LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door Radar »

Meisjes- en jongesspeelgoeSinterklaas is in het land, kerst is in aantocht. De tijd van… cadeautjes. Eerder dit jaar riep minister Van Engelshoven (van emancipatie) speelgoedfabrikanten op om rolbevestigend speelgoed onder de loep te nemen. Wat vind jij? Moet er iets gebeuren aan het speelgoed of de manier waarop het aangeprezen wordt, of moet alles blijven zoals het is? Welke keuzes maak jij zelf?

Geef je mening, klik hier voor de vragenlijst van het Radar Testpanel

Meedoen duurt ongeveer 6 minuten.

Leden Radar Testpanel
Ben je zelf lid van het Radar Testpanel? In dat geval heb je een persoonlijke uitnodiging om mee te doen aan dit onderzoek in je mail ontvangen, je kunt de vragenlijst dan het best via de link in die e-mail maken.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Done. Ruim binnen de tijd ;)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alsof de minister niets beters te doen heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ingevuld!

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Done, maar niet getimed. :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik miste trouwens bij de vraag over roze poppen / verpleegster en blauwe poppen / dokter de keuze voor: rolbevestigend.

En bij de vraag of ik bij het kopen van cadeaus op het geslacht van de kinderen zou letten de keuze: of ik rekening zou houden met hoe de ouders van de kinderen in deze materie staan.

Ik merk namelijk dat ik blijkbaar heel wat ruimdenkender ben dan ouders die de helft jonger zijn dan ik. Dus ik zal het echt niet in mijn hoofd halen een little pony aan een jongetje te geven als de ouders daar afwijzend tegenover staan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik herinner mij een documentaire uit Zweden , al wel een poos geleden :
in Zweden zijn ze heel ver, alles is daar genderneutraal , op PSZ , kleuterscholen , basisscholen ..
het " rolbevestigend " speelgoed is daar al lang in de ban , jongens en meisjes worden helemaal genderneutraal op scholen begeleid en voorgelicht .
Ik vond het opvallend , hóe ver dit echt in alles al is doorgevoerd , de normaalste zaak vd wereld , zo bleek.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
21 nov 2019 17:06
Dus ik zal het echt niet in mijn hoofd halen een little pony aan een jongetje te geven als de ouders daar afwijzend tegenover staan.
Ook niet als dat de hartewens van dat jongetje is? Dan zou ik het namelijk wel doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door moederslink »

Gewoon doen 👍.
Mijn zoon had rond zijn 3e een fase waarin hij het leuk vond om zo.n verpleegstersjurkje aan te trekken.
Hij liep daar parmantig in te paraderen , ondanks dat sommige ' stoere mini macho.s ' hem uitlachten en ik van die moeders te horen kreeg : " belachelijk, dat doe je toch niet ?? "
Mijn zoontje vond dat leuk! Een week later liep ie weer in zijn conducteurs pakje, inclusief spiegelei en pet...😁.
Ik bedoel maar....laten ze vooral lekker spelen...

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
21 nov 2019 17:30
Gewoon doen 👍.
Mijn zoon had rond zijn 3e een fase waarin hij het leuk vond om zo.n verpleegstersjurkje aan te trekken.
Hij liep daar parmantig in te paraderen , ondanks dat sommige ' stoere mini macho.s ' hem uitlachten en ik van die moeders te horen kreeg : " belachelijk, dat doe je toch niet ?? "
Mijn zoontje vond dat leuk! Een week later liep ie weer in zijn conducteurs pakje, inclusief spiegelei en pet...😁.
Ik bedoel maar....laten ze vooral lekker spelen...
Dat herken ik. Mijn zoon, toen 3, liep met een roze haarband van zijn zusje door het winkelcentrum. Geen probleem hoor.
En inderdaad later weer met zijn Zorro-cape en zwaard.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
21 nov 2019 17:24
ZeerPrivé schreef:
21 nov 2019 17:06
Dus ik zal het echt niet in mijn hoofd halen een little pony aan een jongetje te geven als de ouders daar afwijzend tegenover staan.
Ook niet als dat de hartewens van dat jongetje is? Dan zou ik het namelijk wel doen.

Ik het liefst ook, maar ik vermoed dat het presentje in de kliko verdwijnt. Laatst nog met grote verbijstering de reactie van een jonge vader aangehoord over het geven van een little pony aan zijn zoontje. De little pony's van mijn 27-jarige zoon liggen nog in de kelder, en weet je wat? Hij is nog hetero ook gebleven ondanks die pony's. Hoe is dat toch mogelijk?! :? :shock: :lol:

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had geen idee dat pony’s iets aan je seksuele geaardheid zouden kunnen veranderen.

Maar dan het zou dus ook nog zo kunnen zijn dat hij door die pony’s hetero gebleven is.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
21 nov 2019 18:27
Ik had geen idee dat pony’s iets aan je seksuele geaardheid zouden kunnen veranderen.

*knip*

Ik ook niet, maar de betreffende vader trok in 1 ruk de lijn door naar niet-hetero in de toekomst. Daarom was ik totaal verbijsterd. Want het zegt ook meteen wat hoe bekrompen hij aankijkt tegen niet-hetero's. En dat een jongere nog kan denken dat speelgoed van invloed is op je geaardheid, onbegrijpelijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door renewouters »

ZeerPrivé schreef:
21 nov 2019 17:06


Ik merk namelijk dat ik blijkbaar heel wat ruimdenkender ben dan ouders die de helft jonger zijn dan ik. Dus ik zal het echt niet in mijn hoofd halen een little pony aan een jongetje te geven als de ouders daar afwijzend tegenover staan.
Ik zou niets meer met zulke debiele mensen als die ouders te maken willen hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar niet iedereen is en denkt hetzelfde.
Ik vind wel dat je hierover in gesprek moet gaan.
Stel dat het een nichtje of neefje is , dus naaste familie , ik zou dat wel graag willen aankaarten bij broer of zus .
Of ik zou het dan maar zelf kopen dan kan hij ermee spelen wanneer hij bij mij is of logeert en dit bespreken met de ouders.

Ik ken wel zulke ouders hoor en dan zijn het vaak de vaders die daar zo.n punt van maken en zijn zoontje niet als potentieel homo jongetje wil zien opgroeien...heel vreemd om zo te denken , maar het bestaat wel :roll: .

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het is redelijk naaste familie dus niet meer mee te maken willen hebben, ligt een beetje moeilijk. Maar hij is echt niet de enige jongere die ik dergelijke uitspraken hoor maken. Het lijkt wel of het 'terug naar af' gaat.

@moederslink: het is ook hier de vader.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door moederslink »

Jammer!
Nooit is waar dan ook ergens uit gebleken dat wanneer een jongetje graag met poppen of my little pony.s speelt hij daarmee een potentiële homo geaardheid ontwikkelt.
Bizar...

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Heb pa recent nog geappt dat de Barbies in de aanbieding waren, of ik er alvast 1 voor zijn verjaardag zou kopen. 8)

En ik kreeg laatst de ultieme video geappt, 2-jarig meisje in ballet outfit druk in de weer met hamer en 'werkbank'. Prachtig!
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 21 nov 2019 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En persoonlijk zou ik daar aan toevoegen: ‘En wat dan nog’.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed', moet dat anders?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Niets, lady. Ik vind het prachtig dat kinderen gewoon hun eigen gang en weg kiezen.

Gesloten