LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon Spaarbeurs

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
icevrees
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2009 15:11

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door icevrees »

Voor het product Koersplan is de stichting "Koersplan de weg kwijt" erg succesvol geweest in het procederen tegen Aegon.

Voor het product "spaarbeurs" dient weer opnieuw een jaren durende procedure gestart te worden, daar de spaarbeurs en de polishouders in principe niets hebben aan de uitspraak in de Koersplan zaak. Wel kan met het uiteindelijke definitieve vonnis hopelijk nog wat gedaan worden richting Aegon.

Mijn Spaarbeurs loopt nu precies 10 jaar, x 65,64 inleg = € 7876,80.

De waarde die het had op 31-12-2008 was ongeveer € 6500,- met een fors verlies over 2008.

2009 is ook een matig jaar, al loopt de koers van mijn Mix Fund gestaag weer een beetje omhoog. Voordeel van ene slecht jaar is dat je met ene lage koers wat meer eenheden kunt kopen met de nieuwe stortingen, al is voordeel een groot woord. http://www.behr.nl/Beurs/H/aegn.mixf.html

Als ik ook maar een beetje gelijk kan spelen over 10 jaar (polis loopt nog max.10 jaar, maar na 5 jaar kan ik het ook al vrij opnemen.) ben ik al een tevreden man met € 15.750,-.

De hoogste kosten worden de 1e 10 jaar gemaakt begreep ik, laten we dus hopen dat het nu men verwacht dat de koersen wat aan gaan trekken de aankomende jaren het rendement op rendement haar werk gaat doen en ik gelijk speel. Daar komt bij dat het de eerste 10 jaar betaald is uit spaarloon en het belastingvoordeel ook nog een klein beetje meetelt. Inmiddels is d epolis gekoppeld ana een hypotheek en na een half jaar kreeg ik bericht dat hij dan niet meer met spaarloon gefinancieerd mocht worden, erg vreemd, maar goed, heb ik slechts ene paar jaar last van, dan komt het spaarloon van een andere rekening jaarlijks vrij en heb ik weer dat voordeel.


Iemand nog nuttige tips of weetjes over deze spaarbeurs en zit er een gegarandeerde opbrengst/uitkering aan verbonden?

icevrees
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2009 15:11

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door icevrees »

Inmiddels heb ik het een en ander uitgezocht.

De koers 31/12/2008 was € 16,04, met 380 participaties (40 meer dan het jaar ervoor). Door een koersval van 18,97 naar 16,04 kwam ik op een verlies uit van -1090,-.

Inmiddels is de koers € 17,59 er van uitgaande dat er door de lagere koers meer eenheden gekocht kunnen worden en het op 31/12/2009 dus 420 participaties betreft zou ik ongeveer op 7400 uitkomen. Wat nog steeds neerkomt op 1000 ten opzichte van de inleg.

Ik was wel blij dat van de 787,68 inleg per jaar er "slechts" 110,- aan kosten berekent wordt, waarvan rond de 65 aan overlijdensrisico, 30 aan kosten verzekeringsmaatschappij, 0,48 aan kosten tussenpersoon en 15 aan aan/verkoopkosten.

Met nog 9 jaar te gaan hoop ik na 20 jaar toch gelijk te spelen. Er zit een gegarandeerde waarde op de polis van 5540 euro. (10.000 minder dan de inleg van 15.000 na 20 jaar.)


Zijn er uberhaupt al mensen die hun 15 of 20 jaar volbracht hebben?

jettie8
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door jettie8 »

Mijn spaarbeurs komt in dit jaar vrij. 15 jaar lang heb ik dan 22,69 euro betaald = 4084.20 euro. In dec 2007 was de waarde 4014. Ik kwam er net achter dat ik geen waardeoverzicht over 2008 heb ontvangen. Waarschijnlijk te schikbarend.
Nu ben ik even alle geldzaken op een rijtje aan het zetten vanwege aankoop huis. Ik wilde dus graag de opnamewaarde van mijn spaarplan weten. Nu is het zo dat ik die via mijn tussenpersoon kan krijgen maar wel tegen betaling! En mocht ik het willen opnemen dan zou het me nog meer gaan kosten!
Ik heb Aegon hierover geinformeerd. Helaas nog geen antwoord gekregen. Ik kan me herinnneren dat ik toendertijd provisie heb betaald aan tussenpersoon. Nu berekenen ze dus weer kosten. Wordt ik hier in de maling genomen??

