LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

koalafruit schreef:Dat er blijkbaar geen protocol is bij Intertoys, voor dergelijke situaties, is hen te verwijten. Er bestaan uitgebreide cursussen, maar met een paar duidelijke richtlijnen kom je ook al een heel eind. Dan geef je die (jonge) medewerkers iets in handen.

Dat Intertoys achteraf de situatie ontkent, steekt mij nog het meest.

En met die ontkenning komt er ook nooit een protocol, cursus, richtlijn. Zo is het personeel de volgende keer weer alleen bang. Of erger: grijpen ze in, omdat ze zich toch wat schaamden over dit incident.

Intertoys neemt daarmee zeker niet de volle verantwoordelijkheid voor de veiligheid in hun winkels. Natuurlijk kun je overal hufters tegenkomen. Extra reden voor de eigenaar van een speelgoedwinkel om daar rekening mee te houden, in plaats van zoiets onder het tapijt te vegen.
En hiermee heb je wat mij betreft de kern te pakken. Agressiebeheersing begint met zorgen dat je personeel weet wat ze wel en niet mogen doen. Dat geeft hen houvast.

Je hoeft echt niet van de tieners die toevallig een paar centen bijverdienen te verwachten dat zijn zo'n figuur de baas kunnen. Dat snapt iedereen wel, denk ik. Maar wat hier fundamenteel misgaat, is de houding van Intertoys. Een totale ontkenning is wel het slechtste wat je in een dergelijk geval kunt doen.

En voor wat betreft het "je kunt beter wegkijken": ik snap dat veel mensen dat tegenwoordig doen. Maar tegelijk is het wel het failliet van de maatschappij. Als ik één ding geleerd heb in mijn jarenlange loopbaan als deurwaarder, is dat het "wegkijken" het slechtste is wat je kunt doen. De-escaleren of op z'n plek zetten, anders wordt het alleen maar erger.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor mijn gevoel wordt het allemaal groter gemaakt dan het in werkelijkheid was, Moneyman... Hoe iets ervaren wordt is nog altijd subjectief.

Het ging alleen maar om vloeken omdat het pinnen niet lukte, ik zou niet weten wat agressiebeheersing hierbij zou helpen, eerlijk gezegd. Er is geen geweld gebruikt, er werd niet gedreigd, totdat de topicstarter zich ermee ging bemoeien.

Geen idee ook van de leeftijden, maar als ik als 50-er terecht wordt gewezen door een onbekend knulletje van nog geen 30, dan kan ik je op een briefje geven dat ik dan even niet de makkelijkste ben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Voor mijn gevoel wordt het allemaal groter gemaakt dan het in werkelijkheid was, Moneyman... Hoe iets ervaren wordt is nog altijd subjectief.

Het ging alleen maar om vloeken omdat het pinnen niet lukte, ik zou niet weten wat agressiebeheersing hierbij zou helpen, eerlijk gezegd. Er is geen geweld gebruikt, er werd niet gedreigd, totdat de topicstarter zich ermee ging bemoeien.
Kijkend naar onderstaand deel uit de OP, is er wel degelijk sprake van een situatie waarin agressiebeheersing nodig is. Een klant die de boel stijf staat te vloeken in een speelgoedwinkel vol kinderen, is -binnen die context!- an sich al een bedreigende situatie. Voor veel kinderen kan dat behoorlijk intimiderend zijn. De vervolgactie op het moment dat TS hem erop aanspreekt, bevestigt dat alleen maar.
koalafruit schreef:Toen ik de man zelf dan maar aansprak op zijn vloeken en zei dat hij in een winkel voor kinderen was, vertelde de man mij op behoorlijk agressieve wijze dat ik maar beter uit zijn buurt kon gaan. Dit kwam, in combinatie met zijn lichaamstaal, zeer bedreigend over.
Dit als een normale, "niets-aan-de-hand"-situatie bestempelen gaat me een beetje te ver ;)

