Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoezo, ontmoedigingsbeleid :P

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
04 nov 2021 13:47
Albert1955 schreef:
27 okt 2021 23:23
Stef Smit van CC heeft ook geprobeerd uit te leggen waar de crux bij het Sprintplan zit. Afgesloten via een tussenpersoon die niet bevoegd is, is niet automatisch 100% schade terug. In de rechtspraak geldt nog steeds: wie stelt bewijst.
Ik krijg de nodige dossiers op mijn bordje. Het is vaak drama wat mensen in eerste instantie aanleveren, maar ik vind vrijwel altijd een draadje/gaatje waar je mee verder kan. Het is monnikenwerk waar ik toch nog steeds alle vertrouwen in heb, maar ik word tegelijk niet alleen alsmaar giftiger op Aegon zelf, maar ook op Vereniging Consument & Geldzaken, ConsumentenClaim / Leaseproces en zelfs op Platform Aandelen Lease.

Jullie hebben in flink wat zaken essentiële informatie op een presenteerblaadje gekregen, zonder het ook maar een blik waardig te keuren. Voor honderden, zo niet duizenden argeloze gedupeerden hebben jullie je ziel en zaligheid aan de duivel verkocht :evil:
Toch nog alle lof voor Platform Aandelen Lease PAL, want die stuurt mij gelukkig af en toe ogenschijnlijk hopeloze dossiers die bij nader inzien juweeltjes blijken te zijn. Een compilatie.

Is het SprintPlan echt wel rechtstreeks afgesloten? Na tien minuten stevig doorvragen blijkt dat het toch aan de keukentafel is geadviseerd en geregeld door een persoonlijk adviseur. En komt een stukje verloren herinnering terug.

Dan komt de schoenendoos op tafel, en komt een knallende wervingsbrief van Aegon Spaarbeleg tevoorschijn: "Als gewaardeerd klant van Spaarbeleg..." "Voor vragen kunt u natuurlijk altijd terecht bij uw persoonlijk adviseur De Spaarbelegger: ..."

Het belteam komt in actie: "Naar aanleiding van uw telefoongesprek met Spaarbeleg Telemarketing doet het mij een plezier onze afspraak te bevestigen. Spaarbeleg is al jaren marktleider op het gebied van belastingvrij sparen met het hoogste rendement. Het is de werkwijze van Spaarbeleg om in een persoonlijk gesprek te inventariseren welke wensen en behoeften u heeft om op lange en korte termijn aan vermogensopbouw te werken. Geen enkele gezinssituatie is gelijk en daarom is het advies afgestemd op uw behoefte en mogelijkheden van nu en in de toekomst."

Soms kan het zomaar gebeuren, dat zo'n adviseur op officieel briefpapier van DE SPAARBELEGGER met een rekentool van Aegon Spaarbeleg, een SprintPlan-Rekenvoorbeeld heeft achtergelaten. Met onderaan de fraaie zin: "SprintPlan is een spaarvorm van Spaarbeleg, 100% dochter van AEGON"

spaarvorm - spaarvorm? - SPAARVORM? - SPAARVORM !!!

De adviseur legt aan de keukentafel enthousiast uit dat de inleg gegarandeerd is, vult een eenvoudig inschrijfformulier SprintPlan in en stuurt dit naar Spaarbeleg met het gewenste maandbedrag, al dan niet met begeleidend schrijven. Gevolgd door een SprintPlan certificaat met welkomstbrief: "Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact op met uw adviseur:..."

Tussentijds beëindigd? "Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met uw adviseur: ..."

Of wilde je na een paar jaar tussentijds verlagen? De bevestigingsbrief: "Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact op met uw adviseur: ..."

Kort voor het einde: "Op ... eindigt uw SprintPlan (..) Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact op met uw tussenpersoon: ..."

Na die vijf jaar, de eindbrief met nul resultaat: "Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met: ..."

Een klacht uit die tijd? "Deze brief is doorgestuurd naar uw adviseur ... om de zaken met u te bespreken en af te handelen "

Dan, als klap op de vuurpijl, een klachtbrief aan de hoofddirectie van adviesketen De Spaarbelegger ... van diezelfde persoonlijk adviseur!

