LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Bjorn Ciggaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:06

Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Bjorn Ciggaar »

Hoi,

Vanochtend stond ik bij Rijschool Bruinsma (Utrecht) om 150 euro aan Nationale Rijschool Cadeaubonnen te verzilveren.
Waarschijnlijk is het wel duidelijk dat dit niet gelukt is... Het bedrijf "Nationale Rijschool Cadeaubon B.V." (kort ik voor het gemak af met NRC BV) schijnt failliet te zijn (sinds 1 juli 2011) en waardebonnen zijn daarmee waardeloos geworden. Bruinsma kan deze zelf ook niet meer verzilveren. Er werd mij geadviseerd contact op te nemen met de NRC BV. Maar die zijn nergens meer te vinden of te bereiken; behalve dan dat hun site nog wel bestaat en ze zelfs nog adverteren.
Zoals je ziet staat zelfs Bruinsma met logo bovenaan:
http://www.nationalerijschoolcadeaubon. ... ce=Utrecht

Even op google gezocht, want ik had wel eens eerder over de geldigheid van waardebonnen gehoord, en jawel:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _tegoedbon
Geldigheidsduur van een cadeaubon

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op, en hoe lang de bon geldig is. Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.
Er staat geen datum op de bon dus: Hoera... :|
Waar is deze dan wel in te leveren? NRC BV bestaat niet meer en Bruinsma neemt deze ook niet in, omdat zij ze ook niet meer kunnen verzilveren.

Zoals ik het zie is Bruinsma toch verplicht deze door mij te laten verzilveren; de waardebon blijft eeuwig geldig bij de aangesloten rijschool. Daar hadden ze rekening mee moeten houden voordat ze met de NRC BV in zee gingen. Daarnaast wordt er nog met hun rijschool geadverteerd.

De rijschool gemaild met mijn standpunten... Iemand anders hier ervaring mee of tips? Tot die tijd heb ik een openstaande rekening...

Ohja, en nog meer info over deze NRC BV & mensen die de dupe zijn:
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... pt-1-juli/

Groet,

Bjorn

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door henk51 »

Dit staat op de Bovag site
Nationale Rijschool Cadeaubon stopt 1 juli

15-04-2011


De Nationale Rijschool Cadeaubon is na 1 juli 2011 niet meer te verzilveren. De activiteiten worden per die datum gestaakt en sinds medio april is de verkoop via postkantoren en Primera-winkels gestopt. De online verkoop stopt op 31 mei aanstaande. Zorg er in elk geval voor dat u na 1 juli géén bonnen meer inneemt van leerlingen. Voor vragen, neem contact op via: [email protected].

In kvk staan ze nog gewoon ingeschreven ze stoppen per 1 juli er staat nergens dat ze failliet zijn.Ik neem aan dat je contact hebt opgenomen met de uitgever van de bonnen? Wat vertelden ze jou over de bonnen en inwisselbaarheid.
Het heeft geen zin om eerst te gaan googelen over de eventuele geldigheid van de bonnen. Als ze werkelijk failliet zouden zijn sta je achteraan in de rij bij de schuldeisers en dan neemt niemand nog de bonnen van je aan logisch zou je zelf toch ook niet doen.Je moet eerst te raden gaan bij de uitgever.

gr Henk

Bjorn Ciggaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:06

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Bjorn Ciggaar »

Henk; bedankt!

De Rijschool Bruinsma vertelden mij dat ze failliet waren gegaan.

Ik heb zelf de bonnen kado gekregen voor m'n verjaardag, dus ik zal daarmee terug moeten gaan naar de gever (ook leuk)...

En dan in de rij van schuldeisers gaan staan. (als iemand me de juiste weg daarvoor kan wijzen; want telefonisch of via de mail is de NRC BV niet meer te bereiken)

Maar toch; op de consuwijzer staat dat cadeaubonnen eeuwig geldig zijn (bij de aangesloten rijscholen). Maar dat zal vast weer iets zijn waarvoor ik in diezelfde rij moet gaan staan.

Toch vraag ik me af... Als je je als bedrijf aansluit bij zo'n cadeau-bonnen BV, wat is dan je verplichting rondom het aannemen van cadeau-bonnen met een onbeperkte geldigheidsdatum? "Eeuwig" is namelijk heel erg lang, daarbij moet toch wel rekening gehouden zijn met het uiteindelijke ophouden van het bestaan van het bedrijf?
Liever geen cadeau-bonnen voor mij meer in ieder geval. Waardeloos...

