LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aegon mix fund

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aegon mix fund

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het resultaat van spaarbeleg is afhankelijk van de rente en winst van de betrokken aandelen.
Pas over de laatste termijnen is het rendement hoog vanwege de opbouw uit inleg + rente van het verlopen jaar +winst van de aandelen.
Ga voor de aardigheid maar is aan het rekenen dan zult u zien dat er toch best wat overblijft.
Houdt er wel rekening mee dat er de eerste jaren zoals uzelf al aangaf er kosten afgaan.

Anders liggen de feiten bij legio lease. De mensen hebben met geleend kapitaal belegd. Dit kon aanvankelijk prima maar de staat bepaalde dat er geen belastingvoordeel beruste op beleggingen met geleend geld terwijl er wel hoge rente voor de lening in rekening wordt gebracht. Bedenk dat deze mensen die hoge rente betalen zolang de lease voort duurt.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: aegon mix fund

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Stel er zou 3,6% BRUTO rendement gegarandeerd worden. Wat is dat netto? -2% per jaar? -3%? Kun je de link naar de betreffende voorwaarden zetten? Niet iedereen is het met je eens...
Dat niet iedereen het met mij eens is vind ik nog niet eens zo'n probleem. En voor wat betreft de garantie, ik denk dat je het kunt vinden op www.aegon.nl of anders in de algemene voorwaarden van de spaarpolis.

en voor wat er netto aan overblijft? Dat hangt af van de looptijd van het produkt en de inleg. Vaak ( dus lang niet in alle gevallen ) houd je netto tussen de 1 en de 2 procent over.

Dr. A.A.M. Mooij
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2007 23:21

Re: aegon mix fund

Ongelezen bericht door Dr. A.A.M. Mooij »

Wat mij opvalt is de onwetendheid van veel mensen over het produkt dat men indertijd heeft gekocht. Als econoom kan ik u hetvolgende leren: Een levensverzekering zoals het produkt Mixfund is pas interessant als deze langer dan 20 jaar loopt. De eerste 5 jaar verlies je geld, dit verlies maak je de volgende 7 jaar goed, de volgende 8 jaar heb je een matig positief rendement en na 20 jaar begint het en en ander geld op te leveren. Lijfrenteverzekeringen zijn verzekeringen voor mensen met een lange adem die zelf geen verstand van beleggingen hebben. Een mixfund is een geschikt produkt om je pensioen aan te vullen als je relatief jong begint(zodat er een lange contractsduur is) en een klein bedrag (bv via spaarloon) per maand kunt inleggen.
Zelf heb ik in mijn jeugdige onschuld 25 jaar geleden een mixfund produkt gekocht. Ik heb berekend dat ik in deze periode een Netto rendement heb behaald van 6,78% op jaarbasis. Altijd nog 2 keer meer dan het rendement van een internetspaarrekening. Mijn mixfund loopt nog 10 jaar en ik hoop dat het uiteindelijke gemiddelde rendement op jaarbasis na 35 jaar looptijd zo'n 8% zal zijn.
Dit is geen superslecht rendement, ook niet bijster goed.
Het geld dat ik zelf heb belegd als amateur belegger heeft de afgelopen 17 jaar een rendement van 12,56% opgeleverd.
Aegon belegt voor u, en daar zijn blijkbaar hoge kosten aan verbonden.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon mix fund

Ongelezen bericht door santygo »

De eerste 5 jaar verlies je geld, dit verlies maak je de volgende 7 jaar goed, de volgende 8 jaar heb je een matig positief rendement en na 20 jaar begint het en en ander geld op te leveren.
Huh?? Ooit gehoord van de ontwikkeling van beurskoersen? Bent u in staat om die te voorspellen? Polissen die eind 2002 afliepen hadden een dramatisch rendement, tegenover een mooi rendement 3 jaar eerder, ondanks de ingehouden kosten. Zonder verzwegen ingehouden kosten (lees: ORV verzekering) was het rendement formidabel geweest.
Een levensverzekering zoals het produkt Mixfund
Mixfund is geen levensverzekering maar een beleggingsfonds waarin door een verzekeraar wordt belegd.
Aegon belegt voor u
Als we het hebben over Aegon Mix Fund dan praten we over 0,8% beheerkosten per jaar over het opgebouwde vermogen op dat moment.

0,8% beheerkosten per jaar lijkt op het eerste oog weinig, bij een maandelijkse inleg van b.v. € 100,- bedragen die beheerkosten van 0,8% over het totaal opgebouwde vermogen na 20 jaar wel ca75% van de totale jaarlijkse inleg, en dat loopt jaarlijks op ( bij stijgende koersen). Na 35 jaar kunnen de beheerkosten de jaarlijkse inleg zelfs overstijgen!

Gedurende de eerste jaren wordt het rendement gesloopt door de administratiekosten, in de laatste jaren wordt het gesloopt door de beheerkosten.

Het rendement komt pas aan het eind van de rit? Voor de verzekeraar dan toch!

Het rendement komt dan niet meer uit de inleg maar moet volledig komen uit koerswinst van voorheen ingelegde gelden (minus de ingehouden kosten).
Mijn mixfund loopt nog 10 jaar en ik hoop.....
Ik hoop het ook voor je, maar mocht de koersontwikkeling, met name de laatste jaren, negatief zijn dan eindig je dik in de negatieve cijfers. Weg pensioen!

Inderdaad liever zelf beleggen, zodat je van vandaag op morgen kunt in- en uitstappen, zonder tussenkomst van welke "verzekeraar" dan ook; En daar is bijzonder wijnig kennis voor nodig, bijna geen enkel fonds heeft de leading indices in het verleden kunnen verslaan. Gewoon een of enkele mandjes AEX of wat dan ook kopen of op tijd verkopen.

Eduv
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2007 22:15

Re: aegon mix fund

Ongelezen bericht door Eduv »

Hallo, Ook ik ben nu zo'n jaar of 12 bezig met het Aegon mixfund.
Is er een manier om dit nu te stoppen en elders iets te starten dat meer betrouwbaar is.(Wel iets oplevert voor later.) Of ben ik dan al het ingebrachte geld tot nu toe (en dat is heel wat) kwijt??

Dr. A.A.M. Mooij
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2007 23:21

Re: aegon mix fund

Ongelezen bericht door Dr. A.A.M. Mooij »

Beste Eduv,

Het probleem bij uw mixfund polis is dat 2002 en in mindere mate 2003 draken van beleggingsjaren waren met zeer slechte rendementen.
Een mixfund moet minstens 20 jaar lopen om zo een redelijk historisch rendament te behalen. Een polis afkopen kan altijd, maar dit zal u zeker geld kosten. Als u niet zo heel veel inlegt op dit produkt zou ik de contractsduur uitzitten. Als het enigszins meevalt kunt u ongeveer een netto rendement van 6 a 7 procent verwachten over 20 jaar. Mocht de polis langer lopen zou het rendement iets hoger uit KUNNEN vallen (als de beurs niet instort zoals in 2002).
Heel veel mensen zitten nu te morren over het geringe rendement van dit produkt. Nogmaals geef ik toe dat Aegon enorme hoge kosten declareert. Verder was het verkooppraatje indertijd misleidend vanwege de enorme hoge voorbeeld rendementen.
Geduld; Lijfrenteprodukten zijn produkten voor een lange duur.

Dit alles is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: aegon mix fund

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Dit alles is uiteraard mijn persoonlijke mening
Gelukkig maar ... want er klopt weinig van. Econoom of niet

Gesloten