LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drie maanden wachten voor je rijexamen

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Diederick1999
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2018 22:46

Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door Diederick1999 »

Ik ben Diederick, ik heb PDD-nos, een vorm van autisme. Van mijn rijschool mocht ik in begin januari mijn examen inplannen, ik had alleen mijn eigen verklaring nog nodig, maar door mijn autisme moest ik naar een psychiater. Het duurde 2 a 4 weken tot ik hoorde dat ik naar de psychiater moest, daarna nog 2 maanden gewacht tot mijn gesprek met hem, zijn vragen? Gebruik je drugs? Heb je ADHD enz, maar het ergste was dat hij mij een keer of 4 ritalin aanbeval, heel raar, bijna niets had te maken met mijn rijvaardigheid als autist. A fin na het gesprek vertuurde hij zijn oordeel naar het cbr, zijn oordeel: goedgekeurd maar ik moedt een rijtest doen, prima, maar het duurde 4 weken tot het cbr had geantwoord op het briefje van de psychiater met de uitkomst van een rijtest, daarna kreeg ik te horen dat ik 30 mei mijn rijtest moest doen, deze heb ik gehaald.
Na de rijtest heeft mijn instructrice een examen aangevraagd, vandaag 21 juni krijg ik te horen dat deze pas op 21 september is.
Hoe kan dit? Waarom gebeurt dit? Ben ik de enige?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Diederick1999 schreef:Ik ben Diederick, ik heb PDD-nos, een vorm van autisme. Van mijn rijschool mocht ik in begin januari mijn examen inplannen, ik had alleen mijn eigen verklaring nog nodig, maar door mijn autisme moest ik naar een psychiater. Het duurde 2 a 4 weken tot ik hoorde dat ik naar de psychiater moest, daarna nog 2 maanden gewacht tot mijn gesprek met hem, zijn vragen? Gebruik je drugs? Heb je ADHD enz, maar het ergste was dat hij mij een keer of 4 ritalin aanbeval, heel raar, bijna niets had te maken met mijn rijvaardigheid als autist. A fin na het gesprek vertuurde hij zijn oordeel naar het cbr, zijn oordeel: goedgekeurd maar ik moedt een rijtest doen, prima, maar het duurde 4 weken tot het cbr had geantwoord op het briefje van de psychiater met de uitkomst van een rijtest, daarna kreeg ik te horen dat ik 30 mei mijn rijtest moest doen, deze heb ik gehaald.
Na de rijtest heeft mijn instructrice een examen aangevraagd, vandaag 21 juni krijg ik te horen dat deze pas op 21 september is.
Hoe kan dit? Waarom gebeurt dit? Ben ik de enige?
Vervelend. Maar ik zou die vragen eerst aan het CBR stellen. Het hoe en waarom zullen zij ongetwijfeld moeten kunnen beantwoorden.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door Lady1234 »


BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door BL2 »

Diederick1999 schreef:Ben ik de enige?
Nee, je bent juist niet de enige en daarom is er een wachttijd van 3 maandjes.
Mooie periode om nog even goed verder te oefenen. Vele zakken helaas, vaak is onervarenheid en gebrek aan inzicht het probleem.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Vervelend inderdaad. En misschien wel een beetje ridicuul deze doorlooptijden.
Aan de andere kant, het moment van contact zoeken met de psychiater bepaalde u. Dat had eerder gekund.

Voor wat betreft het examen, zoals gezegd, stel de vragen aan het CBR

Diederick1999
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2018 22:46

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door Diederick1999 »

Het gaat mij er niet om dat ik nu de drie maanden moet wachten, maar dat het belachelijk is dat wanneer ze zeggen dat de maximale wachtijd 7 weken is, en ik al doordat hun zo traag zijn 6! maanden bezig ben om uberhaupt een examen aan te vragen. En dan nog eens 3 maanden moet wachten

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Diederick1999 schreef:Het gaat mij er niet om dat ik nu de drie maanden moet wachten, maar dat het belachelijk is dat wanneer ze zeggen dat de maximale wachtijd 7 weken is, en ik al doordat hun zo traag zijn 6! maanden bezig ben om uberhaupt een examen aan te vragen. En dan nog eens 3 maanden moet wachten
Het is algemeen bekend dat je een Eigen Verklaring moet aanvragen voor een examen, of je nou PDD-nos hebt of niet. Dat uw rij-instructeur u hier niet eerder op heeft gewezen is niet handig, maar een beetje eigen verantwoordelijkheid mag ook wel natuurlijk. Als u de aanvraag halverwege het traject van lessen had gedaan dan had u wellicht nu al een rijbewijs gehad.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Diederick1999 schreef:Het gaat mij er niet om dat ik nu de drie maanden moet wachten, maar dat het belachelijk is dat wanneer ze zeggen dat de maximale wachtijd 7 weken is, en ik al doordat hun zo traag zijn 6! maanden bezig ben om uberhaupt een examen aan te vragen. En dan nog eens 3 maanden moet wachten
Het duur vervelend lang. Mee eens.
De vraag is welk deel van die 6 maanden je op conto van het CBR kunt schuiven en welk deel op anderen, waaronder uzelf.

