Contant betaald, lesgeld terugvragen

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
LRNL

Re: Contant betaald, lesgeld terugvragen

Ongelezen bericht door LRNL » 19 sep 2016 20:40

stofzuigertje schreef:Als je als twijfelachtige rijschool erg weinig examens laat doen haal je ook die 80% eerste keer geslaagde na erg lang lessen!

Kijk zowel naar aantal geslaagde maar ook aantal afgenomen want bij slechts 1 persoon die slaagde is het ook 100% maar .......
Verder is de prijs soms ook vreemd, mijn zoon had vrij voordelige en goede en vele duurdere, wegwezen!

Wel vond hij zowel voorwaarden als prijzen online en vooruit betalen per bank dus zo kan het ook.
Kijk eens of een rijschool een website heeft en wat daar staat.
Klopt, daar kan je veel uit aflezen.

Rijschool 1: 25 examens per jaar, 80% geslaagd. Maar dan moet je wel verplicht de TTT hebben gedaan. Ook vond ik de lessen achteraf gezien niet erg waardevol. Zonde van mijn geld, blij dat ik hier gestopt ben. Waarschijnlijk zijn de leerlingen pas op examen gegaan na wat jij noemt, een erg lange tijd lessen... Lessen gingen zo: Beetje rond rijden, soms dingen introduceren als kijkgedrag of parkeren, en daarna de volgende ophalen zonder evaluatie. Instructrice was veel bezig met haar mobieltje, maar gezien de hoge slagingspercentages dacht ik nooit aan dat dat echt niet kan als je les geeft.
Betaling: contant of via een bankrekeningsnummer op de naam van de instructrice. (Dus niet op naam van de rijschool. Factuurtjes, AV ed zijn er niet)
Kosten; in de 40 euro per uur

Rijschool 2: Zelfde aantal examens, 30% geslaagd. Geen verplichte TTT, wordt ook afgeraden. Ik mag hier nog lang geen examen doen en de lessen zijn van zodanig slechte kwaliteit, dat ik ermee stop. Rijles ging ongeveer hetzelfde als bij school 1. Opmerkelijk genoeg eindigt elke rijles hier dan wel met een evaluatie waarin je praat over hoe de les ging. Instructeur is tijdens de les voornamelijk bezig met zijn mobieltje, belt zeer vaak (tijdens het bellen zwaait hij met een hand naar links of rechts als ik moet afslaan) of is aan het Whatsappen (En dan vraag ik of ik naar links of rechts moet, omdat ik niks hoor en rechtdoor niet kan.)
Betaling: Het is de rijschool waar dit topic over gaat, gaat alleen contant. Ook geld terug kan alleen contant. Geen AV, geen factuurtjes etc.
Kosten: in de 30 euro per uur

Rijschool 3: Grote rijschool met 200 examens per jaar, 65% geslaagd. TTT mag je voor kiezen, hoeft niet. Bovagregistratie. Verplicht inschrijven, heeft AV, stuurt mails met rekeningen die je via Ideal betaalt, elke keer na de rijles tekenen dat je gelest hebt. Ik ben er op intake geweest voor een spoedcursus. De instructrice denkt dat dit mij zeker aan te bevelen is, maar heeft mij gewaarschuwd dat ze ooit een leerlinge had die halverwege de spoedcursus zenuwachtig/overspannen werd en daardoor gezakt is. Intakeles bestaat uit stuk rijden, stilstaan op een parkeerplaats voor uitleg en bespreken hoe een handeling ging en waar aan gewerkt moet worden. Instructrice was geen enkele keer bezig met haar telefoon.
Ik ken deze rijschool verder helemaal niet, maar op basis van het telefonisch contact, de formele handelingen en hoe de intake ging en het advies, denk ik dat dit wel een eerlijke rijschool is. (Althans, de eerlijkste van de lijst)
Kosten: Iets minder dan 40 euro per uur.

Lijkt me duidelijk wat de louche rijscholen zijn en welke niet.

