LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dronebeelden: privacyregels?

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door pieterenien »

Zodra ik een drone hoor of zie in de buurt van mijn tuin, laat ik een vlieger op met heel gemeen touw!

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door kuklos »

hydrangea schreef:
28 jun 2020 14:31
Dat betekent dan ook dat een tuin waar geen mensen aanwezig zijn, gewoon een plant een hortensia bijv. gekiekt mag worden.
................
Dat is dus niet verboden.
.............
Ik vind het prachtig speelgoed, en eigenlijk mag er best veel mee gedaan worden als personen er geen hinder van hebben. En daar hou ik me dus aan, geen zorgen.
Als jij denkt "geen zorgen" dan mis je het punt. Veel mensen zitten er niet op te wachten dat jij (of iemand anders) met je drone even in hun tuin komt filmen en fotograferen. Dan mag het wettelijk niet verboden zijn (of juist wel als ik anderen moet geloven), tussen jij mag het en ik sta het toe zit nogal een groot gebied. En als jij het toch doet en ik dat ding neerhaal, zie maar eens je recht te halen.

Ik zou je toch zeer dringend willen adviseren om als jij in tuinen wil gaan filmen dit vooraf te vragen bij de bewoners.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Jablan »

hydrangea schreef:
28 jun 2020 14:31
Op vakantie gaan en de mooiste kiekjes vast leggen met een drone vanuit de lucht, dat lijkt me schitterend.
Als de vakantie in het buitenland is, kijk heel goed naar de wetgeving van dat land. Er is een hele reeks landen, waar je een vergunning nodig hebt en dan nog zeer beperkt mag filmen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door de auditu »

En niet vliegen met regenachtig weer, want dan krijg je een natte drone.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk mag je andermans tuin niet op deze manier filmen. En dat wist TS echt wel.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zie het al helemaal voor me: "O, buurvrouw, wat heb je grote hortensia's. Ik heb ze op de foto gezet. Zal ik nou soms je goot schoonmaken?"

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Sira »

Als er al privacy regels zitten aan een deurbel met camera, lijkt me dat met een drone helemaal.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
27 jun 2020 20:03
De zoekterm 'regelgeving drones' levert deze link op: Rijksoverheid -> Drones -> Vragen en antwoorden voor particulieren
Hier staat alles klip en klaar in.
Hortensia.s en dakgoten filmen ? :roll:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Brahms »

Komkommertijd schreef:
27 jun 2020 21:57
Ik kocht een aantal multi Color Hortensia's van kweker
Natuurlijk kon het niet uitblijven, ook de komkommer aan de Hortensia !

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door berndv »

hydrangea schreef:
28 jun 2020 14:31
Na het lezen van de site rijksoverheid , neem ik de vrijheid om een stukje te knippen en hier te plakken.

Op grond van de artikelen 14 en 15 van de Regeling op afstand bestuurde
luchtvaartuigen13 is het, behoudens enkele mogelijkheden van ontheffing, verboden RPA
te laten vliegen:
1. hoger dan 120 meter boven de grond of het water,
2. op een horizontale afstand van minder dan 150 meter tot mensenmenigten,
aaneengesloten bebouwing, in gebruik zijnde autosnelwegen, autowegen of
wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt,
3. op een horizontale afstand van minder dan 50 meter tot industrie- en
havengebieden,
4. op een horizontale afstand van minder dan 50 meter tot vaartuigen, voertuigen,
kunstwerken en spoorlijnen, mits zij zich niet in gebieden als bedoeld onder 2
bevinden.
Een en ander impliceert dat beide categorieën drones niet dicht in de buurt mogen
komen van plaatsen waar zich mensenmenigten of doorgaans mensen bevinden. In
gebieden waar zij wel mogen worden gebruikt, zullen zich slechts incidenteel en dan nog
in kleinen getale mensen bevinden. Te denken valt in dit verband aan weilanden en
natuurgebieden. Bij het gebruik van drones in dergelijke gebieden zal om die reden de
privacy niet snel in het geding zijn.


Dat betekent dan ook dat een tuin waar geen mensen aanwezig zijn, gewoon een plant een hortensia bijv. gekiekt mag worden. Of een aparte sierbestrating, een aparte boom etc. Dat is dus niet verboden. Je kan dit natuurlijk ook met een camera doen, maar meestal moet je de tuin dan weer betreden wat ik pertinent niet wil. En stel je eens voor dat je over een dood paard struikelt. Op vakantie gaan en de mooiste kiekjes vast leggen met een drone vanuit de lucht, dat lijkt me schitterend.

Ik vind het prachtig speelgoed, en eigenlijk mag er best veel mee gedaan worden als personen er geen hinder van hebben. En daar hou ik me dus aan, geen zorgen.

Groeten,
Leuk stukje dit, maar dit stukje beantwoord maar een klein gedeelte van de vraag. Dit stukje beantwoord alleen maar het deel óf je ergens mag vliegen, dit stukje heeft het niet over fotograferen of filmen, immers is niet iedere drone uitgerust met een camera. Technisch gezien mag je iemands tuin fotograferen, zo lang er geen personen in de tuin aanwezig zijn. Een tuin valt niet onder portretrecht. Een normale fotograaf zal dit normaliter niet zonder kunstgrepen uit kunnen voeren, en als die fotograaf normaliter iemands tuin betreedt, zou dit vallen onder erfvredebreuk. De vraag is of daar hier sprake van is, ik kan er geen jurisprudentie van vinden.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door witte angora »


Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Brahms schreef:
28 jun 2020 23:54
Komkommertijd schreef:
27 jun 2020 21:57
Ik kocht een aantal multi Color Hortensia's van kweker
Natuurlijk kon het niet uitblijven, ook de komkommer aan de Hortensia !
Kopen? Kreeg ze van een Kweker aangeboden nadat hij hoorde welke grond ik daar had,
vrienden prijsje, normale kosten al meer, en een kaal grasveld is ook niets.... ze doen 't goed tot nu toe....

