LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rechtzaak Spirit

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Pieter en Bia,

Wanneer er door de Hoge Raad straks duidelijkheid is gegeven over de meest wezenlijke rechtsinbreuken die in de aandelenleasestrijd spelen, zal (mits rechtsinbreuken door de HR zijn vastgesteld) Aegon zeer waarschijnlijk de strijd staken en de zaak collectief oplossen langs de lijnen van de bestaande jurisprudentie. Ofschoon niet helemaal uitgesloten, acht ik de kans klein dat Aegon het straks op tenminste 35.000 individuele Sprintplan-rechtszaken zal laten aankomen. Ieder individuele rechtszaak leidt alleen maar tot een verdere kostenstijging voor Aegon, terwijl dan uitkomst van een individuele rechtstraaks dan bij voorbaat vast staat. Ook maatschappelijk zou Aegon zich dan volslagen ''uit de markt prijzen''

Bovendien weet ik uit betrouwbare bron dat voortzetting van de rechtsstrijd door Aegon, nadat de Hoge Raad straks duidelijkheid heeft verschaft -in de Gesp zaak of in de eigen cassatieprocedure van C&G- door Consument & Geldzaken niet gepikt zal worden. Een totale landelijk boycotactie tegen alles wat Aegon heet, dreigt dan.


Een collectieve rechtszaak kan dus wel degelijk tot een totaaloplossing voor tienduizenden Sprintplan-gedupeerden leiden.

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Pieter en Bia,

Wanneer er door de Hoge Raad straks duidelijkheid is gegeven over de meest wezenlijke rechtsinbreuken die in de aandelenleasestrijd spelen, zal (mits rechtsinbreuken door de HR zijn vastgesteld) Aegon zeer waarschijnlijk de strijd staken en de zaak collectief oplossen langs de lijnen van de bestaande jurisprudentie. Ofschoon niet helemaal uitgesloten, acht ik de kans klein dat Aegon het straks op tenminste 35.000 individuele Sprintplan-rechtszaken zal laten aankomen. Ieder individuele rechtszaak leidt alleen maar tot een verdere kostenstijging voor Aegon, terwijl dan uitkomst van een individuele rechtstraaks dan bij voorbaat vast staat. Ook maatschappelijk zou Aegon zich dan volslagen ''uit de markt prijzen''

Bovendien weet ik uit betrouwbare bron dat voortzetting van de rechtsstrijd door Aegon, nadat de Hoge Raad straks duidelijkheid heeft verschaft -in de Gesp zaak of in de eigen cassatieprocedure van C&G- door Consument & Geldzaken niet gepikt zal worden. Een totale landelijk boycotactie tegen alles wat Aegon heet, dreigt dan.


Een collectieve rechtszaak kan dus wel degelijk tot een totaaloplossing voor tienduizenden Sprintplan-gedupeerden leiden.
Pewee,

Je uiteenzetting is helder en duidelijk. Ik onderstreep het. Helaas kan ik niet begrijpen dat C&G dit bovenstaande niet comuniceert naar haar leden. Hieruit blijkt dat C&G onderkent dat er geen uitbetaling volgt bij een positieve uitspraak. Maar dat men afhankelijk is van een daarop volgende schikking en of indivduele procedure. Het gross van leden van C&G zijn in de verondersteling dat C&G procedure uitbetaling bij positief vonnis betekend. en dat is dus niet zo, zie ook jouw reactie. Wellicht verstandig als C&G openheid van zaken geeft aan haar leden zoals jij in bovenstaande reactie ook doet. Het voorkomt in ieder geval een hoop elende en verwijten onder de aangeslote leden van C&G.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Pieter,
Je kletst uit je nek. Alle circa 24.000 Sprintplan-gedupeerden die lid zijn van Consument & Geldzaken worden via het leden(kwartaal)blad ''Financiele Consument/FC'' op de hoogte gehouden over de laatste stand van zaken. Ook over de aanpak van Consument & Geldzaken en de in stelling gebrachte rechtsinbreuken, w.o. nietigheidsclaims.

lekkerbek
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2004 21:28

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door lekkerbek »

Is een repeterend probleem van Pieter. Beter helemaal niet meer op reageren. Het woordenboek mag hij ook wel wat vaker inzien.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door ad »

Peewee,
Ik denk dat Pieter een punt heeft.
Laten we er nu even van uit gaan dat de Hoge Raad ( wellicht al in jan/febr. in de Gesp zaak) een positieve uitspraak doet richting de gedupeerden en dat zij vast stelt dat Spaarbeleg de zorgplicht geschonden heeft en daarbij aangeeft dat ook de inleg als verlies moet worden aangemerkt.
Uit alle eerdere uitspraken in collectieve zaken ( Gesp, C& G, Spirit ) heeft de rechter aangegeven dat men geen uitspraken kan doen over de hoogte van het schade maar dat dit individueel moet worden vastgesteld.
De rechtbank hanteert in individuele gevallen het catagoriemodel
dus afhankelijk van inkomen/beleggingservaring enz. wordt dan 30 tot 80% toegekend.

