LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] abc spaarplan Woekerpolis ????

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
keelke
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:33

abc spaarplan Woekerpolis ????

Ongelezen bericht door keelke »

:?: Beste mensen ,

Door het hele geheisa over die Fortis ben ik me weer eens verder gaan verdiepen in mijn ABC spaarplan. Spaar nu al een 12 jaar bij ze moet er (helaas) nog 5 alvorens de polis vrij komt.
Ik lees en hoor van alles over woekerpolis en dat ze al minimaal 40 procent in houden. Ik geloof dat ik in al die jaren slechts 2x een schrijven van ze heb gehad. Ook zag ik bij Radar dat er een belangenvereniging is die voor ons spaarders op komt. Moet ik me hiervoor ergens aanmelden als eventuele gedupeerde of wat adviseert U mij? Ook ben ik benieuwd of door het overnemen van de Nederlandse staat wel vanuit gegaan mag worden dat positieve uitkering gegarandeerd gaat worden.
Ik ben niet echt thuis in dergelijke zaken en zou me graag door u geadviseerd laten worden.
BVD.
:roll:

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: abc spaarplan Woekerpolis ????

Ongelezen bericht door ad »

Keelke, dit forum is bedoeld voor het Sprintplan van
Spaarbeleg ( Aegon ).
Op het forum Woekerpolis staat meer te lezen over het ABC spaarplan van Fortis.
Kijk ook op www.woekerpolisclaim.nl

Succes.

John van pelt
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2009 11:34

Re: abc spaarplan Woekerpolis ????

Ongelezen bericht door John van pelt »

Eind december liep mijn spaarlift-formule bij Aegon ( voorheen NVG) af.
Op 13 januari, kreeg ik de brief van Aegon, waarbij mij de hoogte van de uitkering werd meegedeeld.
Dat was een lekkere opsteker na ruim 15 jaar maandelijks een bedrag gespaard te hebben om nu een belastingvrij bedrag te ontvangen.
Belastingvrij is het waarschijnlijk wel.
Mijn definitie van sparen is echter dat je iets opzij legt, om aan het eind van de rit meer over te houden, door de jaarlijkse rentevergoeding.
Mijn gespaarde bedrag bleek echter nog maar ca. 75% van mijn inleg te zijn.
De mij voorgespiegelde 8% rent op jaarbasis( welke ik voor mezelf al op ca. 4% had gesteld) bleek echter volledig opgegaan te zijn aan kosten voor aanschaf van participaties; administratiekosten en levensverzekeringspremies. Daar de rentevergoeding niet hoog genoeg was, heb ik ook nog een deel van mijn ingelegde maandtermijnen mogen afdragen voor de genoemde kosten.
De kosten bedroegen in mijn geval ca. 44% van de ingelegde gelden bij het door mij aangehouden rendement van 4% per jaar.
Toen ik Aegon telefonisch om uitleg vroeg, bleek mijn inschrijvingsnummer niet meer te vinden te zijn.
De medewerker wist mij wel te vertellen dat de waarde van mijn rekening gedaald was agv. de kredetcrisis.
Naar mijn simpele overtuiging, heb ik een spaarrekening afgesloten en geen beleggingsrekening ,dus heb ik alleen maar met de rentestand te maken en niet met de koers van de aandelen, daar ik dan wel een beleggingspolis had afgesloten.
Aegon( en ook andere maatschappijen) verschuilen zich nu op elk gebied achter de kredietcrisis, maar ze vertellen niet dat ze in de voorliggende periode extreme koerswinsten hebben gemaakt.
Ook vergeten ze dat ze gedurende 15 jaar rente inkomsten hebben gehad over de ingelegde bedragen.
Denk na over later en vraag het Aegon.
Ik ben niet van plan ooit nog aan die geweldige producten geld uit te geven.
Mijn advies: Als je iets wilt sparen voor later, zoek maar weer snel een oude sok, of neem een gewone spaarrekening, dan zal je wel minder verdienen in de ogen van de verzekeringsmaatschappijen, maar minder danbij Aegon, kan haast niet.

andreh
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:07

Re: abc spaarplan Woekerpolis ????