Diederick1999
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2018 22:46

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door Diederick1999 »

tttlocke schreef:
Diederick1999 schreef:Het gaat mij er niet om dat ik nu de drie maanden moet wachten, maar dat het belachelijk is dat wanneer ze zeggen dat de maximale wachtijd 7 weken is, en ik al doordat hun zo traag zijn 6! maanden bezig ben om uberhaupt een examen aan te vragen. En dan nog eens 3 maanden moet wachten
Het duur vervelend lang. Mee eens.
De vraag is welk deel van die 6 maanden je op conto van het CBR kunt schuiven en welk deel op anderen, waaronder uzelf.
ik heb vanaf het invullen van de verklaring tot het oordeel van het CBR om naar een psychiater te gaan 2/3 weken moeten wachten, toen moesten zij voor mij de afspraak maken voor de psychiater, die was nog een maand later, tot nu toe in mijn ogen allemaal hun schuld, de datum van het CBR kon ik niet, dus nog een maand moeten wachten, mijn schuld dus, vanaf het moment van de psychiater tot het oordeel van het CBR om mij een rijtest te laten doen was precies 4 weken. Na dat oordeel heeft mijn rijschool meteen een mail gestuurd voor een rijtest bij het CBR, 9 april was het antwoord dat ik een rijtest moest doen, 30 mei heb ik hem pas kunnen doen

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door mahadma »

ik heb vanaf het invullen van de verklaring tot het oordeel van het CBR om naar een psychiater te gaan 2/3 weken moeten wachten, U bent niet de enige cliënt van het CBR.

toen moesten zij voor mij de afspraak maken voor de psychiater, die was nog een maand later, Zoals eerder gezegd, u bent niet de enige cliënt bij een psychiater. Een maand is al erg vlug.


tot nu toe in mijn ogen allemaal hun schuld, Dit zijn gewone wachttijden voor iedereen.

de datum van het CBR kon ik niet, Kennelijk was 'dat andere' belangrijker als uw mogelijke rijbewijs.


dus nog een maand moeten wachten, mijn schuld dus, Inderdaad, uw 'niet kunnen/willen' was dus een mand onnodige vertraging.


vanaf het moment van de psychiater tot het oordeel van het CBR om mij een rijtest te laten doen was precies 4 weken. Wederom, U bent niet de enige, dit zijn gewone wachttijden.

Na dat oordeel heeft mijn rijschool meteen een mail gestuurd voor een rijtest bij het CBR, 9 april was het antwoord dat ik een rijtest moest doen, Ook dit zijn normale wachttijden, u bent niet de enige.

30 mei heb ik hem pas kunnen doen. Dan heeft u nu zo'n beetje alle papieren en controle's gehad en kunt u zich toeleggen op het examen. Heeft u dat met goed gevolg afgelegd, dan bent u in staat tot zelfstandig de auto besturen en ècht te gaan leren rijden in het verkeer. U heet dan niet voor niets een beginnend bestuurder. Ervaren bent u met een beetje goede wil over 5 jaar daarna

Edit: uitgaande van de cijfers van 2016 =551400 b examens, verdeeld over 6 dagen werden er toen 17.630 examens per dag afgenomen. Dus wat wachttijd is reeel.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door HADES2001 »

je bent niet de enige, zelf een zelfdzame oogziekte,
1) aanvraag gedaan oogziekte ingevuld, moest schriftelijke reactie nodig duurt 4 weken
2) oogtest ziekenhuis, wachttijd 3 weken
3) medische verklaring opsturen naar CBR wachttijd 4 weken
4) CBR reageert moet een speciale rijtest doen, wachttijd 6 weken
5) test is goed uitslag verwerking in het systeem wachttijd 2 weken.
6) rijexamen aanvragen wachtijd 10 weken (was geen grote rijschool met vaste slots maar op afspraak alleen)
Het is gewoon algemeen bekent dat er enorm lange wachtrijen zijn wegens personeel tekort, en die grote lesscholen die complete blokken afkopen (ook als ze geen studenten hebben die afrijden) helpen ook niet echt mee
Beste aanrader, hou vol je doet er niets aan

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door bprosman »

"Eigen verklaring" invullen is een garantie voor een administratieve rompslomp. Misschien rare vraag maar PDD-nos is toch geen verplichting (indicatie) om op de EV in te vullen ?

