LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Vind je een aanvullende cursus, al is het maar een half dagje, om mensen bij te praten, om die reden dan geen goed idee? Puur en alleen om de nieuwe en gewijzigde regels door te nemen?
Toch heb ik er nog steeds een beetje moeite mee als dat verplicht wordt, tenzij we dat halve dagje gecompenseerd zouden krijgen door werkgever ofzo. Sommigen hebben de tijd niet om daar een half dagje aan te spenderen. Sommigen onthouden deze regels wel als ze dat een keertje op het nieuws horen. Meestal is het maar een paar dingen tegelijk die veranderen en gaat niet de hele regelgeving op de schop.

Of misschien is het een idee dat mensen dit dagje kunnen omzeilen door eerst een theorietestje te doen of de kennis nog op peil is en of die bijspijker cursus nodig is. Deze test zou misschien ook wel via internet kunnen dmv inloggen met DigiD. Dan zou dit thuis op de bank op een geschikt moment kunnen.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door seconds-out »

Emmy75 schreef:
seconds-out schreef: Respect is prima, dat dwing je dus af door de hele stoet te voorzien van zwarte vlaggetjes.
Aan beiden kanten dus... :D
Naar mijn mening hoeft respect niet altijd meteen afgedwongen te worden door dit soort maatregelen. Waarom moet dat weer dwingend zijn of in andere bewoordingen waarom is het nodig dat er om respect gevraagd wordt ? In mijn optiek is dat meer een kwestie van goed fatsoen, normen en waarden van degenen die niet aan de stoet deelneemt om zo'n stoet heel eventjes zijn gang te laten maken in alle rust. Zo vinden sommigen het nodig om druk te moeten toeteren als het even niet opschiet en er loopt zo'n stoet voorbij, vreselijk vind ik zoiets.
Ik bedoel niet dat een vlaggetje respect hoeft af te dwingen, maar dat het voor andere weggebruikers het duidelijk wordt wie er bij de rouwstoet hoort.
Dat dwingt dan de "respect" af. Het respect is dan, dat ze rekening met je houden omdat ze weten dat het een rouwstoet is.
Ik weet wel dat er niet veel andere automobilisten zich er tussen zullen voegen, dat is ook nog niet eens zo belangrijk.
Wel als de halve stoet door rood rijdt en voorrang neemt op kruisingen.
Of denk aan een afslaande stoet, de voorrangsregels zijn voor hun anders als voor andere autombilisten, tenminste...als ze officieel de vlaggetjes voeren.
Een gemiddelde automobilist kan zonder die vlaggetjes dan niet weten wie er tot de rouwstoet behoren en zo krijg je dan de ongelukken.

witte angora
Berichten: 30767
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk, we gaan nu een beetje brainstormen, nu wordt het leuk. :)

Eigenlijk was de vraag voor seconds bedoeld, omdat die hiaten in kennis prima vindt, maar goed.
Of misschien is het een idee dat mensen dit dagje kunnen omzeilen door eerst een theorietestje te doen of de kennis nog op peil is en of die bijspijker cursus nodig is. Deze test zou misschien ook wel via internet kunnen dmv inloggen met DigiD. Dan zou dit thuis op de bank op een geschikt moment kunnen.
Eerst een theorietest doen om te kijken waar eventueel manco's zijn lijkt me inderdaad een goed idee. Dan kan een bijspijkercursus op maat worden gegeven. En inderdaad, met DigiD zou je een heel eind kunnen komen.

Dan zou je pas de verlenging aan kunnen vragen als die test ook werkelijk gedaan is, eventueel na het volgen van een bijspijkercursus.

De test hoeft dan eigenlijk niks te kosten, dat gaat volledig geautomatiseerd, de bijspijkercursus (of desnoods alleen een bijspijkercursus voor 'zware' gevallen, de 'lichtere' kunnen dan wel via DigiD) kan dan in de lokalen van het CBR gebeuren (ik denk zelf dat persoonlijke uitleg toch ietsje beter werkt), met na afloop een bewijsje dat de cursus gevolgd is, tenzij men de boel echt verziekt, sja dan houdt dat ook op.
Laatst gewijzigd door witte angora op 27 jan 2012 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef: Wel als de halve stoet door rood rijdt en voorrang neemt op kruisingen.
Of denk aan een afslaande stoet, de voorrangsregels zijn voor hun anders als voor andere autombilisten, tenminste...als ze officieel de vlaggetjes voeren.
En daar ligt het verschil, ik laat zo'n stoet dan even gerust zijn gang gaan en geef ze de ruimte en de voorrang. Echt een heel kleine moeite en een heel groot plezier. Maarja de 'heer in het verkeer' is wel vaker een dame.
seconds-out schreef: Een gemiddelde automobilist kan zonder die vlaggetjes dan niet weten wie er tot de rouwstoet behoren en zo krijg je dan de ongelukken.
Een gemiddelde automobilist kan dat aardig inschatten mits die even verder wil kijken dan de neus lang is. De meeste auto's zijn tegenwoordig helemaal niet geschikt om het 2 vlaggetjes op te planten. En door ze gewoon even hun gang te laten gaan en voor te laten gebeuren er ook geen ongelukken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Kijk, we gaan nu een beetje brainstormen, nu wordt het leuk. :)
:lol:

Voor de rest van uw post, lijkt mij een prima voorstel inderdaad.
Afhankelijk van het resultaat van de internettest middels de DigiD is een bijspijkercursus wel of niet of slechts deels (vb een een verkorte en een uitgebreide versie) nodig. Teveel maatwerk moet voorkomen worden omdat dit weer aardig prijzig wordt.

Dan hebben mensen die het niet nodig hebben er ook voordeel van. Ze zijn er niet al teveel tijd mee kwijt en dit kan tegen geen of heel weinig kosten als onderdeel van rijbewijsverlenging. Zo zullen er mensen zijn bij wie de kennis minder wegzakt, dit wel bijhouden of hele beroepsgroepen die dit vanzelf al bijhouden met het invullen hiervan klaar kunnen zijn.

En ja voor de pessimisten kan ermee gefraudeerd worden, echter daar heb ik wel wat kanttekeningen bij. Vragen opzoeken met google ernaast wordt alweer lastig omdat er ook bij het theorie-examen beperkte tijd is om een vraag te beantwoorden en kan men niet terugkeren naar een vraag die geweest is. Dit is ook in te bouwen in een internetversie. Vragen opzoeken met het theorieboek erbij, ok kan maar dan moet men snel zijn. Hiermee krijgt men uiteindelijk de stof toch weer onder de neus en frist het zo weer op en eigenlijk is het doel van dit geheel dan al bereikt.

Iemand die een 2de, 3de of 4de keer inlogt (afhankelijk van hoeveel kansen men krijgt) krijgt elke keer een andere test voorgeschoteld zodat geen 'training' ontstaat van die specifieke vragen.

Sja zitten we alleen nog met de mensen die een ander laten inloggen. Dit is wel moeilijker te maken, maar hardnekkige fraudeurs vinden altijd wel wat. Lijkt mij logisch dat mensen niet zomaar hun DigiD aan wildvreemden moeten afstaan. Wijzigingen van wachtwoorden rondom de periode dat iemand zo'n test doet, zouden als verdacht aangemerkt kunnen worden. Of via de strafmaatregelen, ongelukken of overtredingen waarbij het duidelijk schort aan de theoriekennis zouden op zo'n Educatieve Maatregel cursus gestuurd kunnen worden.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door seconds-out »

witte angora schreef:Kijk, we gaan nu een beetje brainstormen, nu wordt het leuk. :)

Eigenlijk was de vraag voor seconds bedoeld, omdat die hiaten in kennis prima vindt, maar goed.
:twisted:
Ik heb nooit gezegd dat ik hiaten in de kennis prima vind.
Bovendien ga jij er maar voor het gemak ervan uit dat het hele hiaten betreft?
Hoe weet jij dat nou? Dat geldt wel voor sommigen, maar lang niet voor iedereen.
Ik denk niet dat een cursus ook iets toevoegt, of wou je een paar miljoen mensen opnieuw examen laten doen? Dan is het vrijblijvende er wel vanaf..en stort de economie inelkaar, want ik durf te wedden dat dan een aanzienlijk deel zal zakken..

Zoals ik dus al zei, naar mijn mening is het voor de meesten weer even de puntjes op de i te zetten, je hebt toch al examen gedaan? Ooit.
Ook geloof ik niet dat er veel ongelukken zouden ontstaan door een gebrek aan theoretische kennis, de meeste ongelukken zijn menselijke fouten en daar helpt geen enkele cursus voor.

Mocht blijken dat je er in de praktijk niks van terecht brengt door vele schades en of bekeuringen, dan is het toch wel vaak einde oefening of men wordt op een verplichte cursus gestuurd. Dat lijkt mij voldoende.
Beter is het om de verkeershufters aan te pakken, daar zijn ook genoeg mogelijkheden voor, door middel van rijontzeggingen enz.

