LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat het CBR het examen verplaatst zou hebben staat niet in de OP en is daardoor vooralsnog een aanname.
Lijkt me ook sterk want de Rijschool stuurt het mailtje op Zondag, dat zou betekenen dat het CBR dit in het weekend gedaan zou moeten hebben.
En in tegenstelling tot Witte Angora werkt het CBR echt niet in het weekend.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door witte angora »

arvandongen schreef:
w.heida59 schreef:Mijn zoon stond om 6 uur op de afgesproken plaats maar er was niemand te bekennen. Hij had meerdere malen het [telefoonnummer verwijderd] gebeld zonder resultaat. Waarna hij huis waards is gegaan.
Wat is hier onduidelijk aan?
Ok, daar heb ik dus overheen gelezen. Dat is dan een kwalijke zaak van de kant van de rijschool.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door witte angora »

Even bij het CBR gekeken. Gaat het om een theorieexamen dat 31,50 kost? In dat geval is het verschil met die 50 euro dus de servicekosten die de rijschool in rekening brengt. Dat betekent m.i. dat de rijschool in ieder geval die servicekosten ook kan laten vallen, en dan hooguit om die 31,50 kan vragen.

https://www.cbr.nl/bromfiets-theorie-aanvragen.pp?

Wel opmerkelijk is dit gedeelte op de site:
Wil je je examendatum veranderen? Dat kun je zelf online regelen via Mijn CBR. Je hebt daarvoor DigiD nodig. Is de examendatum al binnen een week? Dan kun je de datum nog wel veranderen, maar alleen als op een eerder moment nog plaats is. Heb je je examen aangevraagd via je rijschool, en wil je de datum veranderen? Neem dan contact op met je rijschool.

Hier wordt aangegeven dat er op eigen initiatief wel een datum gewijzigd kan worden, maar over een tijdstip wordt niks gezegd. Kennelijk kun je binnen bepaalde tijdsblokken examen doen wanneer je wil? Als dat zo is vraag ik me af waarom er al om 6.00 uur in de ochtend met de cursus moest worden begonnen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door bprosman »

Als dat zo is vraag ik me af waarom er al om 6.00 uur in de ochtend met de cursus moest worden begonnen.
Omdat je anders niet klaar bent om smiddags al examen te doen bij het CBR

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op de website van TheorieStation staat wel vermeld: " Soms gebeurt het dat het theorie-examen vroeger op de dag begint, waardoor we ook eerder beginnen met de theoriecursus. In de bevestigingsmail, na aanmelding, staan de juiste tijden vermeld!"

Dus de vraag is of de juiste tijd in de bevestigingsmail is gestuurd of in een latere mail.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 20 mar 2018 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door vroem »

arvandongen schreef:
w.heida59 schreef:Mijn zoon stond om 6 uur op de afgesproken plaats maar er was niemand te bekennen. Hij had meerdere malen het [telefoonnummer verwijderd] gebeld zonder resultaat. Waarna hij huis waards is gegaan.
Wat is hier onduidelijk aan?


Dat het CBR het examen verplaatst zou hebben staat niet in de OP en is daardoor vooralsnog een aanname.
het CBR zal niet op een zondag examentijden veranderen.. dat is dan al eerder gebeurt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:
Als dat zo is vraag ik me af waarom er al om 6.00 uur in de ochtend met de cursus moest worden begonnen.
Omdat je anders niet klaar bent om smiddags al examen te doen bij het CBR
Het kan dus blijkbaar ook later in de middag.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door bprosman »

Het kan dus blijkbaar ook later in de middag.
Examen doen bij het CBR wel maar dan zul je 'smorgens toch eerst de cursus moeten volgen waarover je examen gaat doen alsmede een praktijkles :? :?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar het is dus niet echt nodig om om 6 uur in de ochtend te beginnen. Het kan ook om 8 uur, als het examen op een later tijdstip gehouden wordt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door bprosman »

als het examen op een later tijdstip gehouden wordt.
Alles kan , vraag of het CBR dat wil , daar zijn vaste (examen)tijden namelijk.