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door huzky »

bprosman schreef:"Eigen verklaring" invullen is een garantie voor een administratieve rompslomp. Misschien rare vraag maar PDD-nos is toch geen verplichting (indicatie) om op de EV in te vullen ?
Een van de vragen in de gezondheidsverklaring luidt: " Heeft een arts bij u autisme of een vorm daarvan vastgesteld, zoals PDD-NOS, McDD of Asperger?" Dus wel degelijk belangrijk om op de verklaring in te vullen.

Voor TS te laat, maar andere mensen die beginnen met lessen: vul gelijk de eerste of tweede les de gezondheidsverklaring in; mocht er dan reden zijn tot nader onderzoek, dan is in ieder geval de hele boel al in werking gezet en dat kan wachttijden voorkomen; de 'normale' wachttijden zijn lang, dat is algemeen bekend. Het CBR probeert hieraan te werken door meer examinatoren op te leiden/aan te stellen, maar ja, voordat het zover is, is daar ook weer tijd overheen gegaan, dus toch vaak ook een kwestie van geduld.

Diederick99: Flink blijven oefenen en veel succes met uw rij-examen!

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Ja zo te horen is er in de tientallen jaren dat ik mijn rijbewijs heb gehaald, niets veranderd aan die wachttijden.. Heel vervelend maar niets aan te doen dus. Dus rustig afwachten en blijven oefenen. Suc6

Elsbeth68
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2018 21:10

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door Elsbeth68 »

Moneyman schreef:
Diederick1999 schreef:Ik ben Diederick, ik heb PDD-nos, een vorm van autisme. Van mijn rijschool mocht ik in begin januari mijn examen inplannen, ik had alleen mijn eigen verklaring nog nodig, maar door mijn autisme moest ik naar een psychiater. Het duurde 2 a 4 weken tot ik hoorde dat ik naar de psychiater moest, daarna nog 2 maanden gewacht tot mijn gesprek met hem, zijn vragen? Gebruik je drugs? Heb je ADHD enz, maar het ergste was dat hij mij een keer of 4 ritalin aanbeval, heel raar, bijna niets had te maken met mijn rijvaardigheid als autist. A fin na het gesprek vertuurde hij zijn oordeel naar het cbr, zijn oordeel: goedgekeurd maar ik moedt een rijtest doen, prima, maar het duurde 4 weken tot het cbr had geantwoord op het briefje van de psychiater met de uitkomst van een rijtest, daarna kreeg ik te horen dat ik 30 mei mijn rijtest moest doen, deze heb ik gehaald.
Na de rijtest heeft mijn instructrice een examen aangevraagd, vandaag 21 juni krijg ik te horen dat deze pas op 21 september is.
Hoe kan dit? Waarom gebeurt dit? Ben ik de enige?
Vervelend. Maar ik zou die vragen eerst aan het CBR stellen. Het hoe en waarom zullen zij ongetwijfeld moeten kunnen beantwoorden.

Klopt wij hebben ook een rijschool en 2 kleinkinderen die dat hebben gedaan en je krijgt nu een speciale examinator ...en hun moesten ook 3 maanden wachten

ANONIEMA890
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2020 13:42

Re: Drie maanden wachten voor je rijexamen

Ongelezen bericht door ANONIEMA890 »

Zoals vele anderen ben ik ook de dupe van het wanbeleid van het CBR m.b.t. de gezondheidsverklaring. Vanwege mijn diagnose ADD moet ik een proces door wat in het ergste geval ongeveer een jaar kan duren. Ik heb een manier gevonden om het proces te versnellen of een geldbedrag te ontvangen van het CBR. Hieronder eerst in het kort de stappen en wachttijd van het proces aanvraag gezondheidsverklaring voor mensen met een diagnose:

1. Na het indienen van de aanvraag gezondheidsverklaring krijg je bericht van het CBR m.b.t. een doorverwijzing naar een CBR-arts. Mensen zonder diagnose krijgen direct een bericht. Voor mensen met een diagnose kan de wachttijd oplopen tot 21 weken of zelfs langer. Het is mij gelukt om dit proces te versnellen (8 weken).