Vind ook dat je selectief leest en reageert, je pikt er alleen maar uit wat in je straatje past, zo ga je weer helemaal voorbij aan wat ik al eerder zei>>>
Je kan nog zo goed alle regeltjes kennen, als je rijstijl niet deugt heeft dat toch geen nut.
Laatst gewijzigd door seconds-out op 27 jan 2012 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

nevermind schreef: Hoe vaak maak ik niet mee, dat de mensen gewoon doorrijden, ook zien zij de ambulance van achteren naderen.
Mijn mening is dan altijd, hopend, dat deze mensen welke niet aan de kant gaan, zelf eens in de ambulance liggen, en een andere gaat niet opzij, want meestal gaat het toch om minuten.
Vreselijk zoiets inderdaad.
Maar hier is wel een aantal problemen bij. Velen weten eigenlijk niet goed hoe ze moeten reageren in zo'n situatie omdat ze dan soms half 'dichtklappen'. Of weten het wel maar als het moment daar is, weten ze het even niet.

Elke situatie is anders, de ene weg is de andere niet. Soms is er geen geschikte plaats om aan de kant te gaan en is het niet handig om vlak voor zo'n voertuig vol op de rem te gaan staan met de goede bedoeling plaats te maken.

Dan heb ik het nog niet eens over de auto's die tegenwoordig beter en beter geïsoleerd zijn waardoor je ze veel later hoort aankomen of degenen die de radio zo hard hebben blazen dat ze niets meer horen wat buiten de auto gebeurd. Ook heb ik het nog niet over het hufterig gedrag om zo'n ambulance te volgen, ook dan kan deze minder hard dan gewenst omdat dat gevaarlijk is.

Ik heb wel eens een aflevering gezien van Blik op de Weg gefilmd vanuit diverse ambulances die met sirene en zwaailicht reden, erg verhelderend en als je ziet wat mensen voor capriolen uithalen. Pff is ook een vak apart daarmee rijden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef: Ook geloof ik niet dat er veel ongelukken zouden ontstaan door een gebrek aan theoretische kennis, de meeste ongelukken zijn menselijke fouten en daar helpt geen enkele cursus voor.
...
Je kan nog zo goed alle regeltjes kennen, als je rijstijl niet deugt heeft dat toch geen nut.
Volgens mij schreef ik een paar pagina's geleden al dat ik het daarmee eens ben.
seconds-out schreef: Beter is het om de verkeershufters aan te pakken, daar zijn ook genoeg mogelijkheden voor, door middel van rijontzeggingen enz.
Mag wat mij betreft wel uitgebreid worden met langer ontzeggen en sneller definitief afnemen en over zoveel jaar maar eens opnieuw gaan halen met alle examens erbij.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

nevermind schreef:Om bij de levenden te blijven.
Overigens degenen die meestal echt last hebben van hufterig gedrag mbt een rouwstoet zijn de levenden, nl de nabestaanden. :wink:

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door seconds-out »

ciske schreef:
En natuurlijk mag een rouwstoet zijn gang gaan, maar als je niet ziet dat het een rouwstoet is, dan houdt alles op.
mens wat een mentaliteit heb jij, getver ...zoiets moeten ze uit het verkeer halen.
Mentaliteit? :shock:
Wat hebt dat er nou mee te maken, als er een lange rouwstoet is kan gewoon niet iedereen zien en of weten dat het een rouwstoet betreft. Zeker niet als het tegemoetkomend verkeer betreft.
Ze moeten jou uit het verkeer halen en op cursus sturen.
Blijkbaar weet je wel de regels, maar vertik je het gewoon om ze op te volgen.
Dat noemen we verkeerscriminelen. En maar door blijven hakken dat iedereen verplicht op cursus moet want.. :lol: Dat heeft bij jou toch geen nut, je houdt je zelf niet aan de regels

Besef je zelf wel hoe dom je overkomt?
Ik zit hier geen pleidooi te houden voor de vlaggetjes hoor, alleen dat het de verkeersveiligheid soms wel ten goede kan komen, wat is daar nu op tegen.
Bovendien heb ik die wet niet uitgevonden, ik refrereer er alleen aan.
[Moderator: houdt het netjes!]
Laatst gewijzigd door Radar op 27 jan 2012 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Radar »

Wij sluiten dit topic. Het onderwerp gaat steeds opnieuw off-topic. Bovendien willen we geen geruzie op het forum.

Gesloten