Keivet
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 aug 2006 20:12

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door Keivet »

Ik heb dit jaar een spaarbeurs afgekocht ,maar voordat ik dat besloten heb heb ik het eerst laten uitrekenen door aegon zelf.(zonder kosten)
Het werd me wel afgeraden om te doen ,maar ik heb het toch doorgezet zodat ik in ieder geval mijn inleg ongeveer terug heb.

Laatst heb ik een brief van aegon gekregen waarin werd vermeld dat ik begin 2011 misschien nog meer geld terug krijg ivm de woekerpolisclaim.

Hoop dat je hier iets mee kan.

Groet André

jettie8
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door jettie8 »

Ik heb inmiddels contact gehad met Aegon. Ook zij vonden het vreemd dat ik kosten moet betalen voor het aanvragen van de opnamewaarde bij de tussenpersoon. Aegon heeft nu de waarde direct naar mij gestuurd, kosteloos!
Dat scheeld me dus weer 60 euro.
De waarde is ongeveer gelijk aan mijn inleg. Ik laat deze beurs nog even doorlopen tot einde looptijd 2010.

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door comeyer »

Als je gewoon iedere maand geld op een spaarrekening zet heb je na 10 jaar meer dan die boevenstreken!
Of koop gewoon elk halfjaar aandelen RDS, ik snap echt niet dat mensen geld aan dergelijke instellingen geven waarvan provisie en beheerskosten etc moet worden betaald.
u kunt gewoon zelf heel makkelijk beleggen, zoveel stelt het niet voor.
U laat zich toch niet wat aanpraten door mensen die in 2007 en 2008 gewoon dikke verliezen hebben gemaakt op de beurs?

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

jettie8 schreef:Mijn spaarbeurs komt in dit jaar vrij. 15 jaar lang heb ik dan 22,69 euro betaald = 4084.20 euro. In dec 2007 was de waarde 4014. Ik kwam er net achter dat ik geen waardeoverzicht over 2008 heb ontvangen. Waarschijnlijk te schikbarend.
Nu ben ik even alle geldzaken op een rijtje aan het zetten vanwege aankoop huis. Ik wilde dus graag de opnamewaarde van mijn spaarplan weten. Nu is het zo dat ik die via mijn tussenpersoon kan krijgen maar wel tegen betaling! En mocht ik het willen opnemen dan zou het me nog meer gaan kosten!
Ik heb Aegon hierover geinformeerd. Helaas nog geen antwoord gekregen. Ik kan me herinnneren dat ik toendertijd provisie heb betaald aan tussenpersoon. Nu berekenen ze dus weer kosten. Wordt ik hier in de maling genomen??
Goed dat je het al kosteloos via de Aegon hebt gekregen. Wat is er aan de hand? Het tussengeboefte kon zijn zaken vullen met levensverzekeringen via de provisie. Das nu bijna niet meer mogelijk. Dus nu gaan ze geld vragen voor elke handeling. Daar is iets voor te zeggen, maar........... aan jouw heeft ie al lang veel verdient in het verleden, alleen dat houdt nu de haard voor hem niet meer brandend.
Levenverzekeringen verkopen= zakken vullen. Voor schadeverzekeringen moeten ze tenminste nog echt wat doen (taxeren, onderverzekering inschatten ed)

icevrees
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2009 15:11

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door icevrees »

jettie8 schreef:Ik heb inmiddels contact gehad met Aegon. Ook zij vonden het vreemd dat ik kosten moet betalen voor het aanvragen van de opnamewaarde bij de tussenpersoon. Aegon heeft nu de waarde direct naar mij gestuurd, kosteloos!
Dat scheeld me dus weer 60 euro.
De waarde is ongeveer gelijk aan mijn inleg. Ik laat deze beurs nog even doorlopen tot einde looptijd 2010.

Dat lijkt me op het oog een verstandig besluit. De fondsen stijgen gestaag dit jaar waardoor er misschien nog wel ene kleine winst in zit als het in 2011 afloopt.

De koers van de spaarbeus die ik heb in Mix Fund is erg gestegen de laatste 12 maanden, waardoor ik nu bijna gelijk sta aan mn inleg na 11 jaar sparen.

