LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rechtzaak Spirit

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Piet »

Ter herinnering:
Die Sprintplan gedupeerden die hun vordering via een acte van sessie hebben overgedragen aan de stichting Spirit of Beursklacht kunnen, nu de stichtingSpirit/Payback deze rechtszaak verloren hebben, dit intrekken en in principe alsnog een individuele procedure beginnen onder voorbehoud dat het recht om te procederen inmiddels niet is verjaard.
Ben je als Sprintplan gedupeerde aangesloten bij Payback/Spirit/Beursklacht middels een acte van sessie en wil je n.a.v. de verloren zaak van de stichting Spirit toch proberen je recht te krijgen middels een individuele procedure, mail dan naar [email protected] voor meer informatie.

Groeten,
Piet

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Piet,

Zoals al eerder aangegeven KUNNEN Sprintplanclaims van individuele gedupeerden IN BEGINSEL niet zijn verjaard. Dit dankzij de collectieve rechtsprocedure van GESP en CONSUMENT & GELDZAKEN (zie : www.sprintplanclaim.nl .
Wel verjaard kan zijn een specifieke individuele vordering zoals DWALING of MISBRUIK van OMSTANDIGHEDEN, omdat dit soort vordering NIMMER COLLECTIEF ingesteld kunnen worden.

De enige alom door rechters toegewezen vordering, namelijk SCHENDING VAN DE ZORGPLICHT door AEGON/Spaarbeleg kan dus NIET zijn verjaard.

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

8 oktober 2008


Betreft: SprintPlan - Individuele procedure



Geachte SprintPlan bezitter/bezitster,

In ons bericht van 2 oktober jl. deelden wij u mede dat er door ons druk onderhandeld werd met een aantal juridische dienstverleners over de kosten voor het voeren van een individuele procedure. Daar is inmiddels duidelijkheid over verkregen. Tegen een zeer scherpe prijs en volgens ons ook een zeer acceptabel bedrag kan het bestuur van SPiRiT u een mogelijkheid bieden een individuele juridische procedure te voeren tegen de aanbieder van het SprintPlan-product.

Voor onze SprintPlanners hebben wij niet alleen onderhandeld over een all-in prijs voor het voeren van de individuele juridische procedure, maar ook is er onderhandeld over de wijze van betalen.
Omdat veel aangesloten SPiRiT gedupeerden tevens lid van de vereniging Payback zijn hebben wij ook met het bestuur van Payback contact opgenomen met het verzoek de mogelijkheid te onderzoeken een extra korting te geven op de juridische kosten. Afgelopen maandag hebben wij ook daar een positief bericht op gekregen.

Het volgende hebben wij van SPiRiT nu voor u bereikt:

Bij Beursklacht kunt u zich aanmelden voor uw juridische SprintPlan procedure tegen een totaalbedrag van € 440,-
Hiervoor wordt uw hele procedure in eerste aanleg gevoerd zonder extra bijkomende kosten.

Het bedrag van € 440,- wordt gespreid over 10 maandelijkse termijnen.
Voor leden die aangesloten zijn bij de vereniging Payback geldt naast een ledenkorting van
€ 20,- een extra korting van nog eens € 20,- en waarmee het bedrag voor een individuele procedure op € 400,- komt. Ook dit bedrag wordt gespreid over 10 maandelijkse termijnbetalingen.

Met het uitspreken van een vonnis is er ook een veroordeling in de proceskosten. Is het een positief vonnis dan zal deze vergoeding door Beursklacht als prestatieloon worden behouden. Valt er een negatief vonnis dan blijft dat risico voor Beursklacht en worden die kosten u niet in rekening gebracht. Ook als er sprake is van een schikking dan zullen de in het schikkingsbedrag meegenomen en overeengekomen kosten van salaris gemachtigde enz. als prestatieloon door Beursklacht worden behouden.

Met het hierbij gevoegde formulier kunt u zich als bezitter van een SprintPlan opgeven voor een bij Beursklacht te voeren individuele procedure.

Tot slot nog dit:
Het bestuur van SPiRiT is zeer verheugd met het bereikte resultaat van lage kosten voor een individueel te voeren juridische procedure die in10 maandelijkse termijnen na uw aanmelding in rekening wordt gebracht.

