examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
taramarie
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2023 19:08

examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door taramarie »

Goedemiddag,
Graag zou ik mening van de kenners/deskundigen willen hebben over de gang van zaken bij het rijexamen van mijn dochter.
Bij het CBR heeft examinator geconstateerd dat de wagen waarin zij zou afrijden lekke band heeft. Geen reserve band aanwezig. Er werd aangeboden om het 2 uurtjes later te doen mits de instructeur op tijd voor de reparatie of andere auto kon zorgen. 20 min voor tijd kwam een collega met de zelfde merk auto maar andere kleur. Opluchting was groot. Maar toen ze moest gaan rijden sloeg de motor steeds af bij het optrekken. Drama was het. Alle bijzondere verrichtingen en snelweg gingen perfect, maar vanuit stilstand gaan rijden zorgde steeds voor afslaande motor met de bijbehorende spanning en stres. Gezakt dus.
Pas in de auto terug naar huis werd haar verteld: ja benzine auto rijdt heel anders dan diesel, gedraagt zich heel anders. Ze snapte niet wat dit betekende tot ze thuis kwam en van ons allemaal te horen kreeg dat wij van mening zijn dat dit niet ok was.
Zelf mag ik me ervaren bestuurder noemen, maar kan me ook herinneren eerste keer na de rijexamen toen ik plots mijn auto naar de garage heb gebracht en een benzine auto mee kreeg. Afslaande motor bij ieder verkeerslicht tot ik een beetje door kreeg hoe het werkt.
Wij zijn van mening dat ze geen eerlijke kans heeft gehad. Haar laatste 10 lessen deed ze alles foutloos, maar dit is toch geen normale gang van zaken?
Zij is bang om confrontatie aan te gaan, maar is volwassen en zijn wij geen partij. ( Wij betalen wel )
Kan iemand mij vertellen of hier regels voor zijn (kan niets over vinden in algemene voorwaarden), en of dit redelijk was? En is het redelijk dat ze het nu over 2-3 maanden pas opnieuw mag proberen, en ondertussen kosten moet maken (want je wilt toch even een paar lessen hebben voor de examen) en zelf moet betalen voor nieuwe examen?
Ze voelt zich op zijn zachts gezegd ge....

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik kan me voorstellen dat dit vervelend was voor uw dochter, maar tenzij er in haar contract stond dat zij steeds met dezelfde auto zou gaan rijden, mag dit gewoon.
Er mag verwacht worden dat iemand in staat is in beide auto’s te rijden.
En die wachttijd om opnieuw af te rijden is er voor iedereen, dus waarom voor haar een uitzondering maken?

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als je opgaat voor het rijbewijs moet je in principe in elke auto veilig kunnen rijden. Haar eerste auto zal toch wel niet hetzelfde type als de lesauto zijn.
Ik snap natuurlijk dat het stress heeft opgeleverd.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ze straks haar rijbewijs heeft en in haar eerste auto stapt, dan is het ook niet dat de motor afslaat bij elke stop. Elke auto reageert anders op de koppeling en dat is wel iets dat aangeleerd zou moeten worden. Het is ook aan de leerling om dit op te pakken. Je kan natuurlijk elke keer dezelfde fout maken, maar je kan er ook van leren en die fout proberen te herstellen. Als dat er nog niet in zit, dan is een rijbewijs wellicht nog te vroeg.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

Lowieze schreef:
30 mar 2023 09:33
Ik kan me voorstellen dat dit vervelend was voor uw dochter, maar tenzij er in haar contract stond dat zij steeds met dezelfde auto zou gaan rijden, mag dit gewoon.
Er mag verwacht worden dat iemand in staat is in beide auto’s te rijden.
En die wachttijd om opnieuw af te rijden is er voor iedereen, dus waarom voor haar een uitzondering maken?
Dat kan mijn partner na 20 jaar nog niet en de helft van het land -1 met haar.... :wink:
Dieselrijden, bedienen koppeling zonder gasgeven, wordt bij rijschool anders aangeleerd dan benzinerijden, de overstap naar dieselauto kan wel maar bij overstappen op benzineauto zullen de meesten toch even een uurtje moeten wennen.
Dus een eerlijke kans is het examen niet geweest als ze haar daar niet op hebben voorbereid.
Ik zou het gesprek met rijschoolhouder wel aangaan, die hadden beter kunnen adviseren te stoppen.
Alleen weet natuurlijk ook niet wat lekke band en geen examen inhoud; dat is voor rijschoolhouder natuurlijk ook overmacht.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Lowieze »

