LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
yoeri66
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2018 20:46

Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door yoeri66 »

beste leden
mijn rijexamen is afgelast door een kapotte auto.
en nu zou ik pas weer midden september af mogen rijden.
is de rijschool nu verplicht om de lessen tot het examen te betalen?

alvast bedankt
yoeri66 :idea: :idea: :idea: :idea:

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door Lowieze »

yoeri66 schreef:beste leden
mijn rijexamen is afgelast door een kapotte auto.
en nu zou ik pas weer midden september af mogen rijden.
is de rijschool nu verplicht om de lessen tot het examen te betalen?

alvast bedankt
yoeri66 :idea: :idea: :idea: :idea:
Wat staat hierover in de algemene voorwaarden van uw rijschool?
Meestal wordt er een vervangende auto geregeld, kan dit niet dan wordt het nieuwe examen soms door de rijschool betaald, maar ze zullen zeker niet uw rijlessen gaan betalen.
Maar lees even de voorwaarden door, daar heeft u tenslotte voor getekend

yoeri66
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2018 20:46

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door yoeri66 »

Ik kon de voorwaarden niet vinden
Ze zeiden dat ze mijn examanen zouden betalen

yoeri66
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2018 20:46

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door yoeri66 »

En Ik heb niks ondertekend

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door sylvesterb »

yoeri66 schreef:Ik kon de voorwaarden niet vinden
Ze zeiden dat ze mijn examanen zouden betalen
Je nieuwe rijexamen betalen ze dus. Als je mag afrijden heb je toch geen lessen meer nodig? En als je die wel wilt zul je er wel gewoon voor moeten betalen. Wat zegt de rijschool.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door mahadma »

"Ze zeiden dat ze mijn examen zouden betalen"

Dat is een schadeloosstelling voor uw gemiste examen. Ergo, méér als dat zal er naar alle waarschijnlijkheid niet inzitten. Wie verzekerd u dat u bij het gemiste examen geslaagd zou zijn ......

Ik weet niet hoe uw nivo is qua rijden, (zonder bijbedoelingen, gisteravond mensen gezien MET een rijbewijs in de slechtste chauffeur van NL en hier bedoel ik u niet mee, ik vraag me af hoe die ooit aan een rijbewijs gekomen zijn) hoeveel lessen dat u gehad heeft enz., dus het is ook niet voorspelbaar hier hoe groot uw slagingskans is nu, door meer ervaring zou u in sept méér kans maken om te slagen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is nadelig om het rijexanen later te doen. Op zich zijn extra rijlessen redelijk, maar het probleem zit hem in het bepalen waarom se rijlessen nodig zijn.

Is het een optie om het examen bij de concurrent te doen en de kosten daarvan te verhalen?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 22 jul 2018 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Het is nadelig om het rijexanen later te doen.
En wat is daar nadelig aan? Het is koffiedik kijken en gokken of TS geslaagd zou zijn. Daarbij kan het zijn dat TS geen auto heeft, of dat deze met de sportauto van papa meteen naar Zuid Frankrijk zou rijden.
Het is pech dat het gebeurd is. De aanwijsbare schade is een nieuwe examen en deze wordt netjes betaald.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door mahadma »

"Het is nadelig om het rijexanen later te doen. Op zich zijn extra rijlessen redelijk, maar het probleem zit hem in het bepalen waarom se rijlessen nodig zijn.

Is het een optie om bij de concurrent te doen en de kosten daarvan te verhalen?"

Wij weten niet hoeveel lessen de vraagsteller heeft gehad en nodig heeft. Ik ken mensen die in één keer slagen maar ook (een tante van mij) om precies te zijn 40(!) keer gezakt is. Verschillend per provincie slaagt 60 tot 42 % de eerste keer volgens opgave cbr.

