LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BigGym opzegging van abonnement

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Robert1992
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2021 02:12

BigGym opzegging van abonnement

Ongelezen bericht door Robert1992 »

Hallo,

Ik zal ten eerste even de situatie uitleggen. Ik woonde vorig jaar in de stad Groningen. Ik sportte hier bij de sportschool biggym.
Ondanks corona besloot ik niet mijn abbonement bij de sportschool op te zeggen om toch na de crisis een sportschool te hebben.

Desondanks kon kwam een leuke nieuwe woning op mijn pad en besloot ik te gaan verhuizen. Begin juni "toen de sportscholen tijdelijk weer open waren" ben ik langs de locatie geweest om mijn abbonement op te zeggen aangezien ik naar drenthe ging verhuizen en meer dan 50km van de sportschool. Niet echt handig om te sporten.

Op de locatie met een medewerker gesproken en de situatie uitgelegd. Eerst werd mij verteld of telefonisch contact op te nemen of een online document in te vullen.
Ik vond telefonisch makkelijker aangezien je dan vaak mondelijk meteen bevestiging van uitschrijving had.

Helaas kon ik op het contact nummer niemand te pakken krijgen. Op het bandje werd verteld dat contacturen van 9 tot 12u op maandag t/m vrijdag waren. Het was al het einde van de middag dus volgende ochtend weer gebeld. Exact hetzelfde afspeelbandje ondanks dat het 10u was op een woensdagochtend.

Maar meteen naar de locatie van de sportschool gereden en situatie weer uitgelegd. Hier werd mij verteld dat ik wel een uitschrijvingsforumlier op een zuil op de locatie kon invullen. Dit was in principe een pc in een zuil naar de website.
Samen met medewerker opzeg formulier ingevuld op de zuil en dacht dat is dat.

Al met al was het toen in de laatste week van juni,

Begin Juli verhuist tijdelijk naar mn ouders om wat extra geld op te sparen. Halverwege juli kwam ik erachter dat er nogsteeds via automatisch incasso van mijn rekening werd afgeschreven.
Contact opgenomen via de website omdat telefonisch het bedrijf niet te bereiken was. Na 2 weken een antwoord dat ik me moest uitschrijven via de website. Ik dit dus wéér gedaan. (hier een screenshot van bewaard).

Kreeg hier een automatisch bericht op een maand later dat ik me nog niet kon uitschrijven omdat er nog een openstaand bedrag was. Hier een email op gestuurd met de reden van opzeggen + wanneer ik me op had gezegd.
Na 2 weken werd er weer geld van mijn rekening geschreven via automatisch incasso door de sportschool. Dit natuurlijk gestorneerd en automatisch incasso stop gezet.

2 weken later kreeg ik antwoord op mijn email (we zijn nu 1 maand verder van mijn email aka halverwege september) Waarin weer stond dat ik een openstaand bedrag moest betalen anders kon mijn uitschrijving niet in behandeling genomen kon worden.
In deze mail stond dat ik een aparte mail zou krijgen met een ideallink voor betaling van het openstaande bedrag. (Dit stond ook in de vorige email van hun) Ik heb echter gedurende nu ca. 2.5 maand geen ideallink gekregen.

Ik weer een mail opgesteld naar het bedrijf met het vorige email verkeer inbegrepen. Hierin legde ik de situatie nog een keer uit + dat ik incasso had stop gezet.

Toen bleef het een tijd stil. Op dat moment ging ik ook naar mijn nieuwe woning verhuizen en had ik het druk hiermee.
Op een gegeven moment kreeg ik eind November weer een email. Hierin stond wederom dat mijn uitschrijving nog niet was behandeld ivm opstaand bedrag en dat ik het openstaande bedrag aan "incassobureau" had betaald ik opnieuw een mail zou kunnen sturen om het abbonement stop te zetten. (Ik heb nooit een ideallink of brief/email van incasso bureau ontvangen).

We zijn nu weer een paar maanden verder en bij controle van mijn rekening deze maand bleek dat Biggym nog steeds geld van mijn rekening via automatisch incasso probeert te schrijven maar dit telkens geblokkeerd wordt omdat ik dat geblokkeerd heb.


