LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte kwaliteit rijschool

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
shamrock56
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 sep 2008 16:31
Locatie: Stein, Lb.
Contacteer:

Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door shamrock56 »

We deden onze kleindochter een rijopleiding voor rijbewijs B kado bij een, zoals achteraf bleek, een rijschool van "mindere kwaliteit".
Ruim 2600 euro hebben we geinvesteerd in de zg. "all-in pakketten".
De betreffende rijschool bleek gewoon slechte kwaliteit te leveren. Instructrice die niet kwam opdagen op het afgesproken punt en tijdstip, zonder zich af te melden!! Instructrice zat, tijdens de rijles, te "spelen" met haar GSM, waardoor mijn kleindochter op gegeven ogenblik in België reed, zonder dat de instructrice zich daar bewust van was en zo zijn er legio voorbeelden waaruit blijkt dat de kwaliteit van de lessen gewoon door en door slecht is.
Na een viertal rij-examens, zonder positief resultaat, hebben we een "gewone" rijschool in de arm genomen, zonder lespakket.
De instructeur heeft toen een "nulmeting" gedaan, waaruit bleek dat onze kleindochter de elementaire zaken van het autorijden niet geleerd had, bijvoorbeeld als simpele voorbeelden: de stand van de handen op het stuur of de manier van sturen.

In reactie op die nulmeting heeft onze kleindochter rechtshulp ingeschakeld, maar deze kon niks voor haar betekenen.
Weg 2600 euro en geen rijbewijs. Mogelijk dat een rechtszaak soelaas had kunnen bieden, maar dat zou ons wederom een flinke bom geld gaan kosten.
De betreffende rijschool sjoemelt met haar reviews en geeft valse voorlichting.
Het landelijk percentage bij de betreffende rijschool ligt volgens het programma Kassa op slechts 26%. Als je dan weet dat het gemiddelde van alle rijscholen samen op 51% ligt, haalt die rijschool maar net de helft daarvan.

Vraag 1: Hoe is de controle op de kwaliteit van rijscholen wettelijk geregeld? Is dit een overheidskwestie?
Vraag 2: Is er een mogelijkheid om een schadevergoeding van die rijschool te krijgen, zonder dat we weer "diep in de buidel moeten tasten" om een advocaat in de arm te nemen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door berndv »

shamrock56 schreef:
03 feb 2020 10:37
Vraag 2: Is er een mogelijkheid om een schadevergoeding van die rijschool te krijgen, zonder dat we weer "diep in de buidel moeten tasten" om een advocaat in de arm te nemen?
er is een mogelijkheid, die houdt in dat u het netjes aan ze vraagt. Maar ik gok dat ze hier niet in mee gaan. Dan rest eigenlijk alleen de gang naar de rechter. En zelfs dat is zeker geen kans op succes. Het probleem zal hem zeker zitten in de bewijsvoering. Het is uw of uw dochters woord tegen dat van de instructrice. Er is geen glashard bewijs dat aantoont dat de rijschool een wanprestatie heeft geleverd.
shamrock56 schreef:
03 feb 2020 10:37
Vraag 1: Hoe is de controle op de kwaliteit van rijscholen wettelijk geregeld? Is dit een overheidskwestie?
er is een overkoepelende organisatie en er zijn verschillende manieren om het slagingspercentage in te zien. Heel veel manieren om dit te beinvloeden zijn er niet, aangezien ze uitgaan van de cijfers van het CBR. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat indien ze niet via die rijschool op examen gaan, er natuurlijk ook geen gezakt als resultaat bij de rijschool bijgeboekt wordt.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door witte angora »

shamrock56 schreef:
03 feb 2020 10:37
Het landelijk percentage bij de betreffende rijschool ligt volgens het programma Kassa op slechts 26%. Als je dan weet dat het gemiddelde van alle rijscholen samen op 51% ligt, haalt die rijschool maar net de helft daarvan.

