LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Soms is het idd beter, zoals Isabel zegt, om niets te zeggen of te doen en een ***** geen platform te geven , maar de situatie binnen een ZH of GGZ vind ik toch net even iets anders dan in de " gewone " maatschappij.

Ons hoofd wegdraaien en weglopen vind ik niet de juiste instelling. Wel moet je idd altijd proberen in te schatten wat op dat moment wijsheid is.
Ik ben het hier helemaal mee eens hoor, maar inderdaad, altijd kijken wat wijsheid is, en soms heeft het totaal geen zin met iemand in een discussie te gaan. Wel in het geval van een ziekenhuis (ggz werk ik niet) is het zo dat er op de seh ook andere patienten zijn, die zich om te beginnen al niet fijn voelen (want anders zat je niet op de seh) en die moet je dus ook kalm zien te houden en niet volledig gestressed laten worden.

Vaak zorgen we dat 'de schreeuwer' in een kamertje apart kan wachten zodat hij anderen niet lastig valt, maar dan worden wij er vervolgens weer op aangesproken dat zoiemand 'alleen omdat hij schreeuwt, voor mag' wat overigens niet zo is, want die persoon moet ook gewoon op zijn beurt wachten, alleen ergens anders.

Wij denken dan ook meestal "laat maar gillen", ik kan prima hechten terwijl ik word uitgescholden, zolang die persoon, als hij zorg heeft gehad maar gewoon zo snel mogelijk vertrekt. Maar dat werkt natuurlijk anders als je merkt dat iemand gewoon bang of bezorgd is, daar valt mee te praten, en dat moet je dan ook doen en dan kalmeren die mensen ook wel.
Sommige mensen zullen het nooit leren, die kun je aanspreken zoveel als je wilt, maar die zullen echt elke zoveel tijd gewoon naar binnen stormen en roepen dat ze iedereen afmaken.

Dat wat jij stelt beleid is, geloof ik meteen, maar vind ik echt slecht, want zo werkt het dus niet, want dan is je hele afdeling gestressed, en voor niemand goed. Trainingen voor de-escalerend handelen, hebben wij wel, maar naar mijn mening heb je er weinig aan, het is toch veel meer ervaring en inschatting.
(bijvoorbeeld: de training zegt: neem uw tijd en ga rustig in gesprek met de patient over zijn angsten en probeer uit te leggen dat u een professional bent. Ik denk dan: tja, er zitten nog 20 mensen met pijn in de wacht kamer....meneer heeft een steekwond, bloedt bijna leeg en denkt dat de CIA achter hem aan zit..... zou ik nou eens rustig een kopje thee gaan zetten en zeggen "rustig maar, ik ben een professional???" )

isabel

isabel

mh73

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door mh73 »

moederslink schreef:Zo simpel is het niet : deze klant was ah vloeken en tieren en je mag iemand aanspreken op een dergelijk gedrag in een openbare ruimte, waar nb ook kinderen bij zijn. Waarom mag TS zich er niet mee bemoeien? Zouden meer mensen moeten doen , misschien dat de hufters in de maatschappij wat vaker moeten worden aangesproken ?? Maar bijna niemand durft dit nog uit angst voor klappen , met alle kwalijke gevolgen vandien. Het asogedrag overheerst. Ook ik ben geen held en ben ook bang voor een vechtpartij en loop ws ook weg , zeker met een kind van 1 1/2 erbij .
En dat TS er " een slaatje uit probeert te slaan " geloof ik al helemaal niet.
Ik denk dat het wel zo simpel is. Als het personeel zich bedreigd had gevoeld, dan hadden ze de politie kunnen bellen. Dat hebben ze niet gedaan, dus kennelijk was de situatie zo erg niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee klopt Isabel , iemand die ah doordraaien is krijg je niet kalm met een kopje thee op dat moment , hem apart zetten waar hij volop kan schreeuwen kan werken , daarom vind ik ook dat de vloekende man bij Intertoys met goed getraind personeel naar buiten gebonjourd had moeten worden. Maar idd , je weet niet altijd wat zijn volgende (re)actie dan zou zijn geweest. Hij bepaalde op dat moment wel de bedreigende sfeer , voor TS en andere klanten ; in een speelgoedwinkel lopen ook kleintjes.

@mh73 , ik weet niet hoe de situatie precies was , ik was er niet bij, dus zal geen aannames doen.
Misschien bleef het personeel verstard staan? Elkaar steunend ? Misschien nog jong?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als die man aan het vloeken was omdat het pinnen niet lukt, want daar ging het om, welke bedreiging gaat daar dan van uit? Het is niet netjes, maar als hij eenmaal betaald heeft (misschien dat de volgende poging al wel lukt) is hij vertrokken. Kan een kwestie van een paar minuten zijn.

Ik schat in dat hij kwaad was op zichzelf omdát het niet lukte. Sja, en dan moet een buitenstaander zich er mee gaan bemoeien en hem op dat vloeken aanspreken. Nog meer 'druk' erbij. Niet goed te praten, maar het verbaast me niets dat er dan zo'n tegenreactie komt.