Wij hebben nog steeds het volste vertrouwen in een positieve uitspraak bij de te voeren procedure tegen de SprintPlan contracten en hopen dat u allen het besluit neemt tot het nemen van deze juridische vervolgstap.

Juist de hoeveelheid van deelnemende SprintPlan gedupeerden kan een doorslaggevend effect hebben in de onderhandelingsfase voor een schikkingsvoorstel.
Een dan met de aanbieder getroffen schikkingakkoord zal een snelle afwikkeling zeker tot gevolg kunnen hebben! Meld u dus nu aan!


In de tabel hieronder geven wij het kostenplaatje nogmaals weer.

Bij Beursklacht te voeren juridisch individuele procedure met een SprintPlan overeenkomst

Geen lid van Payback
Tarief
Procedure €440,--
Totaalbedrag €440,--
In 10 termijnen van €44,--

Lid van Payback
Tarief
Procedure €440,--
Korting lidmaatschap € 20,--
subtotaal €420,--
Extra ledenkorting SprintPlan procedure €20,--
Totaalbedrag €400,--
In 10 termijnen van €40,--


Met vriendelijke groet,

Het bestuur van de stichting SPiRiT.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Piet »

Het volgende hebben wij van SPiRiT nu voor u bereikt:

Bij Beursklacht kunt u zich aanmelden voor uw juridische SprintPlan procedure tegen een totaalbedrag van € 440,-
En hadden wij anders kunnen verwachten van Spirit/Payback?
Momenteel wordt er door ons druk onderhandeld met een aantal juridische dienstverleners over de invulling van een te voeren individuele procedure met de daarbij behorende kosten.
Zogenaamd aangeven dat er diverse mogelijkheden worden bekeken terwijl van te voren al duidelijk was wie dit zou gaan doen.
Payback heeft immers een samenwerkingsverband met Beursklacht.

Iedereen heeft natuurlijk de vrijheid te beslissen wat te doen en met wie verder te gaan na deze 2 nederlagen van Spirit/Payback.
Wil je weten wat de alternatieven zijn, mail naar [email protected] voor een onafhankelijke mening.

Groeten,
Piet

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste Piet,

Het is voor iedereen inderdaad vrij om te beslissen naar welke rechtshulpverlener hij/zij overstapt. Vanuit de vereniging Payback hebben wij contacten met meerdere advocaten kantoren die Sprintplan gedupeerden bij kunnen staan. Ook met hen zijn afspraken gemaakt. Meer daarover wordt in onze aankomende nieuwsbrief vermeldt.

Echter het voornaamste is dat SPirIt in het belang van haar aangeslotene heeft gehandeld. Het had op SPiRiT zijn weg gelegen om in cassatie te gaan, net zoals Consument & Geld zaken dat doet om geen gezichtsverlies te leiden. Echter in cassatie gaan dient in dit opzicht niet het belang van de aangeslotene. Immers indien SPiRiT bij cassatie in het gelijkgesteld zou worden dan zou de zaak weer terug verwezen worden naar het Hof en vervolgens dient men dan weer individueel het causaal verband aan te tonen.
Daarom heeft SPiRiT besloten om nu direct voor individuele procedures te kiezen in plaats van in cassatie gaan. Mocht C&G het cassatie verzliezen of winnen dan dienen al haar sprintplan leden nog steeds een individueel proces aan te gaan het zij bij winst eerst terug naar het Hof en daarna individueel of direct individueel bij verlies van het cassatie. Het is jammer dat C&G op het standpunt blijft staan dat als ze winnen dat dan de buit binnen is. Niets is minder waar kijk naar de vonnissen van collectieve acties. Leaseleed heeft zijn zaken gesplits daar het op individuele basis beoordeeld moest gaan worden. C&G GeSP zijn afgewezen in hun collectieve acties en jongst leden de wijze van procederen, hybride tussen collectief/individueel van SPiRiT ook afgewezen. Een ieder die nog denkt dat C&G of andere soortgelijke procedures alla groeivermogenclaim woekerpolisclaim verliespolis koersplandewegkwijt hun eigen zaak te winnen geloofd in een sprookje die op hun mouw wordt gespeld door de belanghebbende bestuurders van deze organisaties. Dit soort zaken hebben alleen effect in het product aansprakelijkheids aspect wat op zich ook belangerijk is om een vonnis of arrest voor te verkrijgen. Echter een dergelijk uitspraak geldt alleen als ondersteuning in de eigen individuele procedure.