Wat zijn dan nog de mogelijkheden:
- Spaarbeleg komt met een schikking. Hoeveel?
- Individueel procederen

Ik begrijp dat C & G niet vooruit wil lopen op de zaak maar of 'we' er nu zo goed voor staan?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Ad,
Waarom zou de Hoge Raad niet kunnen oordeelen dat circa 90% van de Sprintplan contracten nietig zijn ? De Hoge Raad hoeft hier alleen maar de Wet op het Consumentenkrediet voor toe te passen. Bij nietigheid hoeft er helemaal geen causaal verband en/of individuele schadevaststelling plaats te vinden.

Probleem voor 90% van de gedupeerden opgelost en die andere 10% volgt dan ook wel.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door ad »

Peewee, dit gaat echt niet gebeuren.
Tot op heden achtte de rechter deze wet niet van toepassing of als het dan in bepaalde gevallen wel zo was dan wist men er zo'n draai aan te geven dat het contract niet vernietigd werd.


Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
De Hoge Raad gaat mee met het Gerechtshof en we zijn overal vanaf
( vooral dan van je geld ) of de schending van de zorgplicht wordt weer hersteld en dan maar hopen op een goed compromis ( lees schikking )

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Kort samengevat. Bron Rechtspraak LJN: BH2811, Hoge Raad , CPG 07/11290


Voor alle effectenlease producten waaronder sprintplan geldt:
Inleg (betaalde rente) en een eventuele restchuld wordt als schade toegekend waarbij de schade wordt verdeeld onder de afnemer en aanbieder. "Eigenschuld" weegt minder zwaar als de zorgplicht van de aanbieder.

Mijn inziens categorie modellen waarbij meer eigenschuld wordt toegekend en dus de afnemer meer schade voor zijn rekening kreeg als de aanbieder dienen worden bijgesteld aan de norm van PG indien HR met advies meegaat in zijn uitspraak.

Jammer genoeg Wck niet van toepassing verklaard en helaas geen algehele nietigheid voor sprintplanners zoals door C&G vurig en gemotiveerd betoogt is. echter wel bovenstaande schade toekenning van inleg (betaalde rente) vermindert met percentage eigenschuld indien men individueel procedeert (door het zogenoemde causaal verband aan te tonen).

uitspraken rechter utrecht inzaken sprintplan, 60% inleg terug zullen waarschijnlijk niet hoger of lager worden. helaas dien je wel individueel dit aan te dienen en gaat helaas niet via een collectieve actie.
echter kosten hoeven niet veel te zijn indien je geen recht hebt op toevoeging, per saldo ad 355 euro voor leden van Payback en SPiRiT aangeslotenen (normaal tarief 790 euro). meer informatie bij de vereniging Payback.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback
Laatst gewijzigd door Pieter op 15 feb 2009 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.

mankon
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 jan 2006 13:12

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door mankon »

Goh, wat zijn we met 4-5 jaar rechtszaak enorm opgeschoten.
Ronduit bizar, dat nu pas (definitief) aan het licht komt, om toch maar individueel te proceduren.
Momenteel zit ik vol met woede niet alleen richting die "" fijne ventjes "" van Aegon, maar naar de mens in het algemeen. Dagelijks wordt bevestigd, dat mensen het niet zo nauw nemen met integriteit, respect en fatsoen. Het liefst maak ik dat tuig persoonlijk af. Stelletje slome duikelaars daar in die rechtszaal zeg. WALGELIJKE, STINKENDE ZAKKENVULLERS. WIE GAAN ER MEE, OM HET BEDRAG PERSOONLIJK OP TE HALEN, BEN ER NU ECHT KLAAR MEE !!!!!!!

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door bia »

mankon


Moet toegeven dat ik het wachten ook een beetje zat ben maar vermoed dat Aegon dat juist wil zodat er meerdere gedupeerden afhaken door gedemotiveerd te raken na al die jaren wachten op hun rechtmatig gespaarde geld.

