LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Anita61
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2018 13:26

Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Anita61 »

Ik ben begin dec 2017 een overeenkomst aangegaan bij een rijschool en een volledig pakket gekozen en ook betaald,nu is het bijna eind januari 2018 en heb ik nog maar 1 les gehad,wat kan ik nu het beste doen,ze zijn heel slecht bereikbaar dus dat heeft geen enkele zin,kan ik de overeenkomst ontbinden?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door mahadma »

Die "rijschool" zal toch wel een email/telefoonnummer/woonadres hebben? Zal toch zeker wel op je contract staan? Eerst effe uitzoeken, voordat er over grovere middelen beginnen.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door HADES2001 »

wat bedoel je precies met slecht bereikbaar?
Wat heb je zelf ondernomen voor de lessen en contact?
Wat zijn de afspraken die gemaakt zijn omtrent het pakket?
Is het een voledig bedrijf met meerdere rijlesinstructeurs of is het een zelfstandig persoon?
Met de huidige informatie is helaas weinig te doen

Anita61
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2018 13:26

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Anita61 »

mahadma schreef:Die "rijschool" zal toch wel een email/telefoonnummer/woonadres hebben? Zal toch zeker wel op je contract staan? Eerst effe uitzoeken, voordat er over grovere middelen beginnen.

Ze hebben zeker een telefoonnr,maar dat kun je bellen wordt niet beantwoord,ze zitten in Breda en woon zelf in Bergen op Zoom.

Anita61
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2018 13:26

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Anita61 »

HADES2001 schreef:wat bedoel je precies met slecht bereikbaar?
Wat heb je zelf ondernomen voor de lessen en contact?
Wat zijn de afspraken die gemaakt zijn omtrent het pakket?
Is het een voledig bedrijf met meerdere rijlesinstructeurs of is het een zelfstandig persoon?
Met de huidige informatie is helaas weinig te doen
Ondanks dat ze wel een telefoonnr hebben beantwoorden ze die niet ,gister zou mijn tweede les zijn maar er had iemand overgegeven in de auto,ik verwacht dan dat ze meerdere auto,s in gebruik hebben en het alsnog door kan gaan of later in de week,nee verzet naar volgende week,afspraak is elke week 2 uur les,en het is een volledig bedrijf.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Jesa H »

Anita61 schreef:
mahadma schreef:Die "rijschool" zal toch wel een email/telefoonnummer/woonadres hebben? Zal toch zeker wel op je contract staan? Eerst effe uitzoeken, voordat er over grovere middelen beginnen.

Ze hebben zeker een telefoonnr,maar dat kun je bellen wordt niet beantwoord,ze zitten in Breda en woon zelf in Bergen op Zoom.
Dat begrijp ik niet. Waarom neem je een rijschool die op zo'n grote afstand zit? Ik kan me voorstellen dat ze dan niet op je zitten te wachten inderdaad (minstens een uur heen en weer voor 1 leerling?).

Waarom heb je niet gewoon een van de rijscholen in Bergen op Zoom gekozen?

Ik zou maar snel dat geld terugvragen en een andere rijschool nemen....

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Appie83 »

Wanneer heeft u de eerste rijles gehad? Als de afspraak is twee uur les per week dan mag je ze daar ook aan houden. Tenzij er sprake is van overmacht zoals een aanrijding, pech etc. Een lesauto is niet snel even te vervangen voor een huurauto. En je kan ook niet verwachten dat ze een auto achter de hand hebben voor dergelijke gevallen.
Is de rijschool aangesloten bij BOVAG?

Anita61
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2018 13:26

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Anita61 »

Jesa H schreef:
Anita61 schreef:
mahadma schreef:Die "rijschool" zal toch wel een email/telefoonnummer/woonadres hebben? Zal toch zeker wel op je contract staan? Eerst effe uitzoeken, voordat er over grovere middelen beginnen.