Pffff dat was een lang stuk tekst maar nu komt mijn vraag.
Ik wil gewoon van het gedoe af zijn en niet over nog eens een paar maanden een leuke rekening van wie dan ook te krijgen met een boete + boete + boete van betaling Biggym abbonement.

Email verkeer vanaf Juli heb ik bewaard.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en excuses voor de mogelijke spellingsfouten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BigGym opzegging van abonnement

Ongelezen bericht door Jablan »

Mails printen of deze samenvatting printen, die bij BigGym in de brievenbus stoppen met een toevoeging, dat alle extra kosten voor rekening van Big Gym zullen zijn en je bereid bent om dit voor de kantonrechter uit te leggen, wanneer ze niet stoppen met incasseren en je opzegging (per 1 juli 2020?) correct te verwerken in de administratie.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: BigGym opzegging van abonnement

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Als de sportschool je geen diensten kan verlenen dan hoef je ook niet te betalen. Je kan het ook uitleggen dat hun jou geld schuldig zijn. Doe wat Jablan aangeeft, en ze laten dit echt niet voor de rechter komen. Veel sportscholen hebben het moeilijk en blijven zo lang incasseren om maar inkomsten binnen te krijgen.

Wettelijk gezien hoeft u niet te betalen voor de periode dat de sportschool gesloten is door het coronavirus. De sportschool levert namelijk niet de dienst die u bent overeengekomen.

https://www.achmearechtsbijstand.nl/die ... ik-betalen

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: BigGym opzegging van abonnement

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lang verhaal, maar ik mis belangrijke juridische details. Ik probeer mijn best te doen om je advies te geven.

Heb je een rechtsbijstandverzekering, neem dan contact met hun op

Eerst wil ik zeggen dat je een opzegtermijn hebt van 1 maand. Echter, als je een contact voor x aantal maanden jaren aan bent gegaan, dan moet je die termijn betalen. Tevens dien je na opzeggen rekeningen te betalen, hou rekening met wanneer je betaald, vooruit of achteraf.


Ik zie dat je mail contact hebt. Bewaar dit, want dit is bewijs. Dat je rekeningen niet betaald hebt is geen reden dat je niet mag opzeggen. Mocht je 100% overtuigd zijn dat hun jou rekeningen op hebben gestuurd die niet kloppen, dan niet betalen. Stuur een mail naar de incassobureau (en later naar de deurwaarder) en naar Biggym dat je niet gaat betalen, en met volle vertrouwen wacht op een dagvaarding (een uitnodiging om naar de rechter te gaan). Je moet dan wel op zittingsdag aanwezig zijn. Geef de rechter alle bewijsmateriaal (uitgeprint of stuur het op naar de rechtbank) en hopelijk wordt je vrijgesproken.


Mocht je zelf een fout maken, dan wordt het een duur grapje. Want dan moet je behalve de rekening ook incasso kosten, deurwaarder kosten en griffier kosten betalen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BigGym opzegging van abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Wanneer ben je klant geworden? En voor welke periode?
2. Hoe ben je klant geworden? Op die manier zou ook moeten kunnen opzeggen.
3. Ik zou altijd iets van bewijs willen hebben, dat je hebt opgezegd en per weer. Ik raad mensen altijd aan om dit schriftelijk te doen en om een ontvangstbevestiging te vragen. Krijg je die ontvangstbevestiging niet binnen twee weken, dan moet je aan de slag gaan om die te krijgen
4. Heb je in de tijd van Corona doorbetaald? Je hebt recht op teruggave van het geld in de periode dat ze dicht waren. Zorg wel voor bewijs.
Robert1992 schreef:
19 mar 2021 02:40
Kreeg hier een automatisch bericht op een maand later dat ik me nog niet kon uitschrijven omdat er nog een openstaand bedrag was.
Top, je hebt dus bewijs. Hun verhaal is onjuist.
Robert1992 schreef:
19 mar 2021 02:40
Ik wil gewoon van het gedoe af zijn en niet over nog eens een paar maanden een leuke rekening van wie dan ook te krijgen met een boete + boete + boete van betaling Biggym abbonement.
Bedoel je incassokosten?

Gesloten