Aan de hand van de stand van zaken over 4 jaar als ik op mag nemen (15 jaar) bekijk ik of ik doorga tot de 20 jaar. Na 17 jaar ga ik hem dan zeker wel veiligstellen, voor de laatste 3 jaar, eerder gelezen op dit forum dat dit erg verstandig is. Volgens mn tussenpersoon zou de waarde (gekoppeld aan een leningdele van mijn hypotheek) ongeveer 25.000-30.000 moeten zijn na 20 jaar. Zekerheidshalve maar 25.000 opgenomen voor dat deel, maar ws valt het fors lager uit, dan zou ik nog een deel van dei 25.000 opnieuw moeten financiëren, of in de aankomende 9 jaar het verschil zelf sparen.

was 19 toen ik het via mn bijbaantje (die verkochten deze meuk) afgesloten heb, als ik toen wist wat ik nu weet:)

Voor de toekomst, lekker zelf sparen, dan maar een rendement van 2,5% Je weet in ieder geval wat je hebt, spaart en krijgt, zonder al die onzinkosten.

Mn polis valt ook onder de woekerpolissen, dus hopelijk krijg ik nog wat terug in 2011, al zullen ze dat wel in de polis stoppen en ben je het in principe weer kwijt, want de waarde van Aegon zal wel dalen als alles uitbetaald wordt in 2011.

motttie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:32

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door motttie »

Na 15 jaar sparen, krijg ik mijn spaargeld uitgekeerd.
1 april, geen grap overigens, zou ik de papieren krijgen om in te vullen zodat Aegon mijn geld kan overmaken. Echter na 2 weken nog steeds geen bericht.
Na maar eens gebeld te hebben en heel vriendelijk te woord te zijn gestaan, kwam dan eindelijk de brief op de mat.
Snel alles ingevuld en de verdere kopieen erbij gedaan te hebben, ging de brief dezelfde dag weer retour.
Het is nu 4 mei en ik heb nog steeds geen geld op mijn rekening staan.
Ik heb 15 jaar netjes elke maand 45,50 overgemaakt op hun rekening.
Ik mag in mijn handen knijpen want velen zijn al hun geld kwijt.
Maar ik heb na 15 jaar toch nog 700 euro rente gekregen, poeh poeh.
Ik vind het schandalig. Waarschijnlijk rijden de dames en heren van Aegon allemaal een grote auto van onze zuur verdiende centjes. En nu is zogenaamd alles op??
Ik hoop voor mijn moeder en broertje dat ze alsnog gezamelijk hun 17000 euro terug krijgen,.. mét rente.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door peewee »

Het product ''Spaarbeurs'' van Aegon is een zg. woekerpolis. Dit geldt ook voor producten als ''Toekomstplan',''Koersplan'', ''Vermogensplan'' etc.
Het probleem van de tegenvallende opbrengsten wordt deels veroorzaakt doordat de effectenbeurzen al jaren in mineur verkeren. VEEL BELANGRIJKER veroorzaker van de tegenvallende opbrengsten zijn echter de (veelal) verborgen gehouden kosteninhoudingen. Meestal een procent of 25 tot 30 (soms nog meer) van iedere ingelegde euro. Over het verborgen houden door Aegon van kosten kan men een klachtprocedure starten tegen Aegon bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (KIFID; zie de informatie op de website http://www.kifid.nl). De bezitters van een Koersplan kunnen zich nog aansluiten bij de lopende collectieve rechtszaak van de Stichting Koersplan de Weg Kwijt tegen Aegon.

Zie over de woekerpolis affaire ook het aparte subforum op deze website.

Paulina123
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2011 16:14

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door Paulina123 »

Ik dacht dat il in 1995 een soort van zivervloot spaarrekening afgesloten had van 18 jaar voor studie van mijn oudste zoon ging dit najaar de spaarbeurspolis bekijken bleek deze 30 jaar te lopen dus nagekeken wat we hadden ingelegd veel meer dan dat het nu waard is
Ons ingelegde geld voor dit jaar is in een bodemloze put gestort dus we besloten om op te zeggen niet nog 15 jaar dus nemen we ons verlies maar
We zijn daar in oktober mee gestart opgezegd per 1november nog steeds niets uitbetaald maar wel nog steeds de premie er af halen
Mails gestuurd na 6 mails geen enkele reactie meer
Klacht ingediend nog steeds geen reactie
Maar wel intussen de rente incasseren en hebben al zoveel gestolen
Het zijn grote criminelen
Wacht intussen nog steeds op mijn geld

Gesloten