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb zo'n gevoel (maar niet meer dan dat) dat er een factor is die een grote rol speelt in hoe de topicstarter het gebeuren heeft ervaren. ;)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef: Geen idee ook van de leeftijden, maar als ik als 50-er terecht wordt gewezen door een onbekend knulletje van nog geen 30, dan kan ik je op een briefje geven dat ik dan even niet de makkelijkste ben.
Wat heeft jouw leeftijd er mee te maken of iemand wat van je gedrag mag zeggen of niet? Respect hangt niet van je leeftijd af, maar van je gedrag. Een bejaarde die zich niet gedraagt mag net zo goed op z'n plek worden gezet als een tiener.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En voor wat betreft het "je kunt beter wegkijken": ik snap dat veel mensen dat tegenwoordig doen. Maar tegelijk is het wel het failliet van de maatschappij. Als ik één ding geleerd heb in mijn jarenlange loopbaan als deurwaarder, is dat het "wegkijken" het slechtste is wat je kunt doen. De-escaleren of op z'n plek zetten, anders wordt het alleen maar erger.
Exact! Burgermoed heet dat. Maar daar zijn verreweg de meeste mensen te schijterig voor. Is trouwens een typisch Nederlands probleem.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

+ 5
groetjes

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
koalafruit schreef:Dat er blijkbaar geen protocol is bij Intertoys, voor dergelijke situaties, is hen te verwijten. Er bestaan uitgebreide cursussen, maar met een paar duidelijke richtlijnen kom je ook al een heel eind. Dan geef je die (jonge) medewerkers iets in handen.

Dat Intertoys achteraf de situatie ontkent, steekt mij nog het meest.

En met die ontkenning komt er ook nooit een protocol, cursus, richtlijn. Zo is het personeel de volgende keer weer alleen bang. Of erger: grijpen ze in, omdat ze zich toch wat schaamden over dit incident.

Intertoys neemt daarmee zeker niet de volle verantwoordelijkheid voor de veiligheid in hun winkels. Natuurlijk kun je overal hufters tegenkomen. Extra reden voor de eigenaar van een speelgoedwinkel om daar rekening mee te houden, in plaats van zoiets onder het tapijt te vegen.
En hiermee heb je wat mij betreft de kern te pakken. Agressiebeheersing begint met zorgen dat je personeel weet wat ze wel en niet mogen doen. Dat geeft hen houvast.

Je hoeft echt niet van de tieners die toevallig een paar centen bijverdienen te verwachten dat zijn zo'n figuur de baas kunnen. Dat snapt iedereen wel, denk ik. Maar wat hier fundamenteel misgaat, is de houding van Intertoys. Een totale ontkenning is wel het slechtste wat je in een dergelijk geval kunt doen.

En voor wat betreft het "je kunt beter wegkijken": ik snap dat veel mensen dat tegenwoordig doen. Maar tegelijk is het wel het failliet van de maatschappij. Als ik één ding geleerd heb in mijn jarenlange loopbaan als deurwaarder, is dat het "wegkijken" het slechtste is wat je kunt doen. De-escaleren of op z'n plek zetten, anders wordt het alleen maar erger.
Niemand heeft hier gezegd dat je moet wegkijken. En een training agressiebeheersing is echt een papieren oplossing die alleen achter een bureau kan worden bedacht.

Denk je werkelijk dat een bedrijf als intertoys daar geld tegenaan gaat gooien ? Daar waar iedereen klaagt over personeel wat wel een lesje klantvriendelijkheid kan krijgen ? Voor incidenten die misschien eens in de vijf jaar voorkomen ?

No way.

Zolang dit soort onaangepaste figuren niet werkelijk kunnen worden aangepakt zullen ze niet veranderen. En zeker niet door een 18 jarige met een diploma agressiebeheersing op zak.

Zo iemand moet in een steegje een pak op zijn donder krijgen, net zo lang tot het kwartje valt.

Maar dat mag niet, het geweldsmonopolie ligt bij de politie, die een storm van protest over zich heenkrijgt wanneer het lijkt alsof ze een winkeldief te hard aanpakken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:Heel erg goed dat Koalafruit deze agressieveling heeft aangesproken op zijn gedrag. Uit veel bovenstaande reacties blijkt dat je agressievelingen toch maar vooral niet moet aanspreken want dat is heel onverstandig van topicstarter. Want dan gaat het alleen maar escaleren.

