Verlopen Avb motorrijles, wat nu?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
jean muijrers
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2020 08:43

Verlopen Avb motorrijles, wat nu?

Ongelezen bericht door jean muijrers »

Mijn zoon en ik namen in 2019 het besluit om samen met motorrijles te beginnen. Hij is 24 en ik ben 54 dus al redelijk op leeftijd en een wens die ik mezelf na 40 jaar toch maar gunde. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. En ook nog gezellig met je eigen zoon.

Het motor rijbewijs bestaat heden ten dage uit drie onderdelen 1) Avb 2) theorie 3) Avd.

Avb blijft normaal 1 jaar geldig. Dus als ik op 25 oktober mijn Avb haal heb ik 12 maanden de tijd waarin ik mijn theorie en Avd moet halen. Moet normaal gezien kunnen. Nu heeft mijn zoon in de maanden november en december veel moeten overwerken. En hebben we in januari de eerste keer theorie examen aangevraagd. Dit was 11 maart mogelijk.

Maar toen kwam corona en ging het examen niet door. De eerst volgende keer was 11 juni. Jammer genoeg hadden we alle twee 1 vraag teveel fout. De volgende mogelijkheid werd 18 augustus. Ik slaagde maar jammer genoeg had mijn zoon weer 1 fout teveel.

Maar wat schetst onze verbazing de datum waarop Avb was verlopen is niet verschoven ondanks corona. Onze minister van infrastructuur had in al haar wijsheid besloten om de grens bij 1 oktober te trekken zodat je eigenlijk niet meer de kans had om redelijkerwijs weer voor je theorie examen en je Avd voordat je Avb was verlopen. De grens had natuurlijk getrokken moeten worden bij maart 2020 (sluiting CBR) plus 1 jaar en weer opening CBR plus de sluitingstijd CBR.

Nu kost het mijn zoon een aanzienlijk kapitaal om weer met lessen te beginnen. Ik heb ondertussen contact met CBR gelegd maar daar is natuurlijk niets uitgekomen. Kan iemand ons raad geven hierin?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 aug 2020 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Witregels toegevoegd, onnodige spaties verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verlopen Avb motorrijles, wat nu?

Ongelezen bericht door berndv »

jean muijrers schreef:
24 aug 2020 18:32
Nu kost het mijn zoon een aanzienlijk kapitaal om weer met lessen te beginnen.
Waarom moet die weer met lessen beginnen dan? Als die verlopen is, zou het toch alleen een kwestie zijn van "even" opnieuw examen doen? De voertuigbeheersing zou toch nog gewoon aanwezig moeten zijn? Als er weer voor een fortuin aan lessen gevolgd moet worden, is het mijns inziens terecht dat de geldigheid verlopen is.

jean muijrers
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2020 08:43

Re: Verlopen Avb motorrijles, wat nu?

Ongelezen bericht door jean muijrers »

Klopt inderdaad geen lessen maar zoals je zegt " even " opnieuw examen met de nodige kosten . De strekking van het verhaal is natuurlijk waarom we niet de volle tijd kunnen benutten zoals is vastgelegd van 1jaar en niet 9 maanden . Overmacht is natuurlijk van twee kanten te bezien .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verlopen Avb motorrijles, wat nu?

Ongelezen bericht door berndv »

ook dan vind ik het een beetje dubbel. Als ik bij het CBR kijk onder de veelgestelde vragen, is de vraag eigenlijk gesteld in de trant van "wat als ik niet op examen kon door corona". Maar dat is hier niet het geval, er kon wel degelijk examen gedaan worden. 2 keer zelfs. Maar er is 2 keer gezakt. Dat is wat anders dan niet op examen kunnen komen door corona.

Maar er is ook nog hoop, de termijn is al 1 keer verlengd, en mogelijk zit er nog een verlenging aan te komen, maar die is nog niet aangekondigd.

De grenzen voor verloop zijn ook niet zo als u stelt:
Voor uitslagen van het theorie-examen auto, het theorie-examen bromfiets en het motorexamen voertuigbeheersing geldt het volgende:

als de geldigheid is vervallen in de periode van 16 maart tot en met 31 mei 2020, blijft de uitslag in ieder geval geldig tot en met 30 november 2020;
als de geldigheid is vervallen in de periode van 1 juni tot en met 30 september 2020, blijft de uitslag in ieder geval geldig tot en met 31 maart 2021.

jean muijrers
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2020 08:43

Re: Verlopen Avb motorrijles, wat nu?

Ongelezen bericht door jean muijrers »

Geldigheid certificaat is 25 OKTOBER 2020
Bij vervallen geldigheid 1JUNI tot en met 30 SEPTEMBER blijft uitslag geldig tot en met 31 MAART 2021 . Sorry met alle respect maar mis ik iets ? En in de maanden dat cbr gesloten was kon er geen examen afgelegd worden . Laten we inderdaad maar hopen dat de geldigheids duur toch nog verlengd wordt .

cheutexas
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2020 08:44

Re: Verlopen Avb motorrijles, wat nu?

Ongelezen bericht door cheutexas »

CBR custom writing notifcation during the pandemic: Nog geen toestemming voor theorie-examens auto, motor, bromfiets, recreatievaart
Hallo,

Ik zie dit bericht op de officiële website van cbr.nl:
Corona

Nog geen toestemming voor theorie-examens auto, motor, bromfiets, recreatievaart
Ik heb ook contact opgenomen met Rijschool RVV om te vragen naar hun examens, maar tot nu toe geen antwoord.

Gesloten