LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijschool dreigt met incasso

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Lividup
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2015 19:37

Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Lividup »

Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken; Ik ben mij sinds kort gaan orienteren op rijschool gebied en dacht een leuke rijschool gevonden te hebben. Ik heb hier een intake les genomen, zonder ooit maar iets te hebben ingevuld aan contracten e.d. In de openingsmail van de rijschool werd dan ook gezegd dat deze les "geheel vrijblijvend en gratis" was.

Aangezien ik niet tevreden was over de rijschool heb ik de eigenaar via mail geinformeerd te willen stoppen, en jawel hoor... of ik toch de kosten voor de les wil betalen, anders "wordt het uigeleverd aan het incassobureau".

Naar mijns inziens heeft de rijschool geen poot om op te staan aangezien a: er geen overeenkomst in wat voor vorm dan ook is gesloten, en b: omdat de rijschool aan heeft gegeven in zijn openingsmail dat het een gratis les was.

Mijn vraag is dan ook, sta ik zo in mijn recht?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Volgens mij wel. Als er niets is getekend en hij geeft aan dat het gratis en vrijblijvend is dan mag je ervan uitgaan dat dat zo is. Ik zou hem in een vriendelijk mailtje daarop wijzen en aangeven dat hij gerust maatregelen kan nemen maar dat je hoe dan ook niet zal betalen omdat je in je recht staat en de kosten daarvan dus voor zijn eigen rekening zullen zijn.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Laat een andere persoon een undercover belletje plegen en doen alsof hij/zij een gratis proeflesje wil. Tadaaaa

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door berndv »

Meestal betreft dit een gratis onder voorbehoud. Het is vaak gratis als daarna ook de rijopleiding daar gevolgd wordt.

stofzuigertje

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een verwijzing naar een website of voorwaarden die online staan ontbreekt in de uitnodigingsmail, dan ga je vrijuit.

Wel vreemd, als je de naam zou noemen kost het hun meer klanten dan deze eenmalige les.
En hoe is de score bij www.cbr.nl ?
Vermoedelijk zitten ze ruim onder het plaatselijk gemiddelde, hoewel ik niet eens de naam weet...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door crazyme »

Lividup schreef: Naar mijns inziens heeft de rijschool geen poot om op te staan aangezien a: er geen overeenkomst in wat voor vorm dan ook is gesloten, en b: omdat de rijschool aan heeft gegeven in zijn openingsmail dat het een gratis les was.

Mijn vraag is dan ook, sta ik zo in mijn recht?
Geen overeenkomst is geen argument: je stapt in de auto om les te krijgen, het is logisch dat daar kosten aan verbonden zijn.

De exacte tekst van de openingsmail is van belang. Het gaat om de context.

In de mail zou kunnen staan dat de eerste les gratis is wanneer je 10 lessen afspreekt...

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat ook niet alleen om wat er in de mail staat, maar ook wat er op de website/reclamefolder/whatever staat waar je op gereageerd hebt. Meestal staan de voorwaarden er bij, maar ja, als er 'gratis' staat, dan zijn Nederlanders over het algemeen snel klaar met lezen...

Ik zou dus eerst nog even de voorwaarden goed bekijken en met de rijschool in conclaaf gaan waaróm je nu ineens voor deze gratis les moet betalen. Het zou wel eens zeer verhelderend kunnen zijn.

En wel of geen contract op papier is niet het belangrijkste: door de 1e les te nemen ben je in feite al begonnen met lessen, en heb je ingestemd met de algemene voorwaarden en de voorwaarden van de actie.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door prem »

Waarschijnlijk is dit een proefles zonder een contract. Gratis een uur les? Hahaha

Lividup
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2015 19:37

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Lividup »

Hierbij de eerste mail van zijn kant aan mij:
Hallo ***,


Voorons is dit geen probleem, wij werken met een online planningssysteem zo dat je rijles(sen) altijd in je agenda passen. De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.

Ik heb nu gegevens genoeg van jou om een account aan te maken je kunt dan later zelf je tel nummer en je adres etc. ff aanvullen.

Met vriendelijke groeten,

***
Verkeersschool “***”

Ps laat maar even weten of je dit wilt.
Lijkt me duidelijk toch?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, als ze reclame hebben gemaakt zonder daarbij aan geven dat dit alleen geld als je een x aantal lessen afneemt dan hoef je nu niets te betalen. Laat ze het maar uit handen geven en bewaar de stukken om later naar het incassobureau toe te sturen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:...door de 1e les te nemen ben je in feite al begonnen met lessen, en heb je ingestemd met de algemene voorwaarden en de voorwaarden van de actie.
Niet mijn idee van gratis en vrijblijvend....

