Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Het vervolg op het topic Effectenlease Aegon SprintPlan: Finish? en AEGON SprintPlan, The Saga Continues
ClaimConcept schreef:
06 mei 2015 15:19
AOW-privéPlan, BonusPlan, FiscaalvooordeelPlan, GarantiePlusPlan, KapitaalPlan, KoersPlan, KoopsomPlan, MixPlan, PremieSpaarPlan, RendementsPlan, SprintPlan, ToekomstPlan, VermogensPlan, VliegwielPlan : Plannen, Plannen en nog eens Plannen...

Plannen, wie heeft ze niet? Maar dan in de vorm van concrete doelen: studie, woning, verbouwing, pensioen. Doelen waar u ooit misschien niet eens over nadacht. Totdat die ene adviseur langskomt en uw ontwakende verlangen om naar een doel toe te werken vorm krijgt. Laat nou net die adviseur, binnen een woud aan (fiscale) regels, ook een fantastische oplossing hebben om dat doel te kunnen bereiken! Uw al dan niet latente behoeftes worden omgezet in een Plan.
ClaimConcept schreef:
06 nov 2018 10:40
Hoe nu verder? Er loopt nog een hoger beroep bij gerechtshof Den Haag over de in eerste aanleg afgewezen collectieve procedure van Platform Aandelenlease PAL met ConsumentenClaim, maar ook die geef ik weinig kans van slagen. Individueel wel.

Radar op 07-06-2021: Aegon stelt schikking voor aan gedupeerde klanten in aandelenlease-affaire

ConsumentenClaim op 7 juni 2021 over de voorgenomen schikking:
Schikking Aegon Sprintplan
ConsumentenClaim en Leaseproces hebben een schikking getroffen met Aegon inzake het product Sprintplan. Daarmee hopen partijen een einde te maken aan de onzekerheid voor betrokken klanten. De schikking kwam tot stand na jaren van procederen. De komende maanden wordt de schikking aan de achterban voorgelegd. Als de achterban akkoord is, regelen ConsumentenClaim en Leaseproces de verdere financiële afhandeling. De minimale vergoeding voor klanten bedraagt 500 euro. Lees meer

Dat was alles, terwijl 'Lees meer' rechtstreeks doorlinkt naar Aegon. "De minimale vergoeding voor klanten bedraagt 500 euro ", en dan straks een fractie meer aangeboden krijgen? Goud, of dezelfde marketing als 20 jaar geleden?

En inderdaad, het is niet al goud wat er blinkt. Radar op 06-08-2021: 'Onrecht wordt niet weggenomen door Aegonschikking'

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Sorry, ik begrijp er niks van?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik denk dat er méér dan genoeg mensen waren die deze tot in de hemel reikende rendements voorspellingen vanaf dag 1 hebben afgedaan als kolderiek. Ik kan me dan ook vandaag absoluut niet meer opwinden over mensen die er wèl ingetrapt zijn. Iets van het onderste uit de kan en het deksel op de neus. Hetzelfde geldt eigenlijk voor mensen die huizen hebben gekocht met hypotheken die vèr boven hun vermogen lagen waardoor ze later onder water kwamen te staan.

Ook hier geldt TANSTAAFL!

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door xflorisx »

Seinhuis schreef:
15 aug 2021 01:20
Sorry, ik begrijp er niks van?
Ik eigenlijk ook niet.
Wat ik wel begrijp, dat er mensen in de vorige eeuw met geleend geld zijn gaan beleggen. Ze dachten dat het sparen was. Het beleggen ging verkeerd net als bij mij. Dat was dan gewoon met eigen geld, maar ook naar dat geld kan ik fluiten.
En nog steeds zijn er mensen (juristen, advocaten) die er een mooi verdienmodel in zien.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door jonis »

newmikey schreef:
15 aug 2021 09:35
Ik denk dat er méér dan genoeg mensen waren die deze tot in de hemel reikende rendements voorspellingen vanaf dag 1 hebben afgedaan als kolderiek. Ik kan me dan ook vandaag absoluut niet meer opwinden over mensen die er wèl ingetrapt zijn. Iets van het onderste uit de kan en het deksel op de neus. Hetzelfde geldt eigenlijk voor mensen die huizen hebben gekocht met hypotheken die vèr boven hun vermogen lagen waardoor ze later onder water kwamen te staan.