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
19 nov 2021 15:12
Soms kan het zomaar gebeuren, dat zo'n adviseur op officieel briefpapier van DE SPAARBELEGGER met een rekentool van Aegon Spaarbeleg, een SprintPlan-Rekenvoorbeeld heeft achtergelaten. Met onderaan de fraaie zin: "SprintPlan is een spaarvorm van Spaarbeleg, 100% dochter van AEGON"

spaarvorm - spaarvorm? - SPAARVORM? - SPAARVORM !!!

De adviseur legt aan de keukentafel enthousiast uit dat de inleg gegarandeerd is, vult een eenvoudig inschrijfformulier SprintPlan in en stuurt dit naar Spaarbeleg met het gewenste maandbedrag, al dan niet met begeleidend schrijven. Gevolgd door een SprintPlan certificaat met welkomstbrief: "Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact op met uw adviseur:..."
Nadat RADAR in 2002 voor het eerst uitgebreid aandacht heeft besteed aan aandelenlease/effectenlease, nemen ook SprintPlan-deelnemers massaal contact op met hun adviseur. Een reactie:
De Spaarbelegger schreef: De Spaarbelegger, volledig advies over sparen en beleggen
Naar aanleiding van ons prettige gesprek graag uw aandacht voor het volgende. (..) Uw garantiewaarde van uw SprintPlan is F 30.900
Bij de start van SprintPlan vertelde werkelijk iedere adviseur van De Spaarbelegger dat de inleg bij deze spaarvorm gegarandeerd was. Zo zijn de jongens en meisjes op pad gestuurd, zonder zelf de constructie goed te doorgronden...

Déze adviseur kwam er pas na deze brief achter dat hier nog ƒ 30.000 verkapte lening van af ging en heeft meteen daarop afscheid genomen van Spaarbeleg en adviesketen De Spaarbelegger! Beste meneer Stef Smit van ConsumentenClaim, beide documenten zitten gewoon in jullie dossiers. Prima startpunt voor aanvullend onderzoek en een aantal proefprocedures, toch?

geld regeert
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2021 17:04

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door geld regeert »

Na aanleiding van het telefonisch gesprek (zoals hieronder beschreven)ben ik teruggebeld en is mijn voicemail ingesproken, of ik terug wilde bellen op het nummer 0800 0010.
heb dat nu een tijdje geprobeerd maar krijg iedere keer de tekst; het is bijzonder druk belt u later terug.
dat meermaals gedaan zonder resultaat. Ook na de tekst aan de lijn gebleven want na het verhaal kwam: wilt een medewerker spreken blijft u dan hangen
Consumentenclaim valt mij steeds meer tegen, krijg het gevoel dat ze voor de fooi van 750 Euro zoveel mogelijk zieltjes hebben willen winnen door te bellen en er nu al het contact vermijden
op de site staat dat ze de 90 % hebben gehaald en dat ze voor het eind van het jaar iedereen die akkoord is gaan uitbetalen....ben benieuwd!
geld regeert schreef:
09 nov 2021 14:24
word net gebeld door dame Consumenten Claim

U heeft nog niet gereageerd op ons voorstel. Ik: die fooi van 750 euro bedoeld u..nee daar ga ik niet mee akkoord. Dame: we kunnen ook een jurist naar uw zaak laten kijken. Ik: Pardon....hoe dat zo. Dame: omdat zoveel mensen niet akkoord gaan doen we dit nu. Ik: maar hoe zit het met de mensen die al getekend hebben omdat jullie zeiden dat de 750 euro echt het uiterste was? Dame: nee die hebben getekend dus die hebben die keus niet meer.
Dame maar verteld dat dit echt ongehoord is.

MENSEN....WE WORDEN GEN...D door Consumenten Claim.

Heb nu ook een stuk naar Tros Radar hierover gestuurd dit is namelijk SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!

leo.verweij
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2021 20:44

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door leo.verweij »

Beste Sprintplan slachtoffers wie heeft ook adviseurs van Spaarbeleg uit de jaren 1998-1999 over de vloer gehad?
Ik heb dus advies van deze tussenpersoon gekregen maar Consumentenclaim heer Smit zeg dat hij niets mee kan,hoezo niet er was
toch een uitspraak van het Hoger Gerechtshof dat alle Sprintplan deelnemers die zijn geadviseerd door een persoon, deze dus van
Spaarbeleg voor 100 % vergoedt moeten worden,waarom gaat de heer Smit hiermee niet gewoon juridisch mee aan de slag blijkbaar
heeft hij van Aegon een leuk financieel voorstel gekregen om vooral maar tegen alle Consumentenclaim aangesloten slachtoffers maar te
zeggen dat hij juridisch niets meer kan doen en ze maar af te schepen met een fooitje,ik ga hier beslist niet in trappen en gaat verder met
het Kifid die hopelijk meer kan dan Consumentenclaim,heef iemand nog ervaring met het Kifid wat betreft het geadviseerd zijn door een
tussenpersoon en hiervan ook documenten heeft bewaard als bewijs,ik wacht graag op uw reakties!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door Moneyman »

