LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

bprosman schreef:Mijn vader zei vroeger , "als je je rijbewijs hebt kunt je legaal beginnen met auto leren rijden" en ik denk dat hij gelijk heeft. Als je je rijbewijs hebt kun je nog helemaal niet autorijden, die rijervaring komt pas met de jaren.
Aha. Kunt u mij dan het volgende feit verklaren. Ik snap het n.l. niet.

De ongevalskans van de beginnend automobilist is de eerste 2 jaar lager dan gemiddeld. Daarna stijgt de ongevalskans snel. Het vierde jaar bereikt deze ongevalskans haar hoogtepunt om daarna weer te dalen. Het zevende jaar bereikt deze ongevalskans weer het gemiddeld niveau. Dat is toch erg in tegenspraak met de woorden van uw vader.

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door oom Wout »

Om de discussie (voor zover er hier van een zinnige discussie sprake is) een beetje helder te houden, is het handiger om te spreken over lesuren (waarbij 1 uur 60 minuten is) dan over "lessen".

Overigens is die 42 uur niet verzonnen maar een gemeten feit.
Overigens doen meissies er net wat langer over (2 uur) dan jongetjes.
Overigens praten we hier over gemiddelden.

Overigens vindt oom Wout dat hier redelijk wat ongezonde figuren rondhangen. Dit is dus werkelijk een afspiegeling van de maatschappij!

Daarnaast complimenteert oom Wout die ene reactie waarin im frage werd gesteld of iedereen die de basisschool doorlopen heeft dus in staat is om aldaar ook les te geven. Dan kunnen we die 4-jarige PABO ook wel afschaffen, toch!?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door bprosman »

De ongevalskans van de beginnend automobilist is de eerste 2 jaar lager dan gemiddeld. Daarna stijgt de ongevalskans snel. Het vierde jaar bereikt deze ongevalskans haar hoogtepunt om daarna weer te dalen. Het zevende jaar bereikt deze ongevalskans weer het gemiddeld niveau. Dat is toch erg in tegenspraak met de woorden van uw vader.
Kan daar wel wat waarschijnlijkheden op loslaten... de eerst 2 jaar zullen veel beginnend bestuurders geen eigen auto hebben en de auto van pa of ma lenen voor een incidenteel ritje binnen of net buiten "het dorp". Buitenlandse reizen zal geen gemeengoed zijn. Boven de 21 (na die 2 jaar) wordt er gewerkt en is er geld voor dat getunede golfje... verstand komt met de jaren dus zakt het weer.
Tja, ik ken dat soort verhalen. .....................in 10 lessen het rijbewijs hebben gehaald ...............
Inderdaad zullen de meeste beginnend bestuurders zichzelf een hele piet vinden maar weten ook van zichzelf dat als ze de eerste keren alleen in moeten voegen ze klotsende oksels hebben.....
Geslaagd zijn voor het examen betekent dat de examinator van mening is dat de kandidaat zich verder zelfstandig mag bekwamen in het autorijden.
Mijn pa is dus niet de enige die er zo oven dacht :wink:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bprosman schreef:
Wat betreft "Iedere automobilist kan instructeur worden" ben ik het niet mee eens. Dan zou ook iedereen die de lagere school volbracht heeft onderwijzer(es) kunnen worden, je beheerst de stof toch ?. Leraar/instructeur zijn vereist didactische vaardigheden die je kunt leren , op een cursus, PABO etc. maar een niet gering deel is ook aangeboren en zit in je genen.
Haha ja dat is waar.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

oom Wout schreef:
Overigens vindt oom Wout dat hier redelijk wat ongezonde figuren rondhangen. Dit is dus werkelijk een afspiegeling van de maatschappij!
Vertel, wie zijn die ongezonde figuren ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
oom Wout schreef:
Overigens vindt oom Wout dat hier redelijk wat ongezonde figuren rondhangen. Dit is dus werkelijk een afspiegeling van de maatschappij!
Vertel, wie zijn die ongezonde figuren ?
Oom Wout is een bekende! :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef:
Oom Wout is een bekende! :lol:
Hmm ik vind Oom Wout hier in dit topic totaal niet
verkeerd ofzo reageren. (mijn mening)

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Never, ik weet niet zeker wat je bedoelt, maar als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt zit je er gigantisch naast. Oom Wout komt erg serieus over, in tegenstelling tot degene van wie ik denk dat jij bedoelt. Dat zijn toch echt twee verschillenden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
nevermind schreef:
Oom Wout is een bekende! :lol:
Hmm ik vind Oom Wout hier in dit topic totaal niet
verkeerd ofzo reageren.
(mijn mening)

Heb ik toch ook niet geschreven. :mrgreen:
En jij wou toch weten:
Vertel, wie zijn die ongezonde figuren ?



@WA
Het zou kunnen dat ik naast zit, maar ik wacht af.

beschuitje
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2011 19:38

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door beschuitje »

Ik vind dat een examinator niet meer alleen kan beoordelen of iemand capabel is om een rijbewijs te krijgen. Het moet zo iets worden als met een camera in de auto en dat minimaal 2 andere examinators mee kunnen kijken hoe de rijstijl is etc. en dan pas een oordeel vellen.