Ook hier geldt TANSTAAFL!
De clou die je zelf aangeeft en niet inziet is ...."INGETRAPT"....
Dat je er niet meer over opwindt; dat doe ik sowieso niet bij andermans problemen, maar het betekent niet dat de mensen die klagen/procederen geen punt hebben.
Gelukkig doen andere mensen de uitspraak over deze problematiek.

BTW kolderieke rendementen;
Dit is het kolderieke rendement van een simpel aandelenfonds wereldwijd tegenwoordig:
1 jaar 31,67%
2 jaar 22,61%
3 jaar 18,71%
5 jaar 16,15%
10 jaar 13,54%

Wat krijg jij op je spaarrekening?

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door jonis »

xflorisx schreef:
15 aug 2021 10:29


Ik eigenlijk ook niet.
Wat ik wel begrijp, dat er mensen in de vorige eeuw met geleend geld zijn gaan beleggen. Ze dachten dat het sparen was. Het beleggen ging verkeerd net als bij mij. Dat was dan gewoon met eigen geld, maar ook naar dat geld kan ik fluiten.
En nog steeds zijn er mensen (juristen, advocaten) die er een mooi verdienmodel in zien.
Ik beleg al 20 jaar in een kew met aandelenfonds en op dit moment heb ik bijna alles al verkocht......fluiten doe ik ook.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door newmikey »

jonis schreef:
15 aug 2021 10:32

BTW kolderieke rendementen;
Dit is het kolderieke rendement van een simpel aandelenfonds wereldwijd tegenwoordig:
Maar natúúrlijk! Dat is geheel geloofwaardig...NIET
Wat krijg jij op je spaarrekening?
Ik spaar op een pensioenspaarrekening. Simpel gezegd betaal ik géén managementskosten, krijg op dit moment 51% van iedere ingelegde € terug van de Belastingdienst en moet straks na mijn 67ste over de maandelijkse uitkering 34%-42% belasting betalen. Ook valt de pensioenspaarregeling buiten de vermogensrendementsheffing.

Dus, "wat krijg ik op mijn spaarrekening"? Reken het maar uit...

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door jonis »

newmikey schreef:
15 aug 2021 12:20
jonis schreef:
15 aug 2021 10:32

BTW kolderieke rendementen;
Dit is het kolderieke rendement van een simpel aandelenfonds wereldwijd tegenwoordig:
Maar natúúrlijk! Dat is geheel geloofwaardig...NIET

Dacht je serieus dat ik het uit de duim zoog....
Ik zou een link kunnen geven , of het is eenvoudig op te zoeken, maar het feit dat je het niet geloofwaardig vindt geeft aan dat je er toch niet mee bezig bent/ was.
Dus hoeveel zin zou dat hebben?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door newmikey »

jonis schreef:
15 aug 2021 16:38
Dacht je serieus dat ik het uit de duim zoog....
Yup, precies!
jonis schreef:
15 aug 2021 16:38
Ik zou een link kunnen geven , of het is eenvoudig op te zoeken, maar het feit dat je het niet geloofwaardig vindt geeft aan dat je er toch niet mee bezig bent/ was.
Je zou ... maar dat doe je niet want ... Hoe vaak hebben we dàt al niet voorbij zien komen op dit forum in al die jaren van ongeloofwaardige wordt-snel-rijk verhalen?
jonis schreef:
15 aug 2021 16:38
Dus hoeveel zin zou dat hebben?
Géén ènkele zin dus láát inderdaad maar. Zit niet op sprookjes te wachten en heb ook geen zin en tijd om te debunken.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door jonis »