leo.verweij schreef:
05 dec 2021 15:33
... ik ga hier beslist niet in trappen...
Niet vervelend bedoeld, maar heb je je al concreet juridisch laten adviseren? Het is complexe materie, en ik kan uit je bericht hier niet opmaken dat je die materie goed beheerst.

VerkoopPut-Koopcall
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:04

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door VerkoopPut-Koopcall »

Robin R. schreef:
23 aug 2021 09:56
VerkoopPut-Koopcall schreef:
22 aug 2021 19:07
VerkoopPut-Koopcall schreef:
18 aug 2021 07:22
Jaarverslag met jaarrekening 2002 Aegon Spaarbeleg GarantieFonds.pdf

De jaarrekening van 2002 heeft als balansdatum 31/12/2002.
Op die datum lopen alle portefeuilles van het Sprintplan.

Bij het Sprintplan leen je tegen betaling van 8% rente per jaar geld van Aegon Bank.
Deze lening wordt dan door Aegon Bank gestort in het beleggingsfonds met de naam Aegon / Spaarbeleg Garantiefonds.

De belofte is dat Aegon Bank de lening stort op participaties van het Garantiefonds (de klantbeleggingen: participaties).
De belofte is dat het Garantiefonds het ontvangen geld dan zal beleggen in 1. Indexopties voor koerswinst, en 2. in obligaties als Garantie. (de fondsbeleggingen: Indexopties en Obligaties).

Garantiefonds: Met de op de Obligaties ontvangen rente verdient het Garantiefonds dan de op de Indexopties betaalde optiepremie terug. Althans, dat was de bedoeling.

Zo staat het ook in de Financiële Bijsluiter van juli 2002:

"Risico’s AEGON GarantieFonds Het AEGON GarantieFonds belegt in vastrentende waarden en opties. Het fonds is zo gestructureerd dat op de einddatum de vastrentende waarden zorgen voor een garantie van de inleg.".

Maar de door de accountant gecontroleerde jaarrekening 2002 van het Aegon Garantiefonds laat zien, dat op 31 december 2002 - als alle portefeuilles van het Sprintplan lopen - enkel de Indexopties in het Garantiefonds zitten, en geen Obligaties/Vastrentende waarden.

Dan is dus tussen 80 en 97% van het in het Garantiefonds gestorte geld niet gebruikt (of simpelweg nooit in het Garantiefonds gestort).

Immers, als de Indexoptiepremie van zo'n 3% per jaar minder is dan de door u betaalde rente van 8,3% per jaar, dan is die hele Obligatie-constructie overbodig.

Jaarlijks 8 EURO 'rente' ontvangen op een foplening.
Jaarlijks 3 EURO Indexoptie-premie betalen.
====== -
Jaarlijks 5 EURO winst voor Aegon Bank.

Aegon Bank betaalde met de van u jaarlijks ontvangen 8 ieder jaar 3 Indexoptiepremie, en stak de rest 5 in eigen zak.
Vijf jaar lang.

En toen de koersen daalden en gedaald bleven, werden ook geen Indexopties meer gekocht zolang de koers beneden de beginkoers bleef.

Die lening, die was geheel verzonnen en fictief. Die bestond zelfs niet.

En nu willen Leaseproces/Consumentenclaim een deal sluiten met Aegon waarbij u als afnemer wordt afgescheept met een grijpstuiver.

Leaseproces en Consumentenclaim weten van het bovenstaande...



:!: De jaarrekeningen noemen in de jaren 1997-2002 enkel indexopties als aangeschafte beleggingen.

VerkoopPut-Koopcall
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:04

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door VerkoopPut-Koopcall »

Het SprintPlan was een 8% geldlening, en die dan storten in het Aegon Garantiefonds.

Het Aegon Garantiefonds zou beleggen in Indexopties die ongeveer 3% per jaar kostten.

