LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dronebeelden: privacyregels?

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Dank voor reactie`s, ik wil niet alleen hortensia`s kieken maar gaat mij meer om de aangelegde tuinen eromheen. Als er personen in de tuin aanwezig zijn, vraag ik natuurlijk eerst of dat mag.
Het zijn niet alleen tuinen, maar een dakgoot welke dicht geslipt is met bladeren en zo, is dit ook een handig hulpmiddel. Geen trap meer van 3 of 4 meter, maar even de drone.

Ik zat eens op een verjaardag partij en de drone kiekte de groep vanuit de lucht, pracht opname. Ik dacht ...dit is echt leuk, en nog mooi ook.

Maar goed, privacy wat mijn vraag ook was...daar moet dus echt rekening mee gehouden worden, privacy is zeker privacy.

Het is weekend, dus lekker oefenen.

Groetjes,

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door kuklos »

hydrangea schreef:
27 jun 2020 23:09
......
gaat mij meer om de aangelegde tuinen eromheen. Als er personen in de tuin aanwezig zijn, vraag ik natuurlijk eerst of dat mag.
.....................
Maar goed, privacy wat mijn vraag ook was...daar moet dus echt rekening mee gehouden worden, privacy is zeker privacy.
.........
Paar dingetjes:
* Reacties is zonder apostrof.
* Toestemming vragen is goed, maar ook als er niemand aanwezig is hebben veel mensen geen behoefte dat je hun tuin filmt.
* Wie weet wat je bedoelingen zijn? Wellicht wil jij filmen om de boel te verkennen voor een inbraak.
* Dus hou er rekening mee dat mensen wellicht nooit zitten te wachten op jouw drone, ongeacht of ze aanwezig zijn.
* Dat je nu beseft dat privacy zeer belangrijk is is goed.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
27 jun 2020 22:58
16again schreef:
27 jun 2020 22:41
Maar een drone op 10 of 15 meter hoog haal je niet zomaar naar beneden
Als die drone eigenaar snel is niet, maar met een hockeystick en een hockeybal ligt dat ding zo aan gruzelementen.
De kas bij de buren ook.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door witte angora »

hydrangea schreef:
27 jun 2020 23:09
Het zijn niet alleen tuinen, maar een dakgoot welke dicht geslipt is met bladeren en zo, is dit ook een handig hulpmiddel. Geen trap meer van 3 of 4 meter, maar even de drone.
:roll:
Het is weekend, dus lekker oefenen.
Inderdaad. Vlieg maar gauw op met je drone.

hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Dan maar een beetje hoger vliegen om de hockeyballen te ontwijken, vandaag een druilige dag dus binnen blijven en de privacyregels maar eens aandachtig doorlezen.

Hier hoor ik er weinig over in de praktijk, bedankt voor de aangeleverde link.

Groeten,

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door de auditu »

kuklos schreef:
27 jun 2020 20:44
hydrangea schreef:
26 jun 2020 11:09
Nu ik ook denk aan foto`s maken buiten het huis, vraag ik mij af of dat wel mag i.v.m. privacy wetgeving? Foto`s maken van mooi aangelegde tuinen bijv. ik vind Hortensia`s erg mooi dus die gaan als eerste op de kiek.
Als jouw drone mijn tuin invliegt en niet direct eruit vliegt gaat dat ding tegen de grond en gaat het ding kapot. Zo denk ik over al die drone enthousiastelingen die zich niks aantrekken van andermans privacy. En ik ben niet de enige die er zo over denkt.
Inderdaad, hoewel wellicht verboden, hoogste tijd voor een drone jammer of stevige buks.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een stokje met elastiek? Katapult noemen mensen dat...
maar ik noem het snoeiafval in juiste vorm.

En mijn tuin, de planten mag maar wil niet dat iedereen mijn nieuwe Kot gaat herkennen.
De koperen dakgoten zijn leeg en diefstal gevoelig.
Net als ik hier schreef dat ik in Doerak dus niet thuis was.

