Game Mania weigert games retour te nemen

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door JanKost »

Hallo,

recent heb ik bij de Game Mania een PS5 gekocht. De PS5 werd samen met 2 PS5 games verkocht, die beduidend hoger waren geprijsd dan bij alle andere winkels. Op de factuur van de winkel staat geen bundel of pakket, maar alle 3 producten los van elkaar.
Aangezien het daarom volgens mijn informatie wettelijk ook niet om een bundel gaat wilde ik de games retourneren. Game Mania weigert dit en zegt dat alleen het bundel inclusief de playstation mag worden geretourneerd.
Volgens mij is dit in strijd met de wet, toch?

Dank.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door lordi »

Op de website van verkoper zal ongetwijfeld hebben gestaan dat het een bundel was en dat daar ben je mee akkoord gegaan. Dat het op de factuur gespecificeerd staat, veranderd daar niets aan. Dus als je geld terug wilt, zal je de hele bundel moeten retourneren.

Wees blij dat je een PS5 hebt weten te kopen, genoeg mensen die graag met je zouden willen ruilen. Desnoods verkoop je de games, krijg je nog wat terug van de aanschafprijs.

Ter informatie voor de andere forum-leden: om te voorkomen dat de schaars beschikbare game consoles zoals de PS5 en Xbox worden opgekocht door handelaren die ze gelijk doorverkopen met flinke winst bieden veel winkeliers ze alleen aan in duurdere bundels met games of accessoires zodat ze niet aantrekkelijk meer zijn voor professionele opkopers. TS heeft dus een PS5 weten te bemachtigen door zo'n bundel te kopen en wil nu de games die onderdeel van de bundel aankoop waren terugsturen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Altijd mensen die nóg slimmer denken te zijn. Om er achter te komen of je gelijk hebt gewoon voet bij stuk houden en wie weet krijg je wel gelijk bij de kantonrechter, of niet.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door caruso »

Volgens mij mogen games nog steeds niet retour. Is al een "tijdje" zo.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

caruso schreef:
24 okt 2021 21:38
Volgens mij mogen games nog steeds niet retour. Is al een "tijdje" zo.
Jawel hoor, mits nog gesealed.

JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door JanKost »

Nergens staat of stond opgeschreven dat het om een bundel gaat, hier heeft men het alleen mondeling over gehad. Wat mij betreft is wat er op papier staat wettelijk bindend en dat zijn 3 losse artikelen. Ze zeggen zelfs “dat dit nog niet in hun eigen systeem stond”.
Met dit hele “wees blij” gezeur ben ik het niet helemaal mee eens. Game Mania heeft niks bijgedragen aan de ontwikkeling of productie van de PS5.
Alsnog denken zij dat ze random games voor bijna de dubbele prijs mee kunnen verkopen en daardoor profijt te kunnen maken. Ze maken gebruik van de schaarste. Niet veel beter dan een scalper.
Op de site staat dat als men in de winkel koopt 2 weken terug kan geven tegen een waardebon.
Bovendien was het telefonisch besteld dus volgens de autoriteit consument & markt valt een telefonische koop met click & collect dan ook onder dezelfde wetgeving als een online aankoop. Ik vind een waardebon prima maar zelfs dat weigeren ze.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Goed op afstand besteld dus. Heb je de verzegeling verbroken? Zo ja, wat zeggen de voorwaarden hierover? Zo nee, dan heb je recht op je geld terug.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door lordi »

Een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig, je wist dat het om een bundel ging en daar ben je mee akkoord gegaan.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JanKost schreef:
25 okt 2021 01:04
Bovendien was het telefonisch besteld dus volgens de autoriteit consument & markt valt een telefonische koop met click & collect dan ook onder dezelfde wetgeving als een online aankoop. Ik vind een waardebon prima maar zelfs dat weigeren ze.
Niet helemaal. Als u besteld bij een fysieke winkel die niets met online shopping doet, dan is het geen koop op afstand. Het enige dat u dan doet is online informeren of het op voorraad ligt, u gaat naar de winkel en daar rekent u af en neemt het weer mee.
Click en collect is in een online shop de bestelling doen, online afrekenen (kan soms ook op locatie) en het afhalen op een locatie.