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Het gaat ook niet alleen om wat er in de mail staat, maar ook wat er op de website/reclamefolder/whatever staat waar je op gereageerd hebt.
Alleen die mededelingen die TS hebben bereikt voor het sluiten van de overeenkomst tellen mee.
witte angora schreef:En wel of geen contract op papier is niet het belangrijkste: door de 1e les te nemen ben je in feite al begonnen met lessen, en heb je ingestemd met de algemene voorwaarden en de voorwaarden van de actie.
De rijschool heeft een informatieplicht die haar verplicht om de algemene voorwaarden ter hand te verstrekken dan wel ter beschikking te stellen. Als dit niet is gebeurt dan gelden de actievoorwaarden c.q. algemene voorwaarden niet.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
witte angora schreef:...door de 1e les te nemen ben je in feite al begonnen met lessen, en heb je ingestemd met de algemene voorwaarden en de voorwaarden van de actie.
Niet mijn idee van gratis en vrijblijvend....
Nee, maar het is al tijden dé manier om klanten te lokken... Eigenlijk komt het neer op: 10 lessen halen 9 betalen of zoiets, maar ok.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Lividup schreef:Hierbij de eerste mail van zijn kant aan mij:
Hallo ***,


Voorons is dit geen probleem, wij werken met een online planningssysteem zo dat je rijles(sen) altijd in je agenda passen. De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.

Ik heb nu gegevens genoeg van jou om een account aan te maken je kunt dan later zelf je tel nummer en je adres etc. ff aanvullen.

Met vriendelijke groeten,

***
Verkeersschool “***”

Ps laat maar even weten of je dit wilt.
Lijkt me duidelijk toch?
Lijkt me duidelijk ja. Waarom wordt er een account aangemaakt? Maar zoals gezegd, dit is de eerste mail, maar hoe wist je dat die 1e rijles gratis is? En welke informatie heb je daarbij verder gehad? Dát is namelijk cruciaal in het verhaal.

Wat betreft gratis en zonder verplichtingen: je kunt het ook lezen als dat je niet verplicht bent die 1e te betalen. Maar dat zegt niets over het vervolg.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door crazyme »

Lividup schreef:Hierbij de eerste mail van zijn kant aan mij:
Hallo ***,


Voorons is dit geen probleem, wij werken met een online planningssysteem zo dat je rijles(sen) altijd in je agenda passen. De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.

Ik heb nu gegevens genoeg van jou om een account aan te maken je kunt dan later zelf je tel nummer en je adres etc. ff aanvullen.

Met vriendelijke groeten,

***
Verkeersschool “***”

Ps laat maar even weten of je dit wilt.
Lijkt me duidelijk toch?
Uit de mail maak ik op dat je een concrete vraag hebt gesteld over de intake rijles. Welke vraag was dat ?

Voorlopig denk ik wel dat je gelijk hebt.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Laat nou even iemand undercover bellen en vergelijk het antwoord met de voorwaarden die online staan. Dan weet je het. Niet zo moeilijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door sjohie »

Een intake les impliceert dat dit bedoelt is als eerste van een reeks lessen, net zoals een intakegesprek bij een chirurg een voorloper is van een operatie/behandeling, en een intakegesprek bij een kinderopvang de voorloper is van plaatsing van een kind aldaar. Anders had het vermoedelijk wel een kennismakingsles geheten oid. Los van dat soort woordspelletjes, mist hier voor mijn gevoel wel het een en ander aan communicatie tussen beide partijen. De geplaatste email is duidelijk een antwoord op een eerdere vraag.

Lividup
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2015 19:37

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door Lividup »

De vraag die ik stelde in mijn eerste mail aan hem was als volgt:
Na al die tijd zou ik het autorijden weer willen oppakken, graag vraag ik bij deze dan ook een intake-rit aan om wederzijds te kijken wat de mogelijkheden zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
Lividup schreef:Hierbij de eerste mail van zijn kant aan mij:
Hallo ***,


Voorons is dit geen probleem, wij werken met een online planningssysteem zo dat je rijles(sen) altijd in je agenda passen. De intake rijles is gratis en zonder verplchtingen.

Ik heb nu gegevens genoeg van jou om een account aan te maken je kunt dan later zelf je tel nummer en je adres etc. ff aanvullen.

Met vriendelijke groeten,

***
Verkeersschool “***”

Ps laat maar even weten of je dit wilt.
Lijkt me duidelijk toch?
Lijkt me duidelijk ja. Waarom wordt er een account aangemaakt? Maar zoals gezegd, dit is de eerste mail, maar hoe wist je dat die 1e rijles gratis is? En welke informatie heb je daarbij verder gehad? Dát is namelijk cruciaal in het verhaal.
Dat lijkt me niet van belang hoor. In bovenstaande mail staat dat er geen verplichtingen zijn en dat de les gratis is. Op basis hiervan heeft TS besloten de gratis les te nemen. Geen verplichting betekent in deze contekst en in de volksmond dat je nergens aan vast zit.
Wat betreft gratis en zonder verplichtingen: je kunt het ook lezen als dat je niet verplicht bent die 1e te betalen. Maar dat zegt niets over het vervolg.
Nee want dat volgt al uit gratis en zou dubbel op zijn. Geen verplichting betekent hier logischer wijs dat er na de proefles geen verdere verplichtingen zijn.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Rijschool dreigt met incasso

Ongelezen bericht door wieder »

PARDON?! Wat is hier aan de hand!? Alfatrion èn olaf79 zij het gewoon met elkaar eens? Volledig?! Zijn ze nu helemaal van het tableau geschrapt?! :lol:

jaja, volledig offtopic. Mea Culpa Maxima...

Gesloten