LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
LianneG
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2018 21:55

Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door LianneG »

.
Laatst gewijzigd door LianneG op 29 apr 2018 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik vrees dat u "geen poot om op te staan" heeft. U zult in alle rust en zo min mogelijk (voor)stress het examen in moeten gaan en maar hopen. Vergeet niet dat de examinator beslist of uw rijkunsten voldoende zijn om verdere rijervaring in het verkeer op te gaan doen. Mochten uw rijkunsten 'onder de maat' zijn, zult u zich daar uiteindelijk bij neer moeten leggen. (mijn schoonmoeder heeft 20 keer examen gedaan en daarna kennelijk geslaagd, maar er is niemand die bij haar in de auto stapt, als is ze nu 80, maar dit terzijde).

stofzuigertje

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Of je het ooit haalde, is hier niet van belang......

De vraag is; Is een file waar niemand iets aan kan doen een reden voor gratis her examen?
Nee dus, je had andere route of meer geluk moeten hebben.
Alleen als de examinator in de file was gekomen en die te laat was had je rechten....
Ook mensen die ziek melden is het jammer...

Gewoon overmacht en kan een keer voorkomen.
U moet op tijd aanwezig zijn en dat dit niet mogelijk was, jammer..... zo zijn nu eenmaal de regels van CBR.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Aangezien er weer een en ander geroepen wordt, even opgezocht wat een BNOR examen precies inhoudt. Het is dus geen 'makkelijker' examen dan een gewoon examen. Er wordt alleen meer rekening gehouden met het feit dat iemand snel zenuwachtig kan zijn, om eens wat te noemen. Sommige mensen kunnen doorgaans prima functioneren, maar ze krijgen het op de heupen als de ogen op hen gericht zijn of als iemand ze op de vingers kijkt, en al helemaal als ze beoordeeld worden. Dan kan een examen met een stukje extra tijd en aandacht het verschil maken. Op de link meer informatie hierover.

https://rijless.nl/hulp/rijexamen/wat-i ... rijexamen/

Wat de vraag betreft: wie moet de kosten dan betalen? Het is een gevalletje overmacht, maar dat zal toch niet betaald moeten worden door de rijschool? Blijft er maar één iemand over...

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

stofzuigertje schreef:Ook mensen die ziek melden is het jammer...
Dat is nu juist wél een reden waarom het examengeld terug te vragen is. Zie https://www.cbr.nl/brochure.pp?id=141

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Lianne, volgens dit formulier https://www.cbr.nl/brochure.pp?id=141 lijkt het terugvragen van het examenformulier in jouw geval niet mogelijk.
Maar ik zou er sowieso zelf nog een keer achteraanbellen en de situatie uitleggen. Of dat resultaat heeft is de vraag maar proberen kan geen kwaad.

Je bent op weg naar je examen vergezeld door je instructeur en belandt in een file. Het is de instructeur die de route naar het praktijkexamen bepaalt en niet jij. Het zou de instructeur sieren als hij/zij de kosten voor een nieuw examen op zich zou nemen. Bespreek het eens.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas Jan schreef: Je bent op weg naar je examen vergezeld door je instructeur en belandt in een file. Het is de instructeur die de route naar het praktijkexamen bepaalt en niet jij. Het zou de instructeur sieren als hij/zij de kosten voor een nieuw examen op zich zou nemen. Bespreek het eens.
Nou zeg... is het de instructeur die de file veroorzaakt heeft? Of heeft hij volgens jou er bewust voor gekozen in de file te gaan staan?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

witte angora schreef:
Klaas Jan schreef: Je bent op weg naar je examen vergezeld door je instructeur en belandt in een file. Het is de instructeur die de route naar het praktijkexamen bepaalt en niet jij. Het zou de instructeur sieren als hij/zij de kosten voor een nieuw examen op zich zou nemen. Bespreek het eens.
Nou zeg... is het de instructeur die de file veroorzaakt heeft? Of heeft hij volgens jou er bewust voor gekozen in de file te gaan staan?
Flauw. Natuurlijk niet. Maar hij/zij zou zich medeverantwoordelijk kunnen voelen voor de ontstane situatie. Zeker iets om te bespreken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door sjohie »

Klaas Jan schreef:Hallo Lianne, volgens dit formulier https://www.cbr.nl/brochure.pp?id=141 lijkt het terugvragen van het examenformulier in jouw geval niet mogelijk.
Maar ik zou er sowieso zelf nog een keer achteraanbellen en de situatie uitleggen. Of dat resultaat heeft is de vraag maar proberen kan geen kwaad.

