LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] einddatum koersplan in zicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Ivonne1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:51

einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door Ivonne1969 »

Op 15 augustus (dit jaar) loopt mijn koersplan van spaarbeleg af. Ik werd al niet vrolijk toen ik het fiscaal jaaroverzicht ontving, laat staan de prognose van dit jaar. Ik zie het dus heel erg somber in.
Kan iemand me adviseren wat ik moet doen?
Is het verstandig om mijn inleg op 0 te zetten en dan premievrij maken. Maar wat dan??

Graag ontvang ik tips.
Alvast bedankt!

Pesa
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:52

Re: einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door Pesa »

Beste Ivonne 1969,

Ik neem aan dat jij ook de mogelijkheid hebt om binnen het koersplan te switchen naar het relatief veilige Aegon Deposito Fund. Met het switchen naar het deposito Fund click je dan de op dat moment van toepassing zijnde waarde van het koersplan vast.Maar deze optie lijkt mij nu gezien de waarschijnlijk huidige lage waarde en de nog relatief korte looptijd van jouw koersplan ook niet meer zo'n goed idee. Ik neem namelijk aan dat gezien de momentele gigantische koersdalingen de waarde van het koersplan niet meer de totale inleg vertegenwoordigt, laat staan dat er sprake is van enig rendement. Verwacht je, maar dit is kijken in een glazen bol, dat de koersen nog verder zullen dalen dan kun je dit switchen overwegen.
Of er een mogelijkheid bestaat je inleg op 0 te zetten en premievrij te maken is mij niet duidelijk. Wel kun je er voor kiezen je koersplan voortijdig te beëindigen m.a.w. af te kopen. Gezien de huidige waarde neem je dan wel je verlies en mogelijk zijn er aan dit afkopen ook nog kosten verbonden. Bij de Aegon weet je het namelijk nooit.
Omdat voor dit koersplan veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht kun je ook overwegen je aan te sluiten bij bijv. verliespolis.nl

Met vriendelijke groet,
Pesa

Ivonne1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:51

Re: einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door Ivonne1969 »

Hallo Pesa,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de mogelijkheid om te switchen maar hier weet ik ook niet of ik hier goed aan doe. Ik verwacht wel dat de koersen nog meer zullen dalen. Is dan overstappen naar Deposito Fonds raadzaam?

De huidige waarde was eind december '08 al een paar duizend euro lager dan mijn inleg. Dat belooft dus niet veel goeds. Als ik nu zou afkopen dan moet ik idd een afkoopbedrag betalen aan Aegon en dan komt ook nog de belastingdienst om de hoek kijken. Ik stop dan immers binnen de gestelde termijn van 15 jaar. Zo heb ik het begrepen. Een beetje vreemd vind ik het allemaal; als ik winst behaal moet ik dokken bij de belastingdienst maar zullen ze mij ook tegemoet komen bij verlies??

Heb jij enige ervaring (of iemand anders) met verliespolis.nl?

Bedankt,
Ivonne

Pesa
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:52

Re: einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door Pesa »

Beste Ivonne 1969,

Wat is wijsheid in deze roerige tijden? Ik kan je alleen vertellen wat ik gedaan heb met mijn koersplan welke in december 2009 afloopt.
In mei 2008 heb ik het besluit genomen om te switchen van het Aegon Equity fund naar het Aegon deposito Fund. In mei 2008 kwam de waarde van het koersplan overeen met de totale inleg t/m mei 2008 en was er zelfs sprake van een te verwaarlozen klein rendementje. M.a.w. in mei 2008 heb ik de toenmalige waarde van het koersplan vastgeclickt.
Gezien de gigantische koersdalingen van de afgelopen tijd heb ik hier goed aan gedaan. Maar ik moet wel toegeven dat dit meer geluk is geweest dan wijsheid. Op het hedendaagse koersverloop is namelijk geen pijl meer te trekken. Het is dan ook ontzettend moeilijk om je een sluitend advies te geven. Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat indien je op dit moment mocht kiezen voot het switchen naar het Disposito Fund de waarde van je koersplan niet verder meer kan dalen. Daartegenover staat echter dat je dan niet meer kunt profiteren van eventuele koersstijgingen van het Equite Fund die zich vanaf het moment van switchen tot augustus 2008 mochten voordoen.
De stichting verliespolis.nl is de grootste belangenbehartiger voor consumenten zoals wij, die een beleggings(woeker)verzekering hebben. Momenteel is de stichting in gesprek met o.a. de Aegon om voor de in rekening gebrachte te hoge kosten voor o.a. het koersplan een compensatieregeling (schikking)te treffen. Wil jij ook dat je belangen behartigd worden door deze stichting dan kun je je aanmelden via de site verliespolis.nl.Op deze site kun je o.a. ook terecht voor verdere informatie over deze stichting.
Verder wens ik veel wijsheid en geluk toe.

Groetjes,
Pesa.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door peewee »

Pesa & Ivonne 1969

Je mag toch hopen dat er voor Koersplan gedupeerden iets meer aan schade wordt vergoed dan het fooitje dat de Stichtng Verliespolis tot nu toe bij andere verzekeraars in de wacht wist te slepen.

Een serieuzere aanpak lijkt mij gevolgd te worden door organisaties als Koersplan de Weg Kwijt (www.koersplandewegkwijt.nl) dat gaat echt specifiek over het Koersplan
Of kijkt op www.consumentenclaim.nl

Het onderwerp Koersplan hoort overigens op het subforum over de woekerpolis-affaire thuis. Zie elders op dit forum.

Pesa
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:52

Re: einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door Pesa »

Beste peewee,

Hartelijk bedankt voor de aanvullende informatie. Persoonlijk wil ik toch afwachten wat de gesprekken tussen verliespolis en Aegon gaan opleveren. Een schikking lijkt mij toch nog altijd de beste oplossing. Zelf procederen kost namelijk veel geld en nog veel meer geduld.
Toch zal ik tezijnertijd het zelf procederen in overweging nemen indien een eventuele schikking weer eens een sigaar uit eigen doos blijkt te zijn.

Met vriendelijke groet,
Pesa

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door santygo »

Gewoon even klikken de tijd nemen om te lezen:

http://www.koersplandewegkwijt.nl/modul ... =0&thold=0

Ivonne1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:51

Re: einddatum koersplan in zicht

Ongelezen bericht door Ivonne1969 »

Hallo,

Ik heb me ondertussen ook aangemeld bij koersplandewegkwijt. Via de site van st. verliespolis heb ik een stuitingsbrief verstuurd maar nu zag ik dat deze ook via koersplandewegkwijt kan. Is één stuitingsbrief voldoende of moet ik 'm ook van koersplandewegkwijt sturen omat ik me daar ook heb aangemeld?

Graag ontvang ik een reactie.

Groet,
Ivonne

Gesloten