Dus 8 per jaar betalen voor iets wat 3 per jaar kost zolang de koersen niet dalen.

De Indexopties werden dus betaald met uw rentebetalingen, niet met de aldus geheel fictieve lening.

Is dat nu netjes, of gewoon criminele oplichting?

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

leo.verweij schreef:
05 dec 2021 15:33
Beste Sprintplan slachtoffers wie heeft ook adviseurs van Spaarbeleg uit de jaren 1998-1999 over de vloer gehad?
Ik heb dus advies van deze tussenpersoon gekregen maar Consumentenclaim heer Smit zeg dat hij niets mee kan, hoezo niet er was toch een uitspraak van het Hoger Gerechtshof dat alle Sprintplan deelnemers die zijn geadviseerd door een persoon, deze dus van Spaarbeleg voor 100 % vergoedt moeten worden, waarom gaat de heer Smit hiermee niet gewoon juridisch mee aan de slag blijkbaar heeft hij van Aegon een leuk financieel voorstel gekregen om vooral maar tegen alle Consumentenclaim aangesloten slachtoffers maar te zeggen dat hij juridisch niets meer kan doen en ze maar af te schepen met een fooitje, ik ga hier beslist niet in trappen en gaat verder met het Kifid die hopelijk meer kan dan Consumentenclaim, heef iemand nog ervaring met het Kifid wat betreft het geadviseerd zijn door een tussenpersoon en hiervan ook documenten heeft bewaard als bewijs, ik wacht graag op uw reakties!
Welke tussenpersoon?
Welke uitspraak van welk "Hoger Gerechsthof"?
Kifid? Alleen? Doe maar niet, zie opmerking van @Moneyman
Moneyman schreef:
06 dec 2021 16:51
(...)
Niet vervelend bedoeld, maar heb je je al concreet juridisch laten adviseren? Het is complexe materie, en ik kan uit je bericht hier niet opmaken dat je die materie goed beheerst.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Spaarbeleg of Spaaradvies, maar de grootste verwarring bestaat over De Spaarbelegger. Aegon zelf in 2005:
Spaarbeleg biedt haar producten rechtstreeks aan bij haar klanten, maar kan ook samenwerken met tussenpersonen. Deze tussenpersonen zijn van Spaarbeleg onafhankelijke, zelfstandige adviseurs. Spaarbeleg heeft geen opdracht gegeven om SprintPIan via tussenpersonen aan (bepaalde) klanten te verkopen. Spaarbeleg heeft SprintPlan uiteraard wel onder de aandacht van deze tussenpersonen gebracht. De tussenpersoon bepaalde vervolgens zelf of en aan wie hij SprintPlan ging aanbieden. (De relatie tussen de klant en de tussenpersoon en de totstandkoming hiervan is geen zaak van Spaarbeleg.) Spaarbeleg zorgde ervoor dat de tussenpersonen in staat waren klanten goed voor te lichten door hen volledig te informeren over SprintPlan. Het aanbieden van SprintPIan door de tussenpersoon geschiedde volledig onder diens eigen verantwoordelijkheid.
Het voorgaande geldt ook voor tussenpersonen die zijn aangesloten bij De Spaarbelegger B.V. Dat is een franchiseorganisatie waarbij zelfstandige tussenpersonen zich aansluiten teneinde zich specifiek te richten op de verkoop van Spaarbelegproducten, De Spaarbelegger B.V. sluit franchiseovereenkomsten met zelfstandige ondernemers, die vervolgens gebruik kunnen maken van de middelen en expertise van De Spaarbelegger B.V. om zo de producten van Spaarbeleg optimaal aan te kunnen bieden. Deze franchisenemers, die werkten onder de naam Spaarbelegger', zijn door De Spaarbelegger B.V. intensief voorgelicht en begeleid zodat ze goed op de hoogte zijn van de productkenmerken van SprintPlan. Het blijven echter zelfstandige ondernemers die ook als zodanig bij de Kamer van Koophandel zijn ingeschreven.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
19 aug 2021 13:12
Gedupeerden SprintPlan, pak de leesbril er nog maar even bij. Velen maken zich druk om de datum waarop je uiterlijk zou moeten reageren. ConsumentenClaim schrijft echter in de instructiebrief alleen dat voor een goede verwerking van de tegemoetkoming belangrijk is dat u alle gevraagde informatie vóór [datum x] terugstuurt.