jonis schreef:
30 mar 2023 10:15


Dat kan mijn partner na 20 jaar nog niet en de helft van het land -1 met haar.... :wink:
Dieselrijden, bedienen koppeling zonder gasgeven, wordt bij rijschool anders aangeleerd dan benzinerijden, de overstap naar dieselauto kan wel maar bij overstappen op benzineauto zullen de meesten toch even een uurtje moeten wennen.
Dus een eerlijke kans is het examen niet geweest als ze haar daar niet op hebben voorbereid.
Ik zou het gesprek met rijschoolhouder wel aangaan, die hadden beter kunnen adviseren te stoppen.
Alleen weet natuurlijk ook niet wat lekke band en geen examen inhoud; dat is voor rijschoolhouder natuurlijk ook overmacht.
Een gesprek aangaan kan natuurlijk, maar ik zou daar niets van verwachten. En beter kunnen stoppen? Dan was het examen toch ook niet doorgegaan en wel betaald geweest.
En de helft van het land kan niet met de overstap van diesel naar benzine auto om gaan? Lijkt me heel sterk overdreven.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Niet sterk overdreven maar totale onzin.
Iemand die niet kan overschakelen van diesel naar benzine v.v. heeft niets op de openbare weg te zoeken.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 30 mar 2023 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
30 mar 2023 10:15
Alleen weet natuurlijk ook niet wat lekke band en geen examen inhoud; dat is voor rijschoolhouder natuurlijk ook overmacht.
Een lekke band is overmacht. Maar dit in 2 uur niet kunnen fixen lijkt me wel verwijtbaar.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 10:30
Niet sterk overdreven maar totale onzin.
Oemand die niet kan overschakelen van diesel naar benzine v.v. heeft niets op de openbare weg te zoeken.
Kunnen overschakelen naar benzine is natuurlijk iets anders dan tijdens het examen moeten overschakelen.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

Lowieze schreef:
30 mar 2023 10:20
Een gesprek aangaan kan natuurlijk, maar ik zou daar niets van verwachten. En beter kunnen stoppen? Dan was het examen toch ook niet doorgegaan en wel betaald geweest.
En de helft van het land kan niet met de overstap van diesel naar benzine auto om gaan? Lijkt me heel sterk overdreven.
-1 ... dat ben jij, de rest van het zwakke .... :roll:
Het is goed dat je het sterk overdreven vindt, maar dat betekent wel dat je het punt ziet.
De vraag is waarom ze met benzineauto aankomen terwijl ze weten hoe de leerling is, ervoor staat, dat omslag problemen oplevert, etc.
Anderzijds kan best dat ze met deze factor mee hebben gewogen in eindresultaat.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 10:30
Niet sterk overdreven maar totale onzin.
Oemand die niet kan overschakelen van diesel naar benzine v.v. heeft niets op de openbare weg te zoeken.
Inderdaad. Dat het makkelijker is op een examen in een dieselauto te rijden, en de kans op slagen groter wordt, is een feit. Het is ook goedkoper voor de rijschool trouwens. Maar voor het rijbewijs zijn er maar twee categorieën: schakelauto en automaat. Er wordt geen onderscheid gemaakt in soorten brandstof. Wat je onder andere moet laten zien is dat je het voertuig beheerst, en duidelijk is dat dit niet helemaal goed gaat. Daarbij: kan het zijn dat er meer fouten zijn gemaakt waardoor het rijbewijs niet toegekend zou worden?

Eerlijk is eerlijk, en dat was in 'mijn tijd' eigenlijk precies zo: je leerde in één specifieke auto rijden. Net zoiets als een tijdje gangbaar was, dat mensen enkel leerden de vragen op het theorie-examen te beantwoorden. Het zal allemaal best wel een aardige basis zijn, maar meer als dat is het ook niet. M.i. zou het beter zijn als mensen al tijdens de rijlessen in verschillende auto's zouden lessen. Nu ging het tijdens het examen niet goed, maar wat als de eerste auto een benzineauto zou zijn?
Laatst gewijzigd door witte angora op 30 mar 2023 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Dirkie »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 10:30
Niet sterk overdreven maar totale onzin.
Iemand die niet kan overschakelen van diesel naar benzine v.v. heeft niets op de openbare weg te zoeken.
Die stelling is totale onzin. Iemand die altijd en alleen maar in een diesel les gehad heeft en dus alleen die ervaring heeft zal bijna niet direct in een benzine auto kunnen rijden zonder problemen. Mijn beide dochters moesten ook even wennen aan mijn benzine auto na altijd les gehad te hebben in een diesel, dat is niet meer dan normaal. En dat duurt misschien maar een half uur maar een examen duurt niet veel langer denk ik.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Met een paar keer schakelen en koppelen / ontkoppelen moet je dit normaal gesproken gewoon kunnen. We hebben het hier niet over verandering van het ene type vliegtuig naar een ander type.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS vraagt of hier regels voor zijn. We kunnen weer 8 pagina’s gaan discussiëren, maar als er in het contract met de rijschool niets staat over het alleen maar lessen met altijd dezelfde auto, dan mag dit gewoon.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik kan me niet voorstellen dat in de voorwaarden staat dat je les krijgt in 1 bepaalde auto. Dus ik acht het zeer waarschijnlijk dat het dus gewoon mag.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 10:42
Met een paar keer schakelen en koppelen / ontkoppelen moet je dit normaal gesproken gewoon kunnen. We hebben het hier niet over verandering van het ene type vliegtuig naar een ander type.
Dat doe je niet tijdens eindexamen.