Uw eigen bewoordingen zeggen al genoeg, de PS5 werden samen met de games verkocht. En even later geeft u het ook nog aan dat het verteld is in de winkel dat het enkel als pakket verkocht wordt. Het maakt niet uit hoe duur of goedkoop die spellen verkocht zijn, u wilde het pakket hebben, anders had u het niet gekocht.

Prijs uzelf gelukkig, u hebt een PS5 weten te bemachtigen. Verkoop die spellen via andere kanalen en koop spelletjes die u zelf leuk vind.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
25 okt 2021 02:08
Goed op afstand besteld dus. Heb je de verzegeling verbroken? Zo ja, wat zeggen de voorwaarden hierover? Zo nee, dan heb je recht op je geld terug.
Maar is dat ook van toepassing op delen van een bundel? Dat TS zijn geld terug kan krijgen lijkt niet ter discussie te staan.
Echter wil TS een deel van de bundel houden en een deel retourneren. TS geeft ook duidelijk aan dat hij wist dat het een bundel betrof, dus daar lijkt ook geen discussie over te zijn.

TS lijkt dus te vragen of hij een deel van de bundel apart kan ontbinden en dat vraag ik me eigenlijk wel af.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door riddert »

breien schreef:
25 okt 2021 08:42

Mijn vraag is. Wanneer heeft TS het product gekocht?
Recent, volgens de op

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door 16again »

Bij een bundel zie je alleen een totaalprijs, en doe je 1 ipv 3 artikelen in je boodschappenmandje.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
25 okt 2021 09:43
Bij een bundel zie je alleen een totaalprijs, en doe je 1 ipv 3 artikelen in je boodschappenmandje.
Dat kan, en gebeurt vaak online, maar hoeft niet zo te zijn. Als ik met jou, al dan niet telefonisch, afspreek dat ik jou product A, B en C verkoop in een bundel voor prijs X, kunnen deze zaken best aparte regels op een factuur zijn, zolang de afgesproken totaalprijs maar klopt.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Er zijn wel meer winkelketens die bundels maken terwijl op de bon losse artikelen staan. Daarnaast is het momenteel bekent dat de PS5 door veel "scalpers" worden opgekocht om voor veel meer door te verkopen en daarom maken alle winkels dit soort bundels om dat gedrag tegen te gaan. Ik heb 2 weken terug ook bij game mania een PS5 gekocht met 2 spellen erbij, wou ik die spellen? nee niet echt maar ik heb nu wel een PS5 voor een normale prijs. je alternatief is je PS5 terug brengen met de spellen en hem bij een scalper kopen voor 750, dan heb je trouwens 0 spellen nog dus denk dat je nu goedkoper uit bent

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 07:21
JanKost schreef:
25 okt 2021 01:04
Bovendien was het telefonisch besteld dus volgens de autoriteit consument & markt valt een telefonische koop met click & collect dan ook onder dezelfde wetgeving als een online aankoop. Ik vind een waardebon prima maar zelfs dat weigeren ze.
Niet helemaal. Als u besteld bij een fysieke winkel die niets met online shopping doet, dan is het geen koop op afstand. Het enige dat u dan doet is online informeren of het op voorraad ligt, u gaat naar de winkel en daar rekent u af en neemt het weer mee.
Wél helemaal. Het gaat hier immers om Gamemania, een verkoper die zowel fysieke winkels als een webshop heeft. Een telefonische bestelling valt gewoon onder de koop op afstand-wetgeving.

Het voegt slechts verwarring toe om er mogelijkheden bij te bedenken die evident niet aan de orde zijn.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door caruso »

Moneyman schreef:
24 okt 2021 23:43
caruso schreef:
24 okt 2021 21:38
Volgens mij mogen games nog steeds niet retour. Is al een "tijdje" zo.
Jawel hoor, mits nog gesealed.
Weet ik, en op de bon vermeld dat ruilen mag...