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door De betere »

Het CBR gaat niet op eigen initiatief een examen tijdstip veranderen, dat is uitgesloten, wel kan het door een internetstoring uitgesteld worden, maar dat zal alleen op de dag zelf zijn als je aanwezig bent.
Het reservering systeem “TOP” voor rijscholen is gesloten tusssen zaterdag 00:00 en 13:00 zondag, dus mijn conclusie is de de rijschool waarschijnlijk al wist, maar vergeten iis om door te geven dat er wijzigingen zijn.
Daarnaast zou ik sowieso wegblijven bij een truckjes cursus van 6 uur en aansluitend examen, je moet toch willen dat je kind de theorie kent?

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door oom Wout »

Natuurlijk kunnen we ons nu gaan verdiepen in juridische aspecten. Kan dit, mag dit, zijn er verhaalbare kosten, wie is aansprakelijk, deugt de termijn, mag dit op zondag, is mail wel geldend, en ga zo maar door.

Feit blijft dat, puur kijkend naar de zin/onzin van de vorm van deze “ opleiding”, dat dit niet is wat je voor je kind moet willen.
Het is absoluut onmogelijk om op deze wijze, een training gedurende 6 aaneengesloten uren, serieus kennis te nemen en in “je systeem” op te slaan hoe je op een verantwoorde wijze deelneemt aan het verkeer als bestuurder van een auto. Dit is, wat in de branche wordt genoemd, een “turkencursus” (excusez le mot) . Er wordt niets geleerd, behalve trucjes. Denk aan :” als er een meneer staat met een groene jas, moet je stoppen”. Je zal maar eens iemand tegenkomen met een blauwe jas… De kandidaat slaagt misschien wel en behaalt daarmee mogelijk het theoriecertificaat. Helaas snapt deze kandidaat er nog helemaal niets van en zal hij/zij voorlopig niet in staat zijn een praktijkexamen af te leggen. Dan valt ie echt wel door de mand! Bovendien zal een serieuze rijschool (de meeste, niet allemaal!) zo iemand nooit naar een praktijkexamen sturen. Eerst moet immers de kennis aanwezig zijn! Dat levert dus extra kosten op tijdens de praktijkopleiding, want de benodigde kennis moet nu tijdens de praktijk worden geleerd. Conclusie: verspilling van geld om zoiets tie doen. Het is voor de huidige generatie vaak moeilijk om te accepteren als waarheid: je moet LEREN!! Uit je boek, via internet, door het volgen van een cursus (aanbevolen!), maar DOE iets.
De makkelijkste manier zoeken leidt altijd tot problemen, beste topicstarter. Gewoon aan de slag!

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

oom Wout schreef:Natuurlijk kunnen we ons nu gaan verdiepen in juridische aspecten. Kan dit, mag dit, zijn er verhaalbare kosten, wie is aansprakelijk, deugt de termijn, mag dit op zondag, is mail wel geldend, en ga zo maar door.

Feit blijft dat, puur kijkend naar de zin/onzin van de vorm van deze “ opleiding”, dat dit niet is wat je voor je kind moet willen.
Het is absoluut onmogelijk om op deze wijze, een training gedurende 6 aaneengesloten uren, serieus kennis te nemen en in “je systeem” op te slaan hoe je op een verantwoorde wijze deelneemt aan het verkeer als bestuurder van een auto. Dit is, wat in de branche wordt genoemd, een “turkencursus” (excusez le mot) . Er wordt niets geleerd, behalve trucjes. Denk aan :” als er een meneer staat met een groene jas, moet je stoppen”. Je zal maar eens iemand tegenkomen met een blauwe jas… De kandidaat slaagt misschien wel en behaalt daarmee mogelijk het theoriecertificaat. Helaas snapt deze kandidaat er nog helemaal niets van en zal hij/zij voorlopig niet in staat zijn een praktijkexamen af te leggen. Dan valt ie echt wel door de mand! Bovendien zal een serieuze rijschool (de meeste, niet allemaal!) zo iemand nooit naar een praktijkexamen sturen. Eerst moet immers de kennis aanwezig zijn! Dat levert dus extra kosten op tijdens de praktijkopleiding, want de benodigde kennis moet nu tijdens de praktijk worden geleerd. Conclusie: verspilling van geld om zoiets tie doen. Het is voor de huidige generatie vaak moeilijk om te accepteren als waarheid: je moet LEREN!! Uit je boek, via internet, door het volgen van een cursus (aanbevolen!), maar DOE iets.
De makkelijkste manier zoeken leidt altijd tot problemen, beste topicstarter. Gewoon aan de slag!