De opmerking qua optie om bij een conculega de extra lessen te volgen snap ik niet.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:Het is nadelig om het rijexanen later te doen.
En wat is daar nadelig aan?
TS heeft zich recent voorbereid om dat examen te doen. Door bijna 3 maanden geen lessen te nemen, gaat de rijvaardigheid er echt niet op vooruit. Met uiteraard een lagere slagingskans.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt de rijschool ook voorstellen begin september weer twee of meer lessen te nemen, waarbij de helft voor rekening van de rijschool komt.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:En wat is daar nadelig aan?
Je slagingskansen zijn hoger als je de weken voor het examen hebt gereden en lager als je twee maanden aan de zijkant hebt gestaan. Het beste is om het rijexamen bij een andere rijschool te houden als zij wel snel kunnen. In het geval dat dit niet kan dan sluit ik niet uit dat de vergoeding van tenminste een extra rijles toegewezen zou kunnen worden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Het is nadelig om het rijexanen later te doen. Op zich zijn extra rijlessen redelijk, maar het probleem zit hem in het bepalen waarom se rijlessen nodig zijn.
Dat is geen feit, maar een mening. Dat zal voor de ene leerling ook meer gelden dan voor de ander, en de een zal meer lessen tussendoor wensen dan de ander.
alfatrion schreef:Is het een optie om bij de concurrent te doen en de kosten daarvan te verhalen?
Slecht idee. Dat gaat hem sws niet worden. Niet alleen omdat je dan de huidige rijschool antagoniseert, maar ook omdat een willekeurige andere rijïnstructeur helemaal geen bestaand inzicht heeft in de sterke en zwakke punten van de leerling, dus dergelijke lessen zijn deels ook nog eens een verspilling van tijd.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:En wat is daar nadelig aan?
Je slagingskansen zijn hoger als je de weken voor het examen hebt gereden en lager als je twee maanden aan de zijkant hebt gestaan. Het beste is om het rijexamen bij een andere rijschool te houden als zij wel snel kunnen. In het geval dat dit niet kan dan sluit ik niet uit dat de vergoeding van tenminste een extra rijles toegewezen zou kunnen worden.
Iedere rijschoolhouder meldt zich bij het CBR. Voor elke rijschool in een bepaald gebied is de wachttijd even lang. En ook al zou het ergens anders eerder kunnen, dan moet de leerling eerst lessen nemen bij een nieuwe rijschool zodat die kan kijken of de leerling echt al klaar is voor het examen en zal de leerling moeten wennen aan een andere auto.
Op zich is een nemen van extra's lessen geen probleem, maar waarom niet bij de eigen rijschool?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Iedere rijschoolhouder meldt zich bij het CBR. Voor elke rijschool in een bepaald gebied is de wachttijd even lang.
Er is een aanvraag ingediend en die staat op naam van de leerling. De andere rijschool kan zo inspringen en is niet wettelijk verplicht om eerst zelf te lessen. Liever een andere auto dan maanden niet rijden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Iedere rijschoolhouder meldt zich bij het CBR. Voor elke rijschool in een bepaald gebied is de wachttijd even lang.
Er is een aanvraag ingediend en die staat op naam van de leerling. De andere rijschool kan zo inspringen en is niet wettelijk verplicht om eerst zelf te lessen. Liever een andere auto dan maanden niet rijden.
Wat is het voordeel van het inschakelen van een andere rijschool t.o.v. van bij de huidige rijschool blijven?
De nadelen ervan zijn door Julie4444 al benoemd.
Het lijkt wel alsof u ervan uit gaat dat de auto nog steeds kapot is en dat er daarom niet gelest kan worden. Dat blijkt echter nergens uit.
Wat vaststaat is dat het examen is afgelast vanwege een kapotte auto. Voor hetzelfde geld is de auto op dit moment gewoon weer beschikbaar of wordt tijdelijk een vervangende auto ingezet..... (dat is ook logischer: de rijschoolhouder moet immers ook een boterham verdienen).

stofzuigertje

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn enkele huur auto's met dubbele bediening, voor mijn geen probleem na zovele jaren ervaring maar een leerling die ik 1 auto leste en totaal ander voertuig kreeg is garantie op zakken.

De grotere rijscholen met dezelfde voertuigen hebben meestal oude voor reserve staan in dit soort gevallen tenzij het vlak voor examen stuk ging....
Maar dan laten ze een collega komen en vervalt die les van normale leerling voor dit examen en word deze gemiste les vergoed door 2 gratis lessen.

Maar een kleine rijschool, of een rijschool met diverse merken en modellen, een kleine Fiat 500 Cabrio of Echte A klasse, en ook nog een X1 en Renault & Seat... dan is het even wisselen niet echt een oplossing.

Dat enkele grotere rijscholen wel reserve auto hebben of les afbreken omdat jou examen voor moet gaan.... die keuze maakte je bij kiezen rijschool en naast de CBR score ook naar die mogelijkheden en voorwaarden kijken is wel slim als je dat doet voor je eerste les!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door reggie2 »

yoeri66 schreef:Ik kon de voorwaarden niet vinden
Ze zeiden dat ze mijn examanen zouden betalen



Mooie deal. Twee lessen nemen voor je gaat afrijden , dat is genoeg.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Iedere rijschoolhouder meldt zich bij het CBR. Voor elke rijschool in een bepaald gebied is de wachttijd even lang.
Er is een aanvraag ingediend en die staat op naam van de leerling. De andere rijschool kan zo inspringen en is niet wettelijk verplicht om eerst zelf te lessen. Liever een andere auto dan maanden niet rijden.
Een rijschool wil een zo hoog mogelijk slagingspercentage hebben. Ze gaan dus niet blind examens aanvragen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijexamen afgezegt door kapotte auto

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:En wat is daar nadelig aan?
Je slagingskansen zijn hoger als je de weken voor het examen hebt gereden en lager als je twee maanden aan de zijkant hebt gestaan.
Bron?
alfatrion schreef: Het beste is om het rijexamen bij een andere rijschool te houden als zij wel snel kunnen. In het geval dat dit niet kan dan sluit ik niet uit dat de vergoeding van tenminste een extra rijles toegewezen zou kunnen worden.
Waarom zou het bij een andere rijschool sneller kunnen? Dan zou je de mazzel moeten hebben dat je toevallig een rijschool treft die een examenslot heeft en waar de kandidaat toevallig verhinderd is. Te veel toevalligheden om als reëele optie te zien. Plus dat je opeens gaat afrijden met een andere instructeur dan waar je altijd les van hebt gehad. Ook niet wenselijk.

Gesloten