Met dat pinnen kan niemand hem helpen, dat moet hij zelf doen. Ik zou dus niet weten wat het personeel zou moeten en kunnen doen om dit sneller op te lossen.

Politie erbij halen heeft geen nut, want: er gebeurt niks strafbaars, en vloeken omdat het pinnen even niet lukt is geen reden om hem de winkel uit te bonjouren. Dikke kans trouwens dat, tegen de tijd dat de wouten er zijn, de man al lang vertrokken is met zijn betaalde spulletjes in zijn handen. Terwijl escalatie wel eens heel anders uit zou kunnen pakken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:Zo simpel is het niet : deze klant was ah vloeken en tieren en je mag iemand aanspreken op een dergelijk gedrag in een openbare ruimte, waar nb ook kinderen bij zijn. Waarom mag TS zich er niet mee bemoeien? Zouden meer mensen moeten doen , misschien dat de hufters in de maatschappij wat vaker moeten worden aangesproken ?? Maar bijna niemand durft dit nog uit angst voor klappen , met alle kwalijke gevolgen vandien. Het asogedrag overheerst. Ook ik ben geen held en ben ook bang voor een vechtpartij en loop ws ook weg , zeker met een kind van 1 1/2 erbij .
En dat TS er " een slaatje uit probeert te slaan " geloof ik al helemaal niet.
Eeuh nee dus, een winkel is particulier bezit waarvan de eigenaar mensen toelaat. Een gemeentehuis is een openbare ruimte, waarvan de gemeente je niet de toegang zomaar mag ontzeggen, omdat je dan het doen van een aantal wettelijke taken, denk aan een ID-bewijs aanvragen, onmogelijk gemaakt wordt. Een winkelier mag iemand wél de toegang ontzeggen, mits dit niet discriminatoir is. Dat laatste betekent dan vaak wel dat ze iedereen toelaten, maar een voorbeeld is bijvoorbeeld het niet in groepen van >3 kinderen scholieren toelaten in een supermarkt, of een club waar je alleen in mag als je 21+ bent.

Maar TS omschrijft de medewerkers goed met "jonge vrouw", dat zijn op zaterdag vaak pubermeisjes van amper/geen 18, die zowel niet de fysieke overhand, als de sociale ervaring en vaardigheden hebben om een steigerende volwassen man te temmen. Dat is vanuit hun bekeken het equivalent van je eigen vader een standje geven als die vloekt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:Wat je zegt -wa- snijdt best wel hout hoor , alleen mijn punt is wel dat je blijkbaar ,als je je ergens aan stoort, aan gevloek of geraas en getier, je maar beter je mond moet/ kunt houden en je er vooral niet mee moet/ mag/ bemoeien zodat er niks escaleert. Wat een maatschappij---- bah!
Snap ik, maar als het pinnen eenmaal gelukt is, zou het vloeken vanzelf wel ophouden. Ik denk dat het niet nodig is er iets van te zeggen.

Daarbij: hoe hevig was het allemaal in werkelijkheid. Hoe het ervaren wordt, is ook nog eens subjectief. Hoe subjectief blijkt wel uit het feit dat drie personeelsleden niet onder de indruk zijn. Immers, er is door hen verder geen melding gemaakt, dus voor hen viel het allemaal best wel mee.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
moederslink schreef:Wat je zegt -wa- snijdt best wel hout hoor , alleen mijn punt is wel dat je blijkbaar ,als je je ergens aan stoort, aan gevloek of geraas en getier, je maar beter je mond moet/ kunt houden en je er vooral niet mee moet/ mag/ bemoeien zodat er niks escaleert. Wat een maatschappij---- bah!
Snap ik, maar als het pinnen eenmaal gelukt is, zou het vloeken vanzelf wel ophouden. Ik denk dat het niet nodig is er iets van te zeggen.

Daarbij: hoe hevig was het allemaal in werkelijkheid. Hoe het ervaren wordt, is ook nog eens subjectief. Hoe subjectief blijkt wel uit het feit dat drie personeelsleden niet onder de indruk zijn. Immers, er is door hen verder geen melding gemaakt, dus voor hen viel het allemaal best wel mee.
Misschien is TS wel voorzitter van de bond tegen het vloeken ofzo, en was het allemaal niet zo erg. Er zit een aardig stuk subjectiviteit in zijn oordeel voor mijn gevoel, zeker omdat er helemaal niemand anders iets van zei.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:Waarom moet iemand maar razen en tieren en vloeken als het ff tegenzit ? Wat een attitude :cry:
Maar goed , dat is een andere discussie . In ieder geval fijne mooie Pinksterdag ( is ook een liedje over geschreven :wink: )
Tsja, dat snap ik dan ook niet. Als ik toevallig es niet kan pinnen, dan vloek ik de supermarkt ook niet bijelkaar.