U vind dit niet iets wat ouders moeten willen, maar heeft een volwassen kind niet zelf de keus hierin?
U zegt ook dat een goede rijschool zo iemand nooit naar een praktijkexamen zal sturen. Dit is onzin, zodra je je theorie-examen met goed gevolg hebt afgelegd en je rijvaardigheden zijn voldoende, kan het praktijkexamen worden aangevraagd.
Er is geen rijschool die zegt, sorry maat je hebt wel je theorie gehaald in één middag, maar we gaan nu echt je praktijkexamen niet aanvragen. Er wordt gewoon gekeken naar de rijvaardigheden, inclusief kennis van borden etc. en waar je je theorie ook hebt gehaald, dat zal een examinator worst zijn.
Waar haalt het u overigens vandaan dat deze mensen thuis niet gewoon zitten te leren voor hun theorie met behulp van een cursusboekje en/of proefexamens op internet?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij was het de zoon van de topicstarter die op deze cursus moest. ;)

Overigens is oom Wout een oude bekende op het forum, iemand die vanuit eigen ervaring wel het een en ander van rijscholen af weet.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:Volgens mij was het de zoon van de topicstarter die op deze cursus moest. ;)

Iedereen die rijles gaat nemen is toch voor de wet volwassen?


Overigens is oom Wout een oude bekende op het forum, iemand die vanuit eigen ervaring wel het een en ander van rijscholen af weet.
Precies, 'oud' :D

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door witte angora »

En met veel 'ervaring' in dat wereldje :D

En iemand van 16 die op een scootercursus gaat is volgens de wet toch echt niet volwassen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:En met veel 'ervaring' in dat wereldje :D

En iemand van 16 die op een scootercursus gaat is volgens de wet toch echt niet volwassen.
Oom Wout heeft het over een bestuurder van een auto.

Zo zie je maar weer dat vroegere ervaringen niets zeggen over de opvattingen van tegenwoordig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo zie je maar weer dat vroegere ervaringen niets zeggen over de opvattingen van tegenwoordig.
En die zijn echt niet "vantevoren leren" ,zie het aantal fraudegevallen :
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... rie-examen

Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

bprosman schreef:
23 mar 2018 12:34
Zo zie je maar weer dat vroegere ervaringen niets zeggen over de opvattingen van tegenwoordig.
En die zijn echt niet "vantevoren leren" ,zie het aantal fraudegevallen :
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... rie-examen
Als het CBR het zo erg vond hadden ze de rijscholen die dit doen wel geblokkeerd. Het zijn namelijk toch echt rijscholen die de leerlingen aanmelden, en het CBR weet ook wel dat als 14:00 er ineens 60 leerlingen van dezelfde rijschool examen moeten doen ze vanochtend een stoomcursus hebben gedaan.

Los daarvan ben ik zeker niet te spreken over dit soort cursussen. Mijn rijschool zegt ook dat als iemand aangeeft zo'n cursus te willen doen, diegene een andere rijschool mag gaan zoeken want zij willen niet iemand die de theoriestof maar half kent praktijkexamen laten doen. Ik heb weleens Facebookreviews van zo'n aanbieder gelezen, en gezien dat dit vooral reviews zijn van mensen die benoemen dat ze al 6 keer met minstens 10 fouten per examen zijn gezakt en nu ineens met 0 fouten wel zijn geslaagd. Die mensen hebben echt niet in een ochtend hele blokken theoriestof geleerd, die leren vooral truukjes. Een heel theorieboek is al teveel om in een ochtend te bestuderen, laat staan dat je ook moet gaan oefenen met de vragen.

Maar van het CBR/de overheid kan je ook een wat actievere rol verwachten. Het is vooral door hen benoemen dat iets een probleem is, maar niet iets eraan doen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijschool TheorieStation komt niet opdagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iseeees9999

Gaat u nu alle oude rijschool kwesties naar boven tillen?

Schiet niet echt op.

Gesloten