LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door scontra »

snah441 schreef:
23 jul 2020 22:13

En dit speelt al minstens 10 jaar .
In de jaren 1966 -1968, als bijbaantje tijdens mijn studie, als rijinstructeur gewerkt bij destijds rijschool "Wammes Waggel" in Rotterdam.
Zonder enige kennis van de rij-instructie op pad gestuurd met de 2 CV waarmee les werd gegeven en ook toen werden al lespakketten verkocht (zonder garantie op slagen).
Stom toeval of niet, het slagingspercentage was destijds best wel hoog, zeker voor een leken-instructeur als ik was.
De verkeersomstandigheden van toen zijn uiteraard niet meer te vergelijken met die van nu.
Heb wel veel meegemaakt, maar ook veel geleerd van/tijdens dat bijbaantje.

Charly1990
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2020 22:45

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door Charly1990 »

witte angora schreef:
23 jul 2020 21:54
Dus eigenlijk zeg je, en het is nog een feit ook, dat er ook theorie-cowboys zijn, en dat dit ook een redelijk groot probleem is.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen ja.

Een keurmerk moet overigens niet voor geld te koop zijn, maar door prestaties te verkrijgen. Als ik jouw bericht zo lees gaat hier mogelijk ook iets ernstig mis.

Ik heb zelf zo’n cursus gedaan. Daar zaten medecursisten die zeiden dat ze al zes keer waren gezakt. Vervolgens kreeg ik de vraag waarom ik hier op cursus zit want ik kende de stof al uitstekend. Misschien kende ik die omdat de huiswerkopdracht die we per mail kregen letterlijk was dat we alle stof alvast moesten leren.
Ik had enkele tientallen medecursisten en was mogelijk de enige die de “huiswerkopdracht” had opgevolgd.

Er wordt geadverteerd met 100% slagingskans. Het merendeel van de cursisten was geslaagd en over de gezakten werd door de cursusgevers gezegd dat ze niet goed Nederlands spreken en daarom zijn gezakt.
Intussen werd ons gevraagd op welke vragen wij een fout antwoord hebben gegeven. Ik heb tijdens mijn examen gezien dat eerder die dag letterlijk vragen zijn overgenomen van het CBR.
Deze vragen werden steeds opnieuw opgelezen en er werd ook steeds gezegd wat het goede antwoord is.
We moesten ook allemaal op internet (Facebook) de cursusaanbieder 5 sterren geven.

Ik heb 130 euro voor zo’n cursus betaald terwijl je voor een meerdaagse cursus bij een plaatselijke rijschool vaak minder dan 100 euro kwijt bent en er veel meer tijd is om de stof echt goed te gaan begrijpen...

In mijn geval heeft het niet echt nadelige gevolgen gehad (ik kende de stof al voor de cursus) maar het zou goed kunnen dat er tig rijbewijshouders zijn waar dit niet het geval is en die door het hebben van mazzel geslaagd zijn voor hun theorie.

Ik vrees dat het als CBR lastig is om dit soort aanbieders geheel buiten de deur te houden. Al is het wel zo dat de aanbieder ons allen op hetzelfde moment direct na de cursus theorie-examen liet doen en het CBR dat wel zou kunnen voorkomen.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door 16again »

Charly1990 schreef:
24 jul 2020 12:56
Heb je ooit gezien wat de belastingstarieven in onze buurlanden (vooral België en Scandinavische landen) zijn? In Nederland zijn we behoorlijk verwend op dit gebied.
Wie is "we?"
Grote bedrijven worden flink verwend, Nederland is een van de belastingparadijzen
En Jan met de Pet daarentegen betaalt het gelag. Reken eens uit, hoeveel je bruto moet binnenharken, om een auto te kopen.
En neem de nettoprijs van auto, zonder btw , bpm...

Charly1990
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2020 22:45

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door Charly1990 »

Erthanax schreef:
23 jul 2020 17:39
Keurmerken voorkomen toch ook niet dat consumenten met louche webwinkels of dito dropshippers in zee gaan.
Er bestaan al keurmerken: Bovag, Fam, Vrb.
Gezien veel rijscholen geen klachtenbemiddeling hebben en het CBR geen toezicht houdt op de leskwaliteit en zich ook niet bemoeit met problemen met rijscholen is dit momenteel de enige vorm van toezicht.

Charly1990
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2020 22:45

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door Charly1990 »

16again schreef:
24 jul 2020 13:18
Charly1990 schreef:
24 jul 2020 12:56
Heb je ooit gezien wat de belastingstarieven in onze buurlanden (vooral België en Scandinavische landen) zijn? In Nederland zijn we behoorlijk verwend op dit gebied.
Wie is "we?"
Grote bedrijven worden flink verwend, Nederland is een van de belastingparadijzen
En Jan met de Pet daarentegen betaalt het gelag. Reken eens uit, hoeveel je bruto moet binnenharken, om een auto te kopen.
En neem de nettoprijs van auto, zonder btw , bpm...