In de Vaststellingsovereenkomst, ondertekend door twee directeuren van Aegon, is helemaal geen datum genoemd. Wel:
Aegon/ConsumentenClaim schreef:3. Deelnemer(s) stemt/stemmen ermee in dat de regeling en het betalingsvoorstel nog niet definitief zijn. Na vier maanden ontvangt/ontvangen Deelnemer(s) hierover bericht.
Dit is dus pas in het vierde kwartaal van 2021.
ConsumentenClaim heeft iedereen inmiddels opnieuw aangeschreven, met een nieuwe reactietermijn tot 16 december 2021 én een licht gewijzigde vaststellingsovereenkomst. Alinea 3 is eruit gehaald, evenals het bijbehorende slotzin uit de oude alinea 4 ("Deze kwijting vervalt indiende de regeling geen doorgang vindt, zoals toegelicht in alinea [3] hierboven.")

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door Consumentt »

Van de week mijn € 750 ontvangen. Eindelijk ben ik er van af :)

Krampachtig nog verder sputteren en hopen op meer dat zie ik niet zitten zolang de rechters in Nederland niet meewerken. Hadden rechters wel echt rechtgesproken dan was Aegon al lang veroordeeld geweest tot terugbetaling + rente.
Kan me voorstellen dat het in het begin van het proces tricky was Aegon in het ongelijk te stellen omdat het ten tijde van de kredietcrisis niet zo best gesteld was met Aegon en geen rechter de ondergang van Aegon op zijn geweten wilde hebben (en wie weet wat er vanuit de politiek aan touwtjes getrokken is ;) ).
Maar niet snel daarna klotste het geld tegen de plinten bij Aegon en nog steeds.
Echt schadeloos stellen is voor Aegon nu een fluitje van een cent.

In de loop van mijn leven heb ik in ieder geval geleerd dat alles wat zich financieel adviseur of zo iets noemt niet te vertrouwen is en er alleen maar op uit is je ongemerkt veel geld uit de zak te kloppen. Alle bedrijven die alleen maar via adviseurs werken kun je voor eigen bestwil maar beter mijden.

Maar zoals gezegd sluit ik het hoofdstuk Spaarbeleg nu af. Wie nog door wil: succes ermee !!

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Op de burelen van Aegon: Van de week €1.000 betaald aan ConsumentenClaim, weer een vordering van € 15.000 minder :lol:
Consumentt schreef:
05 jan 2022 13:37
Van de week mijn € 750 ontvangen. Eindelijk ben ik er van af :)

Krampachtig nog verder sputteren en hopen op meer dat zie ik niet zitten zolang de rechters in Nederland niet meewerken. Hadden rechters wel echt rechtgesproken dan was Aegon al lang veroordeeld geweest tot terugbetaling + rente.
Opnieuw op het verkeerde been gezet. Het ligt niet aan de rechters in Nederland, het ligt aan de collectieve wijze van procederen:
Op 4 februari 2020, gerechtshof Den Haag in ECLI:NL:GHDHA:2020:102 schreef:54. (..)De meer specifiek op de omstandigheden van het geval toegespitste vraag of de tussenpersoon en/of cliëntenremisier in strijd met artikel 7 Wte (oud) adviseerde aan de deelnemers en/of orders doorgaf en/of bemiddelde zonder vergunning ex artikel 7 Wte (oud) is afhankelijk van ter zake dienende omstandigheden en leent zich niet voor een collectieve actie

geld regeert
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2021 17:04

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door geld regeert »

Consumentt schreef:
05 jan 2022 13:37
Van de week mijn € 750 ontvangen. Eindelijk ben ik er van af :)

Krampachtig nog verder sputteren en hopen op meer dat zie ik niet zitten zolang de rechters in Nederland niet meewerken. Hadden rechters wel echt rechtgesproken dan was Aegon al lang veroordeeld geweest tot terugbetaling + rente.
Kan me voorstellen dat het in het begin van het proces tricky was Aegon in het ongelijk te stellen omdat het ten tijde van de kredietcrisis niet zo best gesteld was met Aegon en geen rechter de ondergang van Aegon op zijn geweten wilde hebben (en wie weet wat er vanuit de politiek aan touwtjes getrokken is ;) ).
Maar niet snel daarna klotste het geld tegen de plinten bij Aegon en nog steeds.
Echt schadeloos stellen is voor Aegon nu een fluitje van een cent.

