LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Games Goedkoop Aanschaffen

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Ktugach
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 03:11

Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door Ktugach »

Hallo ik heb de volgende vraag m.b.t. online games kopen.

Veel games die ik leuk vind kan je kopen op Steam of op Origin. De originele platformen zeg maar. Maar nu begreep ik van diverse mensen dat je ook online zonder hoesje een spel kon aanschaffen. Na mij hier enigszins in verdiept te hebben kwam ik op verscheidene websites maar zonder keurmerken e.d. Ik vraag mij dan ook af of ik deze winkel wel kan vertrouwen?

Soms lijkt het echt te mooi om waar te zijn. De spellen verschillen in prijs wel eens €20 of €30 euro. Dat is voor mij als student een aanzienlijk bedrag.

Een website waar ik wel veel positiefs over kon vinden was https://www.cdkeys.com. In hoeverre kan ik echter er van uit gaan dat ik hier veilig kan kopen? Ik heb alleen iDeal dus als ik het kwijt ben dan is het ook echt weg ben ik bang. Ik kijk vaak bij websites zoals Beslist, Kieskeurig of Vergelijk zodat ik weet dat het echte winkels zijn. Maar hier zag ik bijvoorbeeld een breed scala aan winkels (waaronder cdkeys) https://www.gamescompare.net/. Maar ook veel anderen waar ik nog nooit eerder van heb gehoord.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld G2A waar de meningen enorm over verdeeld zijn. Maar de winkel bestaat al bijna 20(!?) jaar. Zij hebben +280.000 reviews op https://www.trustpilot.com/review/g2a.com maar de laatste reviews zijn nou niet echt positief te noemen.

Kan iemand dit wellicht voor mij ophelderen?
Daarnaast vroeg ik mij het volgende af;
- Welke rechten heb ik als ik hier iets aanschaf?
- Zijn er punten waar ik op moet letten?
- Is de vergelijkingssite aansprakelijk als er iets mis gaat bij de winkel?
- Kan je aangifte doen?
- Kan je verbannen worden van Steam en/of Origin voor het kopen van keys?

Alvast bedankt!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Beste antwoord
Gekozen door Ktugach

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

door sylvesterb » 17 apr 2020 13:59

Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
Kan iemand dit wellicht voor mij ophelderen?
Ik koop zelf eigenlijk vrijwel altijd bij cdkeys.com, prima ervaringen mee. Ik gebruik wel paypal voor de refund optie, deze 1 keer gebruikt, maar achteraf bleek het probleem bij mij te liggen, daarna netjes terugbetaald.

Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Welke rechten heb ik als ik hier iets aanschaf?
Deze kun je lezen op https://www.cdkeys.com/terms-conditions
Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Is de vergelijkingssite aansprakelijk als er iets mis gaat bij de winkel?
Nee, ze vergelijken enkel, je schaft de key aan bij het platform.
Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Kan je aangifte doen?
Dan moet er sprake zijn van een strafbaar feit. Het leveren van een onjuiste key is niet direct een strafbaar feit, maar gewoon een civiele procedure.
Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Kan je verbannen worden van Steam en/of Origin voor het kopen van keys?
Ik ken geen gevallen hiervan. Veelal worden de keys ingekocht in een land waar de game veel goedkoper is. Bij sommige sites zijn er vermoeden van illegale creditcards maar dit is vooral bij gift cards een probleem en niet bij games zelf.
Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat G2A betreft, dit is een Nederlands bedrijf. Het is een soort van marktplaats voor games. Mensen zetten hun cd-keys erop, maar bijvoorbeeld ook hun ongebruikte giftcards. Echte controle is er volgens mij niet en ik weet niet of er vanuit G2A ook enige vergoeding plaats zal vinden als deze codes vals blijken te zijn.

En ik verwacht dat dit voor de meeste andere websites die games onder de marktprijs aanbieden ook zo is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb zelf meerdere keren bij G2A gekocht, wat er gebeurt als de key niet werkt zou ik niet weten, heb eigenlijk nog nooit een niet-werkende key ontvangen. Heb er zowel windows-keys, software-keys als game-keys besteld. Ook wel eens via andere kanalen besteld en heb hier eigenlijk nog nooit problemen mee ervaren, soms duurde het 24 uur voordat de bestelling in de mail kwam, maar dat was dan wel het ergste wat gebeurd is.