De Duo Color versie in Unieke kleuren mogen best op de foto, heeft leverancier ook gedaan en die kijkt of deze grond,
na nemen monsters wel geschikt is voor overal te verkopen.
U moet dus ook rekening houden met de eigenaren van een pand.

Elke Belg word met baksteen in z'n maag geboren zeggen ze en mijn houten Datsja? Dat valt erg op en ik wil rustig wonen.
Vooral als je weet dat via liefhebbers mooie opname's misbruikt kunnen worden om een woning te vinden.
En wie wil nu met volle dakgoot dus achterstallig onderhoud voor schut gezet worden?

Een grasdak prima maar volle dakgoot.... dan krijg je bij mijn een foto verbod, je mag die eerst leeg maken!

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch eerst even een checkvraag: In welk land wil je gaan vliegen?

hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Nederland, en verder https://www.dronewatch.nl/2019/07/14/d ... an-denken/

En ik drink geen alcohol.

Groeten,

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door de auditu »

hydrangea schreef:
26 jun 2020 11:09
Foto`s maken van mooi aangelegde tuinen bijv. ik vind Hortensia`s erg mooi dus die gaan als eerste op de kiek.
En als toevallig de buurvrouw tussen de hortensia's ligt te zonnen, is dat ook weer mooi meegenomen. Sowieso altijd mooier dan een dood paard.

hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Sowieso altijd mooier dan een dood paard.
Smakelijke humor, maar ik denk dat ik weinig ga horen over de vraag die ik heb gesteld. Privacyregels drone beelden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat mijn Burgemeester een zwembroek van jaren terug had toen hij maatje minder had.....

Als ik deze foto met ook nog enkele Duo Color Hortensia erop hier zou plaatsen is niet gewenst.
De foto van zowel dat hij door 't Lint ging en bommetje als 2e is niet bepaald de mooiste wat je van
een bestuurder verwacht als bewoner.
Ik heb deze wel naar hem gestuurd en niet aan de media gegeven.... een gebroken lintje van na
de opening in sufferdje is ruim voldoende.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door de auditu »

hydrangea schreef:
28 jun 2020 12:39
Sowieso altijd mooier dan een dood paard.
Smakelijke humor, maar ik denk dat ik weinig ga horen over de vraag die ik heb gesteld. Privacyregels drone beelden.
Dankuwel. Op de site van de rijksoverheid is voldoende te vinden.

hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Na het lezen van de site rijksoverheid , neem ik de vrijheid om een stukje te knippen en hier te plakken.

Op grond van de artikelen 14 en 15 van de Regeling op afstand bestuurde
luchtvaartuigen13 is het, behoudens enkele mogelijkheden van ontheffing, verboden RPA
te laten vliegen:
1. hoger dan 120 meter boven de grond of het water,
2. op een horizontale afstand van minder dan 150 meter tot mensenmenigten,
aaneengesloten bebouwing, in gebruik zijnde autosnelwegen, autowegen of
wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt,
3. op een horizontale afstand van minder dan 50 meter tot industrie- en
havengebieden,
4. op een horizontale afstand van minder dan 50 meter tot vaartuigen, voertuigen,
kunstwerken en spoorlijnen, mits zij zich niet in gebieden als bedoeld onder 2
bevinden.
Een en ander impliceert dat beide categorieën drones niet dicht in de buurt mogen
komen van plaatsen waar zich mensenmenigten of doorgaans mensen bevinden. In
gebieden waar zij wel mogen worden gebruikt, zullen zich slechts incidenteel en dan nog
in kleinen getale mensen bevinden. Te denken valt in dit verband aan weilanden en
natuurgebieden. Bij het gebruik van drones in dergelijke gebieden zal om die reden de
privacy niet snel in het geding zijn.