En zo krijgen de hufters, agressievelingen en geweldplegers waaronder kopschoppers ruim baan in onze tolerante samenleving. Hulde.
Een kennis van me sprak ooit eens paar mannen aan die fietsen in de gracht aan het gooien waren, compleet van de pot gerukt, en hij dacht daar zeg ik wat van, want dat doé je niet. Wat jij propageert zegmaar. Die kennis heette Meindert, en de stille tocht die we voor hem hebben gehouden heeft het 8 uur journaal nog gehaald. En weet je? Zijn weduwe, die hem als bonus in zijn trouwpak op hun geplande trouwdag mocht begraven, heeft niet bijster veel troost kunnen putten uit het feit dat hij "het juiste" heeft gedaan.

Sinds ik dat, gelukkig nog van een redelijke afstand, heb meegemaakt, kijk ik toch wat anders naar ingrijpen in dit soort gevallen, en snap ik w el dat iemand als een kassameisje niet zomaar zo'n vloekende volwassene even toespreekt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:@sjohie,...... dieptriest!
En zoiets gaat er dus voor zorgen dat men liever wegkijkt, niet ingrijpt en hufters hun asociale gang kunnen blijven gaan. Ik schreef al, ook ik ben geen held , ben ook een " lichtgewicht " .
Wat de oplossing is? Ik weet het niet....het begint bij de opvoeding denk ik toch ....de kopschoppers bv zijn jonge pikkies , treiters op school idem , pubers dus.
Laatst nog werd mijn zoon zowat platgereden op zijn fiets , finaal ad kant gedrukt en hij moest vol in de remmen! En zei maar niks en fietste verder........ Weer zo.n asopikkie in zn auto , 100 meter verder blokkeerde deze aso een automobilist , puur om te sarren , deze stapte uit en ja hoor vette matpartij.
Een paar jaar na wat er met Meindert gebeurde reden mijn zwager en ik door stad, toen we 2 mannen zagen. A zat B achterna eigenlijk. A had een stuk hout met wat spijkers, waarmee hij B trachtte te slaan. Het leek wel zo'n knots uit de flintstones. Toen we dat zagen hebben we het er over gehad wat we moesten doen, "veilig" in de auto. Toen zijn we naar wat mannelijke omstanders toegelopen, zo 6 volwassen kerels bijelkaar gehaald, en toen met z'n allen op die 2 afgestapt terwijl een vrouw 112 belde. Dat ging wel goed, maar als er niet meer mensen waren geweest, hadden wij niks gedaan denk ik.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:
moederslink schreef:@sjohie,...... dieptriest!
En zoiets gaat er dus voor zorgen dat men liever wegkijkt, niet ingrijpt en hufters hun asociale gang kunnen blijven gaan. Ik schreef al, ook ik ben geen held , ben ook een " lichtgewicht " .
Wat de oplossing is? Ik weet het niet....het begint bij de opvoeding denk ik toch ....de kopschoppers bv zijn jonge pikkies , treiters op school idem , pubers dus.
Laatst nog werd mijn zoon zowat platgereden op zijn fiets , finaal ad kant gedrukt en hij moest vol in de remmen! En zei maar niks en fietste verder........ Weer zo.n asopikkie in zn auto , 100 meter verder blokkeerde deze aso een automobilist , puur om te sarren , deze stapte uit en ja hoor vette matpartij.
Een paar jaar na wat er met Meindert gebeurde reden mijn zwager en ik door stad, toen we 2 mannen zagen. A zat B achterna eigenlijk. A had een stuk hout met wat spijkers, waarmee hij B trachtte te slaan. Het leek wel zo'n knots uit de flintstones. Toen we dat zagen hebben we het er over gehad wat we moesten doen, "veilig" in de auto. Toen zijn we naar wat mannelijke omstanders toegelopen, zo 6 volwassen kerels bijelkaar gehaald, en toen met z'n allen op die 2 afgestapt terwijl een vrouw 112 belde. Dat ging wel goed, maar als er niet meer mensen waren geweest, hadden wij niks gedaan denk ik.
Ik, als vrouw alleen, zou dan gewoon 112 hebben gebeld op het moment dat ik het zag gebeuren. Niets doen is echt geen optie (moreel dan he). Heb in het verleden ook weleens mensen aangesproken maar inderdaad van te voren of wat omstanders geactiveerd en natuurlijk tegelijkertijd iemand (of zelf) 112 laten bellen.