2. Je krijgt bericht dat je bent doorverwezen naar een keuringsarts bij jou in de buurt. Het hangt van de artspraktijk af hoe snel je kan worden gekeurd. Als het erg lang duurt kan je er voor kiezen om zelf een afspraak te maken met een andere keuringsarts. Ik kon vrij snel gekeurd worden: na 2 weken kon ik bij de arts terecht. Vervolgens duurde het 2 weken totdat ik een ontvangstbevestiging van het CBR ontving.

3. Je moet nu wachten op bericht van het CBR over een vervolgstap. De wachttijd kan oplopen tot 16 weken. Op dit moment ben ik in afwachting van bericht van het CBR. Hoogstwaarschijnlijk krijg ik bericht dat ik een rijtest moet afleggen. Het is de vraag hoelang het vervolgens duurt totdat ik de rijtest kan afleggen.

4. De rijtestdeskundige geeft de uitkomst van de rijtest door aan de arts van het CBR. Die neemt het besluit over de rijgeschiktheid. Dit besluit ontvang je schriftelijk van het CBR. Ook nu is het de vraag hoelang ik moet wachten op dit besluit.

Manier om het proces te versnellen:

Het CBR is een overheidsorgaan en is volgens de wet verplicht een aanvraag binnen een redelijke termijn in behandeling te nemen. De voorgestelde termijn 21 weken is dus niet acceptabel, gezien het CBR de wettelijke termijnen waarbinnen het besluiten hoort te nemen middels deze weg overschrijdt (zie art. 4:13 Awb).

Ik heb het CBR daarom in gebreke gesteld. Dit kan op zijn vroegst na de wettelijke redelijke termijn van 8 weken. Ik heb zelfs bronnen geraadpleegd die aangeven dat dit in het geval van het CBR al na 4 weken kan!! Ik heb dit zelf echter pas na 8 weken gedaan. Lees de volgende bronnen voor meer info:

1. https:cbr-advocaat.nlcbr-te-laat-met-nemen-beslissing-gezondheidsverklaring

2. https:www.volkskrant.nleconomiehoe-krijg-ik-mijn-rijbewijs-vernieuwd-bij-het-cbr~bf1d59b8

Nadat ik ze in gebreke had gesteld, kreeg ik de daaropvolgende dag bericht dat ik werd doorverwezen naar een arts. Het is namelijk zo dat wanneer de overheid niet op tijd beslist, je recht hebt op een dwangsom. Dit is een geldbedrag. En voordat je recht hebt op een dwangsom moet u de overheid in gebreke stellen. Dit is een brief waarin je aangeeft dat de wettelijke beslistermijn is verstreken. Wanneer het CBR jouw aanvraag vervolgens niet in de volgende twee weken in behandeling neemt heb je recht op de volgende geldbedragen:

€ 23 per dag voor de eerste 2 weken;
€ 35 per dag voor de volgende 2 weken;
€ 45 per dag voor de overige dagen.

De dwangsom loopt uiterlijk 42 dagen en bedraagt maximaal € 1442.
Zie de volgende bron voor meer info: https:www.rijksoverheid.nlonderwerpenbezwaar-en-beroepvraag-en-antwoordbeslissing-aanvraag-bezwaar-te-laat

Omdat het CBR absoluut geen geldbedrag wil betalen (ze verkeren al in financieel noodweer), nemen ze de aanvraag direct in behandeling.

Stappenplan versnellen aanvraag:

1. Na 4 of 8 weken stel je het CBR in gebreke. Dit doe je door het formulier ingebrekestelling te downloaden op de website van de rijksoverheid. Link: https:www.rijksoverheid.nlonderwerpenbezwaar-en-beroepdocumentenformulieren20081111formulier-ingebrekestelling.
2. Je vult het formulier in.
3. Je stuurt het formulier AANGETEKEND op. Dit kan bij een post-NL punt en kost rond de 8 euro. Stuur je ‘m niet aangetekend op, dan komt jouw brief bovenop de stapel en moet je mogelijk erg lang wachten op een reactie.
4. De volgende dag krijg je een doorverwijzing.

Ik ga dit proces weer herhalen als ik vanaf nu weer 4 of 8 weken moet wachten op het bericht m.b.t. de vervolgstap. Ik hou jullie op de hoogte over de ontwikkelingen.

Succes iedereen en vriendelijke groet,

L.

Gesloten