Dat betekent dan ook dat een tuin waar geen mensen aanwezig zijn, gewoon een plant een hortensia bijv. gekiekt mag worden. Of een aparte sierbestrating, een aparte boom etc. Dat is dus niet verboden. Je kan dit natuurlijk ook met een camera doen, maar meestal moet je de tuin dan weer betreden wat ik pertinent niet wil. En stel je eens voor dat je over een dood paard struikelt. Op vakantie gaan en de mooiste kiekjes vast leggen met een drone vanuit de lucht, dat lijkt me schitterend.

Ik vind het prachtig speelgoed, en eigenlijk mag er best veel mee gedaan worden als personen er geen hinder van hebben. En daar hou ik me dus aan, geen zorgen.

Groeten,

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt beter, bijvoorbeeld, op de Kaapverdische eilanden gaan vliegen met je drone. Daar heb je aanzienlijk minder last van de privacyregels als hier in Nederland. Of ze er hortensia's hebben weet ik niet. Er schijnen wel, dat heeft althans iemand op dit forum ooit beweerd, bergen te zijn van 3000 meter hoog. Levert spectaculaire beelden op.

Overigens mis je het punt: je mag in de buurt van gebouwen dus niet met je drone vliegen. Of er nu wel of geen mensen zijn. Ook niet als je vrijwillig de dakgoten van die mensen schoon wil maken met dat ding.
op een horizontale afstand van minder dan 150 meter tot mensenmenigten,
aaneengesloten bebouwing, in gebruik zijnde autosnelwegen, autowegen of
wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt,

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door 16again »

hydrangea schreef:
28 jun 2020 14:31
verboden….
te laten vliegen:
2. op een horizontale afstand van minder dan 150 meter tot ….
aaneengesloten bebouwing



Dat betekent dan ook dat een tuin waar geen mensen aanwezig zijn, gewoon een plant een hortensia bijv. gekiekt mag worden.
Zoals ik deze link lees, valt elk huis onder aaneengesloten bebouwing. Een cirkel van 150 meter rond een huis trekken, laat weinig tuin over

https://www.dronewatch.nl/2015/01/27/mi ... ng-drones/

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lekker gluren in andermans achtertuin, waarom zou dat niet mogen?
Voor wie er geen prijs op stelt is dit missschien wat. Lijntje eraan om de prooi binnen te halen en klaar.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
28 jun 2020 14:58
(...) Zoals ik deze link lees, valt elk huis onder aaneengesloten bebouwing. Een cirkel van 150 meter rond een huis trekken, laat weinig tuin over.
Dat lees ik ook. Met een beetje gezond verstand kan iedereen bedenken dat fotograferen of filmen met een drone boven andermans achtertuin ongewenst is. Maar ja, je zult maar bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in andermans hydrangea's, dan moet je toch wat?

hydrangea
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2020 13:05

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door hydrangea »

Vrij staande villa`s zijn geen aaneengesloten bebouwingen, en staan vaak op grote percelen in het buitengebied.
Dat zijn de tuinen met opritten en borders die mij soms verbazen hoe mooi ze zijn.

En inderdaad, een inspectie aan de zonnepanelen of dakgoot kan ook een leuke opsteker zijn. En vrijwillig schoonmaken, dan bellen we jou op. Er zijn genoeg positieve dingen te vertellen over de drone, maar die moet je wel willen zien. Maar een hortensia begluren is ook wel een ultieme uitdaging.

Groeten,

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dronebeelden: privacyregels?

Ongelezen bericht door Erthanax »

O, heet ze Hortensia? Dat is wel een naam voor een flinke oprit. Geen wonder dat je daar wil kijken.
Als je de toelichting in de link leest, weet je dat een woonhuis geldt als aaneengesloten bebouwing, dus daarmee redt je het niet.
Ministerie I&M schreef: “Met ‘aaneengesloten bebouwing’ worden steden, dorpen en verzamelingen huizen bedoeld, maar ook: elke ruimte die vast gebruikt wordt voor huisvesting, commerciële activiteiten of recreatie.

Gesloten