Het is en blijft voor mij onverteerbaar dat deze transparante rechtszaak zolang moet duren terwijl wij overduidelijk opgelicht zijn door Aegon, zien ze dit nou niet of willen ze dit niet zien ?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Moet toegeven dat ik het wachten ook een beetje zat ben
Met spanning op een uitkomst gaan zitten wachten lijkt mij inderdaad niet zinvol. Je gewone leven schiet er op zo'n manier misschien een beetje bij in. Het kan natuurlijk zijn dat je het bedrag van de geclaimde schadevergoeding echt zeer dringend nodig hebt om verder van te leven. Lijkt me zelden het geval ! Zo niet, dan lijkt mij dat zolang de wettelijke vertragingsrente ad. 6% per jaar hoger ligt dan de spaarrente bij een bank, vetragingsrente aantrekkelijker is.

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door bia »

Beste Peewee


Het is niet zo dat ik mijn geclaimde schadevergoeding morgen nodig heb (wel meegenomen) maar, het zou wel prettig zijn voor alle gedupeerden dat er wat meer schot in deze zaak komt.

mankon
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 jan 2006 13:12

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door mankon »

Zo is dat.
Zelf kan ik het heel goed gebruiken voor investeringen, om vervolgens op een ZUIVERE, EERLIJKE EN PURE manier handel te drijven.
Uitgaande van de individuele nasleep; heeft iemand (peewee bijv.) een idee, hoeveel tijd daar +/- in gaat zitten?

oudshoorn
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 jul 2006 09:47

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door oudshoorn »

Wie weet de exacte data van de komende uitspraken van GESP-en Consumentenclaim inzake sprintplan zijn. Ik had mij toen bij alle drie aangesloten

Verder ben ik benieuwd hoeveel mensen van st Spirit zich hebben aangemelde voor de individuele rechtszaak bij Beursklacht.
Ik vraag mij af tot wanneer kan je aanmelden beursklacht als je klant bent geweest bij Spirit.

Het is nu al heel lang geleden dat mijn 6000 gulden weg is van Sprintplan en kan het niet vergeten. Er is dus een kans om 1000 euro terug te krijgen via Beursklacht. Maar ik wacht nog even op de andere uitspraken.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Oudshoorn.

Het Hoge Raad arrest in de Gesp-zaak staat op de rol voor 5 juni a.s.

Consumentenclaim ? Die ken ik niet van de Sprintplan-rechtszaak ! (wel van de woekerpolis-affaire). Je bedoelt waarschijnlijk de Vereniging Consument & Geldzaken

oudshoorn
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 jul 2006 09:47

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door oudshoorn »

Sorry,
Ik bedoelde de sprintplanclaim. Dus ook 5 juni.

http://www.sprintplanclaim.nl/

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Oudshoorn,

Inschrijving wordt niet gesloten bij overheveling daar het allemaal individuele zaken gaan betreffen bij SPiRiT II (BK) bijbehorende vergoeding/tegemoetkoming proceskosten SPiRiT I en Payback blijven geldig.

Voorst is in overweging in hoevere leden Payback die bij C&G en of Gesp aangesloten zijn, tegemoet gekomen kunnen worden in een individueel procesvoering. Daarover hoop ik over twee weken wat meer te kunnen mededelen.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door Pieter »

Zoals belooft update voorgaande posting.

Principe akkoord bereikt binnen de vereniging voor leden van Payback die individueel gaan procederen bij de firma Beursklacht welke voorheen bij C&G en of GeSP zijn of waren aangesloten.

Totalen kosten plaatje en voorwaarden worden naar leden van vereniging gestuurd zodra principe akkoord ook daadwerkelijk beklonken is (welke in dezelfde hoogte ligt als voor leden Payback die bij spirit aangesloten zijn). Waardoor een betaal en haalbare proceskosten prijs bewerkstelligd is.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

ps eenzelfde actie op stapel voor Groeivermogen gedupeerden die lid zijn bij Payback en collectieve rechtszaak van C&G ondersteunen.

Note. collectieve actie heeft zijn doel bewezen nu is het zaak het individueel per persoon je geld terug te vorderen welke alleen mogelijk is via individueel proces.

rost60
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:20

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door rost60 »

En is er ook al bekend hoe lang dit kan duren?? maanden of ook jaren heb mij wel aangemeld bij beursklacht en laat het er dus niet bij zitten, dat hoopt aegon natuurlijk wel dus mensen oke het kost wel weer wat maar gun ze NIET dat we afhaken, we gaan tot het gaatje en blijf erin geloven...,geduld dat moet je wel hebben.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: rechtzaak Spirit

Ongelezen bericht door peewee »

Zolang Aegon tegen ieder vonnis in hoger beroep gaat, heeft invidueel gaan procederen (op dit moment) geen enkele zin. Zonde van de kosten die je daarvoor extra moet gaan maken.

Gesloten