LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Joeske86
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:57

Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Joeske86 »

Beste Avrotros,


Via deze weg wil ik laten weten dat ik problemen heb met mijn opzeggen bij Il Fiore te Maastricht. Ik heb een flexibel contract afgesloten(maandelijks opzegbaar) ergens in oktober 2015 via internet en bevestiging via de email gekregen van [email protected].
Ik heb mijn opzegging gedaan per email bij de medewerker die mij altijd te woord stond in de sportschool, uitleg gaf en me de eerste keer ontvangen heeft. Hij lijkt/is de manager van de locatie. Laten we hem even Frits noemen. Ik heb dit bij Frits gedaan omdat ik naar ‘’noreply’’ niets kan terug sturen en Frits mijn aanspreekpunt is. Op 23/04/2016 heb ik een mail gestuurd aan [email protected] met de mededeling dat ik mijn contract wil opzeggen met in acht neming van het opzegtermijn van 1 maand & de nodige gegevens.
Beste Frits,

Bij deze willen wij ons lidmaatschap opzeggen van ons Fitnessabonnement en tevens ons ledenvoordeelabonnement.

De opzeggen is zowel voor lid *** *** (geb. datum) als voor *** *** (geb. datum). Ik neem aan dat wij onze badge gewoon bij de balie kunnen achterlaten als het abonnement stopt?

Wij hopen je bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Als antwoord kreeg ik de volgende email:
Beste ***,

Dat is vervelend nieuws, mag ik vragen wat de exacte reden is voor de opzegging?

Jullie kunnen je clubkey inleveren aan de balie in de kerk & krijgen dan een 2-tal ondertekende documenten mee als bewijs van stopzetten & de afgifte.

Prettig weekend!

Sportieve groet,
Wij zijn op 26/05/2016 de clubkeys gaan inleveren en zijn vanaf toen niet meer gegaan(even ervoor ook niet, vandaar de opzegging). Vervolgens kreeg ik een bevestiging per email dat mijn opzeggen bevestigd is voor 1/07/2016 en dat 26/05 als opzegdatum gebruikt is.

Na het heen en weer mailen met de ledenadministratie en meerdere malen verwijzingen naar de wet van Dam om mijn broek gekregen te hebben willen ze niet toegeven dat mijn email van 23/04 geldig is. De ledenadministratie geeft aan dat ik het verkeerde emailadres gebruik heb en dat [email protected] een prive adres is? Dit is de laatste email die ik ontvangen heb.
U kunt op 3 manieren opzeggen. Aan de balie van de club, via brief (aangetekend) of via email. U moet dit dan wel naar het juiste mail adres sturen. Niet privé naar een medewerker van een van onze clubs. Deze mails komen namelijk niet bij ons op de administratie aan en de medewerker is niet bevoegd om de opzegging te verwerken.

Ik kan in het systeem zien dat beide opzeggingen zijn verwerkt per 1-7-2016. Deze datum is correct.
Staan ze in het recht om te zeggen dat ik met een medewerker van hen mail op zijn zakelijk adres(@ifhc.nl) en dit te betitelen als prive? Er staat geen voorgeschreven emailadres in de AV om te gebruiken bij opzeggingen. Ook lijkt de medewerker in het antwoord op mijn opzeggen te bevestigen dat het in orde is en wij onze bevestiging krijgen bij het inleveren aan de balie. Ik wens niet te betalen en heb dat ook kenbaar gemaakt. Sta ik in mijn recht?

Hopend op jullie advies.

Gr Jos

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat een onzin! Ik snap hun wens wel, maar dat moeten ze dan duidelijk overeenkomen. Jij hebt opgezegd en daarvan een bevestiging ontvangen, dan mag jij er vanuit gaan dat dat klopt. Dat die medewerker mogelijk z'n boekje te buiten is gegaan, is hun eigen, interne, probleem.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Brahms »

....Ik kan in het systeem zien dat beide opzeggingen zijn verwerkt per 1-7-2016. Deze datum is correct......
Aan duidelijkheid geen gebrek, lidmaatschap lijkt me gewoon beëindigd. Nu afwachten wat er verder eventueel nog gebeurd, cq een rekening voor de komende periode.........
De corrispondentie maar goed bewaren !

