LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Corne105
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2020 13:09

Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door Corne105 »

Per 1 febr wordt abonnement bij Fit4Free daluren eenzijdig opgezegd (was 119,40 p/jr). Wordt nu 194,80 p/jr !!
Je mag dan ook avonds, maar denk dat de meeste senioren gaan toch overdag. Kan dit zomaar?
mvr gr
C de Kort

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door berndv »

Corne105 schreef:
12 jan 2020 13:13
Kan dit zomaar?
Hoe vervelend ook, ja dit kan. Ze veranderen de voorwaarden, wat u het recht geeft om de overeenkomst op te zeggen of mee te gaan in de verandering.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja dit kan zoals je merkt, echter kan het niet zonder gevolgen ook voor hén. Als zij eenzijdig een contract aanpassen ten nadele van een consument, mag die dit vervolgens opzeggen. Maw dit geeft dus 2 keuzes, of blijven met het nieuwe contract, of weggaan naar een andere sportschool die een betere, in uw straatje passende, dienstverlening heeft.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door 16again »

Bij het niet naleven van contracten kan naast ontbinden ook een schadevergoeding om de hoek komen kijken. Ik zie geen reden , waarom hier niet.
En als je nu nergens meer kan sporten voor 120,- , is er immers sprake van schade

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er is geen een bedrijf verplicht sporten voor € 120 aan te blijven bieden.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
13 jan 2020 11:43
Maar er is geen een bedrijf verplicht sporten voor € 120 aan te blijven bieden.
Dat klopt.
Maar als er sprake is van een lopend jaarcontract oid, dan is naleving van zo'n contract wel een plicht.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is de vraag of het een lopend jaarcontract is. Het kan ook zijn dat je slechts een korting krijgt als je een jaar vooruitbetaalt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
13 jan 2020 11:23
Bij het niet naleven van contracten kan naast ontbinden ook een schadevergoeding om de hoek komen kijken. Ik zie geen reden , waarom hier niet.
En als je nu nergens meer kan sporten voor 120,- , is er immers sprake van schade
Als wet en algemene voorwaarden een dergelijke wijziging mogelijk maken, is er natuurlijk geen sprake van dat het contract niet wordt nageleefd. De wijziging wordt doorgevoerd én het contract wordt gerespecteerd.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet maakt een wijziging (doorgaans) niet mogelijk. De algemene voorwaarden kunnen dat wel doen, maar daarvoor moet je wel weten wat er in staat. De mening dat een bedrijf altijd de voorwaarden mag aanpassen is onjuist. Het uitgangspunt is dat een bedrijf dat niet mag voor overeenkomsten van bepaalde duur. Daar wordt op fora zoals deze te weinig bij stilgestaan.

sake1987

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door sake1987 »

Sport school abonnementen zijn altijd voor 1 jaar met stilzwijgende verlenging.
Basic fit had altijd alles per maand en heeft dit vorig jaar omgezet naar 4 weken Mijn abonnement onbeperkt sporten voor iedereen op mijn woonadres, had ik net afgesloten dus kan ik nog gebruiken. Maar is mijn jaar voorbij moet ik ook mee in de 4 weken. Daluren sporten bij Fit for free, heeft de nieuwe eigenaar beëindigd. Maar lopende contracten zal hij moeten respecteren

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
13 jan 2020 16:51
De wet maakt een wijziging (doorgaans) niet mogelijk. De algemene voorwaarden kunnen dat wel doen, maar daarvoor moet je wel weten wat er in staat. De mening dat een bedrijf altijd de voorwaarden mag aanpassen is onjuist. Het uitgangspunt is dat een bedrijf dat niet mag voor overeenkomsten van bepaalde duur. Daar wordt op fora zoals deze te weinig bij stilgestaan.
Grappig dat jij aangeeft dat er te weinig bij stil wordt gestaan, ik zie juist vaak dat er regelmatig te veel bij stil wordt gestaan daar vrijwel altijd blijkt dat er keurig een wijzigingsbeding aanwezig is contracten.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, ik schrijf dat er de forumleden te weinig stilstaan bij het een wijzigingsbeding (doorgaans) noodzakelijk is.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
13 jan 2020 17:26
Nee, ik schrijf dat er de forumleden te weinig stilstaan bij het een wijzigingsbeding (doorgaans) noodzakelijk is.
Dat klopt dat jij dat schrijft, ik geef echter aan dat ik juist het tegenovergestelde opmerk, namelijk dat bij vrijwel iedere discussie over contracten komt dit argument dat dit wijzigingsbeding noodzakelijk is naar voren komt. Zo onderbelicht is het dus niet, anders zou het niet zeer regelmatig benoemd worden.

Wat ik echter ook opmerk is dat het vaak wel benoemd wordt, maar niet direct van toepassing is op de discussie omdat vrijwel altijd blijkt dat er een wijzigingsbeding aanwezig is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Fit4Free zegt dalurenabonnement eenzijdig op

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
13 jan 2020 16:51
De wet maakt een wijziging (doorgaans) niet mogelijk.
Natuurlijk. Ik bedoelde: als de wet het niet verbiedt. Als de wet de ruimte geeft om dergelijke wijzigingen door te voeren.

Gesloten