LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Soufiane2002
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2020 16:31

Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door Soufiane2002 »

Rijschool meldt 70% slagingspercentage en 529 examens per jaar. Op Google Reviews staan 307 overwegend positieve reviews. CBR meldt andere cijfers en zeker geen 529 examens (ook niet met bromfiets) per jaar. Auto 29% slagingskans volgens CBR?

Vriend van me volgt rijles bij deze rijschool, zegt dat hij goed is en dat cijfers van het CBR niet kloppen.

Ik ben benaderd om bij dezelfde rijschool rijles te volgen en weet niet wat ik moet geloven?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jul 2020 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam van de rijschool even geschrapt, voor de vraag maakt dat nu nog niet zoveel uit.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoezo benadert een rijschool mensen? Dat vind ik al verdacht. Voor zover ik weet ga je zelf op zoek naar een rijschool en is bijvoorbeeld mond op mond reclame daarbij heel belangrijk.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom zouden de cijfers van het CBR niet kloppen? Misschien lopen ze een week of een maand achter door verwerkingstijd of vereerkingsmoment, dat weet ik niet, maar fout?
Ik ken een echtpaar met een kleine rijschool. Hun cijfers bij CBR lijken mij in overeenstemming wat ik eenmaal per jaar hoor op een feestje ("Hé, Wim, hoe gaan de zaken?", dat werk).

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ga er nu maar vanuit dat de cijfers van het CBR gewoon kloppen. Ik heb mijn rijbewijs al heel wat jaren geleden gehaald, maar ook in die tijd was het de 'schuld van het CBR' als mensen zakten. Uiteraard. Opvallend is dat die verhalen van een rijschool kwamen waar leerlingen enkel rondjes reden in plaats van les te krijgen. De school waar ik op een gegeven moment verder ging gaf echt les, met als gevolg een uitstekende CBR-score. Ik was zelf ook in één keer geslaagd. Sterker nog: ik was sneller aan het examen toe dan ik zelf dacht.

Google reviews zeggen me niet zoveel. Die kan een bedrijf zelf ook schrijven.

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Mijn zwager heeft een rijschool. Ik kan je dus ook vertellen dat de CBS cijfers nagenoeg altijd kloppen.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door juliomariner »

nou ik zou gewoon de cijfers van het CBR geloven. Zijn hebben geen enkel belang bij niet correcte cijfers. De rijschool zou ik links laten liggen.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door 16again »

Ook hier staat niet hoe het wordt berekend, wel informatief (spookrijscholen)

Maar de berekening laat zich raden.
Als alle leerlingen eerst 3 keer zakken, en dan slagen, is 100% geslaagd, maar is op mijn telraam het slagingspercentage 25%

DeZevendeHenk
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
14 jul 2020 18:18

Als alle leerlingen eerst 3 keer zakken, en dan slagen, is 100% geslaagd, maar is op mijn telraam het slagingspercentage 25%
Lijkt mij ook de enige zinnige manier om dat percentage te berekenen.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik meende deze link mee gepost te hebben:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ercentage/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als in 1e kwartaal alle 5 zakken en 0 geslaagde heb je slechtste score van de gehele regio.

Als in 2e kwartaal er 3 slagen 100% score....

Dus dit 3e kwartaal zie je score van vorige kwartaal... en ook het aantal...
als ze maar 1 examen hadden is loterij, dus neem er een die er tenminste 20 per kwartaal heeft.

Alleen afgelopen kwartaal zal overal een vreemde score geven....

Charly1990
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2020 22:45

Re: Hoe wordt het slagingspercentage van een rijschool berekend?

Ongelezen bericht door Charly1990 »

Slagingspercentages op cbr.nl hebben betrekking op een heel jaar en worden per kwartaal ververst.

529 examens is veel. De grote jongens hier hebben er 200-300 per jaar. Hoeveel instructeurs zijn er nodig voor al die examens en hoeveel werken er voor die rijschool. Als het gaat om een rijschool met 1 instructeur zou hij of zij, ook tijdens weekenden of vakanties, al 1-2 examens per dag hebben. Dat is natuurlijk onzin, dan is er geen tijd om andere leerlingen les te geven.

Mond-op-mond reclame is helaas een slechte psychologische truuk. Net als kijken naar foto’s van geslaagden en daar bekenden herkennen. Idem afgaan op Google Reviews waar je niet kunt aannemen dat de reviewers allemaal bestaande tevreden leerlingen zijn. Sowieso vind ik 300 reviews verdacht. De grote jongens hier hebben er allemaal nog geen 10.

Gesloten