Ze hebben zeker een telefoonnr,maar dat kun je bellen wordt niet beantwoord,ze zitten in Breda en woon zelf in Bergen op Zoom.
Dat begrijp ik niet. Waarom neem je een rijschool die op zo'n grote afstand zit? Ik kan me voorstellen dat ze dan niet op je zitten te wachten inderdaad (minstens een uur heen en weer voor 1 leerling?).

Waarom heb je niet gewoon een van de rijscholen in Bergen op Zoom gekozen?

Ik zou maar snel dat geld terugvragen en een andere rijschool nemen....
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door witte angora »

Anita61 schreef:
HADES2001 schreef:wat bedoel je precies met slecht bereikbaar?
Wat heb je zelf ondernomen voor de lessen en contact?
Wat zijn de afspraken die gemaakt zijn omtrent het pakket?
Is het een voledig bedrijf met meerdere rijlesinstructeurs of is het een zelfstandig persoon?
Met de huidige informatie is helaas weinig te doen
Ondanks dat ze wel een telefoonnr hebben beantwoorden ze die niet ,gister zou mijn tweede les zijn maar er had iemand overgegeven in de auto,ik verwacht dan dat ze meerdere auto,s in gebruik hebben en het alsnog door kan gaan of later in de week,nee verzet naar volgende week,afspraak is elke week 2 uur les,en het is een volledig bedrijf.
Kennelijk heeft de betreffende instructeur niet de beschikking over meerdere auto's. Dit is gewoon een gevalletje overmacht. Het alternatief is natuurlijk dat je in een auto gaat rijden die ondergekotst is.

Je schrijft dat je je begin december aangemeld hebt. Was het de bedoeling dat je al in december zou gaan lessen dan? Of was het de bedoeling dat je na de feestdagen zou beginnen? Voor dat laatste is heel wat te zeggen. Een en ander betekent dat je dus gisteren op de 24e les had moeten hebben, en kennelijk op de 17e de eerste les hebt gehad? Kan het zijn dat ze in de week ervoor een nieuwjaarsborrel of iets dergelijks hadden, zodat nieuwe klanten nog even een weekje moesten wachten?

Ik vind het vooralsnog allemaal niet zo spectaculair.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Jesa H »

Anita61 schreef:[...]
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Hangt af van wat er is afgesproken.

Dus ik herhaal:
- Waarom een rijschool die zo ver weg zit?
- Wist de instructeur dat jij zo ver weg woont?
- Waar heb je afgesproken; dient hij je in Breda ergens op te halen, of verwacht jij dat hij helemaal naar jou toe komt?
- Wat is er afgesproken over planning?

Als dit gewoon een domme actie aan jouw kant was (door bijvoorbeeld niet duidelijk te maken dat je ver weg woont en dus niet in Breda wil lessen) kun je dat aangeven en vragen of ze zo aardig zijn om dan maar de overeenkomst te annuleren.

Recht daarop heb je niet. In principe zouden de lessen ook gewoon door kunnen gaan - eventueel in Breda.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Appie83 »

Jesa H schreef:
Anita61 schreef:[...]
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Hangt af van wat er is afgesproken.

Dus ik herhaal:
- Waarom een rijschool die zo ver weg zit?
- Wist de instructeur dat jij zo ver weg woont?
- Waar heb je afgesproken; dient hij je in Breda ergens op te halen, of verwacht jij dat hij helemaal naar jou toe komt?
- Wat is er afgesproken over planning?

Als dit gewoon een domme actie aan jouw kant was (door bijvoorbeeld niet duidelijk te maken dat je ver weg woont en dus niet in Breda wil lessen) kun je dat aangeven en vragen of ze zo aardig zijn om dan maar de overeenkomst te annuleren.

Recht daarop heb je niet. In principe zouden de lessen ook gewoon door kunnen gaan - eventueel in Breda.
Afgezien van de vraag over de planning, die TS al beantwoord heeft, namelijk 2 uur in de week, zijn de eerste 3 vragen niet relevant.

