LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Contributie die buiten de ALV om wordt vastgesteld/verhoogd?

Nou, als dat zo zou zijn dan is het wel een bestuurlijk zooitje. Maar ik verwacht niet dat het zo erg is. Normaliter wordt bij een vereniging op de ALV de contributie voor het volgende financiële jaar òf volgende seizoen vastgesteld. Dat nieuwe contributiebedragen pas enkele maanden na de ALV in gaan, is niets bijzonders. Ondanks die vertraging is er dan normaal gesproken toch goedkeuring van de ALV geweest.

Overigens ben ik als oud vrijwilliger van een vereniging hoogst verbaasd dat u al jarenlang niet op de ALV geweest bent in de periode dat u vrijwilliger was. En wel om twee redenen:
- Op de ALV wordt gestemd over beleid wat jij samen met je mede-vrijwilligers moet gaan uitvoeren. De ALV kan dus veel invloed hebben op het plezier wat je in je vrijwilligerswerk hebt.
- De ALV is een uitstekende gelegenheid om eens van de leden en hun ouders te vernemen hoe zij vinden dat de vereniging het doet. En dat is dan weer deels gebaseerd op jouw inspanningen als vrijwilliger. Mochten er dingen spelen kun je ook tijdens of na zo'n ALV het gesprek aan gaan over beleid en de invulling daarvan. Iets wat na een training of wedstrijd meestal niet zo snel gebeurt.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zijn B3/B4 jongens sneller dan in B2? Ligt de indeling vast voor een heel seizoen, of is er "verplaatsing" mogelijk tussen B2 en B3/4 (beide kanten op)?
Kan het zo zijn dat alle junioren van dezelfde leeftijdscategorie (A of B) dezelfde contributie betalen, maar uren/training/aandacht krijgen op basis van talent/prestaties?

Moneyman
Berichten: 30075
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door Moneyman »

vrijwilliger schreef:
28 mei 2019 15:28
Tegen het einde van een kalender jaar is er inderdaad een ALV. Ik kon vele jaren niet, omdat ik training gaf aan de zwemmers. Ben daar wel mee gestopt, omdat ik geen training kan geven aan groepen kinderen die teveel extra geld moeten betalen.
Ik wil geen onderscheid maken tussen kinderen.
Ik vind dit redelijk overtrokken, aangezien je tot op heden zelf de juiste weg nog niet hebt bewandeld.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door Costnix »

Wilt wat veranderen, dan moet u de ALV’s bijwonen of, nog beter, in het bestuur gaan zitten.

vrijwilliger
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2019 18:54

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door vrijwilliger »

Erthanax schreef:
27 mei 2019 11:05
Zo maar een vraag: is uw zoon naar uw gevoel lid van een vereniging, waarvoor u de contributie betaalt, of vindt u eigenlijk dat u zwemuren koopt?
Mijn gevoel was dat de langzamere zwemmers gebruikt worden om de contributie van de snellere zwemmers lager te kunnen houden.

Ik vroeg voor mijzelf af:
Stel als mijn zoon in de toekomst bij de snellere zwemmers behoort, maar er helemaal geen andere groepen meer zouden bestaan. Kan mijn zoon dan voor dezelfde contributie zwemmen als nu de snellere zwemmers doen ?

Dus kan iedere groep zichzelf voorzien met betreffende contributie ? Mijn antwoord daarop is: Nee.

Moneyman
Berichten: 30075
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door Moneyman »

vrijwilliger schreef:
29 mei 2019 08:26
Dus kan iedere groep zichzelf voorzien met betreffende contributie ? Mijn antwoord daarop is: Nee.
En dus? Waarom zou iedere groep financieel zelfvoorzienend moeten zijn?

Ik krijg vooral het gevoel dat je je eigen logica tot maatstaf verheft in plaats van de daadwerkelijke onderliggende keuzes te accepteren. Da's prima, maar als je het podium wat daarvoor bedoeld is links laat liggen, is het weinig chique om er dan vervolgens online wél over te klagen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Het is overal toch wat?

50 jaar geleden stapte ik van een kleine zwemvereniging over naar een grote.... Als nieuwkomer mocht ik 2 keer per dag in het pierenbad baantjes trekken... Er was geen ruimte voor mij in het 25 meter bad... Maar wij betaalden dus ook hetzelfde als alle anderen die al wel een plekje hadden veroverd in het grote bad.
Ik was dat snel zat! En ik stapte over naar handballen! Heerlijk hoor... Maar als ik uw logica volg had ik dus moeten klagen dat het eerste en tweede in een sporthal trainde en wij in een gymzaal....

Weet u zeker dat uw frustratie niet voor een deel voort komt uit het feit dat uw zoon niet goed genoeg is voor de selectie?

vrijwilliger
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2019 18:54

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door vrijwilliger »

Ondertussen een gesprek rond half juni gehad met de voorzitter, die vertelde dat ze aan een staffel principe zaten te denken.
Tot stomheid was ik verbaasd dat eind juni 2019 met terugwerkende kracht voor seizoen 2018-2019 dit staffel principe in was gegaan. Dus het inzicht die ik in februari had in de contributie opbouw was daarbij opeens aangepast.