Joeske86
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:57

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Joeske86 »

Brahms schreef:
....Ik kan in het systeem zien dat beide opzeggingen zijn verwerkt per 1-7-2016. Deze datum is correct......
Aan duidelijkheid geen gebrek, lidmaatschap lijkt me gewoon beëindigd. Nu afwachten wat er verder eventueel nog gebeurd, cq een rekening voor de komende periode.........
De corrispondentie maar goed bewaren !
Probleem is dat het per 1-6-2016 moet zijn en dat ik nu een maand ''teveel'' betaal.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Brahms »

Sorry, inderdaad niet goed gelezen :(
Alsnog goed gelezen.

Inderdaad rekenen ze nu een maand extra, dat is inderdaad niet leuk, maar wel correct, lijkt mij.
Ze geven aan dat opzeggen bij de administratie moet gebeuren, en dat heb je helaas niet gedaan. Maar bij een medewerker. Pas toen je contact had met de administratie en daar duidelijk werd dat je wilde opzeggen is de opzegtermijn gaan lopen.......

Heel jammer en vervelend en vooral zonde van het geld, maar denk juridisch niet veel aan te doen.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:Ze geven aan dat opzeggen bij de administratie moet gebeuren, en dat heb je helaas niet gedaan.
Dat is slechts één van de drie gegeven opties :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat is de rol van "Frits" bij dit bedrijf?

Joeske86
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:57

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Joeske86 »

Brahms schreef:Sorry, inderdaad niet goed gelezen :(
Alsnog goed gelezen.

Inderdaad rekenen ze nu een maand extra, dat is inderdaad niet leuk, maar wel correct, lijkt mij.
Ze geven aan dat opzeggen bij de administratie moet gebeuren, en dat heb je helaas niet gedaan. Maar bij een medewerker. Pas toen je contact had met de administratie en daar duidelijk werd dat je wilde opzeggen is de opzegtermijn gaan lopen.......

Heel jammer en vervelend en vooral zonde van het geld, maar denk juridisch niet veel aan te doen.
Bedankt voor je snelle reactie.

Wat mij niet zint in t verhaal is dat er nergens staat waar je moet opzeggen online en dat ze hier ineens aangeven dat het bij de ledenadministratie moet terwijl ik daar nog nooit contact mee gehad heb. Ook Frits mij mogen informeren dat de opzeggen bij hem niet geldig was ipv het erop te laten lijken dat het in orde is. Dan had ik toen actie kunnen ondernemen.

Ik ben nu bij diezelfde Frits aan de balie geweest... welk verschil is er dat ik een mail aan hem stuur t.o.v. mondeling doorgeven? Abo via internet afgesloten en ook naar mijn mening via internet opgezegd.


Heb ik echt niets?

Joeske86
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:57

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Joeske86 »

GJvdZ schreef:Wat is de rol van "Frits" bij dit bedrijf?
Ik weet niet de officiele titel van Frits maar hij stuurt personeel aan en wordt naar verwezen als ik iets belangrijks wil vragen. Dus ik denk de locatiemanager.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is niet zo moeilijk.

Als je 'Frits' aan de balie spreekt, dan geeft hij je de benodigde documenten, die vul je in, je geeft het af, en hij zorgt dat het bij de administratie terecht komt. Op dat moment is hij je aanspreekpunt aan de balie.

Voor mailen kun je volgens mij inderdaad beter rechtstreeks naar de ledenadministratie. Niet naar iedere willekeurige medewerker, want dat is in die hoedanigheid niet je administratieve aanspreekpunt. Dat je op de sportschool altijd 'Frits' gesproken hebt, wil niet zeggen dat hij ook de ledenadministratie bij houdt. Verder weet je niet zeker wat 'Frits' wel of niet doet. Ik denk eerder sportschoolleraar, als ik je verhaal zo lees.