Ik heb dus eigenlijk een Test locatie voor deze waar ik ooit wel eens een Blauwe en Roze van had, de Paarse en Rode maar
deze Multi Color.... te gek en dat past precies bij mijn.....

De vraag is: Blijven ze Multi Color want op veen gronden worden ze allen na enkele jaren gewoon Roze.
Die moet je dan in een pot met gaten in de grond zetten, want anders verkleuren ze.
Ik heb ze zowel in die potten als pure Belgische grond staan, en hoop dat ze op de kleur bleven....

Het is dus een proeftuin die deze Kweker, bij wie ik ooit op de basis school naast zat....
En volgende jaar Tulpen, Narcissen en Krokussen en zo... en nog meer.....

En ik wilde juist een makkelijke tuin met veel gras en fruit bomen, lekker lui en schapen als grasmaaiers!

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door witte angora »

Op deze kaart kun je trouwens zien waar je met een drone mag vliegen. Als je even inzoomt kom je er achter dat het, om uiteenlopende redenen, bijna nergens mogelijk is.

https://www.godrone.nl/#loc=52.4382910,5.0446905,9

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik niet thuis ben;

Niemand hoeft te weten dat ik 2 Porsches heb, een oude Boxster Cabrio en een 1 cilinder diesel!

Ook het zwembad, aan de achterzijde bij de Hortensia die vanaf de weg niet zichtbaar is. pal zuid.
Je moet dus eerst over de woning vliegen en als daar gehele buurt in bad zit, ben je alsnog strafbaar.

De voortuin leeg betekende nog niet lege achtertuin.
Je hoorde alleen geklater van waterval en omdat vanaf voorkant niets te zien is wat in achter deel gebeurde.

En niemand hoeft op een Hortensia Forum mijn Datsja te bekijken die er dan ook op komt.
Een Houten woning in Baksteen België is erg opvallend en wil graag voor mezelf houden.

Er is meer dan alleen bloemen, en die dakgoten, panelen en Heat Pipe, die zie ik zelf ook wel..

En de bel bij Voordeur? Ik wacht nog steeds op Moneyman of andere collega die Ferratum mijn binnenkort beloofde!
Ik kan op Smartphone dit life volgen en elke beweging word vast gelegd... en de Poezen & Katers, ik word hier gek van!

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
29 jun 2020 08:33
Leuk stukje dit, maar dit stukje beantwoord maar een klein gedeelte van de vraag. Dit stukje beantwoord alleen maar het deel óf je ergens mag vliegen, dit stukje heeft het niet over fotograferen of filmen, immers is niet iedere drone uitgerust met een camera.
Het is toch nogal simpel: als je ergens niet mag vliegen, kan je er ook niet filmen of fotograferen. En boven iemands woning mag je niet vliegen. Hoe moeilijk zullen we het maken?

hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Mooi, de conversatie begint er gelukkig anders uit te zien, informatiever. Dank.
Je mag alleen filmen en fotograferen waar je normaal ook mag komen en met een normale camera mag fotograferen. Dus niet in tuinen of op afgesloten terreinen
Als deze tekst gelezen wordt mag je niet fotograferen in tuinen, omdat je toestemming nodig hebt om de tuin te betreden met een camera. Met een drone betreed je de tuin fysiek niet.
Dus met een camera mag je vanaf de straatkant een tuin fotograferen, je mag daar normaal komen. Als mensen of bewoners niet thuis zijn kan je ook niets vragen, en je kan ze ook niet kieken wat ook helemaal niet de bedoeling is.

Dus eigenlijk best wel interessant, dat er mensen zijn die een bloedhekel aan drone`s hebben en ze willen neerhalen op welke manier dan ook, zou een ander topic kunnen worden.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Erthanax »

hydrangea schreef:
26 jun 2020 11:09
(...) Nu ik ook denk aan foto`s maken buiten het huis, vraag ik mij af of dat wel mag i.v.m. privacy wetgeving? (...)
Nou, hydrangea, de gegeven links zijn duidelijk genoeg: je mag niet binnen 150 meter van een woning vliegen. Je mag alleen foto's/filmpjes maken waar je normaal ook mag komen en met een normale camera mag fotograferen.

Duidelijk zo, of heb je nog meer vragen?

hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Ja, maar niet aan u. Dank u wel.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Erthanax »

hydrangea schreef:
29 jun 2020 10:19
Ja, maar niet aan u. Dank u wel.
Tot genoegen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door mahadma »

Moet je als drone eigenaar eens de tuin van het koniklijkhuis willen filmen of hun dakgoten willen controleren met je drone. Nou, ik schat in dat je drone of gestoort wordt, of uit de lucht geschoten wordt. Maar zeker is dat je je speeltje nooit meer ziet. Met een beetje mazzel krijg je wrl thuis "bezoek".

Gesloten