Zomaar ondoordacht de confrontatie aangaan is niet verstandig, maar zodra je wat ziet meteen bellen is het minste wat je kan doen en in mijn visie ook gewoon je plicht als medemens. Mensen die staan, kijken, en nietsdoen zijn onderdeel van het probleem.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moederslink schreef:Ben ik zeker met je eens Julie, niks doen is eigenlijk geen optie en houdt de boel in stand, maar je moet maar net de mazzel hebben, zoals in sjohie.s geval, dat er wat potige omstanders staan die bereid zijn mee te helpen.
Je kan altijd vanaf een veilige afstand 112 bellen, dat vind ik toch zeker wel het minimum. ;)

moederslink schreef:Hem , met het hart kloppend in mn keel , gezegd dat ik dit heel erg smerig vond en hem verzocht hier direct mee op te houden en zowaar-- hij zei " sorry " en hield ermee op! Met meerdere kameraden erbij was ie misschien niet gestopt en had ik het ws niet eens durven zeggen :oops:
Inderdaad. Ik ken het gevoel. Zelf ook weleens een marrokaanse man (en ja, dan voel je je toch geïntimideerd want stereotype reputatie en mannen) op asociaal gedrag aangesproken waar verder geen directe omstanders bij waren naast de vrouw die hij aan het lastigvallen was. De man reageerde erg aggressief macho stijl, maar heb hem toch weten te pacifyen door zelf rustig te blijven en hem te laten merken dat ik niet onder de indruk was van zijn "zoek jij probleem" vocabulaire en in een soort cirkelredenering te treden tot de trein kwam.

Het is eng en je moet altijd je kop erbij houden. In die situatie wist ik dat ik relatief veilig was vanwege een object tussen ons in en het feit dat er nog geen minuut later een trein zou stoppen (en camera's), maar het blijft eng.

Daarna, in de trein, was die vrouw mij erg dankbaar en dan weet je ook wel dat het de moeite waard was. Uiteraard snap ik echt wel dat de meeste mensen dat misschien niet durven, maar praktisch iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon en even wegglippen om van achter een hoekje de politie te bellen kan zelfs een angsthaas zonder risico.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
Moneyman schreef:
koalafruit schreef:Dat er blijkbaar geen protocol is bij Intertoys, voor dergelijke situaties, is hen te verwijten. Er bestaan uitgebreide cursussen, maar met een paar duidelijke richtlijnen kom je ook al een heel eind. Dan geef je die (jonge) medewerkers iets in handen.
En hiermee heb je wat mij betreft de kern te pakken. Agressiebeheersing begint met zorgen dat je personeel weet wat ze wel en niet mogen doen. Dat geeft hen houvast.
Niemand heeft hier gezegd dat je moet wegkijken. En een training agressiebeheersing is echt een papieren oplossing die alleen achter een bureau kan worden bedacht.
Yeah right. Trainingen en protocollen zijn in de praktijk uitermate nuttig. Niet alleen omdat je leert hoe te handelen (en hoe niet!), maar ook omdat je weet wat er wel en niet van je verwacht wordt. Het geeft heel veel rust als je (bijvoorbeeld) als jong winkelmeisje weet dat je niet zelf in mag grijpen, maar dat je alleen de filiaalmanager mag waarschuwen.

Ik heb al heel wat trainingservaring op dit punt, zowel als gever als als ontvanger, en ik kan je verzekeren dat dat alles behalve "een papieren oplossing van achter een bureau" is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:Yeah right. Trainingen en protocollen zijn in de praktijk uitermate nuttig. Niet alleen omdat je leert hoe te handelen (en hoe niet!), maar ook omdat je weet wat er wel en niet van je verwacht wordt. Het geeft heel veel rust als je (bijvoorbeeld) als jong winkelmeisje weet dat je niet zelf in mag grijpen, maar dat je alleen de filiaalmanager mag waarschuwen.

Ik heb al heel wat trainingservaring op dit punt, zowel als gever als als ontvanger, en ik kan je verzekeren dat dat alles behalve "een papieren oplossing van achter een bureau" is.
Kan verschillen. Bij het AH filliaal waar ik werkzaam was waren wel protocollen, maar dat werke voor geen meter omdat personeel werd behandeld als wegwerp aanstekers en verder ook niet fatsoenlijk op de hoogte was, gebrek aan interesse en daadkracht bij de leiding, etc.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Doe maar niets, dan zit je altijd goed.

Gesloten