En kijkend naar mijn eigen morele kader, zou ik misschien ook wel hetzelfde gedaan hebben, maar dat zou van veel omstandigheden afhangen, omstandigheden die ik nu niet echt duidelijk krijg uit het verhaal van TS.

koalafruit
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2012 13:58

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door koalafruit »

Ik ben zeker niet van de bond tegen vloeken. Om dat maar meteen even duidelijk te hebben. Verdere eigen invullingen van mij en/of mijn waarnemingen, laat ik voor degenen die dergelijke opmerkingen maken. Dat zegt dus meer over hoe zij in het leven staan en dingen bekijken, dan over mij.

De man stond zeer luid en uitgebreid te vloeken. Het feit dat het nogal een uit de kluiten gewassen figuur was (lang, maar vooral erg breed), maakte des te imposanter, in zo'n speelgoedwinkel, tussen die kleintjes.

Het personeel negeerde dit gedrag, ik denk inderdaad omdat ze jong waren en de situatie eng vonden. Ze wisten niet wat ze moesten doen.

Mijn opmerking floepte er uit, voor ik er erg in had. Niet slim? Dat snap ik ook wel. Maar is het fout iemand hierop aan te spreken, in een speelgoedwinkel, nota bene? Dat vervolgens die man mij bedreigd, dat noem ik pas echt fout. De bedreiging was wel degelijk echt én voor iedereen goed te horen/zien. Ik snap dan ook niet zo goed dat mensen hier mij de oren proberen te wassen (zo ervaar ik sommige opmerkingen dan toch), terwijl ik niet stond te schelden en niemand heb bedreigd.

Dat er blijkbaar geen protocol is bij Intertoys, voor dergelijke situaties, is hen te verwijten. Er bestaan uitgebreide cursussen, maar met een paar duidelijke richtlijnen kom je ook al een heel eind. Dan geef je die (jonge) medewerkers iets in handen.

Dat Intertoys achteraf de situatie ontkent, steekt mij nog het meest.

En met die ontkenning komt er ook nooit een protocol, cursus, richtlijn. Zo is het personeel de volgende keer weer alleen bang. Of erger: grijpen ze in, omdat ze zich toch wat schaamden over dit incident.

Intertoys neemt daarmee zeker niet de volle verantwoordelijkheid voor de veiligheid in hun winkels. Natuurlijk kun je overal hufters tegenkomen. Extra reden voor de eigenaar van een speelgoedwinkel om daar rekening mee te houden, in plaats van zoiets onder het tapijt te vegen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@koalafruit,

Dat die man fout zit, ben ik het helemaal mee eens, schelden en dan ook nog iemand bedreigen is gewoon nooit ok. Zo'n protocol, tja dat kun je wel hebben maar dan nog gaat het over die inschatting die personeel dan maakt, en soms is iemand laten schreeuwen zodat hij tenminste snel vertrekt, of soms durft personeel niet.
Dat intertoys je ervaring betwijfelt, is niet zo netjes, maar ik begrijp eigenlijk niet wat je dan wel van hen verwacht had. Wat zou een goede reactie op je klacht zijn geweest?

isabel

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heel erg goed dat Koalafruit deze agressieveling heeft aangesproken op zijn gedrag. Uit veel bovenstaande reacties blijkt dat je agressievelingen toch maar vooral niet moet aanspreken want dat is heel onverstandig van topicstarter. Want dan gaat het alleen maar escaleren.

En zo krijgen de hufters, agressievelingen en geweldplegers waaronder kopschoppers ruim baan in onze tolerante samenleving. Hulde.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Isabel1 »

aanspreken is prima, maar verwacht niet dat gedrag dan veranderd, wellicht veroorzaakt het meer problemen. Niet iedereen is even rationeel, niet iedereeen luistert.

Dat iemand zich de moeite wil doen: prijzenswaardig, maar soms veroorzaak je meer problemen omdat je je recht wilt halen dan dat je oplost

mh73

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door mh73 »

Bob Schurkjens schreef:Heel erg goed dat Koalafruit deze agressieveling heeft aangesproken op zijn gedrag. Uit veel bovenstaande reacties blijkt dat je agressievelingen toch maar vooral niet moet aanspreken want dat is heel onverstandig van topicstarter. Want dan gaat het alleen maar escaleren.

En zo krijgen de hufters, agressievelingen en geweldplegers waaronder kopschoppers ruim baan in onze tolerante samenleving. Hulde.
Die gaan zich echt niet netjes gedragen omdat jij er wat van zegt. Die hebben in hum jeugd iets gemist, wat opvoeding heet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er wetenschappelijk onderzoek bekend waar dat uit blijkt? Ik geloof zelf meer in repressie dan afgedwongen tolerantie jegens uitschot. Kennelijk is het niet zo erg dat mensen die slachtoffer worden van dit soort mensen op deze manier alleen komen te staan. Laten we maar wegkijken anders wordt het nog erger.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door crazyme »


witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door witte angora »

In deze kwestie (en daar moeten we bij blijven, geen 2 zaken door elkaar gooien!) is het een heel ander verhaal. Lastige klant? Ja. Maar wel eentje die vertrokken is nadat het pinnen gelukt is. Iedere actie, en dat is ook gebleken, zou alleen maar tot verdere escalatie leiden.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 mei 2015 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast: verwijderde quote

Gesloten