Overigens voor leden van de Vereniging Payback die aangesloten zijn bij Consument en Geldzaken voor het Sprintplan product wordt in de eerst volgende nieuwsbrief ook een aanbod gedaan om een individueel proces aan te spannen.

De rechters in Nederland willen nu eenmaal per persoon vonnis wijzen.
Ze roepen daarmee zelf een tsunami over zich af. Maar goed zo blijven de rechters ook aan het werk en pikken ze een graantje mee van het aandelenlease leed van gedupeerden.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

mankon
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 jan 2006 13:12

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door mankon »

In het geval van individueel recht halen, zo een jaar of 4 erbij optellen?

Bedankt alvast, Manuela

sandermans
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 jul 2008 19:28

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door sandermans »

tja als ze moeten gaan betalen hebben ze dan nog wel wat over ?

http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_34306.z24

zullen de rechters er ook niet een beetje rekening mee gaan houden om die toko overeind te houden?
anders moeten we als nog allemaal er aan mee betalen........ zucht

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

zullen de rechters er ook niet een beetje rekening mee gaan houden om die toko overeind te houden
Dat is eenvoudig te controleren. De gemiddeld toegewezen schadevergoeding in individuele zaken is tot nu toe 60% van de schade (soms wat meer, soms wat minder), PLUS de wettelijke rente.
Wanneer dit straks ineens daalt naar gemiddeld 40 of 25% dan weten we inderdaad dat rechters ook op dit punt bezig zijn het recht te manipuleren in plaats van toe te passen.

oudshoorn
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 jul 2006 09:47

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door oudshoorn »

Wie weet hoeveel individuele rechtszaken van Sprintplan door Beursklacht gewonnen zijn. Hoelang zal de rechtszaak weer lopen.

Ik ben van Sprintplan 6000 gulden kwijt. Dat is in euro gerekend €2727,27 . Velen hebben dit laagste bedrag, want dit was toen het minimale inleg.

40% of 60% van dit bedrag is ongeveer €1000 met rente etc. krijg je bij een gewonnen rechtszaak.

Spirit vraag €400,-- en andere advocaten vragen €1500,--. Ik weet nog niet of ik hieraan wil beginnen.
Ik hoor wel

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Oudshoorn,
Ik zou inderdaad even ''pas op de plaats maken''. Om meerdere redenen.

1)Er ligt nu de Gesp zaak bij de Hoge Raad. De Hoge Raad zal de knopen moeten doorhakken op het punt van de zorgplichtschending en de ontbrekende Wck-vergunning en de misleiding door Aegon.
Wanneer het arrest op meerdere of alle punten goed uitpakt, zal Aegon vermoedelijk ''de handdoek in de ring gooien'' en de strijd opgeven.

2)Aegon is zelf -als financiele instelling - in zeer zwaar weer terecht gekomen. Niet uit te sluiten valt dat Aegon hetzelfde lot is beschoren als Fortis en dat de Staat der Nederlanden een zeer groot of volledig belang in Aegon moet gaan nemen. In dat geval zal de Staat der Nederlanden mogelijk gaan puinruimen bij Aegon en ook dit (Sprintplan) probleem via een schikking oplossen. Dit laatste is een aanname die ik niet hard kan maken Er ligt bij Aegon ook nog een zeer groot woekerpolisprobleem als tweede lijk in de kast.

mark25
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2007 06:29

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door mark25 »

beste Peewee ,even een zinnetje naar jou toe . ik volg dit forum vaak omdat ikzelf dus ook bij een hele grote groep behoor die bedonderd en gedupeerd zijn , sorry met respect voor al die anderen die ik hierbij vergeet maar ik wil jou Peewee alvast bedanken voor je adviezen etc. bij deze groeten Mark

oudshoorn
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 jul 2006 09:47

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door oudshoorn »

Als klant van Spirit had ik een aantal vragen aan Beursklacht gesteld, waarvan 2 de belangrijkste hieronder:

1) Zijn er individuele rechtszaken m.b.t. sprintplan door Beursklacht uitgevoerd?
2) Zijn er rechtszaken van sprintplan door Beursklacht gewonnen zijn.

