren, maar gevaarherkenning is het hele rijden. Als iemand dat al niet voornamelijk foutloos kan, dan kun je zo iemand toch niet de weg op sturen? En het is niet zo dat het moeilijke vragen zijn ofzo. Ik heb 9 jaar geleden mijn theorie gehaald toen die proef net bezig was en ik voelde me net een klein kind met die vragen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BL2 schreef: Na drie keer zakken kun je je ook afvragen, en dat was mijn insteek, of je wel geschikt bent voor een rijbewijs.
Naast wat zenuwachtig zijn zal de oorzaak toch meer liggen in het feit dat het rijden met een auto niet haar ding is. Anders gesteld, ze heeft de kennis niet welke noodzakelijk is. Maar na 5 kerr afrijden zal ze heus wel eens slagen.
Ik ken meerdere personen die een faalangst examen hebben gedaan en dit zijn prima chauffeurs. Ken ook meerdere personen die hun examen in 1 keer haalde en dit niet zijn. Sommige mensen zijn gewoon extreem zenuwwachtig voor examens.
BL2 schreef: In mijn werk worden ook excamens afgeled, één keer, gezakt, één herexcamen. Weer gezakt dan ben je ongeschikt en kan je je werk niet uitvoeren en mag je gaan uikijken naar een andere functie ! !
Voor de derde keer excamen doen is uitgesloten :shock:
Maar bij de meeste examens zak je niet bij 1 fout. Als je tijdens je rijexamen een ingreep hebt dan ben je gezakt. De vraag of je misschien toch wel had ingegrepen, maar dat de examinator net iets sneller was, is niet relevant.

Ik had eerst een proef examen voor mijn echte examen, hierbij kreeg je dezelfde examinator. Bij mijn proef examen vond ze mij niet genoeg opletten, bij mijn echte examen reed ik niet door en lette ik echt op alles. Gelukkig zag ze het verband. Tot verbazing van mijn rijinstructeur slaagde ik toch. Inmiddels al 15 jaar mijn rijbewijs en nog nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Dirkie »

JanTinusPlukvet schreef:Mijn vrouw wilde vandaag haar (her)examen afleggen voor het rijbewijs B (faalangst examen)
Ter plaatse bleek dat het af te leggen examen werd niet afgenomen.
De reden is dat haar Theoriecertificaat 1 dag (!) verlopen is.
Maar 1 dag verlopen is dus verlopen. Hele verhalen over het aanpassen van computerprogramma's en de schuld naar anderen schuiven doen verder niet ter zake. Het examen wordt door Uw rijschool in overleg met U ingeplanned. En U heeft als het goed is het theorie certificaat in uw bezit. Dus U kan aan de rijschool doorgeven dat het voor een bepaalde dag moet. Maar ja het is nu eenmaal makkelijk anderen de schuld te geven van je eigen foutjes toch.

Mucha

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

majnon
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2014 11:53

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door majnon »

Een probleem met CBR is dat de examinatoren niet worden gecontroleerd en ze hoeven geen verantwoording te leggen. Bij elke organisatie krijg je dat. Als een medewerker het gevoel krijg dat er geen controle is dan gaat het fout. Dat zie je overall.

En ga niet tegen mij zeggen dat je kan klacht indienen bij CBR. Dat heft total geen zin. Alles wordt ontkend. Ik heb een klacht ingedien. Ik heb het antwoord van examinator gelezen. Hij loog gewoon. Dat weet ik e dat weet hij. Hoe kan ik dat bewijzen? volgende keer doet die dat weer als hij zin in heft en iemand anders is de slachtoffer.

Je moet meestal het geld volgen. Follow the money. Ik reed prima. had een klein foutje. Examinator zei niks daarover tijdens examen. Ik ben gezakt. Ik diende een klacht. Examinator ontkende dat het kleine foutje de reden was. Wel herkende hij dat op het evaluatie formuliet niet duidelijk genoeg schreef waarom ik was gezakt!!!!!!!!
Kom op zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door renewouters »

JanTinusPlukvet schreef:Wij hebben de aanvraag niet ingediend, maar de rijschool.
Die heeft ook niet zitten opletten, dat is waar. Echter een 'sein op rood' had dit wel duidelijk gemaakt.
Zo moeilijk moet het niet zijn om dat in te bouwen in hun computersystemen.
Heeft de rijschool uberhaupt die gegevens? Mijn zoon heeft onlangs zijn theorie gehaald en heeft zich daarvoor zelf aangemeld bij het CBR (bij de aanvraag geef je geeneens de rijschool op, dus die zal zeker geen informatie krijgen van het CBR).

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Jesa H »

JanTinusPlukvet schreef:Je moet een rijschool machtigen! Daar heb je zelf geen vat op.
Je kan dus zelf geen examen aanvragen

Overigens is het geen 'rocket science' om een tool in je computersysteem te maken die wél een sein 'groen' of 'rood' geeft.
En het is wel rocket science om zelf na te denken? Waarom moet een ander alles voor iedereen bijhouden? Dat brengt een boel onnodig werk met zich mee.

Dit is puur een gevalletje eigen schuld.
majnon schreef:Een probleem met CBR is dat de examinatoren niet worden gecontroleerd en ze hoeven geen verantwoording te leggen. Bij elke organisatie krijg je dat. Als een medewerker het gevoel krijg dat er geen controle is dan gaat het fout. Dat zie je overall.
Leuke beschuldiging. Heb je hier ook bewijs voor?
majnon schreef:Ik reed prima. had een klein foutje. Examinator zei niks daarover tijdens examen. Ik ben gezakt. Ik diende een klacht. Examinator ontkende dat het kleine foutje de reden was. Wel herkende hij dat op het evaluatie formuliet niet duidelijk genoeg schreef waarom ik was gezakt!!!!!!!!
Kom op zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jij bent van mening dat je "prima" reed maar maakte toch "een foutje" en daarom ben je gezakt(?).

Zie ik ook wel eens hoor, dat leerlingen de metacognitieve en reflectieve vaardigheden van een kapstok hebben. Ik zou als ik u was gewoon opnieuw examen doen en dan wel zonder foutje.

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door De betere »

Beetje laat met reageren, 9 mnd later!

Maar de rijschool krijgt na het kiezen van een datum een pop-up met informatie of de kandidaat theorie heeft en zo ja, tot wanneer deze geldig is en/of in geval van Motor of die geslaagd is voor AVB enz...

Gesloten