LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wetswijziging rijbewijs BE?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
LisettevEV
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2014 19:27

wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door LisettevEV »

Bij verschillende rijscholen (o.a. Marktplaats dagaanbieding) wordt beweert dat er medio 2014 een wetswijziging komt betreft het rijden met een aanhangwagen, caravan of trailer.
Het wordt dan verplicht om rijbewijs BE te hebben bij het trekken van iedere aanhangwagen boven de 750 kg.
Ik kan hier nergens iets over terug vinden op het internet behalve bij die rijscholen van de marktplaats aanbieding.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door sjohie »

LisettevEV schreef:Bij verschillende rijscholen (o.a. Marktplaats dagaanbieding) wordt beweert dat er medio 2014 een wetswijziging komt betreft het rijden met een aanhangwagen, caravan of trailer.
Het wordt dan verplicht om rijbewijs BE te hebben bij het trekken van iedere aanhangwagen boven de 750 kg.
Ik kan hier nergens iets over terug vinden op het internet behalve bij die rijscholen van de marktplaats aanbieding.
Wie zou er baat hebben bij zo'n kreet/wijziging? Juistem, die rijscholen, want die kunnen dan aardig wat klanten vangen voor een BE rijbewijs. Als de bewerende partij er voordeel van heeft, zou ik het allemaal met een forse korrel zout nemen. Ik zou, als dit inderdaad zo is, de eerste signalen afwachten, en dan beslissen wat je gaat doen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door dhc »

Ook op de site van het CBR staat niets, lariekoek dus.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het wordt dan verplicht om rijbewijs BE te hebben bij het trekken van iedere aanhangwagen boven de 750 kg.
Als de combinatie boven de 3500Kg komt moet dat nu al.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tAodrQsAbw

LisettevEV
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2014 19:27

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door LisettevEV »

Is het geen vorm van oplichting van de rijscholen die beweren dat er een wetswijziging is? Ze lichten de mensen verkeerd in en proberen angst aan te praten dat een BE rijbewijs nodig is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door puma73 »

Je hebt rijbewijs BE zeker nodig als je zware aanhanger, caravans en sommige lichte vrachtauto's wilt besturen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -aanhanger

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

LisettevEV schreef:Is het geen vorm van oplichting van de rijscholen die beweren dat er een wetswijziging is? Ze lichten de mensen verkeerd in en proberen angst aan te praten dat een BE rijbewijs nodig is.
Nee, dat is geen oplichting. Het is hoogstens een advies. Ik zou het als rijschoolhouder toch anders gedaan hebben: gewoon een package deal dat je na het halen van het B-rijbewijs direct tegen een gereduceerd tarief (2 lessen gratis of zo) door kunt gaan voor het E-rijbewijs. Dan benader je het van de positieve kant, hetgeen de kans vergroot dat de klant ook het E-rijbewijs wil halen bij de betreffende rijschoolhouder. FUD werkt bijna nooit, al denken sommige verkopers van wel.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door witte angora »

LisettevEV schreef: Het wordt dan verplicht om rijbewijs BE te hebben bij het trekken van iedere aanhangwagen boven de 750 kg.
Volgens mij is dat toch al lang zo? Er zijn wel een aantal wijzigingen geweest die ik ook niet kende. De link geeft alle informatie. Overigens mogen veel, met name kleinere, personenauto's die 750 kilo niet eens trekken. Dus weer een probleem in een glas water.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
LisettevEV schreef: Het wordt dan verplicht om rijbewijs BE te hebben bij het trekken van iedere aanhangwagen boven de 750 kg.
Volgens mij is dat toch al lang zo? Er zijn wel een aantal wijzigingen geweest die ik ook niet kende. De link geeft alle informatie. Overigens mogen veel, met name kleinere, personenauto's die 750 kilo niet eens trekken. Dus weer een probleem in een glas water.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
WA, zelf ook de link gelezen die je geplaatst hebt? Je mag met alleen B in ieder geval 750kg trekken, mits toegestaan volgens het kentekenbewijs. Daarnaast mag je als je een zwaardere auto hebt ook een zwaardere aanhanger trekken, mits het totale gewicht van de aanhanger(gewicht aanhanger + Max laadvermogen) niet zwaarder is dan het trekkend voertuig en het gewicht van de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500kg, vooropgesteld dat de auto de aanhanger mag trekken. Dit staat ook in je link.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het gelezen, Bernd, maar koffiedik is me nog doorzichtiger dan deze regeling.

Je mag met B
- niet zwaarder dan 750 kilo trekken
- wel zwaarder dan 750 kilo trekken

Maak er nou gewoon één regel van en vergeet die 750 kilo, 10 keer makkelijker. Volgens mij dan.

Daarom heb ik gewoon de link geplaatst, voor degenen die het beter kunnen doorgronden.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

De regels voor het E achter B rijbewijs zijn 19 januari 2013 veranderd. Zoals toen de regels voor alle rijbewijzen veranderd zijn. Verdere veranderingen zijn op korte termijn niet te verwachten. Behalve dan dat medio 2015 het tractorrijbewijs zal worden ingevoerd. De regels voor het trekken van een aanhanger zijn destijds verruimd. Voor 19 januari 2013 mocht het totaalgewicht niet meer zijn dan 3.500 kg waarbij het trekkend voertuig zwaarder moest zijn dan de TTT van de aanhanger. Die eis is uit de wet gehaald.

De regels voor het B rijbewijs zijn niet zo moeilijk. Heb je alleen B dan mag je het volgende:

1. Je mag altijd een aanhanger trekken waarvan het ledig gewicht + laadvermogen niet meer is dan 750 kg
2. Is de aanhanger zwaarder dan mag de optelsom van TTT (totaal toegestane massa dat is dus het ledig gewicht + het laadvermogen, te vinden op het kenteken) van het trekkend voertuig en het TTT van de aanhanger samen niet meer zijn dan 3500 kg. Stel dat je auto 1.750 kg is en je aanhanger ook 1.750 kg dan mag je die combinatie dus rijden met alleen je B rijbewijs.
3. Stel dat je auto TTT 3.500 kg is dan mag je altijd nog die 750 kg trekken. Het maximum totaalgewicht is dan dus 4.250 kg.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door TonGr »

Maak er nou gewoon één regel van en vergeet die 750 kilo, 10 keer makkelijker. Volgens mij dan.
Boven de 750 kg is een werkende reminrichting vereist, onder de 750 kg niet.
Dat maakt best wel wat uit in weggedrag.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door eleven »

TonGr schreef:
Maak er nou gewoon één regel van en vergeet die 750 kilo, 10 keer makkelijker. Volgens mij dan.
Boven de 750 kg is een werkende reminrichting vereist, onder de 750 kg niet.
Dat maakt best wel wat uit in weggedrag.
Is meer voor de veiligheid, dan het weggedrag.
En de regeltjes hebben best het bestaansrecht.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: wetswijziging rijbewijs BE?

Ongelezen bericht door TonGr »

Is meer voor de veiligheid, dan het weggedrag.
En het een heeft gevolgen voor het ander.

Gesloten