Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door skdjh39 »

In mei begon met rijlessen bij Rijschool X in Amsterdam. Heb een pakket gekocht van 45 lessen plus praktijkexamen.

Mijn eerste rij-instructeur was zeer rustig, maar heeft me in 15 uur rijles ook bepaalde essentiële dingen niet geleerd, zoals kijktechniek of de overpakmethode. Hij wilde dat ik me helemaal concentreerde op de pedalen en het rijden zelf alvorens te beginnen met kijken. Er is in die tijd nooit een plan van aanpak of voortgang met mij besproken.

Inmiddels heb ik een andere instructeur omdat de eerste ermee gestopt is. In de overgangsperiode tussen de twee heb ik ongeveer een maand geen les gehad. Inmiddels heb ik flink het tempo erin (zit nu rond de 35 uur) en ik merk veel verbetering, maar er is nog geen praktijkexamen aangevraagd.

Mijn huidige instructeur is vrij druk in de auto en niet altijd even prettig in de communicatie. Soms is hij ronduit zeer negatief ("neeee doe dat nou niet" / "waarom doe je dat nou telkens?" (ook al heeft hij helemaal nooit eerder gezegd dat ik dat dan 'telkens' doe)) en soms is hij gewoon niet duidelijk waardoor ik niet snap wat ik moet doen. Soms zegt hij dingen die ronduit tegengesteld aan elkaar zijn. Ik merk dat mijn zelfvertrouwen hierdoor flink achteruitgaat. Ook zijn de lessen soms een kwartier of 20 minuten korter dan de bedoeling is doordat hij te laat komt, te vroeg bij de volgende leerling is of pauzes houdt. Hij zegt altijd dat de tijd zal worden ingehaald maar dat is nog niet gebeurd tot nu toe.

Inmiddels heeft hij het vaak over het praktijkexamen en ik heb wel het idee dat we daarnaartoe werken maar hij vindt dat ik er nog niet klaar voor ben. Hij zegt dat ik me erop moet voorbereiden dat ik iets meer dan 45 lessen nodig ga hebben. De wachttijd voor praktijkexamens in mijn regio bedraagt momenteel 4 tot 6 weken. Aangezien we 4 of 5 uur per week les hebben, vind ik het raar dat hij nog geen praktijkexamen wil reserveren. Want als het nog 5 weken duurt voordat ik kan afrijden en we blijven die hele tijd 5 uur lessen per week, dan hebben we het over 25 uur extra rijles en dat vind ik wel erg veel. Dan zit ik straks op 70 uur en zo langzaam ben ik nou ook weer niet volgens mij.

Houdt mijn rij-instructeur me een beetje aan het lijntje om mij extra lessen af te troggelen of is het logisch dat hij wil wachten tot ik er helemaal klaar voor ben? Ik zit inmiddels te denken om na het opmaken van de lessen uit mijn pakket naar een andere rijschool te gaan om daar te lessen met iemand die wat meer geduld heeft en wat opbouwender communiceert.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Tja, heel moeilijk om je een antwoord te geven.

Nederland is 1 van de strengste examens voor je rijbewijs. Ik kan niet beoordelen hoe je rij en of je klaar bent voor je examen.

Je kunt dit het beste bespreken met je instructeur. Ook kun je "eisen" dat er een examen in wordt gepland. Natuurlijk ligt het risico dat je zakt bij jezelf. Ik denk dat een goed gesprek het meeste duidelijk wordt en dat je daarmee het meeste bereikt.

Natuurlijk kan je ook naar een andere rijschool. Echter ben je dan het resterende gedeelte van je pakket kwijt.

Op www.cbr.nl/rijbewijstips/klacht-over-rijschool/ staat informatie over dit onderwerp.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft u voordat u zich inschreef bij deze rijschool de Rijschoolzoeker van het CBR gebruikt? Daar kunt u zien hoeveel examens via een rijschool zijn afgelegd en wat het slagingspercentage is. Weliswaar lost dat uw klacht niet op, maar u krijgt een indruk van de algehele kwaliteit van de rijschool.

Verder sluit ik me aan nij het vorige advies: ga in gesprek met uw instructeur. Die kan u, als het goed is, een ruwe schatting geven van het aantal lessen dat u nu nog nodig hebt, en uitleggen waarom er nog geen examen is aangevraagd, rekening houdend met de wachttijden bij het CBR (7,4 weken voor theorie en 5,6 weken voor praktijk). Succes!

skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Erthanax schreef:
29 sep 2021 19:22
Heeft u voordat u zich inschreef bij deze rijschool de Rijschoolzoeker van het CBR gebruikt? Daar kunt u zien hoeveel examens via een rijschool zijn afgelegd en wat het slagingspercentage is. Weliswaar lost dat uw klacht niet op, maar u krijgt een indruk van de algehele kwaliteit van de rijschool.