Vraag 1: Hoe is de controle op de kwaliteit van rijscholen wettelijk geregeld? Is dit een overheidskwestie?
Vraag 2: Is er een mogelijkheid om een schadevergoeding van die rijschool te krijgen, zonder dat we weer "diep in de buidel moeten tasten" om een advocaat in de arm te nemen?
Volgende keer dus een rijschool nemen met betere resultaten. Dat heb ik ook gedaan, na 2 zeer teleurstellende ervaringen. Bij deze derde kreeg ik zeer goed les, dat ging daadwerkelijk stap voor stap. Niet alleen dat, ik was ook sneller klaar voor het examen dan ik dacht, en wat denk je? In één keer geslaagd.

Hoe je het met deze rijschool op moet lossen weet ik niet, ik wil je adviseren vooral naar de toekomst te kijken.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp niet waarom mensen starten bij een rijschool met een all-in pakket.
Probeer eerst eens een paar lessen bij een rijschool, bevalt dit helemaal niet dan stap je over naar een andere rijschool. Vraag ook eens in de buurt, aan familieleden, kennissen, vrienden waar zij goede rijlessen hebben gehad.
Dat zegt namelijk meer dan die reviews op een website.

Ik zie echt geen mogelijkheid een schadevergoeding hiervoor te krijgen. U of uw kleindochter heeft zelf voor deze rijschool gekozen en dan ook nog voor een all-in pakket. Zo zonde van het geld.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door Erthanax »

Via de rijschoolzoeker van het CBR zelf, vindt u de officiële slagingspercentages en het aantal examens van elke rijschool.

Swedberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2020 11:56

Re: Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door Swedberg »

Lotte schreef: ↑
Ik zat ook vast met de zogenaamde "all-in pakketten". Het was het cadeau van mijn man op onze trouwdag. De kwaliteit van het onderwijs in die rijschool was vreselijk. We vonden een andere rijschool bij ons in de buurt. Kan ik geld teruggeven voor de 4 resterende lessen?

<Het is het einde van een citaat> ________________________________________________________________________ domyhomeworkonline

Hallo Lotte,
Ik betwijfel of u het geld nu kunt teruggeven. Heb je het de rijschooladministratie gevraagd?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door sylvesterb »

shamrock56 schreef:
03 feb 2020 10:37
Vraag 1: Hoe is de controle op de kwaliteit van rijscholen wettelijk geregeld? Is dit een overheidskwestie?
Er zijn landelijke databases waaruit u de slagingskans kunt herleiden en dus de kwaliteit weet.
shamrock56 schreef:
03 feb 2020 10:37
Vraag 2: Is er een mogelijkheid om een schadevergoeding van die rijschool te krijgen, zonder dat we weer "diep in de buidel moeten tasten" om een advocaat in de arm te nemen?
U kunt zelf gaan procederen. Maar wat ik mis is waarom ze eerder meermaals gezakt is, hoeveel lessen was u nu extra kwijt? De genoemde argumenten zijn niet voldoende om uberhaubt een procedure te starten.

Bijvoorbeeld: Als je in Amsterdam lest en je rijdt daarna opeens in Belgie dan is er wel echt iets mis gegaan. Rij je echter in Baarle Nassau dan zit je zo in Belgie en kun je niet spreken van een fout.

Daarbij is de vraag wat de schade is en kunt u dit echt hard maken dat dit komt door de rijschool en niet door de rij kwaliteiten van uw dochter.

Charly1990
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2020 22:45

Re: Slechte kwaliteit rijschool

Ongelezen bericht door Charly1990 »

Als ik het zo lees is het lastig om aan te tonen dat je dochter klant was bij deze rijschool en hoeveel lessen ze feitelijk heeft gereden. Heb je toevallig ook contant betaald en/of nooit een factuurtje gekregen? En ook nooit een lesovereenkomst ondertekend of gezien?
Rijscholen doen graag alsof ze je vriendje zijn en alles informeel gaat, maar in werkelijkheid heb je een formele overeenkomst en moet de rijschool zich daar ook naar gedragen.

Ik heb zelf ook ooit bij een pipo les gehad waar ik steeds 400 euro uit de automaat haalde per 10 lessen. Toen ik het lesbedrag voor de openstaande lessen terug wilde ging hij ontkennen dat ik zijn leerling was.
Gelukkig had ik Whatsappberichtjes die ik icm data waarop gepind is aan hem liet zien en gedreigd naar de politie te gaan waarna ik wel het resterende geld terug kreeg en ik naar een echte rijschool ben gegaan.

Gesloten