Dit is het antwoord van Beursklacht:

Door de enorme drukte is het voor ons op dit moment onmogelijk om alle rechtszaken en bijbehorende nummers en aantal aanmelding van onder de 6000 op te gaan zoeken.

Wij denken een goede zaak te hebben omdat het individueel wordt behandeld en er dus per gedupeerde bewijslast aangevoerd mag worden.

En resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst dus is het aan u of u wilt procederen of niet.

----------
Ik heb deze 2 simpele vragen gesteld om een beslissing te kunnen nemen, maar helaas.
Voor het beanntwoorden van vragen is er geen tijd. Bellen kost 50 cent per minuut. Wie heeft er ervaringen of is in zee gegaan met Beursklacht.
Bij telefonische navraag bleek dat veel mensen zich hadden aangemeld.

Ik ben heel erg aan het twijfelen.

Ik hoop reacties te kunnen krijgen

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Oudshoorn,

De kans op het winnen van een individuele rechtszaak over het Sprintplan wordt niet zozeer bepaald door wie je advocaat is (Beursklacht of een andere). De Rechtbank bekijkt al die zaken door dezelfde (ietwat gekleurde) bril. Wanneer je schade lager is dan 5.000,-- kun je ook zelf een kantonprocedure tegen Aegon starten. Daar heb je geen advocaat voor nodig. Momenteel is de stand van zaken zo dat IEDERE Sprintplan-gedupeerde die INDIVIDUEEL een rechtszaak voert bij de Rechtbank of bij de kantonrechter zijn rechtszaak wint. De uitkomsten van die vonnissen verschillen alleen op het punt van de toegewezen hoogte van de schadevergoeding (die varieert tussen de 30% en 80%, afhankelijk van inkomen en opleiding van de gedupeerde). Ook de wettelijke (vertragings)rente wordt steeds toegekend. Die wettelijke rente alleen al is de meeste zaken al vaak een bedrag tussen de 500 en 2000 euro.

Het punt is echter dat Aegon op dit moment nog tegen IEDER vonnis in hoger beroep gaat. Ik neem aan dat het kostenplaatje van Beursklacht NIET de kosten van een momenteel nog onvermijdelijk hoger beroep dekt.

Ik raad je aan mijn eerdere advies om ''pas op de plaat te maken' ter harte te nemen. Ook vooral niet zenuwachtig of ongeduldig worden.

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Oudshoorn,

1) Ja, Beursklacht is na sluiting inschrijving St SPiRiT dd 2006 gestart met het voeren van individuele sprintplan procedures onder de naam SPiRiT II voor de prijs van 440 vastekosten + 350 euro Prestatieloon.
2) Zaken werden, zoals Peewee al meldt in voorgaande bericht, gewonnen met percentage 60/40 of er werd geschikt.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Roosch
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2008 14:40

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Roosch »

Hallo allemaal,

Mijn dilemma is eigenlijk het zelfde als dat van Oudshoorn.
Als lid van Stichting Spirit wil ik principieel verder met het aanpakken van die boeven, maar ik twijfel sterk om daaraan €440,- uit te geven.
Om vervolgens een hoger beroep voorgeschoteld te krijgen met een nog ongewisse uitkomst en bijbehorende kosten.

Na het lezen van al het bovenstaande lijkt het me niet onverstandig om nog even te wachten.

Ik hoop alleen niet dat in die tussen tijd de hele boel failliet of overgenomen wordt.