Groet,

Bjorn

Bjorn Ciggaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:06

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Bjorn Ciggaar »

Inmiddels verteld de ANWB (waar de bonnen zijn gekocht) dat de rijschool ze in hoort te nemen... Nergens staat ook zwart op wit dat de failliet zijn, trouwens...

Ik blijf proberen om deze in te wisselen bij Bruinsma terwijl de gevers nog eens bij de ANWB langsgaan of we ze kunnen retourneren (geld is nota bene hun kassa in gegaan, maarja, ik heb geen bonnetje).

Groet,

Bjorn

Bruinsma utrecht
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2011 09:52

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Bruinsma utrecht »

Beste Bjorn,

Wij werken niet meer samen met de Nationale Rijschool Cadeaubon (NRC BV), waardoor deze bonnen niet meer bij de rijschool ingeleverd kunnen worden.
Om je toch tegemoet te komen is er gisteren een voorstel gedaan welke niet geaccepteerd werd.
De gegevens van de rijschool staan nog op de website van NRC BV welke de rijschool, Bruinsma in dit geval, niet zelf kan verwijderen.
Wij gaan nog een keer het verzoek doen om onze gegevens van de website te verwijderen.

Tot onze spijt kunnen wij verder niets betekenen buiten het voorstel welke door onze directeur aan je is gedaan.

We hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,
Bruinsma Verkeersopleidingen

Bjorn Ciggaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:06

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Bjorn Ciggaar »

Ik wacht even af wat de ANWB hierover te melden heeft (waar de bonnen gekocht zijn); ze zouden contact opnemen met het hoofdkantoor hierover en terugbellen. De NRC BV is volgens hun niet failliet.
Mocht de ANWB volhouden dat deze inwisselbaar zijn, dan kom ik terug. Zijn ze niet inwisselbaar, hoor ik graag wat deze tegemoetkoming zou zijn (hoorde eerst dat dit was niet mogelijk omdat ik geen pakket afnam, maar opfrislessen). (daarover ben ik via de mail graag persoonlijk te bereiken)

Ik heb namelijk ook vóórdat ik deze opfrislessen afnam expliciet gevraagd of de Nationale Rijschool Cadeaubon bij jullie verzilverd kon worden. Dit kon, volgens jullie, als deze aangesloten is bij de BOVAG. Volgens de folder van de NRC BV en BOVAG logo op hun website, ben ik daarbij vanuit gegaan dat dit geen probleem was.

Om het breder te trekken; meerdere mensen zijn de dupe van NRC BV. Cadeaubonnen dienen hun waarde te behouden (zonder einddatum). Alleen bij faillissement van de uitgever ben je je geld kwijt. Maar is hier sprake van faillissement? Of is NRC BV alleen "gestopt"? (ze staan nog bij kvk ingeschreven) Mijn vraag blijft dus; waar kan iedereen die met deze bonnen zit terecht? Want daar zit ik nu dus nog steeds mee...

Groet,

Bjorn

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door oom Wout »

Het is vaak het handigst om problemen in de klant/leverancier-relatie "in der minne" op te lossen, zonder tot juridische haarkloverij te vervallen. Dat komt pas aan de orde als de leverancier echt niet voor rede vatbaar is. In dit geval ligt de oplossing voor de hand: de ANWB heeft bonnen verkocht die niet inwisselbaar blijken te zijn, om welke reden dan ook. Of de ANWB ze dan maar wil terugnemen! En dat willen ze vast wel, want de ANWB stelt zich op als "belangenbehartiger voor de consument". Die willen natuurlijk niet in een raar daglicht komen te staan, toch? Laat Bruinsma er nou maar buiten, want die kunnen hier in redelijkheid ook niks aan doen en ga naar de leverancier, de ANWB dus.

Bjorn Ciggaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:06

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Bjorn Ciggaar »

Wout; bedankt!

Ik heb een mail gestuurd naar [email protected].

Maar naar wat ik heb begrepen uit ervaringen van andere gedupeerden, wordt hier niet op gereageerd. Eerst zelf maar proberen, hoor ik hier niks meer van terug, dan wou de ANWB dat graag weer van mij horen. Er is me door de ANWB ook geadviseerd om eerst bij de NRC BV te rade te gaan. Ik heb via wat zoekwerk een telefoonnummer van hun gevonden, maar die is niet meer in gebruik.

