LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe zijn uw ervaringen met de Autoriteit Financiele Markten?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
zirkoon
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2004 16:07

Hoe zijn uw ervaringen met de Autoriteit Financiele Markten?

Ongelezen bericht door zirkoon »

Lotgenoten,

Ik voorzie na de slotpleidooizitting van 17 september 2012 een tsunami aan aangiftes met strafbare feiten bij de toezichthouder die mogelijk kunnen leiden tot strafrechtelijk onderzoek en strafrechtelijke vervolging.
De manier waarop de AFM met de in het verleden gesignaleerde Sprintplan onregelmatigheden is omgesprongen geeft weinig vertrouwen in de afhandeling van deze nieuwe aangiftes.
Hoe zijn uw ervaringen met de AFM?

Met vriendelijke groet, :wink:
Zirkoon

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Hoe zijn uw ervaringen met de Autoriteit Financiele Markten?

Ongelezen bericht door peewee »

Zirkoon,
In beginsel dient een strafrechtelijk onderzoek en daarop volgende vervolging door het Openbaar Ministerie te worden uitgevoerd. De AFM is de publiekrechtelijk toezichthouder en kan na gebleken feiten strafbare feiten natuurlijk wel een boete opleggen aan Aegon, omdat er overlap is tussen strafrecht en publiekrecht.

Ik vrees echter dat AFM en DNB achter de schermen invloed zal doen uitgaan op OM opdat Aegon niet vervolgd zal worden. Wie kan nadenken weet waarom. In zo'n land leven we, helaas.
Maar ik laat mij graag verrassen, wanneer mocht blijken dat ik het helemaal verkeerd zie en rotte appels (lees: Aegon) wel aangepakt worden.

zirkoon
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2004 16:07

Re: Hoe zijn uw ervaringen met de Autoriteit Financiele Markten?

Ongelezen bericht door zirkoon »

Peewee,

Om je te verrassen hoeven we mijns inziens alleen de oceaan over en aangifte te doen bij de Amerikaanse justitie en de beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC).

Misschien zie ik het te simpel:
Op grond van Amerikaanse beursregels zijn buitenlandse ondernemingen verplicht een Form 20-F in te dienen. Form 20-F is het aangehechte document bij de jaarrekening. Als er met de jaarrekening is geknoeid (bedrog) is er bij het Form 20-F sprake van een vals opgemaakt document (zie Ahold).
Bij misleidende financiele rapportage riskeren op grond van Amerikaanse wetgeving ook Nederlandse bestuurders een celstraf die kan oplopen tot 20 jaar.
Nu maar afwachten en zien hoe en/of AMF, OM en DNB omgaan met de aangiftes.

Met vriendelijke groeten, :wink:
Zirkoon

Toan
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2012 12:54

Re: Hoe zijn uw ervaringen met de Autoriteit Financiele Markten?

Ongelezen bericht door Toan »

Aegon sprintplan 5 jaar verkocht aan mensen die slechts Nederlands kunnen

Iemand een tip hoe ik deze mensen die ik ken (slecht Nederlands) help?

Wij zijn een Aziatisch familie. Aegon heeft mijn vader en enkele mensen die ik ken die slechts Nederlands kunnen een 5 jaren sprintplan voorgelegd met het gevolg dat ze alles kwijt zijn. Een familie zit in financiele nood. Van het inleg bedrag is er 0 euro uitgekeerd. Ik vind dat buitenlanders of mensen die niet reageren de pineut zijn. Het aantal mensen die slachtoffer zijn ligt dus eigenlijk veel hoger. Indien dit nog een proces in gang is neem iemand dan contact met ons op, mijn vader met zijn slechte Nederlands is al zijn paar duizend euro kwijt = 0 terug schuld is sinds die twin tower gedoe zeggen ze maar 0 euro terug en niet hun geld. Aan hem werd uitgelegd alleen als er wereld oorlog uitbreekt kan je alles kwijtraken en dat was niet het geval!!!!!!!!!!!!!! Een valse smoes en absoluut verkeerde inlichting aan mensen die weinig tot geen Nederlands kennen!!! Iets terug is nog ok maar niks?

Ik heb dit proces pas recentelijk ontdekt via mijn vader die iets over Eagon zag over woeker polissen in het nieuws. Ik kan jullie zeggen en de mensen die zich stil houden en weinig Nederlands kennen zijn de pineut? Zij moeten ook automatisch heun geld terug. Het geld dat is verdwenen is veel groter denk aan de mensen die niet zullen klagen of niet reageren. Ik ken een aantal waaronder mijn vader.

Wij zijn een Aziatisch familie. Aegon heeft mijn vader en enkele mensen die ik ken die slechts Nederlands kunnen een 5 jaren sprintplan voorgelegd met het gevolg dat ze alles kwijt zijn. Een familie zit in financiele nood. Van het inleg bedrag is er 0 euro uitgekeerd. Ik vind dat buitenlanders of mensen die niet reageren de pineut zijn. Het aantal mensen die slachtoffer zijn ligt dus eigenlijk veel hoger. Indien dit nog in gang is neemt u contact met mij op, mijn vader met zijn slechte Nederlands is al zijn paar duizend euro kwijt = 0 terug schuld is sinds die twin tower gedoe zeggen ze maar 0 euro terug en niet hun geld. Aan hem werd uitgelegd alleen als er wereld oorlog uitbreekt kan je alles kwijtraken en dat was niet het geval. Een valse smoes en absoluut verkeerde inlichting aan mensen die weinig tot geen Nederlands kennen!!!

Iemand een tip hoe ik deze mensen die ik ken (slecht Nederlands) help?

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Hoe zijn uw ervaringen met de Autoriteit Financiele Markten?

Ongelezen bericht door juwita »

@Toan,
Er loopt een collectieve rechtszaak tegen AEGON over het Sprintplan. Gedupeerden kunnen zich nog bij die collectieve rechtszaak aansluiten. Zie de website www.sprintplanclaim.nl De rechtszaak wordt gevoerd door de Vereniging Consument en Geldzaken. De contributie is slechts euro 23,00 per jaar. Voor zover ik kan beoordelen zou die rechtszaak redelijk kansrijk moeten zijn.

Gesloten