Ik zie ook niet dat 'Frits' jouw opzegging per een bepaalde datum honoreert. Het enige wat hij zegt is dat je bij de balie bepaalde formulieren in moet leveren. Hij zegt niet dat de opzegging per een bepaalde datum in gaat. Dat soort toezeggingen mag hij dus helemaal niet doen, en dat doet hij ook niet.

Dus nee, ik denk niet dat je een poot hebt om op te staan.

Joeske86
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:57

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Joeske86 »

witte angora schreef:Het is niet zo moeilijk.

Als je 'Frits' aan de balie spreekt, dan geeft hij je de benodigde documenten, die vul je in, je geeft het af, en hij zorgt dat het bij de administratie terecht komt. Op dat moment is hij je aanspreekpunt aan de balie.

Voor mailen kun je volgens mij inderdaad beter rechtstreeks naar de ledenadministratie. Niet naar iedere willekeurige medewerker, want dat is in die hoedanigheid niet je administratieve aanspreekpunt. Dat je op de sportschool altijd 'Frits' gesproken hebt, wil niet zeggen dat hij ook de ledenadministratie bij houdt. Verder weet je niet zeker wat 'Frits' wel of niet doet. Ik denk eerder sportschoolleraar, als ik je verhaal zo lees.

Ik zie ook niet dat 'Frits' jouw opzegging per een bepaalde datum honoreert. Het enige wat hij zegt is dat je bij de balie bepaalde formulieren in moet leveren. Hij zegt niet dat de opzegging per een bepaalde datum in gaat. Dat soort toezeggingen mag hij dus helemaal niet doen, en dat doet hij ook niet.

Dus nee, ik denk niet dat je een poot hebt om op te staan.
Dus wat ik voornamelijk hieruit begrijp is het een gevalletje... Niet klantvriendelijk en wij houden ons aan de regels kosten wat kost en voor die 2x24 euro willen wij 2 klanten en mogelijk nog meer klanten kwijtraken?
We hadden het wel aangegeven maar Frits had zich best de moeite kunnen doen om even te zeggen dat we niet bij hem binnen opzeggen maar bij adres ****@ifhc.nl.... dan had ik dan gewoon gedaan. Kost 5 seconden natuurlijk

Ik ga vragen of Frits iets voor ons wilt doen. Dat kan de enige optie zijn om misschien in de winter nog te gaan sporten daar.... ondanks het juridisch mijn eigen schuld is :) ha ha ha...

Dankje voor jullie antwoorden en meelezen/denken.

Gr

Jammer dit...

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is juridisch absoluut niet jouw schuld! Één van de gegeven opties is "per email", en die heb je gebruikt. De mail is aangekomen, er is op gereageerd, dat is voldoende om erop te kogen vertrouwen dat je opzegging goed aangekomen is. Je had erop gewezen moeten worden als je anders op haf moeten zeggen.

Het al dan niet bevoegd zijn van Frits is een intern problem, niet het jouwe. Ik zou pertinent niet betalen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben eens gaan kijken op die site, en eerlijk gezegd vind ik sommige dingen niet echt duidelijk. Bij de sportschool op de Mariaberg staat duidelijk aangegeven dat je contact op kunt nemen met de klantenservice, op het adres [email protected]. Bij de andere vestiging in Maastricht kan ik dat niet terug vinden.

Verder moet je eerst lid zijn om in te kunnen loggen en kennelijk meer duidelijkheid te krijgen hoe eventueel op te zeggen. Zolang je geen lid bent kun je op die link klikken, maar je krijgt geen info.

Ik ben zelf nog steeds van mening dat die sportschool formeel in haar recht staat, maar ik vind de communicatie op de site niet echt duidelijk. En eigenlijk is dat precies de kern van je klacht. Zo vind ik onder de knop 'contact' bijvoorbeeld helemaal geen mailadres, terwijl dat er volgens de site zelf wel zou moeten staan.