Groet,

Bjorn

Jan Waterkant
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2011 16:26

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Jan Waterkant »

Bjorn de bonnen zijn gekocht bij ANWB, dan maak je de meeste kans om bij een ANWB rijschool deze bonnen te verzilveren.
Je hoeft toch niet bij Bruinsma te lessen?
ANWB is echt niet slechter of beter hoor!

MAXIEM

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Bruinsma Utrecht

Het wel of niet (meer) samenwerken met ......... maakt geen donder uit. Destijds heb je je verplicht tot het verlenen van een bepaalde dienst en die verplichting dien je gewoon na te komen. Doe je dat niet (meer), dan handel je in strijd met de wet Oneerlijke HandelsPraktijken en dat is strafbaar!!!

Maxiem.

Jan Waterkant
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2011 16:26

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Jan Waterkant »

MAXIEM schreef:Bruinsma Utrecht

Het wel of niet (meer) samenwerken met ......... maakt geen donder uit. Destijds heb je je verplicht tot het verlenen van een bepaalde dienst en die verplichting dien je gewoon na te komen. Doe je dat niet (meer), dan handel je in strijd met de wet Oneerlijke HandelsPraktijken en dat is strafbaar!!!

Maxiem.
Je hebt daar wel een punt MAXIEM maar laat ik Boudewijn Bruinsma nu goed kennen, het is een keiharde zakenman met een glimlach, die je gewoon . . . . . . . . . . . dus verwacht van Boudewijn niet te veel.

MAXIEM

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Jan Waterkant

Ook ik denk dat BeeBeetje er niet wakker van zal liggen. Hoewel ook nu nog liggen mannen van BB wakker, maar dan hebben we het over iemand anders.

Maxiem.

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door tiepmiep »

MAXIEM schreef:Bruinsma Utrecht

Het wel of niet (meer) samenwerken met ......... maakt geen donder uit. Destijds heb je je verplicht tot het verlenen van een bepaalde dienst en die verplichting dien je gewoon na te komen. Doe je dat niet (meer), dan handel je in strijd met de wet Oneerlijke HandelsPraktijken en dat is strafbaar!!!

Maxiem.
Onzin..!!!
De bon is gekocht bij de anwb en geldig bij de aangesloten rijscholen.
Dat is bruinsma dus niet meer. Jammer pech en helaas.
Kwestie tussen de bon uitgever en dhr bruinsma maar dat is het dan ook.

Bjorn Ciggaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:06

Re: Nationale Rijschool Cadeaubon (niet te verzilveren)

Ongelezen bericht door Bjorn Ciggaar »

Bjorn de bonnen zijn gekocht bij ANWB, dan maak je de meeste kans om bij een ANWB rijschool deze bonnen te verzilveren.
Je hoeft toch niet bij Bruinsma te lessen?
Volgens de site van de NRC BV en Bruinsma zelf (!) (of laat ik zeggen, een medewerkster) waren deze wel te verzilveren bij Bruinsma. Dus besloot ik de twee opfrislessen te nemen. De mail hierover heb ik hier nog zwart op wit.
De bon is gekocht bij de anwb en geldig bij de aangesloten rijscholen.
Dat is bruinsma dus niet meer. Jammer pech en helaas.
Dan nog, voordat ik de lessen afnam was ik ervan verzekerd dat Bruinsma de bonnen accepteerde; ik heb hier expliciet naar gevraagd. Maar nu ik wou gaan betalen kan het opeens niet meer. Over wat voor een zakenman hebben we het dan? In ieder geval wel een lachende, neem ik aan...

Ook de zogenoemde tegemoetkoming die mij is voorgeschoteld (zie het bericht van Bruinsma zelf) heb ik niks van vernomen.

Ik ben net terug van 2 weken vakantie en wat schetst mijn verbazing (dus niet); niks terug gehoord van Bruinsma (m.u.v. een betalingsherinnering) of de NRC BV (die overigens dus niet failliet is volgens de ANWB). Dus; terug naar de ANWB.

Nu lig ik zelf ook niet van 150 euro wakker; maar zulke onduidelijke en oneerlijke praktijken vind ik gewoon niet kunnen. Het was nota bene een kado, en dan is er nu zoveel om te doen dat het bijna een bijbaantje lijkt om uit te zoeken, te mailen en bellen waar ik nu met die bon terecht kan. In alle redelijkheid wil ik Bruinsma best betalen... Met cadeaubonnen. :wink: (zie daar mijn glimlach)

Groet,

Bjorn

Gesloten