Rijschool gestopt - en nu?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
RSok
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2019 16:45

Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door RSok »

Mijn dochter is in februari 2018, toen ze 16,5 was, gestart met rijlessen bij een rijschool - een eenmansbedrijf. Wij als ouders hebben destijds een pakket van 1350 euro vooruit betaald, dat bestond uit een aantal lessen en een proefexamen. Hoeveel lessen precies is niet meer terug te halen, maar op de leskaart staat dat lessen 37 euro per les kosten.
In augustus 2018 was mijn dochter net 17 en is ze tijdelijk gestopt met lessen omdat het haar niet lukte het theorie-examen te halen. Ze had toen 17, misschien 18 lessen gehad. Ze heeft nooit aangegeven definitief met de lessen te willen stoppen, alleen dat ze eerst haar theorie wilde halen en daarna verder wilde gaan.

Het is nu iets meer dan een jaar later en mijn dochter, inmiddels 18, wil het lessen weer oppakken. De website en de Facebook-pagina van de rijschool zijn echter uit de lucht. Het bedrijf is nog wel te vinden in het register van de Kamer van Koophandel en het telefoonnummer werkt ook nog. Ik heb geappt met de rijschoolhoudster om te vragen wat de stand van zaken is. Haar reactie: haar rijschool bestaat al meer dan een jaar niet meer, ze werkt intussen bij het CBR en mag helemaal geen les meer geven, en ze heeft toen ze haar rijschool ging opheffen alle leerlingen aangeboden om hun lessen voort te zetten bij een andere rijschool. Ze beweert dat ze ook meerdere appjes daarover naar mijn dochter heeft gestuurd en meerdere keren heeft gebeld, maar dat ze geen enkele reactie heeft gekregen. Omdat alles nu is afgerond, ze geen lessen meer mag geven en het bedrijf niet meer bestaat, kan ze niets meer voor mijn dochter doen. Ze kan haar geen lessen meer geven, ze kan haar resterende lessen niet overdoen aan een andere rijschool en ze kan ook geen geld terugbetalen.

Mijn dochter kan zich geen appjes en telefoontjes herinneren, en het lijkt me ook sterk dat ze dat voor zich zou hebben gehouden, aangezien dit moet hebben gespeeld rond dezelfde tijd dat ze haar laatste les heeft gehad. Maar afgezien daarvan was mijn dochter nog niet volwassen: 16,5 toen het geld (aantoonbaar vanaf mijn bankrekening, niet vanaf die van haar) werd overgemaakt, en net 17 toen de rijschool stopte. Het lijkt met dat informatie over het stoppen van de rijschool en de (financiële) afwikkeling dan ook naar haar ouders had moeten gaan en niet alleen naar haar - zeker als mijn dochter niet reageerde.

Is hier nog iets aan te doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door berndv »

Als het bedrijf nog ingeschreven staat bij de kvk dan zou u daar nog wel kunnen proberen om er iets terug te halen. Maar dan moet u wel heel concreet kunnen maken wat u wilt vorderen. Ik lees namelijk veel vermoedens en twijfels in uw verhaal. U zou in de eerste plaats moeten achterhalen hoeveel lessen u recht op had binnen het pakket en hoeveel uw dochter er heeft gehad. En dan niet ongeveer en bij benadering, maar exact. Alleen dan kunt u ook aannemelijk maken waar u recht op heeft. Geeft ze op een gewoon verzoek geen gehoor, dan kunt u overwegen om dit via de rechter te doen.

Zorg ook dat u ook echt 100% zeker weet dat uw dochter die berichten nooit heeft ontvangen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als anderen deze appjes gehad hebben en uw dochter niet heeft de rijschoolhouder aan de inspanningsverplichting voldaan, gezien ze nu bij het CBR werkt is het zeer aannemelijk dat uw dochter gedacht heeft ja dag...

ik reageer wel als ik weer wil...

Swedberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2020 11:56

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door Swedberg »

student schreef: ↑
Ik ben een derdejaars student aan de Universiteit Twente. Kan ik mijn rijlessen annuleren nadat ik ervoor betaald heb?

Geciteerde tekst is automatisch opgeslagen___________________________________________________________________proessays

Het hangt af van het pakket dat u hebt gekozen. Sommige rijscholen staan ​​annuleringen toe, andere niet. Sommige rijscholen bieden goedkope Studenten Start & Go Pakket aan zonder de mogelijkheid om geld terug te krijgen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door mahadma »

Dit topic is gestart op 14 okt 2019 17:10

Dus de afhandeling lijkt mij nu rijkelijk laat.

jangdong
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2021 09:11

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door jangdong »

mahadma schreef:
22 jul 2020 12:43
Dit topic is gestart op 14 okt 2019 17:10
Slope Unblocked
Dus de afhandeling lijkt mij nu rijkelijk laat.
Ik ben het met je eens. Hoewel het laat is, is het in ieder geval beter om het op te lossen.

joopverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 nov 2021 13:53

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door joopverhoeven »

Lastig verhaal denk ik. Beginnen met rijles is inderdaad een verstandige keuze en het is ook zeker aan te raden om zo snel mogelijk te beginnen met het theorie examen. Veel leerlingen lopen hier namelijk op vast en lopen daardoor extra vertraging op. Dit kan vervolgens lijden tot dit soort problemen. Misschien dat daarbij de komst van het coronavirus ook nog een rol heeft gespeeld?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Joop, kijk eens naar de datum.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady, kijk eens naar de reactie van jangdong.

HandigeHarrie
Berichten: 1360
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rijschool gestopt - en nu?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Swedberg schreef:
22 jul 2020 12:15
student schreef: ↑
Ik ben een derdejaars student aan de Universiteit Twente. Kan ik mijn rijlessen annuleren nadat ik ervoor betaald heb?

Geciteerde tekst is automatisch opgeslagen___________________________________________________________________proessays

Het hangt af van het pakket dat u hebt gekozen. Sommige rijscholen staan ​​annuleringen toe, andere niet. Sommige rijscholen bieden goedkope Studenten Start & Go Pakket aan zonder de mogelijkheid om geld terug te krijgen.
De klant annuleert niet, maar heeft een pauze genomen.

Gesloten