LRNL

Ongelezen bericht door LRNL » 21 sep 2016 22:57

Het resterende lesgeld is netjes teruggebracht. :) Ik ben hartstikke blij met dat het uiteindelijk zonder al te veel moeite is opgelost.

Helaas heb ik ook vandaag weer gehoord van een aantal personen dat zij ook altijd contant moesten betalen, maar ik weet in ieder geval dat je met dat soort rijscholen dus niet in zee moet gaan. ;)

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey » 22 sep 2016 10:13

LRNL schreef:Het resterende lesgeld is netjes teruggebracht. :) Ik ben hartstikke blij met dat het uiteindelijk zonder al te veel moeite is opgelost.
Fijn dat het toch nog goed is afgelopen en netjes dat je het hier even laat weten!

LRNL

Ongelezen bericht door LRNL » 24 dec 2016 07:33

Nog even een berichtje een paar maanden later:
Ik les nu bij een hele goede rijschool in waar ik zeker wel mijn rijbewijs ga halen. :) Dit is "rijschool 3" uit een eerder bericht.
De rijschool waar dit topic over gaat, had een lesprijs van in de 30 euro per uur (met alleen optie contant betalen) en ik snap wel waarom. ;) De instructrice die ik nu heb geeft aan dat ze verbaasd is dat ik na 50 uur rijden heel veel niet wist, maar ook dat met de manier van lesgeven bij de vorige rijschool ik ook nooit bepaalde vaardigheden zou leren.
Nu krijg ik wel uitleg en worden dingen die moeilijk zijn opnieuw uitgelegd, waar er echt duidelijk een stijgende lijn is.

De rijschool waar ik zat werkt overigens met een tweede naam, de instructeur kwam een keer met een zijl over zijn bordje heen. Pas later begreep ik dat dat een manier is van frauderen met slagingspercentages.

Kortom, als het te mooi is om waar te zijn (prijs) heeft dat een reden.
Gelukkig heb ik uiteindelijk mijn openstaande saldo terug gekregen, maar ik weet dat dat bij veel mensen niet gebeurt en het is jammer dat ik niet eerder wist dat dit echt niet klopt.

Hoop dat als iemand een rijschool zoekt en dit toevallig leest, er wat mee doet en niet akkoord gaat als een rijschool alleen contant wil betalen want daar krijg je alleen maar gezanik mee... En dat is nergens voor nodig,

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 24 dec 2016 12:42

berndv schreef:
Julie4444 schreef: Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen sprake is van voorwaarden
bij het niet afspreken van algemene voorwaarden geldt gewoon de wet, en dan is het koop=koop, tenzij anders afgesproken. Als er al een opzegtermijn zou gelden, is dit een termijn van 1 maand, hoewel ik betwijfel of dit van toepassing is, aangezien het hier geen doorlopend contract is waarbij maandelijks een vast te betalen bedrag is afgesproken. Dit is meer vergelijkbaar met een 10-badenkaart voor een zwembad, waarbij je na 5x gebruik niet meer naar dat zwembad wilt. De overige 5 kan je dan niet vergoed krijgen, ook al maak je er geen gebruik van, is dit je eigen keuze.

Als er al tot restitutie over wordt gegaan, zou het wel zo netjes zijn om dat te doen volgens het eerder gegeven voorbeeld, namelijk tegen het tarief voor een losse les, en niet simpelweg door het totaalbedrag te delen door het aantal ingekochte lessen om zo de prijs per les te bepalen.
Nope. Een contract kun je gewoon ontbinden. Daarbij moet je de tegen partij schadeloos stellen. Als de tegenpartij al kosten heeft gemaakt of andere klanten nee heeft verkocht dan is dit zijn schade kan hij die op de klant verhalen.

Niet genoten diensten die wel betaald zijn dienen in principe terugbetaald te worden tenzij hard gemaakt kan worden dat de ondernemer schade lijdt en wat die schade dan is.

Gesloten