newmikey schreef:
15 aug 2021 16:46
jonis schreef:
15 aug 2021 16:38
Dacht je serieus dat ik het uit de duim zoog....
Yup, precies!
jonis schreef:
15 aug 2021 16:38
Ik zou een link kunnen geven , of het is eenvoudig op te zoeken, maar het feit dat je het niet geloofwaardig vindt geeft aan dat je er toch niet mee bezig bent/ was.
Je zou ... maar dat doe je niet want ... Hoe vaak hebben we dàt al niet voorbij zien komen op dit forum in al die jaren van ongeloofwaardige wordt-snel-rijk verhalen?
jonis schreef:
15 aug 2021 16:38
Dus hoeveel zin zou dat hebben?
Géén ènkele zin dus láát inderdaad maar. Zit niet op sprookjes te wachten en heb ook geen zin en tijd om te debunken.
Eenieder die 1 dag bezig was geweest met beleggen had mijn bewering doodeenvoudig met feitelijke data kunnen weerleggen, dat doe jij dus ook niet.
https://www.robeco.com/nl/fondsen/prof- ... 89783.html
Rendement kun je gewoon nakijken en is zoals aangegeven....spaar jij je maar rijk dan.

Btw je pensioenspaarplan:
Leuk dat je voor je oude dag spaart en denkt dat het veel oplevert, 30 jaar terug dacht ik ook dat 100.000 guldens veel geld was....de clou is meestal dat tegen de tijd dat je het krijgt het als een heel stuk minder aanvoelt.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

On topic nu:
jonis schreef:
15 aug 2021 10:32
newmikey schreef:
15 aug 2021 09:35
...
De clou die je zelf aangeeft en niet inziet is ...."INGETRAPT"....
..... het betekent niet dat de mensen die klagen/procederen geen punt hebben.
Juistem. Ik wens de gedupeerden van sprintplan succes in hun procedure tegen aegon, het bedrijf met de slogan: Eerlijk over later. :evil:

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door newmikey »

jonis schreef:
15 aug 2021 16:38
Ik zou een link kunnen geven , of het is eenvoudig op te zoeken, maar het feit dat je het niet geloofwaardig vindt geeft aan dat je er toch niet mee bezig bent/ was.
Dus hoeveel zin zou dat hebben?
jonis schreef:
15 aug 2021 18:37
Eenieder die 1 dag bezig was geweest met beleggen had mijn bewering doodeenvoudig met feitelijke data kunnen weerleggen, dat doe jij dus ook niet.
Welk deel van "laat maar zitten" begreep je precies niet helemaal? Willekeurig volslagen nietszeggende linkjes dumpen naar websites van beleggingsfondsen hoeft van mij ook al niet.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door jonis »

newmikey schreef:
15 aug 2021 20:40


Welk deel van "laat maar zitten" begreep je precies niet helemaal? Willekeurig volslagen nietszeggende linkjes dumpen naar websites van beleggingsfondsen hoeft van mij ook al niet.
Waarom denk je dat mijn post aan jouw behoeften gaat voldoen?
Denk je dan dat gedupeerden zitten te wachten op:
Ik kan me dan ook vandaag absoluut niet meer opwinden over mensen die er wèl ingetrapt zijn. Iets van het onderste uit de kan en het deksel op de neus
Routemap claimconcept is duidelijk; daar heb jij gewoon niets aan toe te voegen, reageer dan ook niet. Mensen zitten niet te wachten op je medelijden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door newmikey »

jonis schreef:
15 aug 2021 21:03
Routemap claimconcept is duidelijk; daar heb jij gewoon niets aan toe te voegen, reageer dan ook niet. Mensen zitten niet te wachten op je medelijden.
Joh, jij zit op dit forum al sinds 2008 te roepen dat je zo'n beetje op "de beursvloer leeft" - dat is inmiddels ca. 13 jaar. Als jij echt dat soort rendementen waar zou maken - en al dat andere waar je steeds maar van riep dat je het wel wist - zat je hier niet meer (en had je ook al die jaren niet van die onzinposts geplaatst over financiele rendementen waarbij je jezelf geregeld tegenspreekt) - dan was jij allang rijk en zat je op je jacht in St. Tropez iedereen uit te lachen. De waarheid is dat je één van die "achterkamertjes experts" bent die regelmatig ongevraagd adviezen verstrekt waardoor mensen in de problemen raken òf je bent één van die profiteurs die van de ellende van anderen leven.

