LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR's 'Rijopleiding in Stappen': belangenverstrengeling?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Leugte
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2018 17:39

CBR's 'Rijopleiding in Stappen': belangenverstrengeling?

Ongelezen bericht door Leugte »

Het CBR promoot de "Rijopleiding in stappen". Logisch aangezien zij deze mede hebben ontwikkeld. Onderdeel hiervan is dat de tussentijdse toets verplicht moet worden afgelegd.

Twee zaken zijn hier onlogisch:
- Het CBR neemt rijexamens af en behoort neutraal te zijn. Dat zijn zij nu niet aangezien zij een specifieke rijopleiding aanbevelen. De kans is zeer groot dat zij de leerlingen die deze methode volgen bevoordelen. Het CBR geeft aan dat je met deze methode een grote slagingskans hebt. Dit is al een aanwijzing voor deze bevoordeling. Dit heeft een hoog WC-eend gehalte.
- Verplicht onderdeel is de tussentijdse toets. Begrijpelijk aangezien het CBR deze rijopleiding mede heeft ontwikkeld. Zij zal er alles aan doen om zoveel mogelijk geld te verdienen aan deze methode. Overigens geven zij op hun website niet duidelijk weer dat deze toets verplicht is. Misleidend.

Waar kan ik een klacht indienen over deze situatie?

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CBR's 'Rijopleiding in Stappen': belangenverstrengeling?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is ook bewezen de beste manier. Als je deze manier van rijopleiding wil volgen, dan zal je je ook aan die volgorde moeten houden. Overigens is er bij beide manier van opleiden (dus RIS en de gewone manier) voor het CBR belangenverstrengeling. Ze hebben namelijk voor beide manieren het handvest ontwikkeld waarmee de opleiders worden opgeleid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CBR's 'Rijopleiding in Stappen': belangenverstrengeling?

Ongelezen bericht door sjohie »

Leugte schreef:Het CBR promoot de "Rijopleiding in stappen". Logisch aangezien zij deze mede hebben ontwikkeld. Onderdeel hiervan is dat de tussentijdse toets verplicht moet worden afgelegd.

Twee zaken zijn hier onlogisch:
- Het CBR neemt rijexamens af en behoort neutraal te zijn. Dat zijn zij nu niet aangezien zij een specifieke rijopleiding aanbevelen. De kans is zeer groot dat zij de leerlingen die deze methode volgen bevoordelen. Het CBR geeft aan dat je met deze methode een grote slagingskans hebt. Dit is al een aanwijzing voor deze bevoordeling. Dit heeft een hoog WC-eend gehalte.
- Verplicht onderdeel is de tussentijdse toets. Begrijpelijk aangezien het CBR deze rijopleiding mede heeft ontwikkeld. Zij zal er alles aan doen om zoveel mogelijk geld te verdienen aan deze methode. Overigens geven zij op hun website niet duidelijk weer dat deze toets verplicht is. Misleidend.

Waar kan ik een klacht indienen over deze situatie?
Nou nou, da's nog al een beschuldiging. Zonder enige vorm van bewijs, mogelijk zelfs smaad of laster. Juist die tussentijdse toetsen, en het kunnen verkrijgen van bepaalde vrijstellingen voor het afrijden, zorgen voor het hogere slagingspercentage. Overigens is het één van de opties, traditioneel lessen, theorie halen en afrijden inclusief speciale verrichtingen kan ook nog gewoon.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CBR's 'Rijopleiding in Stappen': belangenverstrengeling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een klacht indienen voor iets wat niet meer is dan wat door jou met elkaar verbonden losse puntjes? succes...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: CBR's 'Rijopleiding in Stappen': belangenverstrengeling?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Leugte schreef: Het CBR neemt rijexamens af en behoort neutraal te zijn. Dat zijn zij nu niet aangezien zij een specifieke rijopleiding aanbevelen.
Het CBR biedt zelf niets aan zij bieden een opleiding methode die elke rijschool mag aanbieden.
Leugte schreef: De kans is zeer groot dat zij de leerlingen die deze methode volgen bevoordelen.
Waaruit blijkt dit dan?
Leugte schreef:Het CBR geeft aan dat je met deze methode een grote slagingskans hebt. Dit is al een aanwijzing voor deze bevoordeling. Dit heeft een hoog WC-eend gehalte.
Het CBR raadt je ook aan dat je grotere slagingskans hebt als je voor je theorie examen de stof doorneemt. Zij ze dan ook bevooroordeeld?
Leugte schreef:Verplicht onderdeel is de tussentijdse toets. Begrijpelijk aangezien het CBR deze rijopleiding mede heeft ontwikkeld. Zij zal er alles aan doen om zoveel mogelijk geld te verdienen aan deze methode. Overigens geven zij op hun website niet duidelijk weer dat deze toets verplicht is. Misleidend.
Die tussentijdse toest bestond al tien ik +/- 18 jaar geleden mijn rijbewijs haalde en door die toets heb ik mijn rijbewijs gehaald.
Leugte schreef:Waar kan ik een klacht indienen over deze situatie?
Bij het CBR

Gesloten