Maar wat je eventueel ook kunt doen, hoewel je dan wel beperkt bent in het aanbod, is een abonnement nemen op origin, kost je in basis 25 euro per jaar en kan je games uit een redelijk groot aanbod spelen, er is nog een stap hoger, dan heb je toegang tot alles, ook de allernieuwste. Alleen ben je dan beperkt binnen de EA franchises.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door Methusalah »

Die websites zijn ook bekend als de grijze markt en de meningen zijn er over verdeeld. Vooral bij G2A is er een grote kans dat de codes zijn aangeschaft met gestolen creditcard gegevens. Met uiteindelijk het gevolg dat het geld wordt terug gevorderd bij de developer (dus die benadeel je hier heel zwaar mee) en een kans dat jouw key ongeldig wordt gemaakt.

Hier kan je er wat meer over lezen. Persoonlijk kies ik er voor om deze sites niet te gebruiken, maar ik heb dan ook genoeg inkomen om niet op zoek te hoeven naar de laagste prijs.

https://tweakers.net/nieuws/154928/ontw ... kopen.html

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
17 apr 2020 11:15
Wat G2A betreft, dit is een Nederlands bedrijf. Het is een soort van marktplaats voor games. Mensen zetten hun cd-keys erop, maar bijvoorbeeld ook hun ongebruikte giftcards. Echte controle is er volgens mij niet en ik weet niet of er vanuit G2A ook enige vergoeding plaats zal vinden als deze codes vals blijken te zijn.

En ik verwacht dat dit voor de meeste andere websites die games onder de marktprijs aanbieden ook zo is.
Aan G2A is niets Nederlands behalve dat ze hier een zetel hebben voor de belasting voor zover ik weet, dit is een van oorsprong pools bedrijf dat op een gegeven moment verhuisd is naar Hong Kong, het vermoeden ging dat ze dit destijds deden om niet meer aan bepaalde consumenten wetgeving te hoeven voldoen. Al zullen ze er zelf vast een ander mooi marketing praatje over hebben. Als consument doe je zaken met de Hong Kong Office.

Verder zijn er genoeg verhalen te vinden over fraude omtrent G2A. Het lijkt op zijn minst een zeer donkergrijze business.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. En dat is geen regionaal kantoor (zoals bij veel multinationals), maar het echte hoofdkantoor. Uiteraard zal dat puur voor belastingen zijn, maar dat maakt het wel Nederlands.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Net zo Nederlands als bv Starbucks en de Rolling Stones.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
Kan iemand dit wellicht voor mij ophelderen?
Ik koop zelf eigenlijk vrijwel altijd bij cdkeys.com, prima ervaringen mee. Ik gebruik wel paypal voor de refund optie, deze 1 keer gebruikt, maar achteraf bleek het probleem bij mij te liggen, daarna netjes terugbetaald.

Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Welke rechten heb ik als ik hier iets aanschaf?
Deze kun je lezen op https://www.cdkeys.com/terms-conditions
Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Is de vergelijkingssite aansprakelijk als er iets mis gaat bij de winkel?
Nee, ze vergelijken enkel, je schaft de key aan bij het platform.
Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Kan je aangifte doen?
Dan moet er sprake zijn van een strafbaar feit. Het leveren van een onjuiste key is niet direct een strafbaar feit, maar gewoon een civiele procedure.
Ktugach schreef:
17 apr 2020 03:38
- Kan je verbannen worden van Steam en/of Origin voor het kopen van keys?
Ik ken geen gevallen hiervan. Veelal worden de keys ingekocht in een land waar de game veel goedkoper is. Bij sommige sites zijn er vermoeden van illegale creditcards maar dit is vooral bij gift cards een probleem en niet bij games zelf.

Ktugach
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 03:11

Re: Games Goedkoop Aanschaffen

Ongelezen bericht door Ktugach »

Dank allen voor de tips. Ik heb inmiddels de genoemde site meerdere keren gebruikt. Vooralsnog zijn er geen problemen geweest met de levering en/of werking van de producten.

Het loont wel om zo nu en dan te vergelijken @sylvesterb - Ik vind cdkeys.com een hele vlotte partij die snel de codes levert maar zij zijn niet altijd de goedkoopste. Ik moet daarbij zeggen dat ik bij Gamivo.com bijvoorbeeld wel de eerste keer een foto van m'n id moest sturen (uiteraard heb ik deze gewatermerkt)

Gesloten