Verder sluit ik me aan nij het vorige advies: ga in gesprek met uw instructeur. Die kan u, als het goed is, een ruwe schatting geven van het aantal lessen dat u nu nog nodig hebt, en uitleggen waarom er nog geen examen is aangevraagd, rekening houdend met de wachttijden bij het CBR (7,4 weken voor theorie en 5,6 weken voor praktijk). Succes!
Ja. Ze hebben een vrij hoog aantal examens en een redelijk hoog slagingspercentage, dus wat dat betreft doen ze het zeker niet slecht. Ik denk wel dat het een rijschool is die zeker wil weten dat een leerling er echt klaar voor is.

Ik ben in gesprek geweest met de instructeur maar die zegt niet veel. Pas gisteren, na 35 uur les, zei hij dat hij dacht dat ik wel eens meer dan 45 uur nodig zou kunnen hebben. Maar hoeveel dan precies wordt niet duidelijk ...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door Jablan »

skdjh39 schreef:
29 sep 2021 15:30
Houdt mijn rij-instructeur me een beetje aan het lijntje om mij extra lessen af te troggelen of is het logisch dat hij wil wachten tot ik er helemaal klaar voor ben? Ik zit inmiddels te denken om na het opmaken van de lessen uit mijn pakket naar een andere rijschool te gaan om daar te lessen met iemand die wat meer geduld heeft en wat opbouwender communiceert.
Heb je al met de rijschool gesproken over deze instructeur? Als de klik niet goed is, ben je misschien bij een ander beter af.

Als troost: mijn man is na 5 keer examen doen geslaagd, totaal ca. 200 lessen. Zelf heb ik 30 dubbele lessen genomen - want anderhalf uur is fijner dan drie kwartier - en ben in één keer door het examen gerold. Als je op tijd moet zijn, dan moet je bij mij meerijden en als je veilig wilt aankomen, dan is mijn man de betere chauffeur.

Blijf geloven in jezelf!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door sjohie »

skdjh39 schreef:
29 sep 2021 20:10
Erthanax schreef:
29 sep 2021 19:22
Heeft u voordat u zich inschreef bij deze rijschool de Rijschoolzoeker van het CBR gebruikt? Daar kunt u zien hoeveel examens via een rijschool zijn afgelegd en wat het slagingspercentage is. Weliswaar lost dat uw klacht niet op, maar u krijgt een indruk van de algehele kwaliteit van de rijschool.

Verder sluit ik me aan nij het vorige advies: ga in gesprek met uw instructeur. Die kan u, als het goed is, een ruwe schatting geven van het aantal lessen dat u nu nog nodig hebt, en uitleggen waarom er nog geen examen is aangevraagd, rekening houdend met de wachttijden bij het CBR (7,4 weken voor theorie en 5,6 weken voor praktijk). Succes!
Ja. Ze hebben een vrij hoog aantal examens en een redelijk hoog slagingspercentage, dus wat dat betreft doen ze het zeker niet slecht. Ik denk wel dat het een rijschool is die zeker wil weten dat een leerling er echt klaar voor is.

Ik ben in gesprek geweest met de instructeur maar die zegt niet veel. Pas gisteren, na 35 uur les, zei hij dat hij dacht dat ik wel eens meer dan 45 uur nodig zou kunnen hebben. Maar hoeveel dan precies wordt niet duidelijk ...
Het is ook geen exacte wetenschap, je kan de regels en borden léren, en het bedienen van de auto redelijk vlot trainen in je spiergeheugen. (dat laatste betekent grofweg dat je de handelingen in een auto als schakelen etc automatisch kan doen, beetje net als dat je voor elke ademteug ook niet hoeft na te denken).

Wat lastig is, is die twee realtime combineren samen met de continue veranderende situatie op de weg. Dat werkend krijgen, en dus een complete chauffeur worden, is waar de meeste tijd in gaat zitten. Dat is iets waar een instructeur jou naar toe laat groeien, maar dat gaat voor iedereen in een eigen tempo. Dan is 10 lessen meer of minder, geen idioot groot verschil.

Wat ik een beetje proef, is dat jij een in beton gegoten stapsgewijs pad (had) verwacht, met een strak afgemeten aantal uren per stap, en een instructeur die dat beloofd, zou ik meteen links laten liggen, want zo werkt het in de praktijk gewoon niet.