Mensen zitten ook al niet te wachten op jouw "expertise".

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door jonis »

newmikey schreef:
15 aug 2021 21:14
jonis schreef:
15 aug 2021 21:03
Routemap claimconcept is duidelijk; daar heb jij gewoon niets aan toe te voegen, reageer dan ook niet. Mensen zitten niet te wachten op je medelijden.
Joh, jij zit op dit forum al sinds 2008 te roepen dat je zo'n beetje op "de beursvloer leeft" - dat is inmiddels ca. 13 jaar. Als jij echt dat soort rendementen waar zou maken - en al dat andere waar je steeds maar van riep dat je het wel wist - zat je hier niet meer (en had je ook al die jaren niet van die onzinposts geplaatst over financiele rendementen waarbij je jezelf geregeld tegenspreekt) - dan was jij allang rijk en zat je op je jacht in St. Tropez iedereen uit te lachen. De waarheid is dat je één van die "achterkamertjes experts" bent die regelmatig ongevraagd adviezen verstrekt waardoor mensen in de problemen raken òf je bent één van die profiteurs die van de ellende van anderen leven.

Mensen zitten ook al niet te wachten op jouw "expertise".
Je zit in een topic van claimconcept, aan routemap heb ik sowieso niets aan toe te voegen, maar ik ga ook niet op teentjes van de gedupeerden stappen.
Verder is je post gewoon lachwekkend, het fonds beleg ik gewoon al 21 jaar in als deel van mijn kew, dat vind je hier gewoon terug in mijn eerdere posts, als je denkt dat ik me tegenspreek komt dat omdat je sowieso uit moet gaan van destijds gepost, daar kan nu wat verschil in zitten natuurlijk. Daarnaast zit ik idd nog altijd iedere dag nog op de beursvloer, schraap ik ook nog wat centen mee. Dromen van een jacht doe ik niet, ben veel te snel tevreden met wat ik heb, dat is ook voor genoeg mensen tegenwoordig al onbereikbaar.

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Aegon heeft van 1998 tot 2002 overeenkomsten aan de man gebracht die werden gepresenteerd als spaarproducten, waarvan de (maand)betalingen inleg werd genoemd. In de kleine lettertjes viel echter te lezen dat die inleg bestond uit rente op een interne lening tegen 8%. Rente die je zonder koersstijging kwijt was, terwijl bij koersdalingen zelfs een restschuld ontstond.

Bij het product SprintPlan werden geen aandelen op de effectenbeurs gekocht, maar participaties van ƒ10,- in het eigen GarantieFonds. Zo werden bij ƒ100 per maand 1.500 participaties toebedeeld, die na vijf jaar een mooi spaarpotje moesten opleveren.

Geen inleg dus, maar rente over een versluierde papieren lening. Aegon had echter vooraf in de eerste plaats luid en duidelijk, in niet mis te verstane bewoordingen, moeten waarschuwen voor de risico's. Aegon had ook vooraf je doelstellingen en je financiële situatie moeten inventariseren, en het product moeten afraden bij gebleken ongeschiktheid. Kwam de opdracht via een tussenpersoon, dan had Aegon diens bevoegdheden moeten controleren en de aanvraag moeten weigeren als de vergunning ontbrak.

De sanctie op deze schending van de zorgplicht verschilt per overtreding: bij een onaanvaardbaar zware last volgens de ingewikkelde Hofformule moet Aegon 2/3 van de inleg vergoeden. Is SprintPlan door een tussenpersoon geadviseerd en geregeld, dan moet Aegon 100% vergoeden. Plus een extra schadevergoeding in de vorm van wettelijke rente, vanaf ingangsdatum.