Je bent op weg naar je examen vergezeld door je instructeur en belandt in een file. Het is de instructeur die de route naar het praktijkexamen bepaalt en niet jij. Het zou de instructeur sieren als hij/zij de kosten voor een nieuw examen op zich zou nemen. Bespreek het eens.
Het zou TS in mijn ogen sieren om de kosten 50/50 te delen met de rijinstructeur, een ongeluk buiten de gebruikelijke filetijden is gewoon eerlijke overmacht. Wat is dat toch tegenwoordig, men wringt zich in meest onmogelijke bochten om maar een ander de schuld te geven. Zij zijn, tesamen in die auto, er verantwoordelijk voor om op tijd bij het CBR te zijn, dus dan is gedeelde verantwoordelijkheid daarvoor, mi ook samen de financiële pijn lijden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door kokka »

De rijinstructeur zou best iets kunnen doen om het leed te verzachten.. bij het volgende examen geen autohuur rekenen ofzo.. in elk geval iets.
ondanks dat hij er ook niets aan kan doen natuurlijk

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog beter: stel de veroorzaker van het ongeluk aansprakelijk.

stofzuigertje

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Of dit soort gevolg schade te claimen is betwijfel ik.

Als ik op vakantie wil en file bij Schiphol staat? Dan worden autoverzekeringen onbetaalbaar als dat zo zou zijn!

U stond bovendien achteraan in file dus je hebt geen idee wie veroorzaker van ongeval/file is.

Ziekte, het CBR formulier meld ziekte met bewijs arts en bij zenuwen en je broek vullen is dat niet mogelijk... buikpijn en zo valt buiten de ziekte regels...
Verder is file ongeacht oorzaak niet genoemd en ik vermoed dat het niet onder de 4 genoemde mogelijkheden valt.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

witte angora schreef:Nog beter: stel de veroorzaker van het ongeluk aansprakelijk.
Wij zijn dit soort fratsen in Nederland niet gewend. In Amerika zou dit best een zaak kunnen zijn waar je de veroorzaker aansprakelijk kan stellen. Toch vind ik persoonlijk dat er wel wat in zit. Bij een ongeluk wordt er hier enkel gekeken naar de materiële- en medische schade, maar je zal maar die belangrijke afspraak missen en een deal mislopen hierdoor. Of zoals de TS een examen missen. De vervolg schade is in veel gevallen, vele malen hoger dan de materiële schade die ontstaan is.
Ik denk dat het niet lang meer duurt, totdat de eerste schadeclaim wordt toegewezen. Of je dit moet willen als land vraag ik me af, hierdoor zullen de premie's van de verzekeringen natuurlijk enorm stijgen.

stofzuigertje

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dit bovenstaande betekende dus;

Mijn NSU Ro 80 met €64,- per jaar voor kale WA verzekering wegens leeftijd en maximaal 7.000 km kan dus een enorme schade veroorzaken als ik bij Schiphol een file veroorzaak en vele hun vakantie mis lopen?

Het maximale is €5.000.000,- en geen cent meer!
Alleen als ik bewust een ongeluk veroorzaak zou het kunnen maar dat is moeilijk bewijsbaar als je achteraan zou staan....
En bij iets doordenken weet ik nu waarom er in de USA zoveel onverzekerde in vooral iets oudere voertuigen rond rijden!

Vergeet niet dat het uitzoeken en juridisch proces vaak meer kost dan de opbrengst.
Dit examen kost maar enkele honderden Euro's en nog vrije dag en de Advocaten vragen al snel 10X meer!
En bij overmacht of geen dader is het nergens te verhalen.
Als ik een aanhanger met zand ga lossen wegens defect... en doorrij en er komt een file wegens dit, hoe vind je die veroorzaker?