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
25 okt 2021 12:16
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 07:21
JanKost schreef:
25 okt 2021 01:04
Bovendien was het telefonisch besteld dus volgens de autoriteit consument & markt valt een telefonische koop met click & collect dan ook onder dezelfde wetgeving als een online aankoop. Ik vind een waardebon prima maar zelfs dat weigeren ze.
Niet helemaal. Als u besteld bij een fysieke winkel die niets met online shopping doet, dan is het geen koop op afstand. Het enige dat u dan doet is online informeren of het op voorraad ligt, u gaat naar de winkel en daar rekent u af en neemt het weer mee.
Wél helemaal. Het gaat hier immers om Gamemania, een verkoper die zowel fysieke winkels als een webshop heeft. Een telefonische bestelling valt gewoon onder de koop op afstand-wetgeving.

Het voegt slechts verwarring toe om er mogelijkheden bij te bedenken die evident niet aan de orde zijn.
Een van de kenmerken van koop op afstand is dat er geen persoonlijk contact met de verkoper is. Op het moment dat je een fysieke winkel belt om iets te bespreken of om klaar te laten leggen, dan is dat geen koop op afstand. Dat zou het wel zijn geweest als TS contact gehad zou hebben gehad met Gamemania.nl en de PS5 via daar telefonisch besteld zou hebben. Echter biedt dit bedrijf geen telefonische koop aan. TS heeft contact gehad met een fysieke winkel en heeft in die fysieke winkel gekocht.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik vraag me altijd af waarom mensen iets kopen om terug te brengen.

Hoe dan ook, indien het een bundel is, zou je alles terug moeten brengen.

Omdat je in een winkel gekocht hebt, is een winkel niet wettelijk verplicht om spullen te retourneren.

Neem contact op met www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 07:21
Niet helemaal. Als u besteld bij een fysieke winkel die niets met online shopping doet, dan is het geen koop op afstand. Het enige dat u dan doet is online informeren of het op voorraad ligt, u gaat naar de winkel en daar rekent u af en neemt het weer mee.
Je hebt gelijk in de zin dat er een georganiseerd systeem moet zijn voor de verkoop op afstand, maar dat kan net zo goed via de telefoon en dat kan een fysieke winkel ook doen. Als de winkel advertenties plaatst met een telefoonnummer waar je kan bestellen is al voldaan aan de eis van een georganiseerd systeem. Waar betaald wordt en waar de goederen worden opgehaald is niet relevant. Waar de overeenkomst wordt gesloten wel.
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 13:48
Een van de kenmerken van koop op afstand is dat er geen persoonlijk contact met de verkoper is.
Dat is onjuist. Persoonlijk contact staat hieraan niet in de weg.
Artikel 6:230g lid 1 onder e BW
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Overigens valt colportage (overeenkomst buiten de verkoopruimte) onder dezelfde regels en daarbij is de handelaar wel persoonlijk aanwezig.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
25 okt 2021 17:10
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 07:21
Niet helemaal. Als u besteld bij een fysieke winkel die niets met online shopping doet, dan is het geen koop op afstand. Het enige dat u dan doet is online informeren of het op voorraad ligt, u gaat naar de winkel en daar rekent u af en neemt het weer mee.
Je hebt gelijk in de zin dat er een georganiseerd systeem moet zijn voor de verkoop op afstand, maar dat kan net zo goed via de telefoon en dat kan een fysieke winkel ook doen. Als de winkel advertenties plaatst met een telefoonnummer waar je kan bestellen is al voldaan aan de eis van een georganiseerd systeem. Waar betaald wordt en waar de goederen worden opgehaald is niet relevant. Waar de overeenkomst wordt gesloten wel.
Als ik naar een bouwmarkt bel met de vraag of zij een potje verf op voorraad hebben en zo ja, of ze die apart kunnen zetten en ik er meteen aankom, valt dat onder koop op afstand of niet? In mijn ogen niet. En dat is hier niets anders. Bestellen per telefoon is iets anders dan informatie vragen of een voorraad status opvragen. De koop is met dat telefoongesprek ook nog niet gesloten aangezien de koper in de winkel nog eerst het artikel kan bekijken. En dat strookt weer niet met koopmoe afstand waar je die mogelijkheid niet heeft.
Nu heeft TS van te voren al besloten om de PS5 te kopen, maar daarin wordt geen onderscheid gemaakt. De winkels van Gamemania bieden geen mogelijkheid tot telefonische aankopen, enkel cash en Carry vanuit de winkel.

Gesloten