Dat noem ik het veiligere autorijden.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

beschuitje schreef:Ik vind dat een examinator niet meer alleen kan beoordelen of iemand capabel is om een rijbewijs te krijgen. Het moet zo iets worden als met een camera in de auto en dat minimaal 2 andere examinators mee kunnen kijken hoe de rijstijl is etc. en dan pas een oordeel vellen.

Dat noem ik het veiligere autorijden.

Wat een onzin. Maar als dat gaat gebeuren gaat men de film terugkijken en naast de rijprocedure leggen. Ik voorspel dat dan de slagingspercentage's verder zullen dalen. iets door de vingers zien is er dan niet meer bij. Ik denk dat het veel beter is de eisen voor de beginnend automobilist te verzwaren. Gewoon een hoger examenniveau eisen. Niet het 30 minuten durende ritje van nu maar gewoon een uurtje of 2 rijden. Hiermee kun je geluk uitsluiten. Kijk maar eens naar "de slechtste chauffeur van Nederland" Die mensen hebben het rijbewijs ooit gehaald.
Laatst gewijzigd door Instructeur 69 op 22 jan 2012 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

nevermind schreef:@WA
Het zou kunnen dat ik naast zit, maar ik wacht af.

Wellicht dat je gewoon kunt zeggen wat je denkt of vindt. Dat lijkt me een stuk beter dan dit topic verder vervuilen. Of niet?

beschuitje
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2011 19:38

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door beschuitje »

Maar het bespaart wel een hoop levens van jonge mensen die zich nu elk weekend met een bloedvaart te pletter rijden, omdat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn en dan wordt een auto een moordwapen.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

beschuitje schreef:Maar het bespaart wel een hoop levens van jonge mensen die zich nu elk weekend met een bloedvaart te pletter rijden, omdat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn en dan wordt een auto een moordwapen.

Mee eens. Dan heb ik waarschijnlijk je eerdere bericht verkeerd geinterpreteerd. Ik dacht dat je met je bericht wilde zeggen dat als er meer examinatoren naar keken het slagingspercentage hoger zou zijn.

beschuitje
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2011 19:38

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door beschuitje »

Geeft niet hoor maar een rijbewijs is een serieuze zaak geworden in deze tijd. Er zijn te veel labiele- en agressieve figuren die een auto mogen besturen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

beschuitje schreef:Geeft niet hoor maar een rijbewijs is een serieuze zaak geworden in deze tijd. Er zijn te veel labiele- en agressieve figuren die een auto mogen besturen.
Dat ben ik met je eens. Maar als je het over geestelijke, en voornamelijk emotionele gesteldheid hebt, dan is een examen ook maar een moment. Kan best zijn dat iemand heel lang goed functioneert, maar pas veel later door wat voor omstandigheden dan ook zijn stabiliteit verliest, en dan eigenlijk beter niet meer achter het stuur zou kunnen kruipen.

Maar ja, hoe ga je dat bepalen? En als iemand ook tijdens de rijlessen en het examen labiel is, of een agressieve persoonlijkheid heeft, betekent dat dan per definitie dat zo iemand niet kan slagen, en hoe ga je dat soort dingen meten? En dan nog, iemand kan zich tijdens het examen 'goed' houden, en daarna gaat weer de beer los, hoe moet je dat herkennen en juist interpreteren?

Dan zou er ook nog eens een psychologische test moeten komen, en in jouw verhaal, geen twee examinatoren mee, maar een examinator en een psycholoog/maatschappelijk werker.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat dat gaat werken. Het zou te complex worden om werkbaar te zijn, denk ik. En eigenlijk denk ik dat de eisen intussen zo hoog zijn dat iemand die echt labiel is er vanzelf al niet doorheen komt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

beschuitje schreef:Geeft niet hoor maar een rijbewijs is een serieuze zaak geworden in deze tijd. Er zijn te veel labiele- en agressieve figuren die een auto mogen besturen.
Daar heb je gelijk in met je laatste zin.

En inderdaad is je rijbewijs behalen een serieuze zaak en kan dus ook niet elke automobilist iemand auto-rijles geven zoals Seconds-out beweert.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:
beschuitje schreef:Geeft niet hoor maar een rijbewijs is een serieuze zaak geworden in deze tijd. Er zijn te veel labiele- en agressieve figuren die een auto mogen besturen.
Daar heb je gelijk in met je laatste zin.

En inderdaad is je rijbewijs behalen een serieuze zaak en kan dus ook niet elke automobilist iemand auto-rijles geven zoals Seconds-out beweert.
Je moet er niet aan denken dat iemand die labiel of agressief is zijn/haar zoon of dochter wel 'even' rijles gaat geven, om vervolgens bij het CBR de boel kort en klein te slaan, of stennis te schoppen, omdat zoon/dochterlief toch echt niet voor een rijbewijs in aanmerking komt.

Zoals het nu gaat, gaat het mijns inziens best wel goed, er zal heus wel af en toe iets fout gaan, maar perfect is het nu eenmaal nergens.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Met je eens Witte Angora.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

De ervaringen van mensen om u heen?

alsnog ken je niet lezen.......mijn ervaring, duidelijk? dat jij graag mensen geld laat betalen voor onzin lessen , dat is dom maar goed sommigen trappen er helaas in.

instructeur doet zich beter voor dan het is.
of een agressieve persoonlijkheid heeft,
bij dit WA vind ik niet dat iemand achter het stuur van een auto hoort.

Gesloten