Ongelezen bericht door andreh »

Hoi,
Nou ik zou graag de gegevens willen hebben. In 2006/2007 had ik gedacht om een van de Spaarlift woekerpolissen op te zeggen. Helaas heb ik dat toen niet gedaan. Wel schijnen de kosten van de polissen gehalveerd te zijn de laatste 5 jaar. DAt maakt beperkt uit. Toen ik expliciet in 1998 naar de kosten vroeg werd verteld 5% de eerste 5 jaar en 0,5% na 5 jaar. Ik dacht dat dit over de inleg zou zijn..maar ook anno 2009 gaat bij mijn kleinste spaarlift polis nog 20% op aan kosten.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 694#553694
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=58961
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 3&p=765239
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 694#553694
augustus 2006

Servicedesk Leven

Reg nr 12345678


Betreft uw spaarkas overeenkomst onder certificaatnummer K0012344567
Geachte heer de Vries,
Hieronder verstrekken we u een toelichting over de hoogte van de waarde van uw aandeel in de bellegginskas (de zogenaamde fondswaarde) per 01-11-2005.

Na aftrek van de kosten die gemaakt zijn voor aan- en verkoop van de aandelen in het gekozen fonds en van de bruto premie voor overlijdensuitkering wordt het resterend deel van uw inleg belegd in de beleggingskas.

Deze bruto premie wordt maandelijks in rekening gebracht en is afhankelijk van de hoogte van het verzekerd kapitaal bij overlijden en de leeftijd op het moment van onttrekking. Gedurende de verstreken looptijd van het contract bedroeg deze premie gemiddeld per maand EURO 7,00

Bovendien vinden er nog ontrekkingen plaats uit hoofde van de administratieloon.


Opbouw fondswaare in cijfers

Het certificaat is ingegaan op 01-03-1997 met als eind datum 01-03-2027: De inleg bedroeg E100 per maand. Per 01-06-2005 heeft er een conversie plaats gevonden. De conversiewaarde bedroeg toen euro 5.940,00. Het certificaat heeft per 01-11-2006 een fondswaarde van euro 9.900,00.

Aan kosten/premies is tot nu toe in rekening gebracht:

- aan en verkoopkosten aandelen euro 50,00

- brutopremie overlijdensdekking euro 110,00

- eerste administratieloon euro 0,00

- doorlopend administratieloon euro 62,00

Totaal aan kosten/premies in rekenig euro 225,00




Totaal aan inleg betaald: euro 1680,00

Waarde toename productver 2005 euro 540,00

Totaal aan kosten/premies in rek euro 225,00

Totaal voor belegging beschikbaar euro 1995,00




Door koersverschil bedroeg de werkelijke fondswaarde per 01-11-2006 eur 9.900,00

Door koersverschil bedroeg de werkelijke fondswaarde per 01-12-2007 eur 10.350,00.





Deze stand is duidelijk een momentopname. De waarde is ondermeer afhankelijk van de ontwikkeling van de fondskoers die per dag wordt vastgesteld. de maandelijkse ontrekkingen tussen twee vervaldata (bij kwartaal-, halfjaar- en jaarbetalingen) hebben een verlagend effect op de fondswaarde.



Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Heeft u nog vragen over deze brief, dan kunt u konakt opnemen met uw verzekeringsadviseur: Spaaradvies in Nieuwegein.

Telefoonnummer 030-2401 155



Hoogachtend,

Aegon





1998-2006 8 jaar of 96 maanden, tot novemer + 6 maandn: In totaal is dat 102 maanden maal 100=euro 10.200,00







augustus 2006



Servicedesk Leven

Reg nr 123456

Betreft Opgave inlegvrije waarde van uw certificaatnummer 123456
Geachte Heer de Vries
U verzocht ons uw spaarkasovereenkomst inlegvrij te maken. Uitgangspunt voor de inlegvrije waarde is de zogenaamde opname waarde. De opnamewaarde per 01-11-2006 bedraagt euro 2.900.
Bij de vaststelling van de opname waarde zijn wij er vanuitgegaan dat u de inleg tot de berekeningsdatum heeft voldaan.

Deze opnamewaarde blijft voor u belegd in de beleggingskas. U blijft profiteren van beleggingsresultaten. Wel vinden onttrekkingen plaats voor het dekkingsrisico (bij overlijden worden immers de ingelegde bedragen vermeerderd met 4% rente uitgekeerd) en vor de kosten.

Een eventueel batig saldo wordt bij in leven zijn van de verzekerde op de einddatum uitgekeerd.