En wat is er dan niet te begrijpen aan:
Dus een eerlijke kans is het examen niet geweest als ze haar daar niet op hebben voorbereid.
Er zaten bijna 2 uur tussen en dan komt men met benzineauto aanzetten....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Persoonlijk vind ik dat hier de rijschool best iets te "verwijten" valt. De lesauto valt onder zijn verantwoordelijkheid, de keuze om zonder reservewiel te rijden komt voor zijn rekening. Een leerling is toch al gestresst voor het afrijden, als je dan ineens in een auto moet rijden die totaal anders aanvoelt is dat een factor die makkelijk tot zakken kan leiden.

En ja, dat je uiteindelijk in ieder auto moet kunnen rijden is een feit - maar dat betekent niet dat je dat ook ineens onverwacht en onvoorbereid op het moment dat het erop aankomt, het examen, moet kunnen.

Ik zou gewoon het gesprek (dus niet de confrontatie, zoals je schrijft) aangaan, en kijken hoe ze hiermee om willen gaan. Wellicht willen ze wel een gratis les of examen aanbieden ofzo.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat de rijschool te verwijten is dat ze niet binnen 2 uur een band kunnen laten verwisselen/plakken. Examens zijn tijdens kantoor uren. Bijna alle rijscholen hebben een goede relatie met hun vaste garage. Een band laten repareren (mits de band nog bruikbaar is) hoeft maar een paar minuten te duren.
Ik snap natuurlijk dat door alle stress rond een examen de overschakeling van diesel naar benzine niet ideaal is maar persoonlijk vind ik wel dat een kandidaat dat moet kunnen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 11:24
Wat de rijschool te verwijten is dat ze niet binnen 2 uur een band kunnen laten verwisselen/plakken. Examens zijn tijdens kantoor uren. Bijna alle rijscholen hebben een goede relatie met hun vaste garage. Een band laten repareren (mits de band nog bruikbaar is) hoeft maar een paar minuten te duren.
Hoe het ook zit met die tijdsduur, die komt in iede rgeval voor rekening en risico van de rijkschoolhouder. Die heeft immers verzuimd een reservewiel in de wagen te hebben, waarmee het probleem in 10 minuten opgelost zou zijn.
juliomariner schreef:
30 mar 2023 11:24
Ik snap natuurlijk dat door alle stress rond een examen de overschakeling van diesel naar benzine niet ideaal is maar persoonlijk vind ik wel dat een kandidaat dat moet kunnen.
Ik niet. De gebruikelijke gang van zaken en logische verwachting is dat je afrijdt in je eigen lesauto. Het verschil tussen een diesel- en benzineauto is voor iemand die daar geen ervaring mee heeft (en ook nog niet voldoende rijervaring heeft om daar snel en makkelijk op aan te passen) heel groot. Combineer dat met de stress die een examen toch al geeft en je hebt een bijna volmaakt recept voor mislukking,

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 11:12
Persoonlijk vind ik dat hier de rijschool best iets te "verwijten" valt. De lesauto valt onder zijn verantwoordelijkheid, de keuze om zonder reservewiel te rijden komt voor zijn rekening. Een leerling is toch al gestresst voor het afrijden, als je dan ineens in een auto moet rijden die totaal anders aanvoelt is dat een factor die makkelijk tot zakken kan leiden.

En ja, dat je uiteindelijk in ieder auto moet kunnen rijden is een feit - maar dat betekent niet dat je dat ook ineens onverwacht en onvoorbereid op het moment dat het erop aankomt, het examen, moet kunnen.

Ik zou gewoon het gesprek (dus niet de confrontatie, zoals je schrijft) aangaan, en kijken hoe ze hiermee om willen gaan. Wellicht willen ze wel een gratis les of examen aanbieden ofzo.
Zoals ik al eerder ook aangaf; ik zou gewoon het gesprek aangaan; nuchter, normaal zonder emotie.
Puntje is ook; lekke band is gewoon overmacht......de zomer/winterbandenwissel 4 stuks doe ik echter gewoon in 1 uur, dan moet ik alles tevoorschijn halen en wat plaats maken, stickertjes plakken, zorgvuldig werken, nog een keer natrekken en alles weer netjes opbergen na afloop, de bandenspanningcontrole +proefritje niet meegerekend , en dus 4x opkrikken. Dat stelt echt niets voor.
Krijgen ze 1 wiel niet voor elkaar in 2 uur door wat mensen die het ons allemaal moeten bijbrengen, is daar ook geen plan/service voor? Apart.

Plaats reactie