Als het bedrijf genegen is om de hand in eigen borst te steken, dan zouden ze, maar ook dat is slechts mijn mening, jullie tegemoet kunnen komen door alsnog per 1 juni de beëindiging in te laten gaan. En tegelijkertijd zouden ze van de gelegenheid gebruik kunnen maken om de voorwaarden hierover duidelijker te communiceren en de hele site (van alle 4 de vestigingen) nog eens onder de loep te nemen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou niet weten op grond van welke regel de sportschool formeel in haar recht zou staan. Ik zou zelf de extra maand dan ook niet betalen c.q. laten storneren door de bank.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Ik zou niet weten op grond van welke regel de sportschool formeel in haar recht zou staan. Ik zou zelf de extra maand dan ook niet betalen c.q. laten storneren door de bank.
Exact. De sportschool heeft juridisch geen poot om op te staan.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als er een mail naar de schoonmaker wordt gestuurd dan is de opzegging ook rechtsgeldig?

Stel dat 'Frits' niet in dienst is van de sportschool, maar binnen de sportschool zelfstandig werkt, is de opzegging dan ook rechtsgeldig?

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door lichtstad »

witte angora schreef:Dus als er een mail naar de schoonmaker wordt gestuurd dan is de opzegging ook rechtsgeldig?

Stel dat 'Frits' niet in dienst is van de sportschool, maar binnen de sportschool zelfstandig werkt, is de opzegging dan ook rechtsgeldig?
De schoonmaker heeft geen e-mail adres van Il Fiore, Frits wel, dan werkt hij ook voor de sportschool en is niet zelfstandig , anders had hij zijn eigen zelfstandig e-mail adres.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het ook een beetje een rare redenering dat een mail die bij een willekeurige medewerker belandt meteen geldt als rechtsgeldige opzegging. Er zullen bij een gemiddeld bedrijf veel mensen met een mailadres zijn (vaak heeft iedereen wel een adres).

Ik vind het ook vreemd dat je niet simpel gebruik maakt van het contactformulier op de website, maar een mailtje stuurt naar zomaar iemand. Die 'Frits' kan bijvoorbeeld ook hebben gedacht dat je hem gewoon alleen maar wou informeren dat hij je niet meer zou zien, en dat je daarnaast zelf ook nog op de juiste manier had opgezegd.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Dus als er een mail naar de schoonmaker wordt gestuurd dan is de opzegging ook rechtsgeldig?

Stel dat 'Frits' niet in dienst is van de sportschool, maar binnen de sportschool zelfstandig werkt, is de opzegging dan ook rechtsgeldig?
Nee. Het gaat erom of je erop mag vertrouwen dat je opzegging goed terecht komt. In dit geval gaat het om eenleidinggevende/ vestigingsmanager, die ook nog eens reageert op de opzegging zónder aan te geven dat er verder nog handelingen nodig zijn. Dan mag je erop vertrouwen dat dat goed zit. Bij een schoonmaker is dat uiteraard niet het geval.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flexibel contract stopzetten per email - Il Fiore

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... de topicstarter dénkt dat het een leidinggevende/vestigingsmanager is, maar heeft daar geen zekerheid over. Dat is alleen maar een aanname. In het antwoord van de administratie wordt 'Frits' ook gewoon een medewerker genoemd, geen leidinggevende of wat dan ook.
Joeske86 schreef:
GJvdZ schreef:Wat is de rol van "Frits" bij dit bedrijf?
Ik weet niet de officiele titel van Frits maar hij stuurt personeel aan en wordt naar verwezen als ik iets belangrijks wil vragen. Dus ik denk de locatiemanager.
Plus dat 'Frits' juist wel aangeeft dat er nog handelingen nodig zijn: er moeten formulieren aan de balie af worden gegeven.
Joeske86 schreef:
Als antwoord kreeg ik de volgende email:
Beste ***,

Dat is vervelend nieuws, mag ik vragen wat de exacte reden is voor de opzegging?

Jullie kunnen je clubkey inleveren aan de balie in de kerk & krijgen dan een 2-tal ondertekende documenten mee als bewijs van stopzetten & de afgifte.

Prettig weekend!

Sportieve groet,
Alles is op 26 mei ingeleverd, dus met een kalendermaand opzegtermijn kom je dan inderdaad op 1 juli uit.

Gesloten