In de loop van mijn leven heb ik in ieder geval geleerd dat alles wat zich financieel adviseur of zo iets noemt niet te vertrouwen is en er alleen maar op uit is je ongemerkt veel geld uit de zak te kloppen. Alle bedrijven die alleen maar via adviseurs werken kun je voor eigen bestwil maar beter mijden.

Maar zoals gezegd sluit ik het hoofdstuk Spaarbeleg nu af. Wie nog door wil: succes ermee !!
Snap dat mensen het zat zijn maar nu opgeven als je via een tussenpersoon aan je sprintplan bent gekomen is mijns inziens te vroeg, zeg 1-0 voor Aegon.
Zoals Claimconcept aangeeft zijn er nog mogelijkheden...ik ga die uit principe uitnutten. Zeg uit principe omdat het na zoveel jaar een principe zaak is, ben als jonge man door adviseur van Spaarbeleg gewoon een oor aan genaaid. Zal tot ik de laatste mogelijk heb benut doorgaan dat recht te zetten!

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
16 dec 2021 08:41
ConsumentenClaim heeft iedereen inmiddels opnieuw aangeschreven, met een nieuwe reactietermijn tot 16 december 2021 én een licht gewijzigde vaststellingsovereenkomst.
ConsumentenClaim: Sprintplanclaim is afgerond
op 7 april 2022, ConsumentenClaim schreef:De Sprintplanclaim is vrijwel geheel afgerond. Begin april vinden de laatste uitbetalingen plaats. Wij hopen dat deze schikking een einde heeft gemaakt aan de onzekerheid voor de betrokken klanten. Gelet op de negatieve rechtspraak leek de schikking lange tijd onmogelijk. Met de afhandeling van de tegemoetkomingsregeling is er eindelijk een einde gekomen aan het jarenlang procederen tegen Aegon.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Het jaarverslag 2021 van Knab/Aegon Bank NV, met nadere details over de massaschikking met Leaseproces/ConsumentenClaim/PAL over SprintPlan (+ Vliegwiel)
op pagina 18, Aegon schreef:Hoewel de verkoop van effectenleaseproducten meer dan tien jaar geleden is beëindigd, zijn rechtszaken met betrekking tot deze producten weer opgelaaid. In december 2020 heeft Aegon Bank N.V. een principeakkoord bereikt over een schikking met Leaseproces B.V. voor vorderingen met betrekking tot door Leaseproces vertegenwoordigde klanten van “Vliegwiel” en “Sprintplan”. Op 4 juni 2021 maakten Aegon Bank N.V. en Leaseproces B.V. bekend dat zij een overeenkomst om deze vorderingen af te wikkelen tot stand hadden gebracht. Op 13 september 2021 maakten de partijen bekend dat meer dan 90% van de klanten akkoord was gegaan met de schikking, waarmee de laatst overgebleven drempel werd gehaald. De meeste claims werden betaald in het vierde kwartaal van 2021, met een klein bedrag aan het einde van het jaar. Aan het einde van de reactie-periode had 99,7% van de Vliegwiel-klanten en 94,5% van de Sprintplan-klanten ingestemd met de voorgestelde schikking. De volledige uitvoering van de overeenkomst wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2022.
Alleen Leaseproces wordt nog genoemd, terwijl de schikking over Spaarbeleg SprintPlan toch echt via ConsumentenClaim aan hun 12.000 klanten is aangeboden en afgewikkeld. 94.5% is dus akkoord gegaan ofwel ruim 11.000 klanten. De schikking kostte Aegon daarmee slechts € 11 miljoen, de in 2020 opgenomen extra voorziening van maar liefst 44,9 miljoen op last van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Blijven er naar schatting minstens 1.000 slachtoffers over met een gemiddelde vordering van € 10.000, is daar dan opeens geen voorziening meer voor nodig?

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Inmiddels zwart op wit bewijs dat in 2020 de verjaring rechtsgeldig individueel is gestuit, dus tot augustus 2025!
ClaimConcept schreef:
16 nov 2021 12:51
16 nov 2021, ConsumentenClaim schreef:Voor Sprintplan zijn er tot op heden geen positieve uitspraken van de rechter geweest met betrekking tot de tussenpersoon. In andere aandelenleasezaken wel. Daarvoor moet echter in een individuele procedure aangetoond kunnen worden dat er sprake is geweest van advisering door de tussenpersoon en voorts dat de aanbieder er mee bekend was dat de tussenpersoon adviseerde. De bewijslast hiervoor ligt bij u als afnemer.

