LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatief voor de Spaarloon.

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door wareman »

Hallo,

Ik had begrepen dat de spaarloon vanaf volgend verdwijnt althans dat er dan geen inleg gedaan mag worden, zijn er ook mensen die alternatieven weten, geen beleggings varianten, of kun je beter zeggen ik spaar elke 25 euro op een spaarrekening met een hoge rente.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Denk zelf dat je beter kan sparen in de oude sok tegenwoordig, dan
weet je zeker dat je het bedrag hebt als je het wilt hebben of nodig hebt.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door snepke »

wareman schreef:Hallo,

Ik had begrepen dat de spaarloon vanaf volgend verdwijnt althans dat er dan geen inleg gedaan mag worden, zijn er ook mensen die alternatieven weten, geen beleggings varianten, of kun je beter zeggen ik spaar elke 25 euro op een spaarrekening met een hoge rente.
Klopt,het spaarloon dat normaal per maand gestort wordt,wordt dan in de levensloopregeling gestort.
Dus je kan nog niet zelf over je geld beslissen
Stond vanmorgen in de krant.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door wareman »

Ja dat denk ik ook ja...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er maar net vanaf wat je met het geld wilt en hoeveel spaargeld je verder hebt. Als je al veel spaargeld hebt en het niet direct nodig hebt en je over het extra te sparen geld vrh zou moeten betalen, dan zou ik het op een levenslooprekening zetten. Dan kun je dat op een later moment alsnog opnemen, als je tenminste aan een van de levensloopdoelen wellicht zou willen meedoen of als je het anders lager in extra pensioen zou willen omzetten. Maar als je toch niet boven de box 3 vrijstelling uitkomt, kun je het net zo goed op een gewone spaarrekening of in een spaardeposito stoppen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door snepke »

Wij krijgen ieder jaar een brief ,wij zijn verplicht om of met het spaarloon of levensloopregeling mee te doen.
Wij hebben altijd voor het spaarloon gekozen,nu wordt dat dan in de levensloop regeling gestort.

Als je geen keuze maakte werd het altijd levensloopregeling.
En dat spaarloon wordt/werd om de 4 jaar uitgekeerd.
Je mag ook maar ,ik dacht van rond de 600 euro per jaar sparen,de rest wordt uitgekeerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

?? Spaarloon en levensloopregeling zijn nog altijd een vrijwillige regeling. Je hoeft dus niet mee te doen. Als je baas anders beweert, dan is hij niet goed bezig. Bovendien kun je voor de levensloopregeling ook zelf de bank kiezen.

Verschillend tussen de regelingen is ook dat inleg bij de spaarloon max. 613 euro is en bij de levensloopregeling max. 12% van je inkomen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door snepke »

Nee hoor ,wij zijn verplicht aan 1 van de 2 mee te doen.
En hun hebben een aparte rekening daarvoor geopend, bij ABN-AMRO terwijl wij onze rekeningen allemaal bij de Rabo hebben.

Er is niets vrijwilligs aan,tenminste bij ons niet.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door wareman »

Dus als mijn vriendin nu spaarloon aanvraagt, dan wordt het auto levensloopregeling, maar dat geld mag je toch alleen gebruiken voor verlof...Dat is geen vrij opneembaar vermogen, en bestaande spaarloon regelingen worden wel naar 4jaar vrijgegeven..

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door snepke »

wareman schreef:Dus als mijn vriendin nu spaarloon aanvraagt, dan wordt het auto levensloopregeling, maar dat geld mag je toch alleen gebruiken voor verlof...Dat is geen vrij opneembaar vermogen, en bestaande spaarloon regelingen worden wel naar 4jaar vrijgegeven..
Wij hebben dat spaarloon vanaf 1998,het spaarloon is nog nooit zo vrijgegeven.
De laatste keer was dit jaar geloof ik,toen is er een gedeelte ,ook niet alles op onze rekening(rabo) gestort,maar dat was toen bij iedereen.

Ik heb het ooit weleens gevraagd om het op te nemen.
Antwoord:
Alleen als je een huis koopt of een omscholingscursus gaat volgen wordt het vrijgegeven.
Of als je bij de ABN een levensverzekering afsluit, werd dat met je spaarloon betaald.

Dus we hebben een spaarloon waar we niets mee kunnen.
Had al aangegeven om te stoppen met het spaarloon,dat kon niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het spaarloon komt na 4 jaar vrij, daarna mag je ermee doen wat je wilt. Als je het binnen die 4 jaar wilt opnemen, dan mag dat alleen in speciale gevallen (zoals als je een huis koopt), maar na die 4 jaar mag je er alles mee doen wat je wilt.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door snepke »

kweenie schreef:Het spaarloon komt na 4 jaar vrij, daarna mag je ermee doen wat je wilt. Als je het binnen die 4 jaar wilt opnemen, dan mag dat alleen in speciale gevallen (zoals als je een huis koopt), maar na die 4 jaar mag je er alles mee doen wat je wilt.
Op ons laatste afschrift staat dat er 565,92 euro in 2014 vrijkomt.
Heb nu alles na zitten kijken.(heb alle afschriften nog)
In 2009 is 671,60 vrij gekomen in maandelijkse termijnen van 47,16.
Dus het wordt niet in een keer uitbetaald.