@TS. Nee je kan nog niet ontbinden. Dat de tweede les niet is doorgegaan lijkt me overmacht.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door renewouters »

Anita61 schreef: Ondanks dat ze wel een telefoonnr hebben beantwoorden ze die niet ,gister zou mijn tweede les zijn maar er had iemand overgegeven in de auto,ik verwacht dan dat ze meerdere auto,s in gebruik hebben en het alsnog door kan gaan of later in de week,nee verzet naar volgende week,afspraak is elke week 2 uur les,en het is een volledig bedrijf.
Rijscholen maken een lage marge. Je kunt daarvan geen reserveauto(s) klaar hebben staan. En als ze meerdere auto's hebben dan moeten die ook rijden om rendabel te zijn.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Jesa H »

Appie83 schreef:
Jesa H schreef:
Anita61 schreef:[...]
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Hangt af van wat er is afgesproken.

Dus ik herhaal:
- Waarom een rijschool die zo ver weg zit?
- Wist de instructeur dat jij zo ver weg woont?
- Waar heb je afgesproken; dient hij je in Breda ergens op te halen, of verwacht jij dat hij helemaal naar jou toe komt?
- Wat is er afgesproken over planning?

Als dit gewoon een domme actie aan jouw kant was (door bijvoorbeeld niet duidelijk te maken dat je ver weg woont en dus niet in Breda wil lessen) kun je dat aangeven en vragen of ze zo aardig zijn om dan maar de overeenkomst te annuleren.

Recht daarop heb je niet. In principe zouden de lessen ook gewoon door kunnen gaan - eventueel in Breda.
Afgezien van de vraag over de planning, die TS al beantwoord heeft, namelijk 2 uur in de week, zijn de eerste 3 vragen niet relevant.

@TS. Nee je kan nog niet ontbinden. Dat de tweede les niet is doorgegaan lijkt me overmacht.
Zo bedoel ik de vraag niet: ik bedoel hoe zou het plannen van de specifieke lessen te werk gaan?
Toen ik rijles had spraken we ook steeds voor een paar weken tijdstippen af. Het aantal lessen was het zelfde, maar de tijd en dag niet altijd.

Verder zijn die overige vragen in die zin relevant dat - als de rijschool onder de indruk was dat men in Breda zou lessen - het logisch is dat er dan van TS wordt verwacht dat zij in Breda kan worden opgehaald en afgezet aan begin en eind van de les. Kan dus evengoed een gevalletje miscommunicatie zijn als TS zelf verwacht dat de rijschool 80 km heen en weer voor haar gaat rijden voor de start en einde van de lessen.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Toen ik rijles had, spraken we altijd aan het einde van de les de datum en tijd van de volgende les af. Ik was daarin namelijk vrij flexibel, terwijl er ook leerlingen waren die alleen op een bepaalde dag of een bepaalde tijd konden.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Ondanks overeenkomst slechts 1 rijles gehad

Ongelezen bericht door huzky »

Als een rijschool bij Bovag of andere organisatie is aangesloten, kun je via die instantie proberen ze te bereiken; kun je ze ook geen Whatsappje sturen of een mailtje? Wanneer ze nergens op reageren, en ook nergens bij zijn aangesloten, wordt het best lastig. Bovag heeft een garantiefonds; mocht een rijschool bijv. failliet gaan of lessen van een reeds betaald pakket niet meer kunnen aanbieden om de een of andere reden, dan kun je via de Bovag een andere aangesloten rijschool nemen die het resterende deel van de lessen overneemt zonder dat je daarvoor moet betalen. Maar helaas hoor je toch nog steeds dat er malafide rijscholen zijn die pakketten vooruit laten betalen en dan bijvoorbeeld niet meer bereikbaar zijn. Dan wordt het een kwestie van zien dat je ooit je geld nog terugkrijgt (met een kleine kans) en weer van voren af aan bij een andere rijschool beginnen, maar ik hoop dat dit niet het geval is. Mocht je een andere rijschool willen nemen, probeer dan in ieder geval een Bovag-rijschool uit te zoeken zodat je een beroep kunt doen op het garantiefonds als het eventueel fout zou gaan.

Gesloten