In de USA worden vooral slecht verzekerde vaak in gevangenis gezet omdat ze de per ongeluk veroorzaakte kosten niet kunnen betalen..
Denk daar ook eens aan voor je dit hier gaat invoeren!

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Jesa H »

Wat vervelend zeg! Ik zou inderdaad ook aansturen op gedeelde kosten met de rijschool of zoals iemand eerder al zei dan geen kosten voor de les voor het volgende examen te rekenen ofzo. Dit is overmacht en dus heeft er niemand echt schuld, maar het is voor jou natuurlijk extra vervelend gezien de omstandigheden.

Geef het examen vooral niet op! Als het niet lukt is misschien afrijden in een automaat ook een optie? Dat hielp mij enorm tijdens het examen terwijl ik totaal geen problemen had met schakelen tijdens de rijles. Faalangst is wat dat betreft een vreemd beest. Ik wens je het beste!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

ManchesterU15 schreef:
witte angora schreef:Nog beter: stel de veroorzaker van het ongeluk aansprakelijk.
Wij zijn dit soort fratsen in Nederland niet gewend. In Amerika zou dit best een zaak kunnen zijn waar je de veroorzaker aansprakelijk kan stellen. Toch vind ik persoonlijk dat er wel wat in zit. Bij een ongeluk wordt er hier enkel gekeken naar de materiële- en medische schade, maar je zal maar die belangrijke afspraak missen en een deal mislopen hierdoor. Of zoals de TS een examen missen. De vervolg schade is in veel gevallen, vele malen hoger dan de materiële schade die ontstaan is.
Ik denk dat het niet lang meer duurt, totdat de eerste schadeclaim wordt toegewezen. Of je dit moet willen als land vraag ik me af, hierdoor zullen de premie's van de verzekeringen natuurlijk enorm stijgen.
Dergelijke gevolgschade is juridisch niet te verhalen. En terecht.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
ManchesterU15 schreef:
witte angora schreef:Nog beter: stel de veroorzaker van het ongeluk aansprakelijk.
Wij zijn dit soort fratsen in Nederland niet gewend. In Amerika zou dit best een zaak kunnen zijn waar je de veroorzaker aansprakelijk kan stellen. Toch vind ik persoonlijk dat er wel wat in zit. Bij een ongeluk wordt er hier enkel gekeken naar de materiële- en medische schade, maar je zal maar die belangrijke afspraak missen en een deal mislopen hierdoor. Of zoals de TS een examen missen. De vervolg schade is in veel gevallen, vele malen hoger dan de materiële schade die ontstaan is.
Ik denk dat het niet lang meer duurt, totdat de eerste schadeclaim wordt toegewezen. Of je dit moet willen als land vraag ik me af, hierdoor zullen de premie's van de verzekeringen natuurlijk enorm stijgen.
Dergelijke gevolgschade is juridisch niet te verhalen. En terecht.
Precies. Maar als het niet op de veroorzaker van het ongeluk te verhalen is, waarom moet de topicstarter haar schade dan wel (deels) kunnen verhalen op haar rijschoolhouder die part nog deel aan het veroorzaken van de schade heeft?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook dat kan wat mij betreft niet. Het risico ligt gewoon bij TS.

Moet een taxichauffeur die in de file komt zijn rekening ook halveren ofzo?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door vroem »

Ik vraag mij ook af door wie de schade dan gedragen moet worden naar mening TS.

In logica van TS kan ik dus bij bv TS aankloppen wanneer ik bv een deuk in mijn auto rijdt doordat ik een paaltje over het hoofd zie. Ik hoef het zelf niet te betalen naar visie TS in ieder geval (en nee ben er niet voor verzekerd, eigen schuldschade valt er niet onder).

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door oom Wout »

Aangezien de oplossing voor dit niet-bestaande probleem volkomen voor de hand ligt reageert Oom Wout deze keer maar eens volledig off-topic: Stofzuigertje, als jij een in goede staat verkerende Ro 80 bezit, dan ben ik uiterst jaloers op je en tevens vraag ik mij af of dat juweeltje geen WA + casco verzekering verdient, of wellicht een aangepaste klassieker/youngtimer verzekering. Dat brok historie wordt een godsvermogen waard. Zuinig op zijn!

Gesloten