smartjean
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:08

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door smartjean »

snepke schreef:
wareman schreef:Dus als mijn vriendin nu spaarloon aanvraagt, dan wordt het auto levensloopregeling, maar dat geld mag je toch alleen gebruiken voor verlof...Dat is geen vrij opneembaar vermogen, en bestaande spaarloon regelingen worden wel naar 4jaar vrijgegeven..
Wij hebben dat spaarloon vanaf 1998,het spaarloon is nog nooit zo vrijgegeven.
De laatste keer was dit jaar geloof ik,toen is er een gedeelte ,ook niet alles op onze rekening(rabo) gestort,maar dat was toen bij iedereen.

Ik heb het ooit weleens gevraagd om het op te nemen.
Antwoord:
Alleen als je een huis koopt of een omscholingscursus gaat volgen wordt het vrijgegeven.
Of als je bij de ABN een levensverzekering afsluit, werd dat met je spaarloon betaald.

Dus we hebben een spaarloon waar we niets mee kunnen.
Had al aangegeven om te stoppen met het spaarloon,dat kon niet.
Ik zou maar eens met je baas gaan praten. Of hij licht je verkeerd voor, of je snapt het verkeerd. Lees dit maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarloon

Meedoen aan spaarloon is nooit verplicht, na 4 jaar mag jij doen met je geld wat je wilt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

snepke schreef: Op ons laatste afschrift staat dat er 565,92 euro in 2014 vrijkomt.
Heb nu alles na zitten kijken.(heb alle afschriften nog)
In 2009 is 671,60 vrij gekomen in maandelijkse termijnen van 47,16.
Dus het wordt niet in een keer uitbetaald.
Nee, het wordt natuurlijk niet in één keer uitbetaald. Elke maandelijkse storting komt in principe na 4 jaar vrij. Dus de storting van januari 2007 komt in januari 2011 vrij, de storting van februari 2007 komt in februari 2011 vrij en ga zo maar door.

Dus elke maand komt de maandelijkse storting van 4 jaar daar voor vrij.
Laatst gewijzigd door kweenie op 03 jul 2011 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door snepke »

smartjean schreef:
Ik zou maar eens met je baas gaan praten. Of hij licht je verkeerd voor, of je snapt het verkeerd. Lees dit maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarloon

Meedoen aan spaarloon is nooit verplicht, na 4 jaar mag jij doen met je geld wat je wilt.
Heb het gelezen,nu snap ik het dus wel.
Heb ooit 1 keer voor een tussentijdse opname gevraagd(dochter ging aan de universiteit studeren.collegegeld)
Was toen niet mogelijk om geld voor dat op te nemen.

smartjean
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:08

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door smartjean »

kweenie schreef:
snepke schreef: Op ons laatste afschrift staat dat er 565,92 euro in 2014 vrijkomt.
Heb nu alles na zitten kijken.(heb alle afschriften nog)
In 2009 is 671,60 vrij gekomen in maandelijkse termijnen van 47,16.
Dus het wordt niet in een keer uitbetaald.
Nee, het wordt natuurlijk niet in één keer uitbetaald. Elke maandelijkse storting komt in principe na 4 jaar vrij. Dus de storting van januari 2009 komt in januari 2011 vrij, de storting van februari 2009 komt in februari 2011 vrij en ga zo maar door.

Dus elke maand komt de maandelijkse storting van 4 jaar daar voor vrij.
Niet om een piet lut te zijn, maar bedoeld om verwarring te voorkomen:

Uiteraard bedoel je dat de storting van Januari 2009 vrijvalt in januari 2013

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

(Je hebt gelijk, bedankt. Stomme typfout... Heb het aangepast.)

rooie60
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:12

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door rooie60 »

Alles leuk en aardig als de spaarloonregeling opgeheven wordt maar er staat nog van 2 jaar van mij (2010 en 2011) in 2010 is er n gedeelte vrijgegeven.
Maar ik moet dus nog 4 jaar wachten totdat ik die €1261 op mag nemen?????
Laten ze het dan gelijk vrijgeven!
En nou niet gaan zeggen van "ja maar als het niet opgeheven werd moest je er ook nog 4 jaar op wachten,nee het wordt opgeheven dus wil ik het er van af halen ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan haal je het er toch vanaf? Maar dan betaal je ook maar de inkomstenbelasting, als je er zo nodig bij moet.

Overigens wordt niet de spaarloonregeling afgeschaft, je mag er alleen niet meer op storten. De regeling, incusief de extra box-3 vrijstelling, blijft gewoon bestaan. Je gaat er voor het al gestorte bedrag dus niet op achteruit.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alternatief voor de Spaarloon.

Ongelezen bericht door snepke »

Spaarloon en levensloopregeling komen te vervallen en het wordt nu vitaliteitsregeling

Gesloten