Het kan zijn dat als de opnamewaarde laag is, deze geheel opgesoupeerd wordt door de premie voor de overlijdingsdekking en de kosten voor AEGON Spaarkas en dat daardoor de overeenkomst komt te vervallen.
U kunt uiteraard de aanwezige waarde nu ook opnemen.

Als u besluit tot uitoefening van een van de rechten, dan dient u de akkoordverklaring ingevuld en ondertekend naar ons terug te sturen.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Heeft u nog vragen over deze brief dan kunt u contact opnemen met uw verzekeringsadviseur: Spaaradvies in Nieuwegein, telefoonnummer 030-2401155.

Hoogachtend,
Aegon Spaarkas.

===
De extra inleg op 01-05-1998 bedraagt 1.0000
Indicatie bij een gemiddeld rendement van :

9% 386.000

10,00% 470.000

11,00 573.000


Het eerste administratieloon bij termijninleg bedraagt 5% over de totale inleg, waarbij maximaal 30 inlegjaren in aanmerking komen. In geval van verhoging van de termijninleg is dit van overeenkomstige toepassing. Het eerste administratieloon wordt vanaf de ingangsdatum resp. de verhogingsdatum in vijf jaar verrekend (zie ook artikel 9.2 van de algemene voorwaarden) Het eerste administratie loon bij eeen extra inleg bedraagt 6% van deze inleg. dit wordt ineens op mindering gebracht op de bijbehorende spaarstorting.

Het doorlopende administratieloon is 0,045% per maand over de waarde van het aandeel van de schrijver in de beleggingskas. De verrekening vindt plaats aan het einde van de maand.
Laatst gewijzigd door andreh op 05 nov 2010 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

andreh
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:07

Re: abc spaarplan Woekerpolis ????

Ongelezen bericht door andreh »

Betreft uw spaarkas overeenkomst onder certificaatnummer P0987654321

Geachte heer De Jong

Hieronder verstrekken we u een toelichting over de hoogte van de waarde van uw aandeel in de bellegginskas (de zogenaamde fondswaarde) per 01-12-2005.

Na aftrek van de kosten die gemaakt zijn voor aan- en verkoop van de aandelen in het gekozen fonds en van de bruto premie voor overlijdensuitkering wordt het resterend deel van uw inleg belegd in de beleggingskas.

Deze bruto premie wordt maandelijks in rekening gebracht en is afhankelijk van de hoogte van het verzekerd kapitaal bij overlijden en de leeftijd op het moment van onttrekking. Gedurende de verstreken looptijd van het contract bedroeg deze premie gemiddeld per maand EURO 5,00.

Bovendien vinden er nog ontrekkingen plaats uit hoofde van de administratieloon.


Opbouw fondswaare in cijfers
Het certificaat is ingegaan op 01-03-1997 met als eind datum 01-03-2027: De inleg bedroeg E35,00 per maand. Per 01-03-2005 heeft er een conversie plaats gevonden. De conversiewaarde bedroeg toen euro 1.700. Het certificaat heeft per 01-11-2006 een fondswaarde van euro 2.900.00


Aan kosten/premies is tot nu toe in rekening gebracht:

- aan en verkoopkosten aandelen euro 17,50

- brutopremie overlijdensdekking euro 80,00

- eerste administratieloon euro 0,00

- doorlopend administratieloon euro 18,00

Totaal aan kosten/premies in rekenig euro 120,00



Totaal aan inleg betaald: euro 600,00

Waarde toename productver 2005 euro 190,00

Totaal aan kosten/premies in rek euro 115,00

Totaal voor belegging beschikbaar euro 650,00


Door koersverschil bedroeg de werkelijke fondswaarde per 01-12-2006 eur 2.900.00



Deze stand is duidelijk een momentopname. De waarde is ondermeer afhankelijk van de ontwikkeling van de fondskoers die per dag wordt vastgesteld. de maandelijkse ontrekkingen tussen twee vervaldata (bij kwartaal-, halfjaar- en jaarbetalingen) hebben een verlagend effect op de fondswaarde.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Heeft u nog vragen over deze brief, dan kunt u konakt opnemen met uw verzekeringsadviseur: Spaaradvies in Nieuwegein.

Telefoonnummer 030-2401 155
Hoogachtend,

Aegon

Gesloten