IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Anand2008
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2020 08:17

IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Anand2008 »

Bij deze wil ik mijn ervaring als zelfstandig rijinstructeur delen die ik met IQ Drive heb ervaren. Er wordt met IQ Drive een overeenkomst aangegaan waarbij IQ Drive leerlingen werft en de instructeur de leerlingen voorbereid voor het examen. Nadat de leerling zijn pakket heeft gereden en een examen is afgelegd kan de instructeur zijn factuur indienen. Afgesproken wordt dat de ingediend factuur na maximaal 45 dagen wordt uitbetaald.

Echter na 45 dagen begint juist de vertragingstactiek. Maximaal 45 dagen is er contractueel afgesproken maar in het praktijk betekent het minimaal 45 dagen. Na 45 dagen wordt er naar de factuur gekeken en dan wordt eerst naar administratieve correcties verzocht die dan weer eens 45 dagen duren voordat "HUN SYSTEEM" het kan verwerken. Nadat je de administratieve molen door bent gekomen wordt er gewoonweg niet uitbetaald! Dan moet je maar als zelfstandige achter je geld aan. Dat betekent dus herinneringen versturen, incassobureau inschakelen en maar zien of het "rendabel" is om er een zaak van te maken. Al met al doet IQ Drive van alles om de betaling zoveel mogelijk te vertragen. Intussen heb je als zelfstandig instructeur alles op eigen kosten gereden. In enkele maanden tijd (eerste pakket afrijden en dan 45 dagen na indienen factuur) is dit best een aanzienlijk bedrag geworden. In het kort komt het erop neer dat IQ Drive leerlingen werft en leerlingen hun geld aan IQ Drive overmaken, maar de pakket wordt door de instructeur op eigen kosten gereden. Geld zit bij IQ Drive die er van alles doet om maar niet te hoeven uit te betalen.

Ik heb veel klachten gehoord vanuit de leerlingen kant maar vanuit de instructeurs kant zijn de klachten niet minder. Graag kom ik in contact met collega instructeurs die ook zoiets hebben ervaren. Naast IQ drive zijn er ook andere "grote landelijk opererende" rijscholen die zulke wanpraktijken er op na houden.

Rijschool7921
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:30
Beste antwoord
Gekozen door Anand2008

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

door Rijschool7921 » 17 mar 2020 09:01

mij idem ken nog wel rijschool die hetzelfde is overkomen! hij en ik nog gekker nog moesten geld toe betalen doordat wij onze leerlingen niet afgemaakt hadden, maar als iQ Drive facturen open hebben staan van 6 maand oud dan ga je per direct stoppen toch? ben geen bank.
Eigenlijk moesten wij met zijn allen koppen bij elkaar steken en kijken wat voor actie wij kunnen ondernemen.
Vorig jaar hebben zij TV bereikt bij Kassa met gekochte reviews maar nu amper jaar later heb ik het idee dat ze met hetzelfde bezig zijn ze lijken wel zelf bedacht komen soms op avond zo 10 reviews erbij.
Collega Rijscholen toekomstige leerlingen pas op voor dit bedrijf
juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door juliomariner »

Op dag 45 direct de "14 dagen" brief er uit en op dag 15 na versturen van brief vordering direct uit handen geven.dit consequent bij elke factuur doen. Kijken hoe lang ze deze ongein volhouden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

45 dagen, vanaf de eerste les de brandstof kosten en voertuig, en 1 week zou al vrij lang zijn.
Goed dat je dit hier plaatste, en waarom accepteerde je die 45 dagen?

Ik zou gelijk een oproep aan alle instructeurs doen, ze kunnen omdat de klant al betaald heeft dezelfde dag nog betalen,
1 muisklik is voldoende, U moet nu dus 2 maanden voorschieten maar U heeft geen bank, een rijschool.

Als je alle ritten weigerde met allemaal moeten ze wel.
Dit zijn onredelijke voorwaarden en ga snel voor een ander werken.
Er is totaal geen noodzaak om 45 dagen rente te trekken over uw geld.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door juliomariner »

argument rente trekken geldt allang niet meer, welke rente? maar TS heeft gewoon recht op een vlotte uitbetaling.

desmond
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2020 21:41

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door desmond »

Klopt helemaal. Ik ben ook bijna een jaar instructeur voor IQ Drive. Elke keer moet ik achter de facturen aan die zij mij moeten betalen. Ik ben het ook zat en ik heb ze aangegeven geen millimeter meer voor ze te rijden. Ik heb bij hun een paar duizend euro openstaan. De leerlingen worden danig gedupeerd. Want ze laten je koud zitten en geven de leerlingen een ander instructeur, totdat die erachter komt hoe hun werkwijze is. heel veel leerlingen die bij mij kwamen hadden al twee of drie instructeurs versleten. Ik heb IQ Drive in de persoon van B. de Boer, gezegd dat ik geen meter meer voor ze rijdt. Oja en dan gaan ze dreigen met kosten die zij moeten maken. Ik ben de dreigementen van ze ook zat.