Aegon heeft bij het product SprintPlan de enorme mazzel gehad dat vrijwel alleen collectief is geprocedeerd. Eerst door Stichting Gedupeerden SprintPlan GeSP, daarna door Vereniging Consument & Geldzaken VCG en tot slot door ConsumentenClaim/PAL. Telkens 1 tegenpartij, met uitspraken waar de rechter noodgedwongen alleen in algemeenheden kan oordelen.

En dan nu deze ondermaatse schikking van ConsumentenClaim/Leaseproces met Aegon, waar iedereen over 1 kam geschoren wordt. Dus ga nu niet verkondigen hoe dom iedereen geweest is, maar kom liever met oplossingen!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de kleine lettertjes viel echter te lezen dat die inleg bestond uit rente op een interne lening tegen 8%. Rente die je zonder koersstijging kwijt was, terwijl bij koersdalingen zelfs een restschuld ontstond.

Blijkbaar moet de leesbril weer ondergebracht worden in de zorgverzekering.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Voor u speciaal een bril om minder selectief te lezen:
ClaimConcept schreef:
16 aug 2021 12:58
Aegon heeft van 1998 tot 2002 overeenkomsten aan de man gebracht die werden gepresenteerd als spaarproducten, waarvan de (maand)betalingen inleg werd genoemd.
Er zijn honderdduizenden zo niet miljoenen polissen verkocht door aegon en haar (latere) dochtermaatschappij legiolease. Verder nog door diverse andere partijen. Al die mensen zijn dus dom geweest. Welnu, ook ik ben in deze praatjes getrapt. Weliswaar niet sprintplan maar de winstverdubbelaar en koersplan. Heb door procederen goeddeels mijn geld terug en wens alle gedupeerden hetzelfde toe. Deze aalmoes van consumentenclaim zou ik nooit accepteren, maar ik kan uiteraard niet praten voor anderen.

Onlangs nog eens een brochure van sprintplan bekeken. Ik weet inmiddels beter, maar wat is die brochure geraffineerd gemeen opgesteld. En dan de vertrouwde naam Aegon erachter.... Ze zouden zich heel diep moeten schamen. En dan die slogan: Aegon, eerlijk over later. Geef me een teiltje.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
16 aug 2021 14:06
Onlangs nog eens een brochure van sprintplan bekeken. Ik weet inmiddels beter, maar wat is die brochure geraffineerd gemeen opgesteld. En dan de vertrouwde naam Aegon erachter.... Ze zouden zich heel diep moeten schamen. En dan die slogan: Aegon, eerlijk over later. Geef me een teiltje.
Inderdaad. Achteraf en met de kennis van nu is het allemaal zo simpel. Wás het maar zo simpel geweest...

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan

Ongelezen bericht door kuklos »

@J.Deltoer, Lady1234 heeft hier gewoon een punt.
ClaimConcept schreef:
16 aug 2021 12:58
Aegon heeft van 1998 tot 2002 overeenkomsten aan de man gebracht die werden gepresenteerd als spaarproducten, waarvan de (maand)betalingen inleg werd genoemd. In de kleine lettertjes viel echter te lezen dat die inleg bestond uit rente op een interne lening tegen 8%. Rente die je zonder koersstijging kwijt was, terwijl bij koersdalingen zelfs een restschuld ontstond.
Hoe klein die kleine lettertjes zijn en in hoeverre dit voor de gemiddelde lezer te vinden was en in hoeverre je van een gemiddelde lezer/de gemiddelde Nederlander had mogen verwachten dat ze dit hadden gezien wordt onvoldoende duidelijk uit het bericht van ClaimConcept.

Begrijp me niet verkeerd, ik praat daarmee op geen enkele wijze de werkelijk meer dan schandalige zaken van onder andere Aegon en anderen goed. En ook niet het totale gebrek aan toezicht en het totale gebrek aan ingrijpen door de overheid. Er zijn baggerproducten door boeven aan de man gebracht middels misleiding, aan mensen die onvoldoende kennis hadden, terwijl de overheid zat te slapen, en de daders zijn niet aangepakt en hun verdiende geld is niet afgepakt.
Maar Lady1234 heeft wel een punt dat de kopers niet alle stukken gelezen hebben.

Plaats reactie