Ik blijf dit scherp volgen

Mvg

Roosch

rost60
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:20

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door rost60 »

JA MEE EENS!! Je kan wel aan de gang blijven ik heb in 2004 al € 170.- euro betaald en ja veel verder ben ik er nog niet mee gekomen.
Waar het mij omgaat dat je wellicht moet kunnen aantonen dat je het geld enorm hebt gemist....en daar gaat het niet om het was bedoeld om wat extra weg te leggen voor het pensioengat dat ik heb maar dat aan kunnen tonen en dat je op het verkeerde been bent gezet omdat je dacht dat je bij 'n spaarinstelling zat....,naief??? Ja achteraf misschien maar hoe denkt een rechter er over....,met de vraag mijnheer heeft U hierdoor in armoede moeten leven??? Toon dat eens aan en wie kan dat??? Nee het houdt 'n keer op en ze worden gestraft dat Aegon de tijd keert tegen hun.....,ook wel lekker..,wraak of gemeen geen probleem ze krijgen wat hun toekomt!!!!!! Maar blijf het volgen en daar waar nodig reageren! En let op je verzekeringen dat je niet toevallig bij hun dochter of zo zit...., gelijk weggaan..,vraag je tussen persoon ernaar want voor je het weet betaal je nog maandelijks premie voor iets heel anders maar wel onder hun vlag, gewoon MISGUNNEN!!!

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door bia »

Hoge Raad oordeelt in najaar over Sprintplan

Naar verwachting zal de Hoge Raad, ons hoogste rechtscollege, dit najaar voor het eerst na 5 jaar rechtsstrijd, een oordeel vellen in een rechtszaak over het Sprintplan. Deze cassatieprocedure bij de Hoge Raad betreft overigens niet de rechtszaak van Consument & Geldzaken, die immers nog in hoger beroep bij het Gerechtshof loopt.

In de cassatieprocedure die nu aan de Hoge Raad is voorgelegd, staat met name de schending van de zorgplicht door Aegon/Spaarbeleg centraal. Verwacht mag worden dat de Hoge Raad zal vasthouden aan eerdere uitspraken van de Hoge Raad. In eerdere uitspraken is de zorgplicht die op banken rust altijd opgehangen aan de plicht de klant te beschermen tegen gebrek aan inzicht, onervarenheid en lichtvaardigheid.

bron: sprintplanclaim.nl


Mag het recht zegen vieren voor alle gedupeerden die 5 jaar of meer hebben gespaard voor Jan met de lange L wel te verstaan Aegon

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Mag het recht zegen vieren voor alle gedupeerden die 5 jaar of meer hebben gespaard voor Jan met de lange L wel te verstaan Aegon
Dat zegevieren gaat pas gelden als je zelf een individuele zaak aanspant met de uitspraak van de hoge raad in de hand.
Het is een misvertand om te denken dat als deze hoge raad uitspraak valt dat dan er uitgekeerd wordt door AEGON. De rechtstrijd begint dan pas. Zorgplicht schending dient helaas in onze rechtspraak per individu bepaald te worden. En dat is alleen mogelijk in een individuele procedure.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door bia »

Beste Pieter

Wat voor nut heeft het dan om lid en www.sprintplanclaim.nl jaarlijks te betalen, ik dacht dat deze mensen ook mijn financieel probleem behartigen ?

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste Bia,

Nuttig is het om de zaak van C&G te ondersteunen omdat het jurisprudentie verwerft. Die jurisprudentie heeft gevolgen in je individuele proces. Dus JA C&G behartig je belangen in algemene vorm.
Zie het zo. zonder lidmaatschap(pen) bij C&G kan zij het proces niet financieren om het algemeen belang van sprintplanners te bedienen.
MI is het lidmaatschap bij C&G geen slechte keus. Immers via die weg draag je zorg dat je indirect profijt hebt van het proces wat C&G voert.
Echter de kanttekening die ik plaats is dat je niet blind moet staren dat daarmee de strijd is gestreden. Je dient helaas individueel het te gaan aan te vechten om je eigen geld terug te krijgen.
Proces van C&G, Gesp, Spirit etc. hebben allemaal zijn functie gehad en meerwaarde in de huidige stand van zaken. Maar desalniettemin, gezien jurisprudentie in collectieve procedures, dien je een individueel proces op te starten om je geld terug te halen, met verwijzing naar de eerder genoemde proces voeringen. Welke weer scheelt in de kosten van de advocatuur in het individuele proces.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Gesloten