PLinoos
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 20:14

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door PLinoos »

Idem hier. Maar goed dat ik nog niet lang voor IQdrive rij en nu al weer snel gestopt ben, de schade is te overzien. Vooral de leerlingen zijn de dupe. Mooie praatjes maar maken niets waar. CBR slagingspercentages spreken voor zich! Mensen pas op!

Rijschool7921
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:30

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Rijschool7921 »

mij idem ken nog wel rijschool die hetzelfde is overkomen! hij en ik nog gekker nog moesten geld toe betalen doordat wij onze leerlingen niet afgemaakt hadden, maar als iQ Drive facturen open hebben staan van 6 maand oud dan ga je per direct stoppen toch? ben geen bank.
Eigenlijk moesten wij met zijn allen koppen bij elkaar steken en kijken wat voor actie wij kunnen ondernemen.
Vorig jaar hebben zij TV bereikt bij Kassa met gekochte reviews maar nu amper jaar later heb ik het idee dat ze met hetzelfde bezig zijn ze lijken wel zelf bedacht komen soms op avond zo 10 reviews erbij.
Collega Rijscholen toekomstige leerlingen pas op voor dit bedrijf

Anand2008
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2020 08:17

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Anand2008 »

En zo blijft IQ Drive ellende en leed maken. Ik krijg direct medelijden met de leerling en instructeur als ik een IQ Drive lesauto langs zie rijden. Toen ik nog voor IQ Drive reed zag ik wel dagelijks minimaal 3 IQ Drive lesauto's rijden. Als ik nu in de maand 1 lesauto van IQ Drive zie rijden is dat al veel! Alleen onwetende instructeurs gaan samenwerken met IQ Drive. Ervaren instructeurs vertellen elkaars ervaringen natuurlijk.

Rijschool7921
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:30

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Rijschool7921 »

Maar jammerlijk genoeg mogen dit soort bedrijven bestaan helaas Anand ze lichten instructeurs op en ook leerlingen ik waarschuw probeer leerlingen te waarschuwen voor dit bedrijf hopen dat hun bestaan keer teneinde komt!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zowel de instructeurs als leerlingen kunnen op CBR vooraf kijken hoe een school scoorde.
Dan gaan beide verder zoeken, want welke kant je ook zit, niemand wil voor slechte firma werken of er les van krijgen!

Swedberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2020 11:56

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Swedberg »

IQdrivestudent schreef: ↑
Hetzelfde met studenten. Maar mijn vader werkt hier al 7 maanden en ze stellen de betaling voortdurend uit.
IQdrivestudent __________________________________________________________________________ cheapessaywriter.co.uk
Hallo,

Mijn vriend is 2 maanden geleden begonnen als instructeur op de IQ Drive-school. Hij werd tot dusver slechts voor 3 weken werk betaald.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om (via je rechtsbijstandverzekering) een incassobureau in te huren, en bij geen succes op korte termijn een deurwaarder in te schakelen.

Tevens kan je ook afvragen of je in de toekomst door deze partij ingehuurd wilt worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sta dan gelijk naar de deurwaarder. Sneller, logischer en vaak goedkoper.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: IQ Drive betaalt instructeurs niet uit

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Swedberg schreef:
07 apr 2021 09:57
IQdrivestudent schreef: ↑
Hetzelfde met studenten. Maar mijn vader werkt hier al 7 maanden en ze stellen de betaling voortdurend uit.
IQdrivestudent __________________________________________________________________________ cheapessaywriter.co.uk
Hallo,

Mijn vriend is 2 maanden geleden begonnen als instructeur op de IQ Drive-school. Hij werd tot dusver slechts voor 3 weken werk betaald.
heeft dat niet te maken met het feit dat hij nu pas een paar weken daadwerkelijk les kan geven? daarvoor waren alle rijscholen dicht.
het ligt er een beetje aan wat voor contract hij heeft denk ik.

Gesloten