LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
R. van Sanden
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2020 08:17

Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door R. van Sanden »

Na veel geld betaald te hebben voor een lespakket aan een rijschool kwamen we erachter dat de instructrice geen Nederlands spreekt en bovendien zeer slecht ( geen) les kon geven aan onze zoon. Na onderzoek kwamen we erachter via IBKI ( examinering en certificering voor de mobiliteitsbranche dat de instructrice geen bevoegdheid heeft tot rijinstructeur.
We hebben meerdere instellingen gebeld en iedereen zei dat ze niets voor ons konden doen.

Op de site van IBKI staat:
" Volgens de wet mag iedereen die kennis draagt van een strafbaar feit aangifte doen bij de politie. Als u weet of vermoedt dat een rijinstructeur zonder geldige WRM-bevoegdheidspas lesgeeft, mag u dus aangifte doen bij de politie.
U kunt het beste van tevoren bellen om een afspraak te maken via 0900-8844. "
Politie kan en wil echter niets voor ons doen en wil geen aangifte opmaken. CBR zegt ook niets te kunnen betekenen en de mensen van LBKI willen verder ook niet reageren.

Hoe is dit mogelijk ???
Is dit veiligheid in het verkeer?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door berndv »

R. van Sanden schreef:
27 jan 2020 08:27
Politie kan en wil echter niets voor ons doen en wil geen aangifte opmaken.
ze kunnen wel iets doen, maar het zal zeer waarschijnlijk geen prioriteit hebben. Aangifte is hier ook inderdaad niet voor mogelijk, melding wel. Bij ons in de regio is het team verkeer van de politie actief op verschillende vormen van social media, wellicht een idee om op een alternatieve manier daarmee contact te zoeken, dat is toch de afdeling die dit moet controleren en eventueel handhaven.

Maar als die instructeur geen bevoegdheden heeft, rijdt die zelfstandig? Of in opdracht van een school met meerdere auto's en instructeurs? Als die zelfstandig rijdt, vraag ik me af hoe ze de examens regelt. En als ze in dienst is van een rijschool, vraag ik mij af waarom ik nergens lees dat die is ingeschakeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door moederslink »

R. van Sanden schreef:
27 jan 2020 08:27
Na veel geld betaald te hebben voor een lespakket aan een rijschool kwamen we erachter dat de instructrice geen Nederlands spreekt en bovendien zeer slecht ( geen) les kon geven aan onze zoon. Na onderzoek kwamen we erachter via IBKI ( examinering en certificering voor de mobiliteitsbranche dat de instructrice geen bevoegdheid heeft tot rijinstructeur.
(...)
Zij is dus in dienst van een rijschool en geen zelfstandige instructrice begrijp ik.
Wat zegt de rijschoolhouder zelf hierover?

snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

Re: Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door snah441 »

Allereerst snap ik niet dat mensen , vaak goedbedoeld , zoveel geld neerleggen voor een rijles pakket . Waarom niet eerst een paar losse lessen nemen , bevalt het niet probeer dan een andere instructeur of rijschool .
Mijn advies is om per direct te stoppen met lessen bij deze instructrice ( indien aangesloten bij een rijschool vragen om een bevoegde instructrice ) Dit ook vanwege aansprakelijkheid voor als er iets gebeurd .
Aangezien dit een strafbaar feit is kunt u uw geld terug eisen .
Toch aangifte doen bij de politie , laat je niet afwimpelen ze moeten dit serieus nemen .
Enne ga naar een goede rijschool .

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn rijscholen die inderdaad geen goed Nederlands spreken, en laten daar nu een bepaalde doelgroep zeer blij mee
zijn die ook de Nederlandse taal matig beheerste.
De taal mag, zonder papieren les geven niet.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Natuurlijk zijn er wel instanties die iets kunnen doen.

- De politie om meerdere redenen. Enerzijds kun je zorgen dat de eerstvolgende rijles de politie een 'toevallige' controle uitvoert en de instructice om inzage in de papieren vraagt. Als er dan inderdaad zaken niet kloppen, heeft de instructrice én rijschool een groot probleem.
Daarnaast kun je aangifte doen van oplichting. Je hebt immers een overeenkomst gesloten voor het volgen van rijlessen bij een erkend instructeur (m/v), en die overeenkomst wordt moedwillig niet nagekomen.

- Het CBR: je kunt hen melden dat de rijschool en instructrice rijlessen geven zonder de juiste bevoegdheden. Waarschijnlijk zijn ze daar bij het CBR niet zo blij mee en zal dus een onderzoek gestart worden.

Bovenstaande opties schiet je zelf alleen niet zoveel mee op: het resulteert niet in rijlessen en ook niet in geld terug.

Daarom kun je je (met of zonder hulp van je rechtsbijstandverzekering) ook richten op een civiele procedure om het betaalde geld terug te vorderen. Indien hetgeen je schrijft daadwerkelijk klopt, zal de (terug)vordering worden toegewezen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom scheept de politie je af, bij het doen van aangifte? Gewoon harder aandringen.
Bij volgende weigering dien je een klacht in bij de korpschef

Je aangifte houdt in, dat er de hele dag mensen onverzekerd rond rijden in een lesvoertuig.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Rijinstructeur heeft geen bevoegdheid

Ongelezen bericht door Radar »

Alle berichten betreffende het intentioneel veroorzaken van een ongeluk of anderzijds de verkeersregels te overtreden zijn verwijderd. ^FG

Gesloten