Ik zou me wat minder fixeren op het proces, en wat meer op het product.

jeroen_79
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:33

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door jeroen_79 »

Die 45 lessen is ook maar gebaseerd op een gemiddelde, het kan best zijn dat jij meer nodig hebt.
Tenzij je nu perfect rijdt zou ik me niet al te veel blindstaren op per se na 45 lessen op examen te gaan.

Je zou eens voor een second opinion een proefles bij andere rijschool kunnen nemen met de vraag om in te schatten hoe examenklaar je bent.
Maar die heeft natuurlijk ook een belang om jou naar van jouw huidige rijschool naar hem te halen, dus ja...

Wat betreft de te korte lessen zou ik daar wat van zeggen en er op staan dat hij zich beter aan de afgesproken tijden gaat houden.
Jij wil de lestijd waarvoor je betaalt en te vroeg of te laat kan daarbij geen excuus zijn.
Reken uit hoeveel je nu te kort komt en zeg dan de volgende keer bij het aftekenen van de les dat hij dat mag overslaan omdat hij nog tijd zou inhalen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Om te beginnen zou ik ter sprake brengen dat de te korte lestijden ingehaald worden (is dat genoteerd??) voordat nieuwe lessen worden afgeboekt van de voorraad of gaat betalen (ben je al door het aantal lessen van het pakket heen?); dan kan je aan de reactie al aflezen hoe welwillend hij is.
Je hebt een pakket en dat kan je niet tussentijds opzeggen - dan ben je het examen kwijt dat inbegrepen is bij de prijs.
Gewoon zeggen dat je de gok wil wagen en vragen om het examen te laten inplannen. Als je het niet haalt, sowieso naar een andere rijschool gaan, deze aanpak past niet bij jou.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door mahadma »

Geloof mij, een tante van mij (reeds overleden inmiddels) heeft 40 x examen gedaan en uiteindelijk geslaagd, maar niemand wilde bij haar in de auto. Kijkend naar mijzelf, in 1 x geslaagd met 20 min lessen, inmiddeld tig jaren noclaim, en als ik naar "de slechtste chauffeur van nl" kijk vraag ik mij werkelijk af hoe ter wereld iemand zijn/haar rijbewijs heeft gekregen.

pieterg
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2005 22:24

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door pieterg »

Ik zou zeggen vraag een TTT (tussen tijds toets) aan, dan maak je kennis met het cbr en hoe een examen gaat en je krijgt advies over wat je nog moet verbeteren om een examen te kunnen doen met een goed resultaat.

rijschool in Hoorn

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door Berteman »

Persoonlijk vind ik 45 rijlessen weinig om goed te leren autorijden, maar het is ook afhankelijk van de instructeur en de aanleg. Veilig autorijden is meer dan naar verkeersborden en verkeerslichten kijken, gassen, remmen en schakelen.

Of TS klaar is om met succes rijexamen te doen, kunnen we hier niet beoordelen. Als TS meent van wel maar de instructeur zijn twijfels heeft, dan is het het beste is een tussentijdse toets aan te vragen.

De (mis)communicatie tussen de instructeur en TS en de te korte lessen, lijkt me iets om te bespreken met de autorijschool.

Wat mijn rijexamen betreft, na in totaal 127 lessen, was drie maal scheepsrecht.

eenheldzondergeld
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2021 23:29

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door eenheldzondergeld »

Is het misschien verstandig om aan Vrienden/Familie/kennissen te vragen waar hun goede ervaring mee hebben?
Zo heb ik dat ook gedaan.

Bart_Clickdrive
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2021 14:21

Re: Word ik aan het lijntje gehouden door mijn rijschool?

Ongelezen bericht door Bart_Clickdrive »

Beste skdjh39,

Wat vervelend om te horen😥 en helaas gebeurt dit erg veel in de rijles wereld.

Het probleem is dat deze branche niet transparant is en je als consument te weinig controle hebt. Zeker wanneer je een pakket is aangesmeerd voel je dat je vast zit aan de instructeur/rijschool.

[...]
Eén ding lijkt me duidelijk uit je verhaal, je hebt niet de juiste 'klik' met jouw instructeur. Uiteindelijk best belangrijk om goed en snel iets te leren. Zo ook leren autorijden.
Mijn advies is dan ook de voorwaarden van je rijschool te lezen en te kijken of je geld terug krijgt wanneer je per direct stopt. Daarna een nieuwe rijschool/instructeur zoeken en losse lessen boeken. Bevalt de instructeur, dan door blijven lessen, heb je je twijfels, ga direct naar een andere instructeur.

[...]
Succes skdjh39 en bel ons gerust als je vragen hebt of op zek bent naar een goede leerling.

Bart van Clickdrive

-- Noot van de redactie: De links naar de eigen website (sluikreclame) werden verwijderd door de moderatie.

Gesloten