LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] theorie-aanvragen

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
YuanJian
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2015 14:40

theorie-aanvragen

Ongelezen bericht door YuanJian »

Beste Radar leden,

Op 4 mei wilde mijn vader een theorie examen voor de bromfiets aanvragen voor mij. Een van de eerste zoekresultaten was de link cbr.theorie-aanvragen. Mijn vader klikte daar op, en heeft toen een examen aangevraagd voor €44,95. Wat hij niet wist is dat het niet de website van het CBR was, en ze €16,- meer vraagden. Het was erg misleidend, omdat ze CBR in hun link hadden staan en er verder geen aanwijzing was dat het niet de website van het CBR was. Op 6 mei, twee dagen na de betaling, kreeg ik een voorstel voor een examen op 28 mei. We gingen akkoord door middel van de datum terug te antwoordden. Daarna kwam er een officiële mail van het CBR met de oproepkaart en... de naam van een rijschool waarvan we nog nooit gehoord hadden.

7 en 8 mei doe ik onderzoek. Ik kom erachter dat we teveel betaald hebben. Daarnaast wil ik ook graag het examen eerder doen, want op de website van het CBR staat dat je de datum mag vervroegen (als de optie er is) of verplaatsen, zolang het een week voor het examen is. Ik log in op de website van het CBR met mijn DigiD. Daar zie ik het examen gepland. Maar... ik kan niet iets wijzigen. Dus bel ik het CBR, die mij dan doorverwijzen naar de rijschool (waarvan ik nog nooit gehoord heb) en krijg ik te horen dat dit vaker gebeurt. Veel vaker. Helaas kan het CBR mij niet verder helpen. Dus belt mijn vader de rijschool op. Die zeiden dat het niet mogelijk was om te annuleren omdat wij blijkbaar de datum uitgekozen en bevestigd. Voor ons maakte het niet uit of we het geld terugkregen of niet, we wilden gewoon via het CBR zelf reserveren en ook eerder reserveren. Want bij hen kon er nog wel eens een plek open gaan, en kon je als er bijvoorbeeld iets gebeurde zeven dagen van tevoren het verplaatsen. Dat leek ons fijner en veiliger. Maar nee, dat kon niet. Je kon helemaal niks zelf beheren. Dat ligt in de handen van de website/rijschool die ons niet kon helpen. Daar geloof ik zelf niets van, want als je zelf via het CBR reserveert kan je wijzigen (onbeperkt wisselen) en verplaatsen.

Dus om het samen te vatten: als je via theorie-aanvragen je theorie-examen aanvraagt, betaal je €16,- meer én heb je geen controle. Je kan dus niet onbeperkt wisselen of verplaatsen. Ik raad iedereen aan om niet deze website te gebruiken. We (ik en mijn vader) voelen ons erg genaaid.

Groet,
YuanJian
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mei 2015 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: theorie-aanvragen

Ongelezen bericht door berndv »

Tja, u bent niet de eerste en u zult niet de laatste zijn. Hoe erg misleidend het is weet ik niet, maar soms is lezen wel heel erg lastig. Ze doen zich in ieder geval niet voor als dat ze het cbr zijn. Ik pluk zomaar even wat van hun hoofdpagina:
Voorheen kon je een theorie examen telefonisch vastleggen bij het CBR.
Nu het nieuwe reserveringssysteem is ingevoerd kun je alleen online een theorie examen reserveren bij het CBR (deze aanvraag is zonder extra kosten) via
deze reserverings site of bij je eigen rijschool. Vraag je het examen aan via je eigen rijschool of via deze reserverings site dan is de aanvraag inclusief administratie kosten. Wij bieden je dus de mogelijkheid om je theorie-examen te betalen via een eenmalige machtiging en zonder Digid
( een aanvraag Digid duurt normaliter vijf werkdagen). Je hoeft dus niet met IDEAL of met Internet bankieren te werken!
Op zich ook slim van ze dat iedere vorm van annuleren altijd rond de 15 euro kost.

Als ik in Google zoek op theorie aanvragen komt deze site inderdaad hoog te staan. Weliswaar als gesponsorde link. Net iets daar onder staat gewoon de site van het cbr. Ja het mag, het is misschien niet netjes, maar ze doen zich niet voor als het cbr, ze hebben niet hun site gekopieerd en ze geven niet aan dat die pagina de enige plek is om de aanvraag te doen. Om dan op de link die bovenaan in Google komt te klikken en meteen te bestellen is dan niet heel handig, een dure les.

Jacobsea
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2016 20:05

Re: theorie-aanvragen

Ongelezen bericht door Jacobsea »

Mijn dochter is er ook ingetrapt... het mag, maar is misselijk en ook misleidend, zeker als je de header van de site ziet: "Dit is de reserveringssite voor het aanvragen van officiële CBR theorie-examens"... het is niet dé site, maar een site en je kan veel goedkoper direct bij CBR boeken.
Ik heb ze een mail gestuurd, met verzoek tot restitutie.. maar verwacht er, zeker als ik alle reacties lees, er niets van.

Gesloten