De statuten opgevraagd en daarin staat dat de contributie eind mei richting leden bekend gemaakt moet worden, werd altijd eind juni begin juli gedaan. Maar nu werd dus 13 maanden te laat de contributie opbouw opeens via een staffel principe doorgevoerd.
Daarbij hadden zij het vaste bedrag enorm verhoogd en ook het uur tarief waardoor het staffel principe in de buurt van de oude contributie bedragen kwamen. Dat is dus wat enkele personen hier wel eens aangaven dat zwemmers die meer uren zwemmen minder hoeven te betalen. Echter dat is dus pas eind juni 2019 ingevoerd, en zeker buiten de ALV om. De ALV was pas eind november.
Maar in de statuten staat dat het bestuur de contributie mag bepalen, in oude statuten moest dat nog via de ALV.

Ondertussen is er ook een ALV geweest waarbij niet alle punten werden behandeld omdat ook een andere groep ouders in de clinch liggen met de zwemcommissie.
Wel aangegeven dat de boete van Euro 200,- die ingesteld werd als leden niet aan hun vrijwilligers verplichting voldeden, niet volgens de statuten opgelegd mogen worden. Hun antwoord was dat de boete nog niet opgelegd was, maar de regel is nog steeds niet officieel geannuleerd.

Er is wel een interim voorzitter aangesteld, waarbij in januari een extra vergadering komt om schoon schip te maken bij het wedstrijdzwemmen van De Dolfijn.
De KNZB is erbij betrokken en het schijnt ondertussen dat vele vele ouders ontevreden zijn over de zwemcommissie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door tttlocke »

Niks bijzonders dus. Altijd is er ergens wel 'een probleem'.

De essentie is: het is een vereniging en het gaat fout als je op een goudschaaltje gaat wegen of je wel evenveel waar krijgt voor je contributie als sommige andere leden. Dat werkt niet bij een vereniging. Men betaalt doorgaans op basis van leeftijd (junior, senior etc.) en dan gaat men sporten. Later wordt er dan geselecteerd op basis van prestaties en talent: de beteren komen in het hogere team, maken meer trainingsuren, reizen verder naar wedstrijden (waarvan kosten wellicht vergoed worden), krijgen meer speelminuten en krijgen de beter opgeleide (dus duurdere) trainers.
Wat wilt u allemaal meenemen in uw berekening om te bepalen of alles eerlijk wordt doorbelast?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door renewouters »

vrijwilliger schreef:
22 dec 2019 19:41
Ondertussen een gesprek rond half juni gehad met de voorzitter, die vertelde dat ze aan een staffel principe zaten te denken.
Tot stomheid was ik verbaasd dat eind juni 2019 met terugwerkende kracht voor seizoen 2018-2019 dit staffel principe in was gegaan. Dus het inzicht die ik in februari had in de contributie opbouw was daarbij opeens aangepast.

De statuten opgevraagd en daarin staat dat de contributie eind mei richting leden bekend gemaakt moet worden, werd altijd eind juni begin juli gedaan. Maar nu werd dus 13 maanden te laat de contributie opbouw opeens via een staffel principe doorgevoerd.
Daarbij hadden zij het vaste bedrag enorm verhoogd en ook het uur tarief waardoor het staffel principe in de buurt van de oude contributie bedragen kwamen. Dat is dus wat enkele personen hier wel eens aangaven dat zwemmers die meer uren zwemmen minder hoeven te betalen. Echter dat is dus pas eind juni 2019 ingevoerd, en zeker buiten de ALV om. De ALV was pas eind november.
Maar in de statuten staat dat het bestuur de contributie mag bepalen, in oude statuten moest dat nog via de ALV.

Ondertussen is er ook een ALV geweest waarbij niet alle punten werden behandeld omdat ook een andere groep ouders in de clinch liggen met de zwemcommissie.
Wel aangegeven dat de boete van Euro 200,- die ingesteld werd als leden niet aan hun vrijwilligers verplichting voldeden, niet volgens de statuten opgelegd mogen worden. Hun antwoord was dat de boete nog niet opgelegd was, maar de regel is nog steeds niet officieel geannuleerd.

Er is wel een interim voorzitter aangesteld, waarbij in januari een extra vergadering komt om schoon schip te maken bij het wedstrijdzwemmen van De Dolfijn.
De KNZB is erbij betrokken en het schijnt ondertussen dat vele vele ouders ontevreden zijn over de zwemcommissie.
Het mooie van een vereniging is dat alle leden iets kunnen doen voor de club. Dus wordt met z'n allen actief, misschien zelfs wel in het bestuur of een commissie, om met elkaar een mooie oplossing te verzinnen. Een vereniging is geen bedrijf waar je klant van bent.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Contributie zwemvereniging ongelijk voor verschillende leden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je per uur gaat betalen is dat veel rekenwerk en het zwembad mag geen verlies maken, dan sluiten ze.....

Maar een vaste prijs voor iedereen, doen vele en baby zwemmen, top sporters in grote bad of bejaarde die van glijbaan in de ronde vissenkom rondjes mogen maken, iedereen betaalde een vaste prijs!
Dat is voor de administratie handig en voordelig en anders vertrek je maar!

En dat doe ik elke keer na een aantal rondjes, vertrek en kom nog terug ook.
Het precies berekenen wat je gebruikte is voor Zwembaden een ramp, of ik de Sauna en Zonnebank nu wel of niet gebruikte, dat wisten ze niet, nu is daar een munten gleuf geplaatst, 1 of 2 euro erin en de gebruiker betaalde, en daarom ging de verhoging niet door.

Maar dit muntjes systeem is goedkoper dan welke administratie kan ook.

En als je elders goedkoper bad zou vinden, hoeveel brandstof ben je dan kwijt om verder weg daar naar toe te rijden?

Gesloten