De bruto - netto verhouding is in Nederland nog enorm gunstig vergeleken met onze buurlanden.

Dat grote bedrijven meer belasting mogen betalen ben ik het mee eens, al zullen ze dan vast vertrekken uit Nederland en kun je het als overheid dus nooit gaan innen.

Overigens doet iedereen aan belastingontwijking. (Loonheffing, legaten bij erfenissen etc.)

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door witte angora »

Charly1990 schreef:
24 jul 2020 13:16
en er veel meer tijd is om de stof echt goed te gaan begrijpen...
Dat is dus exact waar het om gaat. Het gaat er niet om dat je op een bepaald moment voldoende regeltjes correct kunt opdreunen; het gaat vooral om inzicht, het gezonde verstand.

Leuk om te weten dat je op een bepaald punt voorrang hebt, maar dat geeft je nog niet het recht om de fietser die zich nergens wat van aantrekt overhoop te rijden, om wat te noemen.

En voor een hoop situaties zijn er gewoon geen regels die in steen zijn gebeiteld... Daarvoor hebben we artikel 5 van de Wegenverkeerswet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Alexander Pechhulp wil blijkbaar alles regelen maar kan hij niet beter eerst de bestaande ouderen en zieken helpen die meer als jaar voor verlengen nodig hebben goed oplossen.

Elke Cowboy kan weer opnieuw beginnen zodra hij een gat in CBR vond....

En als je de betere en slechte onder 2 namen liet afrijden in dezelfde auto en niet bij een collega dan gewoon
deze beiden royeren wegens fraude met systeem.

Charly1990
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2020 22:45

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door Charly1990 »

Ik hoorde vandaag dat hier in de regio een rijschool is waar leerlingen die aangeven een turbocursus voor de theorie te willen of gaan volgen meteen een andere rijschool mogen gaan zoeken. De reden is dat leerlingen die (slechts) met een turbocursus hun theorie-examen behalen de verkeersregels niet goed blijken te kennen en die ook niet (serieus) willen leren kennen.

Goed dat er nog rijscholen zijn die niet meegaan in die onzin en die cursussen een halt willen toeroepen. Helaas heb ik zelf ooit bij een minder goede rijschool gezeten die actief een hele bekende turbocursus promootte... (en dat was een andere dan die ik volgde)

Charly1990
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2020 22:45

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door Charly1990 »

Komkommertijd schreef:
24 jul 2020 16:21
Alexander Pechhulp wil blijkbaar alles regelen maar kan hij niet beter eerst de bestaande ouderen en zieken helpen die meer als jaar voor verlengen nodig hebben goed oplossen.

Elke Cowboy kan weer opnieuw beginnen zodra hij een gat in CBR vond....

En als je de betere en slechte onder 2 namen liet afrijden in dezelfde auto en niet bij een collega dan gewoon
deze beiden royeren wegens fraude met systeem.
De CBR examinatoren herkennen de rijschoolhouders toch wel in persoon? Zij laten het waarschijnlijk toe omdat het niet verboden is.

Het is pas verboden als die rijscholen op hetzelfde adres of dezelfde naam geregistreerd staan. Dat opent nog steeds de deuren voor rijscholen die gerund worden door meerdere personen: https://www.snelslagen.nl/nieuws/150/me ... n-bij-cbr/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: CBR wil strengere eisen voor rijscholen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een echtpaar hebt die les geeft.....
Meneer kreeg de betere leerlingen die snel slagen....
Mevrouw de kneuzen en heel veel dubieuze examens....

2 rijscholen in 1 woning.... beide gaven les en kregen elkaars leerlingen voor examen...
zelfde auto's en daar is weinig tegen te doen.

De Firma waar je les kreeg en waar je examen moet doen is niet controleerbaar voor CBR.
Bij navraag examinator bleek hij in bedrijfspand te staan en zij thuis.....
Beide hadden meer dan 5 examens per week.... dus maximaal 8 uren les?

Nu zag ik vele instructeurs die nooit examens regelen dus met 2 personen vele en een onbekend aantal nooit .....
Via een geslaagde hoorde ik dat Zij theorie lessen gaf en hij kennismaking + doorsturen naar een leraar...
En vele examens per weer door 2 personen... dat is in theorie erg weinig rijlessen....

De werkelijke leraar kwam zo nooit in het beeld... en zij waren griep invallers + examens regelen...
Gelukkig kon deze fraudeur de Corona niet overleven met dure Lease voertuigen en is nu gestopt.
2 instructeurs met 11 voertuigen!

Gesloten