Verder zal Aegon in een procedure aanvoeren dat er sprake is van verjaring. Indien dit verweer wordt gevolgd, zal de vordering worden afgewezen
(onderstreping JT)
12 april 2023, ConsumentenClaim schreef:Thans ontvangt u een brief die ten behoeve van u werd gestuurd (de brief van PAL), en de brief die door u werd gestuurd doordat u zich aansloot bij ConsumentenClaim en PAL (en de pagina van de lijst waarop u staat die hoort bij die laatste brief). De laatstgenoemde brief is in overleg met Aegon aan haar verstuurd (en door haar ontvangen), zodat Aegon niet duizenden brieven zou ontvangen (maar 1 brief met een lijst van personen waarvan was afgesproken dat de ene brief voor alle personen op de lijst zou gelden). Aegon zal dat in een procedure niet betwisten.

Ten overvloede treft u hieronder de tekst van de mail die door ConsumentenClaim aan Aegon werd verstuurd:

“Geachte mevrouw [advocaat Aegon],

Wij hebben met elkaar afgesproken dat het sturen van een individuele stuitingsbrief door de deelnemers die zich hebben aangesloten bij Platform Aandelen Lease (“PAL”) voor de procedure die tegen Aegon is gevoerd, kan geschieden doordat PAL en/of ConsumentenClaim aan Aegon één brief toezendt met daarbij gevoegd een lijst van namen betreffende de deelnemers namens wie de stuiting geschiedt. Deze brief kon per email worden verzonden en aan u worden gericht.

Bijgaand zend ik aan Aegon Bank N.V., mede namens PAL die mij verzocht heeft deze email te versturen, als bijlage 1 de stuitingsbrief en als bijlage 2 de lijst met deelnemers. Alle deelnemers op de als bijlage 2 gevoegde lijst stuiten de verjaring op de wijze zoals beschreven in de brief die als bijlage 1 is bijgevoegd.

Ik merk hierbij nog op dat het gaat om de vorderingen van de vermelde personen ter zake alle door hen bij u gesloten Sprintplanovereenkomsten, derhalve ook indien die abusievelijk niet op de lijst voorkomen.
Voor zover op de lijst contractnummers zijn vermeld die niet, of niet volledig, corresponderen met de naam van de personen/cliënten op de lijst, bevestigen wij dat het wel gaat om contracten van personen waarvan wij de belangen behartigen. Ook met betrekking tot die personen/cliënten bevestigen wij u dat zij hun vorderingen op Aegon Bank N.V., onverkort handhaven en dat zij de verjaring van hun vorderingen op Aegon Bank N.V. willen stuiten.”

Hiermee kunt u de stuiting der verjaring bewijzen (ter zake de verjaring voor 2019 is het van belang dat de collectieve procedure stuitende en schorsende werking had).

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
22 apr 2022 12:35
Blijven er naar schatting minstens 1.000 slachtoffers over met een gemiddelde vordering van € 10.000, is daar dan opeens geen voorziening meer voor nodig?
Jaarverslag Aegon Bank 2022
Op pagina 93, de voorziening voor SprintPlan (en Vliegwiel) per 31-12-2022: € 1,181 mio (2021 € 10.245 ; 2020 € 49.054 ; 2019 € 10.504 miljoen)
De voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op lopende claims en rechtszaken. Aegon Bank was betrokken bij schadeclaims en de opzegging of vernietiging van contracten met betrekking tot het product Vliegwiel, een variant op effectenleaseproducten. In voorgaande jaren zijn procedures gevoerd bij de Nederlandse rechtbanken en het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, waarbij tal van zaken zijn aangespannen door Leaseproces B.V., een bedrijf wat een groot aantal eisers vertegenwoordigde.

In december 2020 heeft Aegon Bank een principeakkoord bereikt met Leaseproces B.V. voor de afwikkeling van claims ingediend door Leaseproces rond Vliegwiel en Sprintplan producten. De schikking is bevestigd en definitief geworden op 13 september 2021. Volledige uitvoering van de overeenkomst eindigde in 2022.

Er zijn nog enkele individuele claims aanhangig bij de rechtbank en het Nederlandse Instituut voor Financiële Geschillen (Kifid)

Plaats reactie